رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۲ خرداد ۱۳۹۵

مسجد ملک بن عباس

اشتراک گذاری

مسجد ملک بن عباس واقع در شهر بندر عباس در بخش مرکزی از توابع شهرستان بندر عباس در استان هرمزگان و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است .
به دستور محمد بن عباس بحرینی برای سید محمد عالم ساخته شد . این مسجد به جای مسجدی قدیمی تر در همان مکان ساخته شده ، بنای مسجد از دوره ی صفویه و مسجد کنونی متعلق به دوره ی قاجار است . مناره این مسجد در سال ۱۲۳۷ شمسی ساخته شد مناره و مسجد این بنا توسط استاد محمد نامی ( کسی که یکی از مناره های بارگاه امام علی (ع) را ساخته است مناره بن عباس واقعا زیبا و دیدنی است و کاشیکاری های جالبی دارد و شبستانی بزرگ با طاق های کلیل و گچ بری های زیبا و یک مناره ی جالب و منحصر بنحصر به فرد ۳۲ متر ارتفاع دار دارد .
درحال حاضر از تمامی بنای مسجد ، یک شبستان بزرگ و نیمه ویران و یک مناره باقی مانده و مناره و شبستان این مسجد از نظر قدمت ساختمان با سایر بناهای تاریخی شهر یکسان نیست و سبک معماری آن ویژگی منحصر به فردی دارد. مناره مسجد که ۲۲ متر طول و ۵/۳ متر قطر دارد از لحاظ سبک ساختمان با دیگر مناره های ایرانی متفاوت است . طرح معماری بالای گل دسته آن ترکیبی از طرح های معماری هنری و ایرانی است و به شکل مارپیچ و ممانند مار حلقه شده ای سر برافراشته و در بالای گنبد و بر انتهای گلدسته قرار گرفته است . ساختمان این مناره و محوطه آن با پنجره های مشبک و کاملاً به سبک هندی چوب سازی شده است . کنده کاری های روی چوب به صورت قوس های تزیین و نماهای رواقی است . چتر سایبان روی مأذنه ، تقلیدی از مرغان پر گشاده هندی است . شبکه های چوبی تحتانی آن مشبک و منطبق بر ترکیب های کثیر الاضلاع هندی و از چوب است . سبک درب سازی آن ایرانی بوده و بقیه گل دسته یعنی ستون استوانه ای شکل و تزیینات آجرکاری و گچ بری و ستون سازی زیر مأذنه دارای نقش و سبک دوران قاجار و متأثر از سبک معماری و تزییناتی دوران صفوی است . گچ بری سقف شبستان و ایوان آن ، ترکیبی از قالب گیری و قطعات گل و بته است و نماسازی آن گچی است . در قسمت های برجای مانده داخل بنا ، به طور کاملاً آشکاری سبک نماسازی داخل معابد هندی به کار رفته است .

ملک بن عباس مسجد ملک بن عباس

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *