رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ دی ۱۳۹۲

مسجد عبداله بن عمر

اشتراک گذاری

مسجد عبداله بن عمر، یکی از تاریخی ترین مساجد صدر اسلام در ایران است و از آثار تاریخی و ارزشمند در شهرستان دالاهو است.

در کتاب کرمانشاه باستان نویسنده ساخت این بنا را به عبدالله بن عمر پسر خلیفه دوم نسبت داده و قدمت آن را همزمان با دوران ساخت مسجد تاریخانه دامغان و حتی قدیمی تر از آن دانسته است.

محل مسجد تداعی کننده یک آتشکده با شکوه است که در دامنه کوهی با عظمت ساخته شده است و اولین چیزی که با دیدنش به یاد می آوریم جملههنری دیوید ترو از کتاب والدن است که می گوید:

« زهی ایرانی پاک نهاد که به علت شرح صدر و وسعت نگاه حاضر نشد هیچ دیواری دور خودش بکشد و معبدی بسازد. بلکه بلندترین قلل کوهها و آسمان آبی را معبد خویش کرد و بدین سان تمام زمین را مسجد خویش می دانسته است».

شکل ظاهری مسجد یک مکعب مستطیل را تداعی می کند که یک مناره در زاویه جنوب غربی در دوران اسلامی به آن اضافه گردیده و نماد هویت این بنا به عنوان یک مسجد است

شکل ظاهری مناره همچنین یادآور چند تک بنای مناره در حوالی اصفهان است. اما درون مناره که دارای ۲۱ پله مثلثی شکل است که با تمام کوچکی پله ها و محدودیت فضا در درون مناره، هنگام ورود به داخل آن نوری که از دریچه بالایی این مناره می تابد

مدخل مناره دارای طاق گهواره ای و نمای خارجی در قسمت فوقانی با چوب و گچ تزئین شده است و شباهت زیادی به مناره ساربان در اصفهان دارد.

ورودی مسجد در ضلع غربی آن و زیر یک سایبان که با تیر و چوب مسقف گردیده قرار دارد و این سایبان بیش از آنکه موجب تأکید به ورودی باشد در بنا را پنهان کرده است. در مسجد از چوب گردو که به وفور در اطراف مسجد پیدا می شود و در قالب قوسی شکل ساخته شده است.

با ورود به مسجد در سمت چپ در ورودی یک پلکان قرار دارد که منتهی به یک نیم طبقه می گردد این نیم طبقه به عنوان نمازخانه زنانه مورد استفاده قرار می گرفته است.منبر و محراب مسجد از ملات گچ ساخته شده که به صورت عنصری زائد جلوه می کند و کاملاً مشخص است که قدمت کمتری نسبت به مسجد دارد و بعداً به آن اضافه شده است. محراب و منبر دارای تزئینات گچ بری بوده که با گذشت زمان دچار فرسایش شدهاند. منبر در این مسجد پشت به محراب ساخته شده و چسبیده به دیوار ضلع جنوبی است که در نوع خود در بین مساجد دیگر بدیع می نماید.

این مسجد به مرور زمان ۹۰ درصد تخریب و غیر قابل استفاده شده بود که توسط میراث فرهنگی در سال ۱۳۷۰ بازسازی شد.

عبداله بن عمر 2 مسجد عبداله بن عمر

DIGITAL CAMERA مسجد عبداله بن عمر

عبداله بن عمر مسجد عبداله بن عمر

عبداله بن عمر1 مسجد عبداله بن عمر

عبداله بنن عمر مسجد عبداله بن عمر

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *