جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مسجد جامع آمل

تاریخ بروزرسانی :
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲

مسجد جامع آمل در محله مسجد جامع یا کاردگر محله آمل واقع گردیده و بنای اولیه آن مربوط به قرن های اولیه اسلامی است . ابن اسفندیار، در تاریخ طبرستان- اوایل قرن هفتم هجری- در خصوص مسجد جامع آمل نوشته : ” مسجد جامع را به ایام هارون الرشید، سنه سبع و سبعین و مائه (۱۷۷۱ ه-. ق)، بنیاد افکندند و متولی عمارت، ابراهیم بن عثمان بن نهیک بود” . سید ظهیرالدین در تاریخ طبرستان و مازندران- اواخر قرن ۹ هجری – می نویسد که بانی مسجد، شخصی مالکی مذهب بوده که بعدها نبیره های او از لار قصران برای تعمیر آن می آیند . نامبرده در جای دیگر، بانی مسجد را عبدالله بن قحطبه ذکر کرده است .

بنای کنونی مسجد دارای صحنی مربع شکل است که در چهار جهت آن، بناهایی قرار دارد . شبستان جنوبی و شمالی هرکدام ۶ فیلپا، و شبستان های شرقی و غربی هرکدام ۹ فیلپا در میان دارند . بناهای چهار طرف حیاط، دوطبقه است و مأذنه مسجد را از سطح زمین ساخته اند . این مسجد در دوره قاجار بازسازی و تعمیر شده است . در راهروی مسجد، لوحه ای سنگی متضمن فرمانی از شاه سلطان حسین صفوی و مورخ ۱۱۰۶ ه-. ق نصب شده است .

308 مسجد جامع آمل

سیر تحول بنا

چنان‌که گذشت، قدمت این مسجد به قرون اولیه هجری قمری می‌رسد، ولی بنا در طی زمان دچار تغییرات فراوانی شده‌است. این بنا یک بار در اثر زلزله تخریب و در سال ۱۲۲ به دست آقا علی اشرف مشایی و حاجی گرشاسب بازسازی شد. (رابینو، ۱۳۶۵) در سال ۱۳۳۵، مسجد طعمه حریق شد و بار دیگر متولیان آن را مرمت کردند. در سال‌های اخیر، شبستان جنوبی بنا را تخریب و شبستان دیگری با سازه فلزی بجای آن احداث کرده‌اند.

سال۱۳۶۵ شمسی تولیت مسجد جامع آمل به مرحوم حجت‌الاسلام حاج شیخ محمد صادق اسدیان که از نوادگان و فرزندان ذکور واقف بنا، حاج گرشاسب مشائی بوده اند با امضا و تائیدات بزرگان طایفه و خاندان مشائی و همچنین تاییدات مراجع قم به ایشان سپرده شد.متولی وقت حاج شیخ محمد صادق اسدیان مقبره جد بزرگوار خود حاج گرشاسب را با تفال به قرآن و آمدن آیه شریفه (ادخلوها بسلام آمنین…)بازسازی نموندند. مرحوم اسدیان مرمت و بازسازی مسجد جامع ،احیای کتابخانه وحوزه علمیه ، تدریس سطوح مقدماتی وعالی حوزه علمیه در مسجد جامع را نیز بر عهده داشته است.

مسجد جامع آمل 2 800x448 مسجد جامع آمل

برای آشنایی بیشتر با شهر آمل پیشنهاد می کنیم سیری در آمل را مطالعه بفرمایید.

کتیبه موجود در مسجد جامع آمل

کتیبه ها، سنگ نوشته هایی هستند که در قدیم درست می شدند. این سنگ نوشته ها متون ها یا تصاویری هستند که فرد یا شخص مشهوری دستور می داد آن را بر روی سنگ نقاشی یا حکاکی کنند. در تمام گوشه و کنار ایران این سنگ نوشته ها و کتیبه ها وجود دارد که هرکدام متعلق به دوره ای هستند‌. در مسجد جامع آمل هم کتیبه ای وجود دارد که با دستور شاه سلطان حسن صفوی، حکاکی شده است. این کتیبه درست بر سر در مسجد قرار دارد که هنگام وارد شدن می توانید آن را مشاهده کنید.

البته به جزء کتیبه و سنگ نوشته ای که در مسجد قرار دارد، توریستان محو زیباییی و ساختار این بنا می شوند؛ باغچه های منظم و در یک سطح قرار گرفته یا چیدمان دقیق نقش و نگار بر روی دیوارها، به خوبی می توانند نشان دهنده یک معماری منحصر به فرد اصیل ایرانی باشند.

شرایط بازدید از مسجد جامع آمل

این مجموعه، طبق ساعات مشخصی باز می کند و بازدید کردن از آن در همه ساعات از شبانه روز امکان پذیر نیست. مسجد در روزهای تعطیل رسمی هم باز است و انواع مراسمات مثل سخنرانی امام جمعه و … در آن برگزار می شود. برای وارد شدن به مسجد نیازی نیست که شرایط مخصوصی داشته باشید یا حتی هزینه ای بپردازید؛ زیرا بازدید کردن از آن کاملا رایگان است‌.

نحوه دسترسی

مسجد جامع آمل، دقیقا نزدیک به بازار اصلی شهر واقع شده و پشت خیابان فلسطین قرار گرفته است. دسترسی با تمامی وسایل نقلیه به پارکینگ مسجد ممکن است و همه افراد می توانند وسیله نقلیه شخصی خود را تا درب اصلی مجموعه هدایت کنند.

مسجد جامع آمل 600x800 مسجد جامع آمل

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *