جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مرگ تدریجی پارک جنگلی آبیدر سنندج در نبود متولی

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ بهمن ۱۳۹۲

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۱/۲۸ – دنیای‌اقتصاد – سنندج- فرزاد نویدی: پارک جنگلی آبیدر سنندج به‌دلیل نبود متولی در حال مرگ تدریجی است و ادامه روند فعلی می‌تواند این نقطه مهم گردشگری کشور را به خرابه‌ای تبدیل کند.

از میدان کوهنورد سنندج که بخواهی از پله‌ها به سمت آبیدر بالا روی منظره‌هایی را می‌بینی که چشم را آزار می‌دهد و نشان می‌دهد این پارک‌جنگلی که از آن به عنوان بزرگ‌ترین پارک جنگلی خاورمیانه نام می‌برند، متولی ندارد و به آن توجهی نمی‌شود.

پارک جنگلی آبیدر که در دامنه کوهی به همین نام واقع شده در سال ۷۵ به بهره‌برداری رسید و به نماد استان کردستان و شهر سنندج تبدیل شد.

حوضچه ابتدایی ورودی آبیدر پر از لجن است و انگار سال‌ها آبی در این حوضچه ریخته نشده و کسی هم به فکر لایروبی و تمیز کردن آن نیست، بسیاری از پله‌ها یا شکسته یا در حال شکسته شدن است، سنگ‌های زیر پا هم می‌لغزند و هر روز قطعه‌ای از آن کنده می‌شود.

نبود سرویس بهداشتی مناسب و آب آشامیدنی سالم از دیگر نیازهای این نقطه گردشگری است که جا دارد متولیان امر که همچنان معلوم نیست کدام دستگاه است، به فکر تامین آن باشند.

اگرچه مسوولان قبلی حوزه عمرانی استان، شرکتی به نام شرکت عمران آبیدر قشلاق سنندج را برای توسعه و نگهداری آبیدر سنندج تشکیل دادند، اما پس از تشکیل این شرکت و سخنان مسوولان مبنی بر فعالیت‌هایی در آبیدر، شهروندان سنندجی شاهد هیچ اقدام عملی از سوی این شرکت در راستای عملیاتی کردن شعارهایشان نبودند تا اینکه بی‌سر و صدا این شرکت منحل شد.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان از انحلال این شرکت خبر داده است و مسوول آن نیز گفته که این شرکت باید به شهرداری سنندج واگذار شود تا بتواند بر امور سرمایه‌گذاری در آبیدر سنندج که یک منطقه نمونه گردشگری است، نظارت کامل داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در این مورد می‌گوید: منطقه آبیدر سنندج هم به عنوان منطقه نمونه گردشگری و هم به عنوان پارک جنگلی تعریف شده است که ضوابط و مقررات آنها با یکدیگر مغایرت دارد که هم متولی آن منابع طبیعی است و هم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری.

فرهاد میمنت‌آبادی افزود: همین دوگانگی، سرمایه‌گذاری را در این منطقه دچار مشکلاتی کرده است.

وی گفت: در مصوبه سال ۸۵ هیات وزیران، منطقه آبیدر سنندج به همراه قشلاق، گریزه، کرفتو، اورامانات، زیویه، باشماق، قمچقای، سدبانه، صلوات آباد و باباگرگر به‌عنوان مناطق نمونه گردشگری معرفی شده‌اند، اما میراث فرهنگی تاکنون به‌دلیل محدودیت‌های پارک جنگی نتوانسته است آبیدر را به سرمایه‌گذار واگذار کند.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان نیز در این مورد می‌گوید: ۹ هزار هکتار زمین در مجاور پارک جنگلی آبیدر قرار دارد که امکان ایجاد منطقه نمونه گردشگری در آن فراهم است.

پیمان باباپیری افزود: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌تواند در جوار پارک جنگلی و در لکه‌هایی که توسط منابع طبیعی مشخص می‌شود با اجازه شهرداری سنندج به ایجاد تاسیسات گردشگری اقدام کند.

وی با بیان اینکه در داخل محدوده پارک جنگلی ۳۰ پروژه تعریف شده است، گفت: پارک جنگلی آبیدر در قالب یک توافق‌نامه به شهرداری سنندج واگذار شده و حفاظت و حراست و بهره‌برداری از آن نیز بر عهده این دستگاه اجرایی است.

وی گفت: به‌منظور شناسایی و ارائه خدمات به گردشگران، باید شرکت‌های فعال تلاش خود را برای گردشگری با شیوه‌های مناسب و تاثیرگذار در معرفی امکانات و بسترهای گردشگری و جاذبه‌های طبیعی استان مضاعف کنند.

وی بر لزوم ارائه مشوق‌های سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی در کردستان تاکید کرد و گفت: باید اهتمام جدی جهت جذب سرمایه‌گذاران دارای اولویت و بخش خصوصی فعال و توانمند در اجرای طرح‌های مختلف گردشگری به عمل آوریم.

در کنار پاسکاری‌های مسوولان در مورد نگهداری و حفاظت از آبیدر، هم‌اکنون متولی این منطقه نمونه گردشگری مشخص نیست و اگرچه شهرداری سنندج به‌عنوان متولی این پارک مشخص شده، اما فعلا هیچ دستگاهی به دنبال رفع مشکلات این پارک نیست.

مشکلات فعلی در آبیدر به‌دلیل نبود متولی است و هم‌اکنون که شرکت عمران آبیدر قشلاق منحل شده و حفظ و حراست و بهره‌برداری از آبیدر به شهرداری واگذار شده است، جادارد شهرداری قبل از فصل بهار و ورود گردشگران به استان، به فکررفع مشکلات این پارک باشند و ساخت‌وساز و تعمیرات را به زمانی که گردشگران در این مکان حضور دارند موکول نکنند و آنان را فراری

ندهند.

مدیرعامل سازمان پارک‌های شهرداری سنندج نیز با اشاره به اینکه پارک جنگلی آبیدر از سال ۹۰ به شرکت عمران آبیدر قشلاق واگذار شد، گفت: بعد از انحلال این شرکت، آبیدر از مهرماه امسال به شهرداری سنندج واگذار شده است.

آرش اسماعیل نسب افزود: براساس قرارداد منعقده میان شهرداری و منابع طبیعی مقرر شده است هزار و ۲۰۰ هکتار عرصه آبیدر به‌طور کامل تحویل شهرداری شود که هم‌اکنون کاملا تحویل نشده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌های شهرداری سنندج با اشاره به اینکه کم و کسری و تخریب در آبیدر زیاد است، گفت: لیستی از نیازهای فعلی آبیدر تهیه شده و براساس اولویت بندی اقدام به ترمیم خرابی‌ها می‌کنیم.

به گفته وی در چند سال اخیر که شهرداری متولی آبیدر نبوده است، تنها به وضع موجود آن پرداخته شده و تلاشی در جهت توسعه فضای سبز یا سایر بخش‌ها از جمله استراحتگاه‌های جدید صورت نگرفته است.
Abidar2 مرگ تدریجی پارک جنگلی آبیدر سنندج در نبود متولی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد