جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آیا قیمت تورهای نوروزی با درآمد مردم متقابت دارد؟

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ بهمن ۱۳۹۲

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۱/۲۸ – خبرامروز: هر چند سازمان متولی گردشگری برای رشد این صنعت مردم را به مسافرت از طریق تورها تشویق و ترغیب می کند اما نوسان نرخ این آژانس ها مانع بزرگی برای استقبال مردم از این تورها است. سفر با تورها برای خود مشکلاتی به همراه دارد که افزایش و نوسان قیمت های آن در طول سال از جمله تعطیلات حسابی مردم را سردرگم و کلافه کرده است.

قیمت تورها در روزهای عادی با ایام تعطیلات نوروز، تابستان و تعطیلات عید فطر و.. بسیار تفاوت دارد و صاحبان این آژانس ها در این ایام به مبالغ سرویس دهی خود می افزایند هرچند درقبال این اضافه وجه خدمات بیشتری نیز ارایه نمی کنند.

امسال بسیاری از آژانس های مسافرتی قبل از شروع زمستان فعالیت های خود را برای نوروز ۹۳ آغاز کرده اند و با تعیین نرخ های مختلف از مردم می خواهند از تورهای آنان استفاده کنند.

این قیمت ها از همین حالا برای بسیاری از مردم سنگین است و این دسته از مردم ناگزیرند قید سفر را بزنند و یا به طریق دیگر و آنهم به صورت کوتاه مدت به مسافرت بروند.

قیمت های نجومی

تور ۱۶ روزه از چهارشنبه ۲۸ اسفند تا پنج شنبه ۱۴ فروردین تحت عنوان دور ایران آگهی یک آژانس مسافرتی است که هزینه هر نفر در اتاق دو تخته را ۳ میلیون و ۳۳۹ هزار تومان اعلام کرده است.

آژانس دیگری نیز تور ۴ روزه بندرعباس، قشم و هرمز را یک میلیون و ۱۵۹ هزار تومان برای هر نفر ذکر می کند. با این حال این آژانس در پایین مطلب خود تصریح می کند ملاک قیمت قطعی، زمان خرید است که معمولا بالاتر از این قیمت خواهد بود. این آژانس در اطلاعیه خود یادآوری می کند که مسافران را در هتل های ۵ و ۴ ستاره اسکان خواهند داد و خدماتی نیز به آنان ارایه می کنند.

گرانی اقامتگاه ها و تورها

نرخ اقامت در هتل های چهار ستاره از ۵۷۰ هزار تومان بیشتر است با این حال در ایامی غیر از تعطیلات این نرخ ها با ۱۰۰ هزار تومان کمتر توسط آژانس های مسافرتی به فروش می رسد هر چند قیمت تورهای گردشگری در تعطیلات تابستان با ایامی مانند مهرماه تفاوت چند هزار تومانی دارد.

نرخ تورهای گردشگری خارجی مانند تورهای داخلی در ایام تعطیل سال بالا می رود با این تفاوت که این افزایش نرخ ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان متغیر است مانند تورهای یک هفته ای سنگاپور، کوالالامپور که از سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به بالا شروع می شود و یا تورهای یک هفته ای دبی که یک میلیون و ۵۰۰ هزارتومان قیمت دارند.

این روز ها، روزهای داغ سفر و مسافرت است. موضوعی که بسیاری از مردم آن را در برنامه اصلی خود قرار می دهند و به دور از اشتغالات ذهنی و فکری زندگی عادی خود با بستن کوله بار سفر یک یا چند مقصد گردشگری را برای گذراندن تعطیلات خود انتخاب می کنند.

اما یکی از مهم ترین دغدغه های افرادی که می خواهند خانه خود را با انگیزه مسافرت ترک کنند مساله محل اسکان است. فرد یا افرادی که می خواهند به دلایلی، چند روزی را در شهری غیر از محل سکونت خود بگذرانند، ناگزیرند در محلی اسکان پیدا کنند. در شرایط عادی اگر در آن شهر فامیل یا آشنایی نداشته باشند، اولین گزینه ای که به ذهنشان می رسد استفاده از هتل است.

هتل مناسب ترین محل برای سکونت در چنین شرایطی است؛ اگر هتل ها که امن ترین و مناسب ترین مکان برای سکونت هستند، قیمت های مناسبی داشته باشند، به طور حتم بخش مهمی از دغدغه ذهنی افرادی که می خواهند از شهری به شهر دیگر بروند رفع خواهد شد.

درآمد و هزینه های گردشگری برابر نیست

ناصر رضایی کارشناس گردشگری سازمان میراث فرهنگی می‌گوید: گرانی و ارزانی تورها معمولا براساس درآمدها تعیین می شود و هنگامی که هزینه ها و درآمدها رابطه منطقی با یکدیگر نداشته باشد نباید انتظار داشت که قیمت ها متناسب با توان اقشار جامعه باشد.

وی افزود: درخصوص قیمت تور و تورگردانی نیز این رابطه وجود دارد و هنگامی که هزینه ها براساس دلار سنجیده شود و درآمد ریال باشد تفاوت زیادی در قیمت تورها به ویژه در بخش خارجی بوجود می آید. این کارشناس اضافه کرد چنانچه درآمد ریال و هزینه دلار باشد باید طوری برنامه ریزی کرد تا هزینه ها و در آمدها برابر و منطقی شده که اکنون این منطق وجود ندارد.

رضایی گفت: وقتی ابزارها و محصولات گران باشد به طور منطقی روی هزینه خدمات نیز تاثیر می گذارد برای مثال اگر بنزین و سوخت به عنوان نیازهای مسافرت گران باشد این موضوع بر بهای سایر خدمات مسافرت اثر می گذارد بنابر این قیمت تورها نیز با افزایش روبرو می شود و این دیگر تقصیر تورگردان ها نیست.

وی افزود: هر چند نمی توان به طور کلی تورگردان ها را در افزایش قیمت ها مبرا دانست اما هنگامی که ابزارها گران باشد این وضعیت پیش خواهد آمد. رضایی برای کاهش قیمت تورها پیشنهاد کرد که تورهای گروهی راه اندازی شود تا هزینه ها سرشکن شود.

وی افزود: در تورهای گروهی هزینه بین همه مسافران و گردشگران تقسیم می شود برای مثال چنانچه شمار مسافران یک ون با توجه به ظرفیت این وسیله آن را از ۸ به ۱۶ نفر افزایش دهیم هزینه ها بین همه تقسیم می شود و قیمت سرشکن خواهد شد.

رضایی گفت: غیر از گسترش تورهای گروهی دولت نیز می تواند تسهیلات مختلف ازجمله وام در اختیار تورگردان ها قرار دهد تا هزینه های تورها کاهش یابد.وی افزود: دولت همچنین می تواند برای کاهش قیمت تورها به تورگردان ها در ارایه خدمات و تسهیلات تخفیف دهد. رضایی تصریح کرد تخفیف به تورگردان ها باعث می شود که قیمت تورها کاهش یابد و قیمت ها متناسب با درآمد مشتری باشد.

وی گفت: ایجاد اقامتگاه ها و محل های ارزان به تورهای گردشگری هم می تواند در رشد صنعت گردشگری و همچنین استقبال بیشتر مردم از سفر و مسافرت تاثیر داشته باشد. این کارشناس گفت: وقتی قیمت گردشگری متناسب با درآمد مشتری باشد در آن صورت گردشگری در سبد مصرف خانوارها قرار می گیرد و در این صورت صنعت گردشگری رشد می یابد و مردم نیز از سفر و گردشگری فواید مختلف از جمله روحی برخوردار خواهند شد.

کلام آخر

به نظر می رسد برای استفاده عموم از این امکانات باید هزینه خدمات ارائه شده متناسب با وضعیت غالب اقتصادی جامعه باشد؛ در غیر این صورت تمامی امکانات به سوی قشر مرفه جامعه سرازیر خواهد شد. تنها در صورت برقراری توازن بین هزینه کالا ها و خدمات در جامعه و میزان درآمد متوسط افراد می توان شاهد جامعه ای متوازن بود.

ارزان سازی سفر با پایین آوردن هزینه های اقامت در هتل ها، کاهش قیمت تورهای مسافرتی و کاهش نرخ بلیت های مسافرتی و هزینه های حمل و نقل از جمله موضوعاتی است که باید با تعامل هرچه منسجم تر و هماهنگ تر با فعالان و متخصصان عرصه گردشگری محقق شود.

وحید بایرام زاده
81045699 5502351 آیا قیمت تورهای نوروزی با درآمد مردم متقابت دارد؟

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *