رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۰ فروردین ۱۳۹۴

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان: کشف آثارتاریخی مانع ادامه طرح قطارشهری نیست

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۱/۳۰-فریدون الله یاری روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح قطارشهری اصفهان در مسیر چهارباغ با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان اجرا می شود.

وی اظهار کرد: پیش از این در کمیته راهبری مترو مقرر شد عملیات باستان شناسی در پروژه قطارشهری در مسیر چهارباغ عباسی اجرا تا پایه های جهان نما شناسایی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان افزود: در کمیته راهبری مترو مقرر شد چنانچه پایه های کاخ جهان نما کشف شود، این بنا با همکاری سازمان قطارشهری اصفهان بازسازی و در صورت امکان به عنوان ورودی مترو مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به کشفیات جدید باستان شناسان در چهارباغ اصفهان تصریح کرد: گروه باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی، آثاری را در چهارباغ به دست آورده که به احتمال زیاد پایه های کاخ جهان نما باشد.

الله یاری تاکید کرد: آثار به دست آمده خارج از حفاری های قطارشهری اصفهان است و در مسیر طرح قطارشهری قرار ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اینکه کاوش ها در این منطقه توسط پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی انجام شده است، گفت: در این کاوش ها به نتایجی دست یافتیم که در روزهای آینده نتایج آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سازمان قطارشهری اصفهان در مراحل پایانی خط یک مترو که به صورت تونل زیرزمینی در مسیر شمال – جنوب اصفهان طراحی و اجرا شده درحال حفاری برای ساخت ایستگاه در محدوده تاریخی چهارباغ است و این درحالی است که شماری از کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی براین باورند که در این محدوده بخشی از اصفهان کهن شامل باروی قدیم و نیز باقی مانده کاخ تخریب شده جهان نما (بنایی از دوره صفویه که زمان قاجار و به دستور ظل السلطان حاکم وقت اصفهان تخریب شد) زیر خاک نهفته است.

*** سقف چهلستون کامل بازسازی می شود

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان در این گفت و گو از بازسازی کامل سقف کاخ چهلستون اصفهان خبر داد و گفت: سقف این اثر تاریخی حدود ۷۰۰ مترمربع مساحت دارد که با سازه های چوبی بنا شده است.

الله یاری با اشاره به اینکه سقف چهلستون اصفهان بزرگترین سازه چوبی ایران و در میان سازه های بزرگ چوبی جهان نیز از جایگاه خاصی برخوردار است ، گفت: پس از ۵۰ سال عملیات بازسازی این سازه چوبی بزرگ ایران در سال جاری آغاز می شود و به مدت دو سال ادامه می یابد.

به گفته وی ۵۰ سال قبل گروهی از کارشناسان ایتالیایی اقدامات مرمتی در این بنا انجام دادند.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان اعتبار مورد نیاز برای بازسازی سقف چوبی چهلستون اصفهان را حدود پنج میلیارد تومان تخمین زد و افزود: بازسازی و مرمت بناهای تاریخی اصفهان از اعتبارات خاص برخوردار است و مشکلی در زمینه تامین اعتبار برای بازسازی سقف بنای تاریخی باغ موزه چهلستون اصفهان وجود ندارد.

** بازسازی شبکه فاضلاب مسجد امام (ره) تابستان پایان می یابد

الله یاری درباره بازسازی شبکه فاضلاب مسجد تاریخی امام (ره ) اصفهان که باعث نمناکی برخی از قسمت های بنا شده، گفت: شبکه فاضلاب این مسجد در حال بازسازی است و سعی خواهیم کرد تا تابستان امسال این پروژه را تمام کنیم.

وی با اشاره به اینکه بازسازی و اصلاح شبکه فاضلاب مسجد امام (ره ) اصفهان در سه مرحله اجرایی می شود، گفت: در مرحله اول، بازگشایی مسیر فاضلاب این بنا و بازسازی تجهیزات آن است تا از نشت آب به این بنا جلوگیری شود.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان انتقال سرویس بهداشتی به خارج از بنا را مرحله دوم این طرح اعلام کرد و افزود: در مرحله سوم نیز تاسیسات زه کشی در اطراف مسجد امام (ره ) نصب می شود که هم اکنون کار مطالعات اولیه آن انجام شده و در سال جاری اجرا خواهد شد.

نم زدگی بخشی از دیوارهای مسجد تاریخی امام اصفهان در جوار سرویس های بهداشتی این مکان تاریخی که رخداد آن به سه دهه قبل بازمی گردد ، خطرآسیب جدی به این بنای کهن را آشکار کرده است.

*** برای اجرای طرح خیابان آقا نجفی با شهرداری به توافق نرسیده ایم

الله یاری درباره اجرای طرح احداث خیابان آیت الله آقانجفی که از پشت مسجد تاریخی شیخ لطف الله اصفهان عبور خواهد کرد نیز گفت: برای اجرای این پروژه هنوز توافقی بین اداره کل میراث فرهنگی استان و شهرداری اصفهان صورت نگرفته است زیرا اجرای این طرح در این محدوده تاریخی جای بحث دارد.

وی تصریح کرد: آنچه پیش از این مصوب شده به عنوان دسترسی محلی منطقه ای مطرح بوده و برای تعریض این مسیر که در بافت تاریخی اصفهان قرار دارد هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.

*** کاوش و بازسازی تپه اشرف در برنامه میراث فرهنگی قرار دارد

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان همچنین درباره کاوش در تپه اشرف تصریح کرد: در گذشته کاوش هایی در این منطقه تاریخی انجام شده اما برخی مشکلات این کاوش ها را متوقف کرده و نتایج آن هنوز ارائه نشده است.

وی با بیان اینکه کاوش در تپه اشرف و بازسازی آن در برنامه اداره کل میراث فرهنگی اصفهان قرار دارد، افزود: قصد داریم این منطقه را به یک سایت موزه تبدیل کنیم اما اجرای این طرح هنوز قطعی نشده است.

الله یاری افزود: درصورت اجرایی شدن این طرح، سایت موزه تپه اشرف یکی از بزرگترین پروژه های میراثی شهر اصفهان خواهد شد.

در منطقه شرقی اصفهان و در جوار پل تاریخی شهرستان آثاری تپه مانند وجود دارد که به زعم شماری از مورخین باقی مانده آثار متعلق به سده های قبل از اسلام و بیشتر ساسانی و نیز دوره های تاریخی بعد از ورود اسلام است.

از آنجا که گفته شده کاخی متعلق به اشرف افغان در این مکان وجود داشته، این تپه تاریخی به نام اشرف مشهور است.

1008 مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان: کشف آثارتاریخی مانع ادامه طرح قطارشهری نیست

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *