رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ مرداد ۱۳۹۹

مدرسه الیزابت در دامنه دنا

لینک این مطلب کپی شد!

مدرسه الیزابت در دامنه دنا ، که مدرسه ای سه کلاسه است سال ۱۳۸۵ با مشارکت گردشگر آلمانی در روستای لما از توابع شهرستان دنا بنا شده است.
آموزشگاه روستای لما در ۴۰ کیلومتری شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد و در جاده یاسوج به اصفهان احداث شده است تا دانش آموزان این روستای تاریخی اما دورافتاده به لطف صنعت گردشگری صاحب مدرسه شوند.

مدرسه الیزابت در دامنه دنا

«برند رز» نام جهانگرد آلمانی قصه ماست که معلم دوره پیش دبستانی است و به گردشگری عشایری علاقه مند است.ملکی مترجم این گردشگر آلمانی می گوید: در لابی یکی از هتل‌های ترکیه نشسته بودم که چند گردشگر از جمله برند رز در مورد ایران سخن می‌گفتند آنان علاقه‌مند به دیدن ایران بودند، اما از نبود امنیت در کشور سخن می گفتند و من درباره امنیت و آرامش ایران برای آنان توضیح دادم و او تصمیم گرفت به ایران سفر کند.

برند رز پس از سفر به رشته کوه های زاگرس و طعم خوب آشنایی با مردمان ایران زمین روانه دامنه های دنا در رشته کوه های زاگرس شد.لما نزدیک‌ترین روستا به کوهپایه زاگرس در شهرستان دناست به همین خاطر مقصد گردشگر قصه ما شد.برند رز پس از سه روز کوهپیمایی در طبیعت زیبای کوهپایه های دنا با مهمان نوازی مردمان این دیار روبه رو شد.

روستای لما

تمام اهالی روستای لما از بزرگ تا کوچک به استقبالش آمدند و در مدت زمان یک هفته اقامت این گردشگر از او به بهترین نحو میزبانی کردند.برندرز به‌ همان اندازه که از میهمان‌ نوازی اهالی روستای لما لذت می برد از محرومیت این مردمان با صفا در دسترسی به زیرساخت های اولیه زندگی رنج می برد به همین خاطر تصمیم گرفت تا با مشارکت در احداث یک مدرسه سهمی در جبران عقب ماندگی این منطقه داشته باشد.

این جهانگرد از مسئولان خواست تا این آموزشگاه را به نام دخترش الیزابت رز نامگذاری کنند.هزینه ساخت این مدرسه ۲۰۰ میلیون تومان بود که حدود ۶۰ میلیون تومان آن را این خیر آلمانی پرداخت کرد و حالا حدود ۴۰ دانش‌آموز ابتدایی روستای لما از تحصیل در مدرسه استاندارد خود لذت می برند.

طرح آجر به آجر

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح آجر به آجر اقدام مشارکت جمعی در زمینه ساخت مدارس است که نقش اثرگذاری در مدرسه سازی به ویژه در مناطق کم برخوردار دارد. در این طرح افرادی که توانایی ساخت مدرسه به صورت کامل را ندارند، می‌توانند به هر میزان که توانایی دارند با دولت در احداث کلاس درس همکاری و مشارکت کنند.

این طرح یک اقدام عملی برای تکمیل و افتتاح فضاهای آموزشی نیمه تمام در کشور از طریق جلب هر چه بیشتر مشارکت مردم و خیران مدرسه ساز است.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲ هزار و ۷۰۰ کلاس درس در مناطق شهری و روستایی شهرستان های هشت گانه این استان نیاز به تخریب و بازسازی دارد. این تعداد کلاس درس کهگیلویه و بویراحمد مربوط به مدارس دولتی استان است. تعداد مدارس کهگیلویه و بویراحمد در سه مقطع تحصیلی افزون بر سه هزار باب است.

اقدام هایی ارزنده از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در زمینه ساخت، بازسازی و مقاوم سازی مدارس از سوی دولت و خیران در کشور و کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است. برخی از مدارس کهگیلویه و بویراحمد دارای مشکلات اساسی در زمینه سرویس آبخوری، سرویس بهداشتی و محوطه سازی است.نیاز است تا از طریق تریبون های نماز جمعه، رسانه ها و خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد همت مضاعفی برای جلب مشارکت مردم، دستگاه های اجرایی و خیران در زمینه ساخت، بازسازی و مقاوم سازی مدارس این استان انجام شود.

تعداد دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد در سال تحصیلی ۱۳۹۹ – ۱۳۹۸ افزون بر ۱۶۱ هزار نفر بوده است.

تاکنون یک هزار و ۵۸۵ کلاس درس با مشارکت خیران مدرسه ساز بومی و غیربومی در این استان ساخته شده است. هم اینک نیز ۶۴ مدرسه با مشارکت خیران مدرسه ساز بومی و غیربومی در کهگیلویه و بویراحمد در حال ساخت است. پیش ‌بینی می شود که ۲۵ مدرسه از مجموع این ۶۴ مدرسه تا مهرماه امسال تکمیل، افتتاح و تحویل داده شود.

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۸۰جاذبه طبیعی،۷۷۰ منطقه تاریخی و جلوه های مردم شناسی سالیانه میزبان سه میلیون نفر ایرانگرد و جهانگرد است.

 

مدرسه الیزابت در دامنه دنا

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *