جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

محله نوبر تبریز

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ مهر ۱۳۹۸

یکی از محله‌های بزرگ و تاریخی شهر محله نوبر تبریز است که در مرکز این شهر واقع شده‌است.محله نوبر تبریز از سمت شمال به محله‌های راسته‌کوچه و مهادمهین، از سمت جنوب به تپه‌های یانیق، از سمت شرق به محلهٔ مارالان و از سمت غرب به محله‌های چرنداب و مهادمهین محدود شده‌است. از مهم‌ترین کوی‌های محلهٔ نوبر می‌توان حاج‌اسماعیل، له له بیگ (کوی شهید یوشاری)، سیدلر (جزو منطقه چرنداب است) و مقصودیه را نام برد که دارای کوچه‌های پیچاپیچ بسیاری هستند. همچنین قنات‌های اکبرآباد، توپچی‌باشی، فتح‌الله‌اف، قورچی‌باشی و ملاباشی در این محله قرار گرفته‌اند. محلهٔ نوبر صاحب ۲۶ مسجد مختلف است که مسجد قانلی (جزو منطقه چرنداب است) و مسجد میدان از مهم‌ترین آن‌ها هستند. باغ‌شمال که مجموعه‌ای متشکل از تأسیسات فرهنگی، مسکونی، نظامی و ورزشی است و نیز لشکر ۲۱ حمزهٔ سیدالشهدا در این محله واقع شده‌اند. مرکز محلهٔ نوبر، میدان مقصودیه می‌باشد که از نام مقصودبیگ نامی از سرداران دورهٔ صفویه گرفته شده‌است.

بناهای تاریخی

از آثار و بناهای تاریخی محلهٔ نوبر می‌توان به بازار امیر، بازار پنبه‌فروش‌ها، بازار قائم‌مقام، بازار مسگران، بازارچهٔ ساعدالملک، بازارچهٔ فراش‌باشی، پل میرزاارضی، چاپارخانه، حمام قاضی، خانهٔ حاج سیدباقر، خانهٔ حاج میرزاشفیع آقامجتهد، خانهٔ حاج صمد طاهباز، خانهٔ محمدآقا سرتیب، خانهٔ حاج میرزایوسف‌آقا، خانهٔ میرزاارضی، خانهٔ میرزاجلیل جاپارباشی، خانهٔ میرزاحسن قافی، خانهٔ میرزارفیع مستوفی، خانهٔ میرزاصادق‌خان رئیس، خانهٔ میرزاعظیم مستوفی، خانهٔ میرزانصرالله کشلرنویس، خانهٔ نظام‌العلما، دروازهٔ باغ‌میشه، دروازهٔ خیابان، کاروانسرای حاج سیدحسین، کاروانسرای حاج شیخ‌جعفر، کاروانسرای حاج محمد قره‌باغی، کاروانسرای حاج میرزاجعفر، کاروانسرای حاج‌حسین، کاروانسرای خلیل‌بیگ، کاروانسرای مراغه‌ای‌ها، کاروانسرای مرتضی‌قلی، کاروانسرای مهدی‌خان فراش‌باشی، کاروانسرای میرزااسماعیل، کاروانسرای میرزاتقی آجودان‌باشی، کاروانسرای میرزانصرالله، مسجد میرزاابراهیم، مسجد میرزامهدی قاضی، مقبرهٔ میرزامهدی قاضی، میدان چوب‌فروش‌ها و میدان هفت‌کچل اشاره کرد.

نقل‌قول‌ها

نادر میرزا دربارهٔ محله نوبر تبریز می‌نویسد:

کویی بس بزرگ است به جنوب شهر افتاده. مردمی بسیار و بیش‌تر باثروت و اهل تجارت‌اند و به همهٔ عمارات عالیه و بناهای باشکوه نهاده‌اند و صحن این ابنیه پر از اشعار مثمره و صنوبرهاست. فواکهٔ آن کوی ممتاز باشد. از آثار قدیمه در این کوی چیزی نباشد… کدخدای این محله میرزا لطفعلی‌خان جوانی است باهوش. این کدخدایی از پدر بدو رسیده و به لقب پدر کدخداباشی گویند و از دودمان بزرگ و وکیل دیوان‌خانه عم اوست. در این محله هنوز مسجدی به‌نام کدخداباشی وجود دارد.

حسین حافظ تبریزی در روضات‌الجنان دربارهٔ این محله می‌نویسد:

مرقد امیر سید رکن‌الدین جرجانی در سرپل نوبر گنبد عالی است و در جنب آن خانقاهی است منسوب به جلال طره که وزیری بوده… عمارت مقصودیه که از آثار مقصودبیگ بن حسن‌پادشاه آق‌قویونلو بوده و نام محلهٔ مقصودیه نیز مأخوذ از آن است، در این محله واقع بوده.

محله نوبر محله نوبر تبریز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *