رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳ مرداد ۱۳۹۹

محله شهر زیبا تهران

لینک این مطلب کپی شد!

محله شهر زیبا تهران ،یکی از محله های غرب تهران در منطقه ۵ تهران و غربی‌ترین حاشیه آن، که به نام زیباشهر هم معروف است . این محله که از دیرباز به داشتن باغات سرسبز و خیابان‌های باصفا و عریض شهرت داشته و به دلیل قرارگیری در مسیر زائران مقبره امامزاده داود، از قدیم برای تهرانی‌ها محله‌ای شناخته شده و محبوب است.

محله شهر زیبا تهران

هرچند مانند سایر مناطق تهران، محله شهرزیبا نیز از هجوم برج‌ها و آپارتمان‌ها در امان نبوده، اما هنوز هم می‌توان رگه‌هایی از گذشته باصفای این محله را مشاهده کرد.خانه‌های آجری قرمز رنگ در میدان شهرزیبا، که روی هم رفته شاید صد واحد آپارتمانی را تشکیل بدهند، ۵۰ سال پیش در منتهی الیه غربی تهران، محله شهرزیبا را شکل دادند. شهر زیبای امروزی، محله‌ای آرام است که اکثریت بافت جمعیتی آن را کارمندان، فرهنگیان و بازنشستگان تشکیل می‌دهند.

همسایه های محلی شهر زیبا ، جنت آباد و صادقیه از شرق- شهران از شمال- سازمان برنامه و کوی ارم از جنوب و کن و دهکده المپیک از غرب می باشند . محله شهر زیبا به بزرگراه حکیم غرب ، بزرگراه آیت‌الله کاشانی و بزرگراه آبشناسان غربی دسترسی دارد ولی این محله ایستگاه مترو ندارد .

قدمت محله شهر زیبا

محله شهرزیبا، حدود ۵۰ سال پیش در منتهی الیه غربی تهران بود؛ در قدیم شهرزیبا به صورت زمینی بایر و غیر قابل کشت بوده است و به دلیل برخورداری از زمین‌های سنگلاخی، گذشتگان این محدوده را «چاله سنگی» می نامیدند. با ساخته شدن خانه‌های آجری قرمزرنگ معروف در این محله، شهرزیبا کم‌کم هویت گرفت و رفته رفته، نه تنها خانه‌های شهرک شهرزیبا یکی پس از دیگری به فروش رسید، بلکه مردم شروع به ساخت و ساز در خیابان‌های اطراف این شهرک کرده و تعاونی‌های مسکن ادارات اقدام به خرید زمین‌های این منطقه کردند. از جمله آنها می‌توان به کوی مخابرات، شهرک پلیس قضایی و شهرک بهاران اشاره کرد.

محله شهر زیبا تهران

ساکنان قدیمی شهرزیبا می‌گویند، آپارتمان‌های آجری صد دستگاه یا همان آپارتمان‌های معروفی که سنگ بنای محله شهرزیبا شدند، حدود ۴۰ سال پیش پذیرای افرادی چون «بهزاد فراهانی»، بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون و «فرامرز ظلی»، دروازبان سال‌های دور تیم ملی و استقلال بوده است. البته، قرارگیری در مسیر استادیوم آزادی تهران باعث شده که این محله از دیرباز به محب سکونت فوتبالیست‌های معروف تیم‌های تهرانی تبدیل شود.

بافت محله شهر زیبا

در مسیر حرکت خود به سمت شهرزیبا، یعنی از تقاطع جنت آباد جنوبی تا بلوار تعاون یا جوانمردان امروزی، شاهد بافت‌های مسکونی متنوعی هستید. این بافت از خانه‌هایی با قدمت ۴۰ سال به بالا گرفته تا خانه‌ها، آپارتمان‌ها و برج‌های نوساز و حتی شهرک‌های قدیمی تشکیل می‌شود. به هر حال، این محدوده از تهران نیز، به لطف داشتن خیابان‌های عریض و زمین‌های با بر زیاد و قواره‌های بزرگ، از ساخت‌و سازهای گسترده در امان نبوده و همچنان شاهد ساخت و ساز آپارتمان‌های جدید در آن هستیم.

محله شهر زیبا تهران

علت نام گذاری محله شهرزیبا

درباره وجه تسمیه کنونی این محله، روایت‌های بسیاری وجود دارد که یکی از مهمترین‌ و مستندترین آنها به داستان ساخت آپارتمان‌های مشهور آن باز می‌گردد. نقل است که با بالاگرفتن تب شهرک‌سازی در تهران و همزمان شدن آن با میزبانی تهران جهت برگزاری بازیهای آسیایی ۱۹۷۴، محمدرضا شاه دستور می‌دهد تا مکانی درخور برای اسکان مقامات و ورزشکاران در نزدیکی استادیوم آزادی احداث شود. بهمین منظور، مهندس قطبی (دایی فرح دیبا) مامور این کار می‌شود. لذا، زمین‌های این منطقه خوش آب و هوا که در اختیار اهالی کن قرار داشت اما بایر و غیرقابل کشت بود، با قیمتی نازل خریداری شد تا اولین شهرک سازی تهران در این محله انجام شود. مهندس قطبی با همکاری یک شرکت ایتالیایی زمین‌های این منطقه را به سبک معماری ایتالیایی ساخت که مشخصه اصلی آن استفاده از آجرهای سرخ‌رنگی بود که به سمبل این شهرک بدل شد.

از آنجا که این شهرک جزو اولین مکان‌هایی بود که با اسلوب و معماری جدید شهری احداث می‌شد، جلوه خاص و زیبایی به منطقه بخشید و به دلیل همین زیبایی، این محله «شهرزیبا» نام گرفت. گرچه امروزه این محله به نام شهرزیبا شناخته می‌شود، در قدیم به آن هزار دستگاه هم می‎گفتند. بعد از آماده شدن این آپارتمان‌ها، ماموران دربار در بازبینی‌های خود این مکان را در شان مهمانان خارجی تشخیص ندادند و در نتیجه برای جبران خسارت‌های ناشی از این مساله، به کارمندان دولتی پیشنهاد دادند تا این آپارتمان‌ها را با قیمتی نازل و به صورت اقساطی خریداری کنند. شاید آن زمان که کمتر کسی برای خرید این خانه‌ها رغبت نشان می‌داد، هیچکس تصور نمی‌کرد شهرزیبا امروز به یکی از محلات زیبا و خوش‌نشین تهران تبدیل شود. سالها گذشت تا این محله که در مسیر تردد تماشاچیان، ورزشکاران و جوانان به استادیوم آزادی قرار داشت، کم‌کم رونق یافت و زیبایی و تمیزی این منطقه افراد بیشتری را جذب خود کرد.

 

خيابان های مهم محله شهرزیبا

ساده‌ترین دسترسی‌ها به محله شهرزیبا از انتهای اتوبان حکیم غرب و بلوار جوانمردان و همچنین انتهای غربی بزرگراه آیت‌الله کاشانی مقدور است. همچنین، از طریق بزرگراه آبشناسان و گذر از شهران و میدان الغدیر هم به محله شهرزیبا دسترسی ممکن است. خیابان‌های مهم این محله ، بلوار جوانمردان ، بلوار آلاله ، خیابان سرو ، خیابان عدالت ، خیابان شربیانی و خیابان آیت‌الله کاشانی هستند.

محله شهر زیبا تهران

مراكز آموزشی و فرهنگی محله شهرزیبا

همانطور که گفته شد، سکونت فرهنگیان و کارمندان در شهرزیبا، این منطقه را از نظر فرهنگی هم غنی ساخته است. در نتیجه در این محله شاهد مدارس بسیار و فرهنگسراها و سرای محله هستیم. فرهنگسرای معرفت، از معروف‌ترین و نزدیکترین فرهنگسراهای این محله است که در میدان شهرزیبا، بلوار شهران قرار دارد. شهر کتاب در میدان نور سابق (علامه جعفری کنونی) و سرای محله شهرزیبا و خیابان شربیانی نیز جزو مراکز فرهنگی مهم این منطقه هستند. همچنین، دانشگاه علمی-کاربردی نیز در خیابان نیلوفر (در نزدیکی بلوار آسیای سابق و بزرگراه باکری کنونی) شعبه دارد. موزه پول و موزه صنایع هوایی نیز در نزدیکی شهرزیبا یعنی پارک ارم واقع شده‌اند هرچند شاید نتوان آنها را جزوی از این محله به حساب آورد.

مراکز خرید اصلی محله شهر زیبا

در شهرزیبا، مراکز خرید خیلی بزرگ به چشم نمی‌خورد هرچند طی یکی دو سال اخیر شاهد ساخت مراکز خرید بزرگ در این محله هستیم اما به هر حال، از نزدیکترین و بزرگترین مراکز خرید به شهرزیبا می‌توان به فروشگاه هایپراستار در بزرگراه باکری و مرکز خرید اترک، در خیابان آیت‌الله کاشانی نبش خیابان سازمان برنامه شمالی اشاره کرد. بازارچه قدیمی محله شهرزیبا نیز یکی از مراکز خرید قدیمی این محله است. همچنین، بازار میوه و تره‌بار در خیابان شربیانی شرقی، یکی از بزرگترین و بهترین بازارهای میوه و تره‌بار محله شهرزیبا است.

محله شهر زیبا تهران

مساجد و حسینیه های شاخص محله شهرزیبا

مسجد نظام مافی با معماری زیبا و مناره معروفش یکی از معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین اماکن مذهبی شهرزیبا محسوب می‌شود. مساجد حجت ابن الحسن، مسجد الرسول، مسجد‌الرضا و مسجد صاحب‌الزمان (عج) از مساجد قدیمی و معروف شهرزیبا هستند.

مراکز درمانی شهرزیبا

در محله شهرزیبا، تعدادی درمانگاه شبانه‌روزی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به درمانگاه شبانه‌روزی شهرزیبا واقع در میدان اصلی شهر زیبا، طبقه فوقانی مسجد حجت ابن الحسن، درمانگاه شبانه‌روزی حیات واقع در بلوار آلاله، خیابان عدالت، کوچه دوم غربی، جنب مسجد اشاره کرد. نزدیکترین بیمارستان‌ها به شهرزیبا نیز بیمارستان‌های پیامبران واقع در بلوار آیت‌الله کاشانی، بلوار اباذر و بیمارستان ابن سینا واقع در بلوار آیت‌الله کاشانی نرسیده به فلکه دوم صادقیه هستند.

اماکن تفریحی و ورزشی محله شهر زیبا

بسیاری از مراکز تفریحی و دیدنی خارج از محدوده محله شهرزیبا هستند اما به دلیل نزدیکی به این محله، می‌توان آنها را به عنوان مراکز تفریحی شهرزیبا تلقی کرد. پارک ارم، باغ وحش ارم، مجموعه ورزشی آزادی، کمپ ورزشی-تفریحی استقلال (انتهای فردوس غرب)، فروشگاه هایپراستار(انتهای باکری جنوب)، فروشگاه کوروش (بزرگراه ستاری بعد از خروجی حکیم) و ورزشگاه درفشی‌فر یا پرسپولیس (انتهای آیت‌الله کاشانی، نرسیده به شهرزیبا، خیابان بهمنی‌نژاد) از مراکز مهم تفریحی و ورزشی شهرزیبا محسوب می‌شوند.

همچنین، در بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌های این محله پارک‌ها و فضای سبز قابل توجهی به چشم می‌خورد که بوستان‌های اردکانی، بوستان ساحل و پارک کودک، از بزرگترین و مهم‌ترین پارک‌های شهرزیبا هستند.

محله شهر زیبا تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *