رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ تیر ۱۳۹۹

ماجرای سرپل تجریش

اشتراک گذاری

ماجرای سرپل تجریش از این قرار است که :سرپل تجریش، سالیان سال و دهه های پی در پی از محبوب ترین تفرجگاه های تهران به شمار می آمد ولی کمتر کسی از آن به عنوان میدان تجریش یاد می کرد.سرپل نامی بود توافق شده و مقبول افتاده بین همه ی مردم آن منطقه و اطراف آن. گویی همه تصمیم گرفته بودند که سرپل شان فقط همین جایی باشد که از آن سخن می گوییم.

ماجرای سرپل تجریش

سرپل به همان نسبت که در یاد و خاطره بسیاری از ما جای ویژه ای دارد، برای بسیاری محل کار و فعالیت و درآمد وعایدی بود و نزد بسیاری هم محل قرار و میعاد و مسیر گل گشت و تفرج به حساب می آمد.

ماجرای سرپل تجریش

قرارمان سرپل تجریش

عکس‌ها و اسناد قدیمی گواهی می‌دهند که سرپل تجریش، محلی برای جشن و پایکوبی و به جا آوردن آداب و سنت تهرانی‌های قدیم بوده است. مثلا رسم بر این بوده که هر زوج تهرانی بعد از مراسم عروسی با ماشین عروس به این محل می‌رفتند و بعد از پایکوبی مختصر به همراه اطرافیانشان، محل را ترک می‌کرده‌اند. عباس صالحی، درباره سرپل تجریش که بارها در فیلم‌های فارسی دستمایه کارگردان‌ها قرار گرفته می‌گوید:«طبق روایت‌ها و نوشته‌های قدیمی، سرپل تجریش یکی از سه نقطه خوش و آب و هوای شمال تهران بوده است. ماجرا از این قرار است که باد توچال که بسیار خنک بوده در مقابل هتل اوین، سه‌راه نیاوران و سر‌پل تجریش می‌وزیده و خیلی‌ها برای اینکه در معرض این باد خنک قرار بگیرند به سرپل تجریش می‌رفتند که کانون اصلی باد توچال بود. مردم از همه جای تهران به سرپل تجریش می‌آمدند و خیلی از قرار و مدارها در این محل گذاشته می‌شد.»

ماجرای سرپل تجریش

سرپل تجریش اول خیابان جعفر آباد سال ۱۳۳۵

روستای جعفر آباد که بین دو قریه دربند و سعدآباد قرار داشت در دوران قاجار از اهمیت بالایی برخوردار بود و یکی از اصلی‌ترین روستاهای شمیرانات محسوب می شد.
جعفر آباد متعلق به خاندان قاجاری بود که مالکیت اکثر املاک این محدوده را در اختیار داشت. در اوایل دورهٔ حکومت رضاخان برای ساخت کاخ سعدآباد تمام اراضی جعفرآباد، سعدآباد و بخشی از دربند ازمالکین غصب شد. بدین ترتیب کل روستای جعفر آباد در طرح ساخت کاخ، از بین رفت و جزئی از کاخ سعدآباد قرارگرفت.

ماجرای سرپل تجریش

نحوه دسترسی به سرپل تجریش

برای رسیدن به خیابان تجریش می‌ توانید هم از مترو و هم از تاکسی و BRT استفاده کنید. برای استفاده از مترو تنها کافی‌ است که در آخرین ایستگاه خط یک مترو، یعنی ایستگاه تجریش از مترو پیاده شوید. همچنین شما می‌ توانید از تاکسی‌ هایی که از تمام نقاط شهر مانند پایانه شهید نظری در میدان آزادی، به میدان تجریش تردد می ‌کنند نیز استفاده کنید. اگر قصد سفر با اتوبوس به میدان تجریش را دارید می ‌توانید از خط BRT راه‌آهن به تجریش استفاده کنید.

ماجرای سرپل تجریش

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *