رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ تیر ۱۳۹۹

کافه پارس لاله زار تهران

لینک این مطلب کپی شد!

کافه پارس لاله زار تهران در یکی از قدیمی ترین ساختمانهای لاله زار واقع شده است . زمانی که در خیابان جمهوری قدم می زنید ،نبش لاله زار ، ساختمانی با معماری پهلوی و تراس گردی که سقف گنبدی هم دارد، خودنمایی می کند. این بنا باقی مانده یکی از قدیمی‌ترین کافه‌های تهران یعنی کافه پارس است.این جا کافه پارس است که می تواند یک تنه مارا به لاله زار دهه های ۳۰ و ۴۰ ببرد؛ خیابانی که زمانی محل کسب و کارهای نوظهور و شیک غربی مآبانه، کافه ها، سالن های تآتر و سینماها بود.

-پارس-لاله-زار کافه پارس لاله زار تهران

قدمت این کافه به سال ۱۳۱۳ برمی گردد.در همان حدود سال ۱۳۱۳ این کافه بر سر زبان ها افتاد چرا که یک معلم ورزش برای انجام حرکات نمایشی از بالای کافه به خیابان پرید.کافه پارس در طبقه دوم این ساختمان بود و در دوره ای طبقه اول آن، جواهر فروشی مظفریان قرار داشت. روبروی این کافه هم کافه آیبتا قرار داشت.طبقه هم کف کافه پارس امروز لباس فروشی است و از کاربری طبقه دوم با وجود اینکه به نظر می‌رسد خالی باشد، اطلاع دقیقی در دست نیست.

-پارس-لاله-زار-2 کافه پارس لاله زار تهران

همچنین گفته می شود که در این کافه چند اتاق هم وجود داشته است، و احتمال اینکه این کافه مسافرخانه هم داشته، وجود دارد.زمین‌های آن بخش از خیابان، از جمله جایی که کافه پارس ساخته شد، متعلق به سعد الدوله بود و بعدها فروخته شد.سعدالدوله از رجال دوره ناصرالدین‌شاه بود که در سفارت ایران در کشورهای اروپایی سمت داشت و در دوره مظفرالدین شاه به وزارت رسید. او داماد خاندان هدایتی یعنی داماد علی قلی مخبرالدوله بود اما این ازدواج به طلاق انجامید.

-پارس-لاله-زار-3 کافه پارس لاله زار تهران

معرفی مختصر خیابان لاله زار

خیابان لاله‌زار یکی از خیابان‌های قدیمی و مرکزی شهر تهران است. این خیابان از جنوب به میدان امام خمینی (توپخانه)، از شمال به خیابان انقلاب اسلامی (شاهرضا) منتهی می‌شود.لاله‌زار در اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی نماد نوگرایی و هنر ایران بود و «شانزه‌لیزهٔ تهران» لقب گرفته بود. بسیاری از تئاترها، رستوران‌ها، تجارتخانه‌ها، کاباره‌ها، پیاله‌فروشی‌ها، خیاط خانه‌ها، سینماها و فروشگاه‌های معروف ایران در این خیابان قرار داشتند.

-پارس-لاله-زار-5 کافه پارس لاله زار تهران

نحوه دسترسی به کافه پارس لاله زار

آدرس: خیابان جمهوری، نبش شرقی خیابان لاله زار

-پارس-لاله-زار-4 کافه پارس لاله زار تهران

-پارس-لاله-زار-6 کافه پارس لاله زار تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *