جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

لباس و پوشاک هخامنشیان

تاریخ بروزرسانی :
۸ اسفند ۱۳۹۷

هخامنشیان از ۵۶۰ تا ۳۳۰ق. م بر ایران حکومت می کردند . نویسندگان یونانی ، روسی و ایرانی در خصوص البسه و پوشاک دوران مذکور مطالبی را به رشته تحریر درآوردند و رنگ را هم متذکر شدند ضمن آنکه آثار به جای مانده از دوران مذکور به ویژه حجاری ها و سنگتراشی های متعدد خود گواه خوبی بر البسه و پوشاک دوران هخامنشی است .
لباس و پوشاک مردان و زنان پارسی شامل بالاپوش ؛دامن ، کلاه ،کفش و کمربند به شرح زیر بوده است :

هخامنشیان لباس و پوشاک هخامنشیان

۱-بالاپوش :
بالاپوش شبیه شنل است. در بعضی جلوی آن باز و در برخی دیگر بسته است . بالاپوش جلوبسته که از سر پوشیده می شود دارای یقه ای است که از نقطه چال کردن به شکل ۷ است . قسمت پایین بالاپوش در جلو آزاد است و در محاذی ناف رها و افتاده است .بلندی این بالاپوش به اندازه بالاتنه است و در محل کمر و ناف ،بلندی آن ختم می شود .
۲-دامن :
دامن پارسیان ( هخامنشیان ) دونوع است :
دامن یک راسته چین ،در جلو و میان راستای دو پا دارای چین هایی است که از دو سمت چپ و راست به صورت منحنی های افتاده به پشت دور می زند .
دامن دوراسته چین ، از پهلوها و پشت همان دامن یک راسته چین است ولی در جلو به جای یک راسته چین چهارتایی ؛دارای دو راسته چین چهارتایی است که از همدیگر به وسیله پارچه ی با چین های منحنی افقی به بلندی دامن فاصله دارد.
۳ – کلاه :
کلاه پارسیان ( هخامنشیان ) از جنس نمد بوده است . پارسیان ۸ نوع کلاه داشته اند که عبارتند از :
– کلاه خیاره دار،که اصطلاحا به کلاه پارسی شهرت یافته است . کلاه خیاره دار که عدد خیاره و با ترکهای آن از ۱۸ تا ۲۲ شمرده شده است، برگرداگرد لبه ی پایینی خود نواری دارد که اساسا برای باز نشدن چین های خیاره ها از هم تعبیه شده است و به نظر می رسد که جنس این نوار نیز از خود نمد باشد .
– نوعی کلاه با دیواره ی کوتاه نمدی که مانند حلقه ای کم ارتفاع موهای دورسر را محاصره کرده و از بالای آن موی دیده می شود .
– کلاه نمدی بلند نوک تیز که به عقب سر خمیده است .
– کلاه ساده ی استوانه ای مسقف که قسمت بالای آن با برگشتگی مختصری به بیرون ( اندکی گشادتر از قسمت پایین ) است . در این دوره شاه نیز چنین کلاهی بر سر می گذاشته است .
– نوع دیگر کلاهی است استوانه ای بلند ، ساده ، بدون خیاره ، صاف که دوره ی آن دارای زیکزاگهای بلند و تیز است . این نوع کلاه نیز تاج است .
– درواقع تاجی با کنگره های پلکانی است .
– نوع هفتم کلاهی است که لبه ی بالا وپایین ( هردو ) برجستگی دارد و پارچه ای هم به دور آن پیچیده است .
– کلاه نوع هشتم نیز همان تاج داریوش در بیستون است .
۴-کفش :
کفش پارسیان ( هخامنشیان ) بر دو نوع است :
نوع اول کفشی است که از لحاظ شکل بسیار ساده است و چون جوراب به پا کشیده می شده و به نظر می رسد که درزی برای دوخته شدن جز از راه پشت پاشنه و رویه ی کفش نداشته است . این کفش در اصل از آن مادها بوده است .
نوع دوم کفش دو تکه ی بند دار است ، این نوع کفش در واقع ویژه ی هخامنشیان بوده و همه بزرگان امرا و شاهان از آن استفاده می کردند . این نوع کفش در زیر خود تخت اضافی و پاشنه ای جلوی خود در زیر محل بند کفش دارد و به وسیله ی سه بند و گل بند چرمی رویه ی کفش بر روی هم جمع می شود .
۵-کمربند :
کمربند پارسیان ( هخامنشیان ) همان کمربندی است که مادها داشته اند و باید گفت در این خصوص هیچ گونه تفاوتی مشاهد ه نشده است .

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 4 میانگین: 2.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • محمد صدرا محمدی

    برو بابا بی تربیت تو میخوای لباس های غرب رو بپوشی که نصف بدنت معلومه؟

    ۱۹ مهر, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • شاهرخ

    اینارو ک گفتی خودم دارم تو حجاریا میبینم … بهرحال هرچی ک بوده لباس امروز زنان و مردان ما نیست . امروزه لباس هم بر مردم تحریم شده و اجباریست البته ما ب این دستورات بی توجهیم و کار خودرا میکنیم و نظر حاکم برایمان بی ارزش است

    ۱۹ شهریور, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *