رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۷ مهر ۱۳۹۸

کفه نمکی بردسکن

لینک این مطلب کپی شد!

کفه نمکی بردسکن سال ۱۳۹۲ در ردیف آثار ملی ثبت شده است. کفه نمکی بردسکن در ۱۲ کیلومتری جنوب روستای رحمانیه بخش شهرآباد شهرستان بردسکن قرار دارد. بردسکن نیز در فاصله ۲۷۳ کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است. کفه نمکی بردسکن از سطح دریاهای آزاد ۸۰۵ متر ارتفاع دارد و با وسعت تقریبی هفت هزار ۸۸۸ هکتار محیطی برجای مانده از دورانهای سوم و چهارم زمین ‌شناسی است که تحولات طبیعی در آن چشم‌اندازی زیبا از طبیعت بیابانی، کویری و رسوبات تبخیری نمکی رقم زده است. کفه نمکی بردسکن تاکنون موجب برپایی چندین تور گردشگری طبیعت گردی و کویرنوردی است در کفه نمکی بردسکن شده است. در این میان مسئولان محلی نسبت به وجود باتلاقهای نمکی در این منطقه و پرهیز طبیعت گردان از مراجعه انفرادی برای بازدید از این کویر نمکی هشدار داده اند.

بَردَس۫کَن۫ از شهرهای استان خراسان رضوی است. این شهر مرکز شهرستان بردسکن بوده و در سال ۱۳۹۵، تعداد ۲۸٬۲۳۳ نفر جمعیت و ۸٬۵۷۰ خانوار داشته‌است. بردسکن در قدیم بر سر یکی از راه‌های اصلی تجاری خراسان به دیگر نقاط ایران از طریق کویر قرار داشت. گرمترین دمای آن گاهی به ۴۵ درجه و سردترین آن به ۵ درجه سانتیگراد زیر صفر می‌رسد. در کتاب‌های تاریخ نخستین بار اعتمادالسلطنه در ذکر راه‌های نیشابور به دیگر نقاط، از منزل چهارم از جاده سوم طبس به نام برداسکن سخن می‌گوید.
شهرستان بردسکن در کرانه شمالی کویر نمک، بین ۵۶ درجه و ۱۴ دقیقه تا ۵۸ درجه و ۱۵ دقیقه طول و ۳۴ درجه و ۴۲دقیقه عرض جغرافیائی گستردگی دارد. این شهرستان از سمت شمال با شهرستان سبزوار، از شرق با شهرستان خلیل‌آباد، از شمال شرق با کاشمر و از جنوب با طبس در استان خراسان جنوبی و از غرب با شاهرود در استان سمنان محدود بوده و مرکز آن شهر بردسکن در ۵۷ درجه و ۵۷ دقیقه طول و ۳۵درجه و ۱۵ دقیقه عرض جغرافیائی و در فاصله ۲۶۵ کیلومتری جنوب غربی مشهد مقدس قرار دارد. بلندی این شهر از سطح دریا ۹۸۵ متر است و برپایه آخرین تصمیمات کشوری دارای ۳ بخش، مرکزی، انابد و شهرآباد و دارای ۳۹۳ روستای دارای سکنه و خالی از سکنه می‌باشد.

-نمکی-بردسکن کفه نمکی بردسکن

کفه نمکی به جهت وضعیت بی‌نظیر و چشم‌انداز‌های طبیعی کویری مورد توجه گردشگران و علاقه‌مندان داخلی و خارجی در طول سال قرار می‌گیرد و جلوه‌های زیبای بلور‌های نمک در حال شکل‌گیری، تراکم بلور‌های نمک بر روی شن‌زارها، ایجاد چاله‌های نمکی و حوضچه‌های آب ناشی از تعریق خاک از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این زیستگاه طبیعی است و آن را در کشور و منطقه به یک زیستگاه منحصر به فرد تبدیل کرده است.
کفه نمک با نام علمی پالایا از آثار طبیعی و بی نظیر کشور در بردسکن است که در گذشته به شکل سنتی و به عنوان معدن نمک بهره‌برداری می‌شده‌است، همچنین در چرم سازی و سالامبور(دباغی پوست) مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است. پالایا در پست‌ترین مناطق بعضی از حوضه‌های آبریز دشت‌های مسطحی با مشخصات ویژه تشکیل می‌شود که عمدتاً در مناطق خشک و به نسبت گرم و کم‌باران قرار گرفته‌اند و اغلب توسط نهشته‌های دریاچه‌ای و تناوب لایه‌های رس، سیلت و نمک پوشیده می‌شود.
این منطقه دشتی هموار است که در آن پستی و بلندی خاصی مشاهده نمی‌شود و از نظر اقلیمی در ناحیه گرم و خشک بیابانی قرار گرفته، تعداد ماه‌های خشک آن ۷ ماه و حدود ۹۵ روز در سال یخبندان است. هرچند که در این کفه نمکی امکان رشد گیاهان وجود ندارد، اما در حاشیه‌های این زیستگاه کویری گونه‌های گیاهی شورپسند از جمله سالسولا، سالیکورنیکم، گز، آتریپلکس رشد می‌کنند و همچنین گونه‌های مختلفی از پرندگان دیده می‌شوند.

-نمکی-بردسکن کفه نمکی بردسکن

منابع:خبرگزاری جمهوری اسلامی-باشگاه خبرنگاران جوان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *