جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

قورخانه شهر طاهری

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ خرداد ۱۳۹۹

قورخانه شهر طاهری یکی از جاذبه های گردشگری و تاریخی شهرستان کنگان و شهر طاهری یابا نام دیگر آن یعنی بندر سیراف می باشد .قورخانه شهر طاهری مربوط به سده‌های متاخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و این اثر در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۳۲۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قورخانه شهر طاهری قورخانه شهر طاهری

بندر سیراف یا شهر طاهری با چشم‌اندازی بسیار زیبا و استثنایی در باریکه‌ای میان کوه و دریا قرار دارد، این بندر تاریخی خاستگاه ناخدایان پرآوازه‌ای چون سلیمان سیرافی و یا حتی سندباد بحری در روزگار کهن بوده است. ‌وجود کوه و دریا در کنار هم جلوه‌ای زیبا در بندر تاریخی سیراف ترسیم کرده و جاذبه‌ای دلنشین برای طبیعت‌گردان و تاریخ‌شناسان فراهم آورده است.

سیراف شهری باستانی واقع در بخش مرکزی شهرستان کنگان و از آثار تاریخی و نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است. سیراف از قدیمی ترین بندرهای ایران با معماری متفاوت و ویژه‌ای است که بیننده را به یاد روستای ماسوله در شمال ایران می‌اندازد، هر چند منازل آن بافت تاریخی ماسوله را ندارد ولی از این جهت که ساختمان ها به شکل پلکانی به طرف کوهستان سوق پیدا نموده‌اند مناطقی مانند ماسوله و کندوان را برای بازدیدکنندگان تداعی می کند با این تفاوت که سیراف بسیار تاریخی تر و دارای قدمتی به درازای عمر خلیج فارس است و به اعتقاد مورخین و جغرافیدانان هیچ بندری در سرتاسر خلیج فارس، موقعیت طبیعی سیراف را نداشته است.

۷ سال فعالیت‌ باستان‌شناسی مشترک ایران و انگلیس در سیراف

سیراف از بنادر تاریخی استان بوشهر مربوط به دوره ساسانیان است. این بندر کهن در صدر اسلام و قرن های ۴ و ۵ هجری قمری به اوج شکوفایی خود در حاشیه خلیج فارس رسید. مردمان بندر تاریخی سیراف از راه دریای خلیج فارس با کشورهای مختلف در ارتباط بودند، مردم این بندر با بنادر کانتون چین، بمبئی هند، تانزانیا آفریقا، ‌بنادر بصره، بحرین، سوهار، و دمام مراودات تجاری و فرهنگی داشتند و ۵۰ سال پیش برای نخستین بار و در تاریخ ۱۹۶۶ میلادی هیئت مشترک ایران و انگلیس به مدت ۷ سال در سیراف فعالیت‌های باستان‌شناسی انجام دادند که آثار مهمی از آن به دست آمد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد