رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ خرداد ۱۳۹۹

روستای فتح آباد سفلی

اشتراک گذاری

روستای فتح آباد سفلی روستایی ست که در شهرستان مرودشت در استان فارس واقع شده است .بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا بیش از۵۲۰۰ و بیش از ۱۳۰۰ تعداد خانوار بوده است . در زمان‌های گذشته در این روستا خشک سالی و قحطی شدید به وقوع می‌پیوندد که به گفتهٔ ساکنین روستا حلقه چاهی که حضرت علی آن را فتح می‌کند، مردم را از خشک سالی نجات می‌دهد در حال حاضر نیز قدمگاه زیارتی حضرت علی (ع) در این روستا پذیرای زائرین می‌باشد.

به دلیل وحدت و قدرت اهالی این روستا در زمان‌های قدیم هیچ گروه و قبیله‌ای نتوانسته این روستا را فتح کند بنابراین این سکونتگاه به فتح‌آباد معروف شده‌است.روستای فتح آباد از آبادی‌های اقماری تحت نفوذ دهستان رودبال، از توابع بخش مرکزی شهرستان مرودشت است و فاصله آن تا شهرستان مرودشت (مرکز شهرستان) ۹ کیلومتر می‌باشد.

روستای فتح آباد سفلی روستای فتح آباد سفلی
این روستا از لحاظ موقعیت نسبی از شمال به روستای خالدآبادعلیا، از جنوب غرب به روستای عمادآباد و بادکی، از طرف غرب به رودخانه کر و از طرف شمال شرق به روستای زنگی آباد محدود می‌شود. این روستا در مختصات ۵۲ درجه و ۱۹ دقیقه طول جغرافیایی و مختصات ۲۹ درجه و ۳۱ دقیقه عرض جغرافیایی در ارتفاع متوسط ۱۶۰۰ متری از سطح آب‌های آزاد واقع شده‌است. از لحاظ وضعیت توپوگرافی روستا در یک منطقه جلگه‌ای و کوهستانی قرار گرفته‌است. این روستا از شمال، شرق و غرب به اراضی کشاورزی و از جنوب به رود سیوند محدود می‌ شود.

جهت بررسی اقلیم حوزه مورد مطالعه از آمار و ارقام ایستگاه هواشناسی مرودشت استفاده شده‌است. بر اساس امار و ارقام این ایستگاه حداکثر درجه حرارت متعلق به تیرماه با ۱/۳۶ درجه سانتی گراد و حداقل آن با ۹/۲- درجه سانتی گراد به دی ماه اختصاص دارد. حداکثر میزان نزولات جوی هم اختصاص به آذرماه است. از لحاظ وزش باد نیز بیشترین بادها از طرف شمال و غرب وزش دارند.

کل بارش در روستای فتح‌آباد در سال ۱۳۹۵ در مقایسه با سال گذشته سه برابر و میزان بارش باران از ابتدای سال جاری تاکنون در ایستگاه هواشناسی منطقه ۸۰ میلی‌متر بوده‌است.

روستای فتح آباد سفلی روستای فتح آباد سفلی

از لحاظ زمین‌شناسی منطقه موردمطالعه در قسمتی از ناودیس زاگرس پراکنده شده‌است و محور طاقدیسی نیز به موازات محور اصلی زاگرس (شمال غربی – جنوب شرقی) می‌باشد. اکثر سنگ‌های حوزه مطالعه متعلق به دوره کرتاسه می‌باشد؛ و ساختار زمین‌شناسی منطقه از ژوارسیک شروع و به میوسین ختم می‌گردد. سنگ‌های دوره کرتاسه نیز بیشتر شامل سنگ‌های آهکی سخت، تیره و سنگ‌های آهکی روشن (کرتاسه بالایی) می‌گردد. رسوبات آبرفتی دوران چهارم نیز در منطقه مورد مطالعه مشهود می‌باشد و ضخامت این رسوبات در تمامی قسمت‌ها یکسان نبوده است.

بافت کلی خاک نیز سنگین و نفوذپذیری خاک در مناطق کم می‌باشد. از لحاظ منابع آب نیز سطح ایستایی آب در منطقه مورد مطالعه بین ۷۰ تا ۱۰۰ متر می‌باشد و به‌طور کلی سطح آب در این منطقه نسبت به گذشته پایین‌تر رفته‌است.

روستای فتح آباد سفلی روستای فتح آباد سفلی

پوشش گیاهی

پوشش گیاهی این روستا نیز بیشتر شامل گیاهانی همانند شیرین بیان، خارشتر، درمنه، کاشنی، کنگر، شقایق، بارهنگ، خارزرد و امثالهم است.

روستای فتح‌آباد به‌طور کلی از حیث منابع طبیعی در وضعیت نسبتاً مطلوبی می‌باشد وجود زمین‌های کشاورزی فراوان در اطراف روستا باعث گردیده که این روستا از لحاظ منابع طبیعی در وضعیت نسبتاً خوبی قرار گیرد.عمده‌ترین محصولات زراعی این روستا در سال‌های اخیر شامل گندم آبی، جو آبی، چغندر قند، ذرت دانه‌ای و علوفه ای، کلزا، گوجه فرنگی، خیارسبز، هویج، پیاز می‌باشد.

روستای فتح آباد سفلی  روستای فتح آباد سفلی

اما در چند سال اخیر این روستا با افت متوسط سالیانه سفره‌ آب‌های زمینی روبرو بوده‌است، لذا با توجه به وجود دشت‌های وسیع و حاصل خیز در منطقه و جایگاه مناسب کشاورزی این روستا در سه سطح شهرستان، استان و کشور حفظ و تقویت منابع موجود آب و بهره‌برداری اصولی از آن امری ضروری است.

دامداری

روستای فتح‌آباد با توجه به وجود مراتع و چراگاه‌های غنی از علوفه، استعداد فراوانی در زمینه پرورش دام و طیور دارد که این موجب شده تعدادی از مردم این روستا به کار پرورش دام و طیور مبادرت ورزند.

با ارتقای سطح آگاهی دامداران و افزایش بهره‌وری و اعطای تسهیلات بانکی از سوی دولت، دامداری در این روستا گامی بزرگ به سوی صنعتی شدن برداشته‌است.

منابع انسانی

از نظر منابع انسانی، روستا دارای افراد نسبتاً فعال نسبتاً زیادی هستند. با وجود کشاورزی و رشد دام پروری و هم چنین تأسیس شهرک صنعتی فتح‌آباد در جنوب غرب روستا افراد بسیاری از این روستا در این شهرک مشغول به فعالیت هستند.

ساکنان این روستا آریایی نژادند، بیشتر ساکنین آن فارسی زبان اند و قومیت‌های دیگری هم چون اقوام لر و ترک نیز در این روستا وجود دارند. از نظر فرهنگی و اجتماعی تفاوت خاصی بین آن‌ها وجود ندارد و می‌توان گفت فرهنگ و آداب مشترکی دارند.

صنایع دستی این روستا شامل: قالی بافی، نمد بافی، تشک و خوشخواب دوزی است.

روستای فتح‌آباد امروزه به عنوان یکی از بزرگترین روستای شهرستان مرودشت به حساب می‌آید و با پیشرفت‌های عمرانی، اقتصادی، بهداشتی، خدماتی و آموزشی، خود را به عنوان یکی از روستاهای مهم این شهرستان معرفی کرده‌است.در وضع موجود این روستا حدود ۱۳۲۴۵ مترمربع به فضاهای آموزشی اختصاص یافته‌است.

روستای فتح آباد سفلی روستای فتح آباد سفلی

روستای فتح آباد سفلی روستای فتح آباد سفلی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *