رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ تیر ۱۴۰۰

قنات مزدآباد میمه

اشتراک گذاری

قنات مزدآباد میمه قناتی کهن در شاهین‌شهر و میمه است. قنات مزدآباد یکی از طولانی‌ترین قنات‌های منطقه و با دبی ۱۱۰ لیتر در ثانیه از پر آب‌ترین قنات‌هاست. یکی از ویژگی‎های قنات مزدآباد ، کیفیت آب آن است. آب آن، سرد و گرم است و تاسیسات سد مانند آن که آب را ذخیره می ‏کند، وجه تمایز این قنات است. قنات مزدآباد با طول هزار و ۸۶۰ متر و عمق ۷۲ متری مادر چاه بزرگ‌ترین قنات بخش میمه به شمار می‌رود که بیشترین دبی آب را نیز داراست، در حالی که قنوات بخش میمه در مجموع با دبی آب ۸۱۸ لیتر در ثانیه نزدیک به ۱۶۸۸ هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه را مشروب می‌کنند.

سرنوشت بشر بطور غیر قابل انکاری با آب در هم آمیخته است و انسان ایرانی توانست در مناطق کم آب و کویری با حفر دالانهایی در دل خاک به آب های پنهان زیر زمینی دست یافته و موفق شدند آن را بر سطح زمین جاری سازند که به این هنر در شرق ایران کاریز و در غرب کشور قنات نامیده شد .

قنات مزدآباد میمه

بخش میمه اصفهان از جمله مناطقی است که نزدیک به ۳۶ رشته قنات دارد و از زمان‌های گذشته زمین‌های کشاورزی این منطقه توسط قناتهای موجود، مشروب می‌شده است. در گذشته با احداث این قنات‌ها از خروج آب قنات در زمانهایی که کشاورزی نیاز به آب نداشته جلوگیری می‌کرده‌اند و آب را برای فصول کشاورزی ذخیره می‌ساختند.

از استان اصفهان قنوات مزد آباد میمه ، مون اردستان و قنات وزوان با توجه به ویژگی های خاص و منحصر به فرد در فهرست آثار جهانی ثبت شدند . قنات مزد آباد میمه با قدمت ۲۵۰۰ سال ، به طول ۱۸ کیلومتر ، دارای دو رشته آب سرد و گرم و سه سد ذخیره آب زیر زمینی ، قنات مون واقع در شهرستان اردستان با قدمت ۸۰۰ سال تنها قنات دو طبقه جهان بطوری که آب هیچ یک از طبقات به دیگری نفوذ نمیکند و قنات وزوان با قدمت ۲۵۰۰ سال دارای سد ذخیره آب بصورتی که آب کشاورزی را حدود ۴ ماه ذخیره می کند .
در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو که ژوئیه ۲۰۱۶ در استانبول برگزار شد، یازده قنات ایرانی به عنوان بیستمین اثر ایران بر اساس دو معیار از ۶ معیار فرهنگی کمیته میراث جهانی شامل گواهی بی‌همتا یا دست‌کم استثنایی بر یک سنت فرهنگی و نمونه‌ای برجسته در معماری یا تکنولوژی که مرحله مهمی از تاریخ بشر را نشان دهد، در فهرست میراث جهانی قرار گرفت. پرونده ۱۱ قنات ایرانی با داشتن تکنولوژی متفاوت و با قدمت بیش از ۲۵۰۰ تا ۲۰۰ سال به یونسکو جهت ثبت جهانی ارائه شد و پس از بررسی و تأیید کارشناسان یونسکو این پرونده ثبت و در فهرست آثار جهانی قرار گرفت. یازده قناتی که ثبت جهانی شده‌اند، هرکدام به لحاظ قدمت، نوع معماری، عمق، طول و مشخصاتی از این دست، منحصر به فرد و بی نظیر هستند. در این میان قنات مزدآباد و قنات وزوان در شهر وزوان به دلیل دارا بودن سدهای زیرزمینی به فهرست یونسکو راه پیدا کردند.
منابع:باشگاه خبرنگاران جوان-روابط عمومی شهرداری میمه

           
 

نظر کاربران :

  • جمالی

    سلام و عرض ادب . طول قنات مزدآباد ۱۸ کیلومتر است . خواهشمند است اصلاح کنید .

    ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *