جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

قلعه مزایجان زرین دشت

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ تیر ۱۴۰۰

قلعه مزایجان از آثار تاریخی شهرستان زرین دشت به شمار می ‌رود. این قلعه بر فراز کوهی مشرف به روستای مزایجان و در جنوب حاجی آباد واقع شده و جز حصار و آثار سنگ چینی دیواری از آن چیزی از قلعه باقی نمانده ‌است. تاکنون تحقیقات باستان شناسی روی این قلعه صورت نگرفته به همین دلیل زمان احداث و برپایی این دژ به صورت دقیق مشخص نشده است. قلعه مزایجان در بالای کوهی مجاور روستای مزایجان قرار دارد، این کوه به طور استوانه ای سر به فلک کشیده و برای رفتن به قلعه فقط یک راه باریک، یک نفره وجود دارد. افرادی که قصد رفتن و داخل شدن به این قلعه را دارند، می توانند به طور انفرادی و در یک صف به آن وارد شوند. تفسیر این قلعه بسیار مشکل و شاید غیرممکن باشد. در این قلعه آثار آب انبار و خانه هایی به صورت غار برای ذخیره آذوقه دیده می شود. در متون تاریخی از این قلعه به عنوان دژ تسخیرناپذیر نام برده شده‌ است. علت تسخیر ناپذیری آن بدپا بودن و راه صعب العبور آن است که ورود به این دژ را دشوار کرده است. به همین خاطر بدان لقب گزین داده اند؛ چراکه گزین همه قلعه ها در تسخیر ناپذیری بوده است.

قلعه مزایجان زرین دشت قلعه مزایجان زرین دشت

قلعه مزایجان در آثار ادبی ایران

مرحوم حسین آزما در مورد تاسیس قلعه مزایجان نوشته است: در عهد باستان «اورات» نامی که حاکم بوده، از ترس سام نریمان از «تنجه» فرارمی کند (تنجه محلی بوده نزدیک افغانستان) و در شانزده فرسنگی شمال لارستان قلعه ای بنام قلعه مزایجان یا مزاجان در بالای کوه بنا می کند و با خانواده خود همین جا سکونت اختیار می کند. از اورات فرزندی به نام کهزاد در همین قلعه پا می گیرد و او پهلوانی نامدار می شود و بعد از فوت پدرش سرپرستی خانواده را به عهده می گیرد. این قلعه از قلاع محکم این نواحی بوده و پناهگاه شورشیان بوده است.

همچنین در شاهنامه فردوسی از این قلعه یاد شده است:

پناه دلیران ایران زمین گل است و گلاب و ستخر و گزین

در بیت فوق، گل، گلاب، ستخر و گزین نام چهار دژ محکم در این نواحی است که منظور از گزین، قلعه مزایجان است.

نحوه دسترسی

روستای مزایجان از توابع بخش ایزدخواست شرقی شهرستان زرین ‌دشت در استان فارس است، فاصله آن تا مرکز شهرستان پنجاه کیلومتر است. قلعه مزایجان بر فراز کوهی مشرف به همین روستا در جنوب شرقی شهر حاجی آباد مرکز شهرستان زرین دشت، بر فراز کوهی کم ارتفاع دیده می شود.

 

قلعه مزایجان زرین دشت1 800x434 قلعه مزایجان زرین دشت

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 1.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *