رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ آذر ۱۴۰۱

قلعه دیزبون اشتهارد

لینک این مطلب کپی شد!

قلعه دیزبون اشتهارد یک تپه بلند و قدیمی در شهرستان اشتهارد است که از آثار تاریخی این شهرستان محسوب می شود . قدمت آن حدود ۱۰۰۰ سال می باشد . قلعه دیزبون در سال ۱۳۴۴ توسط هیاشی کاکی زاکی ژاپنی مورد بازدید قرار گرفت. و پس از آن به ثبت آثار ملی و تاریخی سازمان میراث فرهنگی رسید.

دیده بان

قلعه دیزبون اشتهارد که در اصل «ديده ‌بان» می ‌باشد قلعه‌ ای بسیار قدیمی و بلند بوده ‌است. در اوایل سال ۱۳۴۴ هياشی کاکی زاکی مدير کل فنی ژاپنی در مرکز تعليماتی حرفه ‌ای کرج از شهر اشتهارد دیدن کرد. وقتی در محل ديده ‌بان حاضر شد با توجه به آثاری که در آنجا از نظر علمی و خاک شناسی مشاهده کرد قدمت محل فوق را به هزار سال قبل تخمين زد.

-اشتهارد قلعه دیزبون اشتهارد

اشیا کشف شده از قلعه دیزبون اشتهارد

با توجه به اشياء عتيقه که از زير خاکهای «ديده بان» با خط کوفی و غيره به دست آمده، به نظر می رسد که قصبه اشتهارد حداقل در قرن ‌های دوم و سوم وجود داشته‌ است. بعضی از مردم اشتهارد عقيده دارند که در گذشته اين سرزمين تبعيدگاه بوده‌ است. اشتهارد دارای چندين اثر تاريخی ارزشمند است که تعدادی از آنها نیز در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده‌ است.

-اشتهارد-1 قلعه دیزبون اشتهارد

اشتهارد از توابع استان البرز در /۲۲ و ۵۰ طول شرقی و /۴۳ و ۳۵ عرض شمالی قرار دارد. با شهر تهران ۱۰۰ کیلومتر و با شهر کرج ۶۳ کیلومتر فاصله دارد. این شهر در یک منطقه نسبتاً کویری با آب و هوای نیمه خشک واقع شده‌است. مساحت آن متجاوز از ۸۰۰ کیلومتر مربع و در مسیر جاده تهران به استان‌های غربی ایران واقع است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *