رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ آذر ۱۴۰۱

حمام صیادیه اشتهارد

لینک این مطلب کپی شد!

حمام صیادیه اشتهارد که قدمتی حدود ۳۰۰ سال دارد در محله صیادیه و در مجاورت تکیه ۴۰۰ ساله این شهرستان قرار گرفته است . حمام صیادیه در پرونده میراث ملی اشتهارد نیز به ثبت رسیده است. این حمام با قدمتی تاریخی از بناهای با ارزش این شهرستان و استان البرز است. این بنا  در دو واحد مجزای مردانه و زنانه هر کدام شامل رختکن و گرمخانه احداث گردیده‌ است. این حمام ها که مربوط به دوران قاجار هستند. دارای سردر ورودی، پله ها، بینه و سربینه، دالان، اطا ق نظافتخانه، گرمخانه (خزینه) حوض، هورنو (نورگیر) و کفش کن هستند.

-صیادیه حمام صیادیه اشتهارد

مصالح بکار رفته در حمام صیادیه اشتهارد

مصالح بکار رفته در این دو حمام شامل سنگ لاشه، آجر (آجر ختایی) که در طاق و قوس و دیوارها استفاده شده همچنین ماسه، آهک و … است. حمام صیادیه اشتهارد ساده و بدون تزیینات خاصی هستند. ارتفاع کف حمام از سطح زمین با بیست پله به زیرزمین رسیده است . ورودی آن با طاق بندیها و رواقهایی جهت تعویض لباس و حوضی زیبا در وسط بنا قرار دارد. تا چندین دهه قبل این حمام بطور کاملاً سنتی با خزینه مورد استفاده قرار می‌ گرفت. بعد ها در آن لوله ‌کشی انجام شده و خزینه آن مسدود گردیده‌ است. این بنای تاریخی تا کنون به کمک اهالی محل و از محل کمکهای نقدی مرمت و روکش سیمانی بر روی خشتهای اصلی کشیده شده است.

-صیادیه-1 حمام صیادیه اشتهارد

اشتهارد از توابع استان البرز در /۲۲ و ۵۰ طول شرقی و /۴۳ و ۳۵ عرض شمالی قرار دارد. با شهر تهران ۱۰۰ کیلومتر و با شهر کرج ۶۳ کیلومتر فاصله دارد. این شهر در یک منطقه نسبتاً کویری با آب و هوای نیمه خشک واقع شده‌است. مساحت آن متجاوز از ۸۰۰ کیلومتر مربع و در مسیر جاده تهران به استان‌های غربی ایران واقع است.در سال ۱۳۳۱ در شهر اشتهارد شهرداری تأسیس شده‌است.

-صیادیه-2 حمام صیادیه اشتهارد

-صیادیه-3 حمام صیادیه اشتهارد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *