رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

قلعه بندبن قاسم آباد

تاریخ بروزرسانی :
۴ شهریور ۱۳۹۶

قلعه بندبن با برجی به ارتفاع ۱۲ متر در روستای زیبا و کوچک بندبن در منطقه قاسم آباد شهرستان رودسر گیلان گنجینه ای زیبا از آثار باستانی استان است که بی شک چشم هر گردشگری را به خود خیره می کند.

به گزارش خبرنگار مهر در رشت، بندبن، روستای زیبا و تاریخی است که در آن قلعه‌ ای سنگی، متعلق به دوران باستان وجود دارد که قدمت این قلعه به صدها سال پیش باز می گردد که ساکنان این نقطه جغرافیای از آن به‌ عنوان قلعه دفاعی در برابر حملات دشمنان دریای خود استفاده می ‌کردند.

در زیر این قلعه، راهها، راهروها و دالانهای برای تردد وجود داشته که نقشه زیرزمینی آن در حال حاضر موجود نیست، در معماری این قلعه از مواد و ترکیبات خاص و کم نظیری استفاده شده ‌است که با وجود رطوبت شدید هوا در حاشیه جنوبی دریاچه خزر آن را تاکنون پابرجا نگه داشته ‌است.

معماری بی نظیر قلعه بندبن سبب شگفتی کارشناسان یونسکو شده است

معماری بی نظیر در کنار زیبای چشم انداز قلعه، شگفتی کارشناسان یونسکو را سبب شده، زیرا در ساخت این قلعه، از ترکیب خاصی از زرده تخم مرغ و ساروج به منظور استحکام میان سنگها استفاده شده ‌است.

برج موجود، بخشی از یک قلعه بسیار بزرگ بوده که برج نگهبانی آن در بخش جنوبی قلعه و مشرف بر دهکده بندبن، هنوز نیز کاملا سالم باقیمانده‌ است.

این برج سنگی، به قطر ۴.۵ متر، هشت سنگ انداز سالم دارد. از خود قلعه جزء یک دیوار سنگی با ملاط گچ به طول پنج متر و به پهنای ۱۲۰ سانتیمتر چیز دیگری بر جای نمانده و بخش شمالی آن توسط جویندگان گنج و غارتگران آثار باستانی ویران شده‌ است در جبهه خاوری، درب قلعه به ارتفاع یک متر هنوز پا برجاست.

برج بندبن در فاصله هزارمتری روستای بندبن دهستان اوشیان از توابع بخش چابکسر شهرستان رودسر در پنج کیلومتری از غرب جاده رشت – چالوس بر بلندای کوهی صخره ای قرار دارد، این برج در نزد اهالی منطقه به ” دُزبن “، ” دزبن ” و ” بندبن ” شهرت دارد.

دسترسی به قلعه از راه شهر رودسر به روستای بندبن میسر است، باید وارد باغات مرکبات بندبن شد و با طی یک کیلومتر به برج رسید.

منوچهر ستوده در این باره نوشته ” بنایی که مکنزی از آن یاد می کند برجی تنها نبوده بلکه قلعه نسبتا بزرگی بوده که بر پوزه کوهی، مسلط بر دهکده بندبن ساخته شده است.”

قطر دیوار این برج از کف تا بالا، بین ۱۰۰ تا ۱۷۰ سانتی متر است، ارتفاع برج از کف اصلی در حدود هفت متر است و هشت سنگ انداز سالم دارد، در ضلع شمالی این برج دیوار سنگی به طول پنج متر و ارتفاع بین یک متر تا ۶۰ سانتی متر باقی مانده است، از ضلع جنوب غرب به شمال شرقی، دیواری به طول ۹ متر به ارتفاعی بین چهار تا دو متر دیده می شود، روی این دیوار درختان زیادی روئیده شده است، ضخامت این دیوار بیش از یک متراست.

این برج از سه جهت شیب و پرتگاه دارد و تنها راه دسترسی به آن ضلع غربی است، این برج دایره وار را با کشیدن دیوارهای قطور از سنگ و گچ تقویت کرده اند. برج اصلی، در منتهی الیه سمت غربی این دیوارها قرار دارد. این برج تاسیسات و ملحقات قلعه های مسکونی و نظامی بزرگ را ندارد. با توجه به موقعیت برج که در دریای کاسپین و منطقه ی بندبن و چایجان را می توان از آنجا زیر نظر گرفت، برج برای دید بانی و راهداری بوده است.

gh2 قلعه بندبن قاسم آباد

gh3 قلعه بندبن قاسم آباد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *