جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

غذاهای مخصوص عید کرمانشاه

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ مهر ۱۴۰۱

غذاهای مخصوص عید کرمانشاه معمولاً چند غذای سنتی و فوق‌العاده خوشمزه است که طرفداران زیادی در میان مردم دارد. اگر چه دنده کباب مشهورترین غذای کرمانشاه است. اما کرمانشاهی ها هم مانند مردم سایر نقاط ایران غذاهای خاصی را شب عید و سیزه بدر می پزند و نوروز را جشن می گیرند . با ما همراه باشید تا با این غذاها آشنا شویم .

دنده کباب غذاهای مخصوص عید کرمانشاه

غذاهای مخصوص عید کرمانشاه

رشته پلو

«رشته پلو» یک غذای خوشمزه و پرطرفدار و یکی از غذاهای مخصوص عید کرمانشاه است که معمولاً بسیاری از خانواده‌ها آن را در شب عید یا جشن‌های مختلف آماده می‌کنند. اعتقاد بر این است که خوردن رشته پلو، آن هم در شب قبل از تحویل سال می‌تواند به مدیریت بهتر امور زندگی به آن‌ها کمک کند. برخی نیز بر این باور هستند که خوردن رشته پلو می‌تواند موجب طولانی شدن عمر شود.طرز پخت رشته پلو بسته به سلیقه افراد بستگی دارد و با مواد مختلف پخته و سرو می‌شود. رشته پلو با مرغ زعفرانی، رشته پلو با گوشت قلقلی، گوشت بوقلمون یا ماهی دودی و در کنار این‌ها سرو رشته پلو با عدس، کشمش، زرشک و خرما یا بدون آن‌ها در نقاط مختلف ایران پخته می‌شود.
مواد لازم تهیه رشته پلو مجلسی برای ۶ نفر
برنج ایرانی: ۵۰۰ گرم
رشته پلویی: ۲۰۰ گرم
سینه مرغ: ۴۰۰ گرم
زعفران دم شده: به مقدار دلخواه
کره: ۱۰۰ گرم
پیازداغ: ۳ قاشق غذاخوری
آب: به مقدار لازم
روغن مایع: به مقدار لازم
نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار دلخواه
دارچین: ½ قاشق چایخوری
کشمش پلویی: ۱ پیمانه یا در صورت دلخواه کمی بیشتر
زرشک (در صورت دلخواه) برای تزیین: ½ پیمانه
طرز تهیه :
برای درست کردن رشته پلو مجلسی با مرغ زعفرانی و کشمش ابتدا باید مرغ را بپزید. برای این کار ابتدا پیاز داغ درست کنید. یک عدد پیاز را خلالی و نازک خرد کنید و با کمی روغن و کره تفت دهید. روغن را به کره اضافه می‌کنیم تا کره نسوزد و سیاه نشود. دو قاشق غذاخوری از پیازهای کاراملی و سرخ شده را برای پختن مرغ کنار بگذارید.مرغ را با دو قاشق غذاخوری پیاز داغ، یک قاشق غذاخوری روغن مایع، کمی زردچوبه و فلفل سیاه و نمک کمی تفت دهید. وقتی که رنگ صورتی مرغ به سفید و کمی طلایی تبدیل شد یک لیوان آب به مرغ‌های تفت خورده اضافه کنید و اجازه بدهید بپزد.
وقتی که مرغ خوب پخته شد و تقریبا تمام آب آن کشیده شد (مقدار کمی آب مرغ ،حدود نیم سانت، کف قابلمه باقی بماند) آن را از قابلمه بیرون بیاورید و اجازه دهید کمی خنک شود. حالا تکه‌های سینه مرغ را ریش ریش کنید.رغ‌های ریش شده را با نصف کره و زعفران دم کرده (به مقدار دلخواه) در همان قابلمه‌ای که مرغ را پخته بودید بریزید و کمی تفت دهید. ½ قاشق چایخوری یا کمتر دارچین به مرغ‌های در حال تفت اضافه کنید. اجازه دهید مرغ و مخلفاتش تمام آب مرغ موجود در قابلمه را جذب کند و سپس شعله گاز را خاموش کنید. مرغ نباید خشک شود و بهتر است که آب‌دار باشد.
بعد از درست کردن مرغ زعفرانی برای رشته پلو ساده و خوشمزه، باید مراحل پخت و آبکش کردن پلو را انجام دهید. بهتر است برنج و رشته‌ها را به صورت جداگانه در آب بپزید و آبکش کنید تا رشته پلو شفته یا خشک نشود. رشته پلویی را مثل طرز تهیه ماکارونی در آب جوش بپزید و آبکش کنید.در یک قابلمه آب را جوش بیاورید و سپس مقداری نمک و روغن اضافه کنید. روغن باعث می‌شود رشته‌ها به هم نچسبند. رشته‌های پلویی را مثل ماکارونی خرد و اضافه کنید و بعد از این‌که نرم شد آبکش کنید.
برنج را هم که از قبل خیس کرده بودید بپزید و به روش همیشگی خودتان آبکش کنید ولی این بار قبل از آبکش کردن برنج رشته‌های آبکش شده را هم در قابلمه‌ای که برنج در حال جوشیدن است بریزید و با هم مخلوط کنید و بلافاصله آبکش کنید.این کار باعث می‌شود از میزان نرم شدن رشته‌های پلویی و آماده شدن برنج برای آبکش کردن مطمئن می‌شوید.
مقداری روغن مایع کف قابلمه بریزید و وقتی که داغ شد، چند ورق سیب زمینی یا چند تکه نان برای ته دیگ کف قابلمه بگذارید و سپس مخلوط برنج و رشته پلویی آبکش شده را به آن اضافه کنید. کمی کره روی برنج بگذارید و رشته پلو را دم کنید.برای این‌که رشته‌ها خشک نشوند علاوه بر کره، ½ فنجان هم آب روی رشته پلو بریزید و سپس آن را دم کنید. ۴۵ دقیقه برای دم کشیدن رشته پلو روی شعله ملایم گاز کافی است. بهتر است ابتدا کمی شعله گاز را زیاد کنید تا برنج بخار کند و سپس بعد از ۵ دقیقه شعله را کم کنید تا برنج دم بکشد.
در فاصله دم کشیدن رشته پلو، کشمش‌ها را آماده کنید. در یک ماهیتابه مناسب کمی کره بریزید و کشمش‌ها را در کره یا روغنی که داغ نیست کمی تفت دهید. به مقدار دلخواه پودر دارچین روی کشمش بپاشید و تفت دهید.اگر طعم کشمش را در رشته پلو دوست ندارید از زرشک استفاده کنید. زرشک‌ها را آماده کنید.مثل روال همیشگی تفت دادن زرشک حدود ۱۵ دقیقه زرشک‌ها را در مقداری آب بخیسانید. در یک ماهیتابه مناسب کمی کره بریزید و بعد از آب شدن کره، زرشک‌ها را اضافه کنید. زرشک‌ها را روی شعله ملایم گاز تفت دهید که نسوزند. اگر طعم ترش زرشک را زیاد دوست ندارید ½ قاشق چایخوری شکر به زرشک‌ها اضافه کنید و با هم مخلوط کنید.
بعد از ۴۵ دقیقه رشته پلو مجلسی با مرغ زعفرانی و کشمش یا زرشک شما حاضر است. مقداری کره داغ کنید و روی رشته پلو بریزید. حتی می‌توانید به کره مقداری زردچوبه اضافه کنید. کافی است بعد از دم کشیدن رشته پلو آن را در ظرف مناسب بکشید و روی آن را با مرغ زعفرانی تفت داده شده و کشمش یا زرشک تزیین کنید.
اگر مرغ‌ها سرد شده کمی آن‌ها را گرم کنید. مقداری از پلوی دم کشیده را کنار بگذارید و با کمی زعفران دم کشیده مخلوط کنید و روی رشته پلو مجلسی با مرغ زعفرانی و کشمش بریزید.

رشته پلو غذاهای مخصوص عید کرمانشاه

خورش خلال

«خورش خلال» خوشمزه‌ترین غذای سنتی و یکی از غذاهای مخصوص عید کرمانشاه است. این غذا پر از گوشت‌های قیمه شده، خلال بادام و زرشک و گلاب است و عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد. از زمان‌های دور مردم کرمانشاه برای پذیرایی از مهمان خورش خلال را به عنوان یک خورش مجلسی و رسمی تدارک می‌دیدند و این رسم هنوز هم ادامه دارد. کرمانشاهی‌ها اعتقاد دارند خورش خلال باید شفاف و خوشرنگ باشد و تیره نشود.برای درست کردن خورش خلال اصیل کرمانشاهی نیاز به پیاز فراوان رنده شده و البته گوشت فراوان داریم. بعضی‌ها حتی اعتقاد دارند مقدار گوشت و خلال بادام باید مساوی باشد.
مواد لازم خورش خلال کرمانشاهی (برای ۶ نفر)
گوشت گوسفند: ۶۰۰ گرم
خلال بادام: ۵۰۰ گرم
پیاز: ۷۰۰ کرم
لیموعمانی: ۵ عدد
پودر هل: ۱ قاشق چایخوری
پودر زنجبیل: ۱/۲ قاشق چایخوری
گلاب: ۱ استکان برای خیس کردن خلال بادام
گلاب: ۳ قاشق غذاخوری سر پر برای داخل خورش
نمک، فلفل و زردچوبه: به میران لازم
زعفران دم کرده غلیظ: ۴ قاشق غذاخوری سر پر
روغن حیوانی: به مقدار لازم
رب گوجه‌فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری سر صاف
چوب دارچین: ۱ عدد
زرشک سیاه: ۵ قاشق غذاخوری سر پر
روغن مایع: به میزان لازم
طرز تهیه :
برای درست کردن خورش خلال کرمانشاهی مجلسی و اصیل ابتدا خلال بادام‌ها را در یک استکان گلاب و ۲ قاشق غذاخوری زعفران خیس کنید. در این مرحله از طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی باید گوشت شسته شده را به صورت قیمه‌ای خرد کنید. گوشت خورش خلال باید ریز خرد شود. اندازه تکه‌های گوشت در خورش خلال معمولا نصف بند انگشت است.در این مرحله از خورش خلال کرمانشاه پیازها را پوست بگیرید و رنده کنید. برای این‌که خورش خلال شما حسابی لعاب بیندازد باید پیازها را حتما رنده کنید. بعد از رنده کردن پیازها آن‌ها را در روغن تفت دهید. در اواخر تفت پیازها کمی زردچوبه به آن‌ها اضافه کنید. بعد از اضافه کردن زردچوبه دیگر پیازها را زیاد تفت ندهید چون طعم تلخی پیدا می‌کنند.
در این مرحله از دستور پخت خورش خلال بادام کرمانشاهی گوشت قیمه شده را به پیاز اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید. بعد از این‌که رنگ گوشت تغییر کرد، ۳ قاشق غذاخوری سر صاف رب گوجه فرنگی را به گوشت و پیاز اضافه کنید و باز هم تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته شود.
در این مرحله از طرز تهیه خورش خلال بادام کرمانشاهی فلفل و پودر زنجبیل را به گوشت در حال تفت اضافه کنید و خوب هم بزنید. مقداری آب جوش به مواد اضافه کنید (آب باید به حدی باشد که روی گوشت را بگیرد) و اجازه دهید گوشت روی شعله ملایم گاز بپزد.
در این مرحله از نحوه درست کردن خورشت خلال بعد از این‌که گوشت نیم‌پز شد خلال‌های خیسانده شده در گلاب و زعفران را به خورش اضافه کنید و یک عدد چوب دارچین هم داخل قابلمه بگذارید. در این مرحله باید لیموعمانی‌ها را هم به خورش اضافه کنید. چند سوراخ در لیموعمانی‌ها ایجاد کنید و سپس داخل خورش بیندازید.اجازه دهید خورش خلال روی حرارت ملایم گاز خوب جا بیفتد و لعاب بیندازد. در بیست دقیقه پایانی پخت که به اندازه یک بند انگشت آب روی خورش هست، پودر هل، ۳ قاشق غذاخوری گلاب و ۲ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده غلیظ را به خورش اضافه کنید.در این مرحله نمک خورش را هم اندازه کنید. زرشک‌های سیاه را با روغن حیوانی یا کره تفت دهید و در ده دقیقه پایانی پخت به خورش اضافه کنید. خورش خلال کرمانشاهی مجلسی را با برنج زعفرانی میل کنید.

خورش خلال غذاهای مخصوص عید کرمانشاه

خورش کنگر

«خورشت کنگر» یکی از  غذاهای مخصوص عید کرمانشاه است که علاوه بر مزه بی‌نظیری که دارد، بسیار پرخاصیت است. از اواخر زمستان تا اوایل تابستان فصل برداشت کنگر است و درست کردن این خورشت خوشمزه در عید، آن هم در کرمانشاه بسیار رایج است. این خورش در ظاهر شباهت زیادی به خورش کرفس دارد و طریقه درست کردن آن هم تا حدودی شبیه به خورش کرفس است.شاید برایتان جالب باشد که بدانید کنگر جریان خون را تسریع کرده و علاوه بر رفع کم خونی سبب تصفیه خون هم می‌شود. کنگر کبد را پاکسازی کرده و برای کسانی که به چربی کبد مبتلا هستند بسیار مفید است.
مواد لازم برای خورشت کنگر (برای ۸ نفر)
کنگر پاک شده: ۸۰۰ گرم
سبزی خورشت کنگر شامل جعفری و نعنا: ۲۵۰ جعفری و ۱۰۰ گرم نعنا
پیاز بزرگ: یک عدد
لیموعمانی: ۳ عدد
گوشت گوسفند یا گوساله: ۶۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری سرخالی
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار کافی
روغن مایع: به مقدار لازم
طرز تهیه :
برای درست کردن خورشت کنگر با گوشت ابتدا باید در قابلمه‌ای که می‌خواهید خورشت کنگر را درست کنید پیاز را خیلی ریز و نگینی خرد کنید. شعله گاز را روشن کنید و وقتی که کمی پیازها سبک شد روغن اضافه کنید تا پیازها بهتر طلایی شوند. پیازها که کمی طلایی شدند کمی زردچوبه اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی زردچوبه گرفته شود.در این مرحله از طرز پخت خورشت کنگر باید گوشت خورشتی خرد شده و شسته شده را به پیازها اضافه کنید و مخلوط گوشت و پیاز را خوب تفت دهید تا رنگ گوشت طلایی شود. سپس ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را به همراه فلفل سیاه اضافه کنید و باز تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته شود.
سپس به مخلوط گوشت و پیاز سرخ شده آب جوشیده گرم اضافه کنید. مقدار آب باید به حدی باشد که تا دو بند انگشت روی گوشت را بپوشاند و زیر شعله گاز را ملایم کنید تا گوشت به آرامی پخته شود.در این مرحله از تهیه کنگر خورشت، کنگرهای پاک شده را به اندازه دلخواه خرد کنید. جعفری و نعنا را هم ریز و ساطوری خرد کنید. در یک ماهیتابه مقداری روغن بریزید و زمانی که کمی روغن داغ شده ابتدا کنگرها را کمی تفت دهید و سپس نعنا و جعفری را اضافه کنید. کنگرها، جعفری و نعنا را به مقدار دلخواه تفت دهید.بهتر است سبزی‌ها را زیاد تفت ندهید و همین که رنگ سبزی کمی برگشت و از سبزی درآمد شعله گاز را خاموش کنید.
در آخرین مرحله از طرز درست کردن خورشت کنگر، سبزی و کنگر تفت داده شده را به خورش در حال پخت اضافه کنید. اجازه دهید خورش کنگر روی شعله ملایم گاز خوب جا بیفتد و یکدست شود. در یک ساعت پایانی پخت لیموعمانی‌ها را با چنگال سوراخ کنید و به خورش اضافه کنید. در نیم ساعتی پایانی پخت هم نمک خورش را اندازه کنید.

خورش کنگر غذاهای مخصوص عید کرمانشاه

کوفته کرمانشاهی

«کوفته» خوشمزه‌ترین غذای سنتی کرمانشاه و یکی از غذاهای مخصوص عید کرمانشاه است که معمولاً به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود. مردم کرمانشاه به این کوفته، «کوفته شامی» نیز می‌گویند و آن را با ترکیب گوشت، نخود، سبزیجات و مواد خوشمزه میانی تهیه می‌کنند.معمولاً برای قسمت داخل کوفته شامی هم از ترکیب گردوی خرد شده و کشمش استفاده می‌شود و هم از برگه زردآلو و سبزیجات معطر. کوفته کرمانشاهی شباهت زیادی به کوفته تبریزی دارد و تنها کمی مواد داخل کوفته در کرمانشاه با کوفته تبریزی متفاوت است.
مواد لازم برای تهیه کوفته کرمانشاهی
نخود: ۳۰۰ گرم
گوشت چرخ کرده: ۵۰۰ گرم
پیاز درشت: ۱ عدد
گردو: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
کشمش: ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نعناع خشک: ۱ قاشق غذاخوری
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار لازم

مواد لازم برای سس کوفته شامی ساده
پیاز داغ: ۳ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
رب انار: ۳ قاشق غذاخوری
برنج: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
برگه زردآلو: ۱۰ عدد
نمک و شکر: به مقدار لازم

طرز تهیه :
برای درست کردن کوفته کرمانشاهی باید ایتدا نخود را از شب قبل بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید. سپس نخودهای خیس خورده در قابلمه بریزید و بپزید. نخودهای پخته را در غذاساز له کنید. پیاز رنده شده را با گوشت چرخ کرده و نخود میکس شده و نعناع خشک ترکیب کنید و ورز دهید. مواد کوفته شامی را به اندازه یک نارنگی بردارید. کف دست پهن کنید و کشمش و گردو را داخل گوشت بگذارید و آن را ببندید.
برای درست کردن سس کوفته شامی نیز باید پیاز داغ را با رب گوجه فرنگی تفت دهید. سپس رب انار، برنج، نمک، برگه زردآلو و آب را اضافه کنید. اجازه دهید سس کوفته برای ۴۰ دقیقه بجوشد. زمانی که سس غلیظ شد. کوفته‌ها را داخل سس بگذارید. در ۱۵ دقیقه اول اصلاً درب قابلمه را نگذارید و بعد می‌توانید درب قابلمه را روی آن قرار دهید تا کوفته‌ها بپزند.

کوفته کرمانشاهی غذاهای مخصوص عید کرمانشاه

آش سورانه

« سورانه » درواقع یک غذای خوشمزه و پرطرفدار وغذاهای مخصوص عید کرمانشاه است که معمولاً در اوایل بهار و در روزهای عید طبخ می‌شود. سورانه نوعی گیاه خودرو و شبیه به سیر است که عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد.

مواد لازم:
گیاه سورانه: ۱ دسته
گوشت چرخ کرده: ۲۰۰ گرم
پیاز داغ: ۲ قاشق غذاخوری
روغن: به مقدار لازم
رب انار: ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و شکر: به مقدار لازم

طرز تهیه :
برای درست کردن این غذای خوشمزه و پرطرفدار کرمانشاه برای عید نوروز ابتدا باید برگ‌های گیاه سورانه را یکی یکی جدا کنید و قسمت زرد برگ را جدا نمایید. سپس آن‌ها را داخل آبکش بریزید و با آب فراوان بشویید.بعد از شستن گیاه سورانه باید آن را چند دقیقه داخل آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس برگ‌ها را روی تخته بگذارید و گیاه را به قطعات ۱ تا ۲ سانتی‌متری خرد کنید.در این مرحله از طرز تهیه آش سورانه کرمانشاه باید مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و اجازه دهید با حرارت ملایم داغ شود. سپس گیاه سورانه خرد شده را داخل روغن بریزید. مقداری نمک، فلفل سیاه به آن اضافه کنید و گیاه را در روغن تفت دهید.
بعد از اینکه گیاه سورانه را کمی در روغن سرخ کردید، ۳ لیوان آب داخل یک قابلمه بریزید و سپس اجازه دهید به جوش بیاید. بعد گیاه سورانه را به آب جوش اضافه کنید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید تا گیاه به خوبی بپزد.
در این مرحله از طرز تهیه آش سورانه کرمانشاه باید مقداری روغن در ماهیتابه بریزید. بعد از این که روغن داغ شد گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و گوشت را کاملاً در روغن سرخ کنید. سپس ۲ قاشق غذاخوری پیاز داغ به آن اضافه نمایید. کمی نمک، فلفل و زردچوبه به گوشت بزنید. تقریباً ۲ دقیقه زمان برای سرخ کردن گوشت چرخ کرده کافی است.
بعد از سرخ شدن گوشت چرخ کرده در این مرحله از طرز تهیه آش محلی سورانه، گوشت را به قابلمه سبزی اضافه کنید. ۲۰ دقیقه به آن زمان دهید تا آش کمی بپزد. سپس رب انار را به آش اضافه کنید. بسیاری از افراد دوست دارند طعم این آش ملس باشد، برای همین کمی شکر نیز به آن اضافه می‌کنند. اما این موضوع کاملاً سلیقه‌ای است و در صورتی که دوست ندارید آش شما شیرین شود، می‌توانید شکر را حذف کنید.
در آخرین مرحله از طرز تهیه آش سورانه کرمانشاه باید نیم ساعت صبر کنید تا آش کاملاً پخته شود و جا بیفتد. سپس مقداری پیاز داغ به آش اضافه کنید و بعد از چند جوش شعله گاز را خاموش کنید. می‌توانید آش سورانه را مثل آش رشته با کشک، پیاز داغ و سیر داغ تزیین کنید و میل نمایید.

آش سورانه غذاهای مخصوص عید کرمانشاه

سیب پلو

علی‌رغم اینکه اکثر ما آشپزی کرمانشاه را با غذاهایی مثل دنده کباب و یا خورشت خلال می‌شناسیم، اما باید گفت که سیب پلو کرمانشاهی از جمله غذاهای ایرانی پرطرفداریست که در لیست غذاهای مخصوص عید کرمانشاه نیز قرار دارد.این غذا علاوه بر خوشمزگی طرز تهیه بسیار ساده‌ای هم دارد. در غرب کشور سیب پلو کرمانشاهی را به روش‌های مختلفی طبخ می‌کنند. سیب‌ پلو کرمانشاهی یکی از انواع پلو به اصطلاح قاطی و مخلوط است که هم با گوشت چرخ‌کرده و هم با مرغ پخته می‌شود و گاهی هم به همراه تن ماهی سرو می‌شود.شما می‌توانید سیب پلو را با مرغ، گوشت و حتی ماهی سرخ شده نیز سرو کنید.
مواد لازم برای تهیه سیب پلو کرمانشاهی
برنج: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سیب زمینی: ۴ عدد متوسط
شوید خشک: ۴ قاشق غذاخوری
پیاز داغ: ۳ قاشق غذاخوری
زردچوبه: یک قاشق مرباخوری
نمک: به میزان لازم
گوشت (گوشت قرمز یا گوشت مرغ): به میزان لازم
روغن حیوانی: به مقدار لازم
روغن مایع: به مقدار لازم

طرز تهیه :

برای تهیه این پلو خوشمزه و اصیل ابتدا برنج را پس اینکه شستید در آب خیسانده و نمک بزنید و کنار بگذارید تا به مدت حداقل نیم ساعت در آب خیس بخورد.سیب زمینی‌ها را پوست کنده و به صورت مکعب‌ مربع‌های کوچک درآورید. می‌توانید برای اینکه سیب زمینی‌ها سیاه نشوند و با عجله و نگرانی از خشک و سیاه شدن آن‌ها به آشپزی ادامه ندهید، آن‌ها را هم در یک ظرف آب بریزید.در این مرحله از طرز تهیه سیب پلو با شوید آب را برای آبکش کردن برنج جوش بیاورید. سعی کنید قابلمه‌ای انتخاب کنید که معادل ۵ تا ۶ پیمانه برنج در آن جا بگیرد. پس از جوش آمدن آب در قابلمه، برنج را در آن بریزید و اجازه دهید تا برنج به مدت سه تا چهار دقیقه بجوشد.
در این مرحله از تهیه سیب پلوی کرمانشاهی باید یک دقیقه قبل از اینکه برنج را آبکش کنید، آب سیب زمینی را خالی کرده و سیب زمینی را به برنج در حال جوش اضافه کنید. بعد از یک دقیقه برنج و سیب زمینی را آبکش کنید. نمک برنج را اندازه کنید و در قابلمه روغن بریزید. برنج را هم با کفگیر داخل قابلمه بریزید. توجه داشته باشید که زمان ریختن هر کفگیر برنج به داخل قابلمه مقداری شوید روی برنج بپاشید.
کمی زردچوبه و پیاز داغ را که از قبل آماده کرده‌اید هم لابه‌لای برنج همراه با شوید به آن اضافه کنید. حالا می‌توانید زیر شعله قابلمه را کم کرده و بگذارید تا برنج دم بکشد. برای درست کردن سیب پلو قرمز یا سیب پلو با گوجه می‌توانید شوید را حذف کنید و مقداری رب گوجه فرنگی یا گوجه رنده شده به برنج اضافه کنید تا رنگ سیب پلوی شما قرمز شود. بعد از دم کشیدن سیب پلو روی آن روغن حیوانی بدهید.
شما می‌توانید سیب پلو ساده را به صورت کته هم آماده کنید. درست کردن سیب پلو کته بسیار راحت است. برای این منظور سیب زمینی نگینی شده را با کمی نمک و زردچوبه تفت می‌دهیم، پس از آن برنج را با شوید، به اندازه یک بند انگشت آب روی آن بر روی شعله قرار داده و درب قابلمه را می‌گذاریم.پس از تبخیر شدن آب برنج، سیب زمینی نگینی خرد شده را به آن اضافه کرده و روی درب قابلمه دم کنی می‌گذاریم تا سیب پلو کته دم کشیده و آماده سرو شود.
برای تهیه و سرو سیب پلو کرمانشاهی با مرغ، تکه‌های مرغ را با روغن محلی یا کره و زعفران سرخ کرده تا مرغ‌ها تقریبا به رنگ طلایی درآیند. مرغ را در یک ظرف کنار بگذارید. بعد از این مرحله یک عدد پیاز متوسط را رنده کرده و در روغن داغی که مرغ را در آن تفت داده بودیم سرخ می‌کنیم. حالا مرغ تفت داده شده را به پیاز داغ سرخ شده اضافه کنید.
کمی نمک و فلفل هم اضافه کنید و با مرغ تفت دهید. سپس مقداری کمی آب به مرغ اضافه می‌کنیم تا مرغ خوب بپزد. بعد از بیست دقیقه به آن یک قاشق آبلیمو و کمی زعفران اضافه می‌کنیم. وقتی مرغ پخت و طلایی رنگ شد آن را کنار سیب پلو کرمانشاهی سرو کنید.

سیب پلو غذاهای مخصوص عید کرمانشاه

چلو گوشت

اگر به دنبال خوشمزه‌ترین غذاهای مخصوص عید کرمانشاه هستید، بهتر است چلو گوشت را امتحان کنید. چلو گوشت یکی از پرطرفدارترین گزینه‌های شام شب سال تحویل در کرمانشاه است که محبوبیت زیادی در میان مردم این خطه دارد.در آشپزی ایرانی طرز تهیه چلو گوشت هم با گوشت گوسفندی و هم با گوشت گوساله مرسوم است. چلو گوشت کرمانشاهی معمولاً هم بدون رب و هم با رب گوجه فرنگی آماده می‌شود و در کنار برنج زعفرانی یا شوید پلو سرو می‌شود.این غذای شب عید کرمانشاه طعم فوق‌العاده لذیذ و خوشمزه‌ای دارد. بعد از آماده شدن چلو گوشت می‌توانید گوشت را در کنار برنج قرار دهید و برنج را با خلال پسته، خلال بادام و کمی پوست پرتقال تفت داده شده تزیین کنید.

مواد لازم :
گوشت گوساله مغز ران یا یا سردست: ۶۰۰ گرم (مقدار گوشت برای هر نفر در چلو گوشت ۱۰۰ الی ۱۸۰ گرم است)
پیاز قرمز: متوسط ۱ عدد نگینی خرد شده
تره فرنگی: کوچک ۱ عدد نگینی خرد شده
برگ کرفس: ساطوری یک لیوان فرانسوی دسته‌دار
زردچوبه: ۲ قاشق چایخوری
سیر: ۲ حبه
زعفران دم کرده غلیظ: ۴ قاشق غذاخوری
آب نارنج: ۶ قاشق غذاخوری
پودر دارچین: یک قاشق چایخوری
روغن مایع: به میزان لازم
کره: ۵۰ گرم
خلال پرتقال: ۴ قاشق غذاخوری، جوش خورده
رب نارنج: ۳ قاشق غذاخوری
شکر: یک قاشق غذاخوری
زرشک: ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه :

این یک طرز تهیه ساده چلو گوشت رستورانی بدون رب گوجه فرنگی و با رب نارنج است که می‌توانید هم با گوشت گوساله و هم با تکه‌های گوشت گوسفندی و حتی ماهیچه و گردن گوسفندی درست کنید. برای آموزش درست کردن چلو گوشت مجلسی به این روش ساده،‌ مراحل تهیه را دنبال کنید.در یک قابلمه مقداری روغن بریزید. پوست حبه‌های سیر را با چاقو کمی برش بزنید و در روغن بریزید. کمی سیر را تفت دهید و سپس تکه‌های گوشت را به همراه فلفل سیاه اضافه کنید. گوشت، سیر و فلفل سیاه را با هم مقداری تفت دهید. رنگ گوشت که عوض شد گوشت را از ماهیتابه بیرون بیاورید.
پیازها را نگینی خرد کنید و در همان قابلمه بریزید و تفت دهید. وقتی پیازها کمی سبک شدند کرفس خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید. سپس برگ کرفس خرد شده و زردچوبه را هم اضافه کنید و تفت دهید تا هم برگ کرفس سرخ شود و هم طعم خامی زردچوبه گرفته شود.
گوشت را دوباره به قابلمه برگردانید و یک لیوان فرانسوی دسته‌دار آب جوش روی گوشت و سایر مخلفات قابلمه بریزید. گوشت را به مدت ۲ ساعت روی شعله ملایم گاز بپزید. آب گوشت باید غلیظ باشد و در پایان پخت نیمی از آن باقی مانده باشد؛ اما اگر در اواسط پخت احساس کردید آب گوشت تمام شده و گوشت هنوز کاملا نپخته کمی دیگر آب جوش به آن اضافه کنید.
بعد از ۲ ساعت آب نارنج را اضافه کنید و ۳۰ دقیقه دیگر روی شعله ملایم بپزید. نمک و فلفل چلو گوشت را هم اندازه کنید. در این فاصله در یک تابه کره را بریزید و وقتی آب شد خلال پرتقال جوشانده که تلخی آن گرفته شده را اضافه کنید. خلال پرتقال را کمی تفت دهید و سپس شکر و رب نارنج، نمک و کمی فلفل هم به آن اضافه کنید. زرشک را جداگانه در کمی کره تفت دهید و به آن کمی زعفران دم کرده غلیظ هم اضافه کنید.

چلو گوشت غذاهای مخصوص عید کرمانشاه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *