جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

غذاهای محلی استان البرز

تاریخ بروزرسانی :
۱۷ خرداد ۱۴۰۰

غذاهای محلی استان البرز  انگشت شمار هستند از آنجایی که این استان نزدیک پایتخت است و چند دهه از جدا شدن استان البرز از تهران بیشتر نمی گذرد بیشتر غذاهایی که در استان البرز طبخ می شود مانند تهران است . استان البرز سی و یکمین استان ایران است که از نظر جمعیت پنجمین شهر ایران محسوب می شود . این استان از شمال به استان مازندران، از جنوب به شهرستان شهریار و استان مرکزی، از غرب به شهرستان ساوجبلاغ و استان قزوین و از شرق به شهرستان تهران محدود است. این استان با ۶ شهرستان، به مرکزیت شهر کرج واقع شده است. استان البرز از نظر اقلیمی دارای تنوع زیادی است، به گونه ایی که از اقلیم بیابانی در قسمتهای جنوبی شروع و تا اقلیم های نیمه مرطوب و مرطوب در قسمتهای شمالی ادامه پیدا می کند. اگر از پیشینه ی این استان جویا شویم در میابیم که در سده ی چهارم هجری در این مکان سکونت وجود داشته است. این استان که در زبان باستان هربرز، («هر» به معنای کوه و «برز» به معنای بلندی) نام داشته است، از دوران پیش از تاریخ و باستان نیز سرزمینی پرجاذبه و مرکز آب و آبادانی بوده‌است. در این استان گویش های متفاوتی را می شنویم. گویش مردم کرج فارسی و گویش اهالی طالقان را گویش تاتی در میابیم.

 

مرجو خورش (خورش عدس طالقان)

مواد لازم:

گوشت گوسفندی: ۳۰۰- ۴۰۰ گرم

پیاز: ۲ تا بزرگ

عدس: ۲ لیوان

سیب زمینی: ۱ دونه متوسط

آلو طالقان، بخارا یا برقانی: ۱ لیوان

نمک، فلفل، زرچوبه، دارچین زعفران به میزان لازم

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

آبغوره به میزان دلخواه

طرز تهیه 

پیاز ها رو خلال کرده و با زرچوبه تفت داده تا طلایی شود. گوشت را اضافه می کنیم، بهتر است رب را هم در همین مرحله اضافه کنیم تا تفت بخورد و رنگش باز شود. وقتی رنگ گوشت عوض شد، آب را درون آن ریخته و می گذاریم تا نیم پز شود. در این فاصله آلوها و عدس ها را شسته و خیس می کنیم و سیب زمینی ها را هم خرد می کنیم. وقتی گوشت نیم پز شد سیب زمینی و عدس را می ریزیم و همراه نمک و ادویه ها و رب می گذاریم بپزد. آلو، زعفران و آبغوره را اضافه کرده و می گذاریم خورش خوب جا بیفتد. غذا را در ظرف کشیده و پیاز داغ روی آن می ریزیم.

مرجو خورش غذاهای محلی استان البرز

هلیم با گوشت گوسفند

یکی از محبوب ترین غذاهایی که در کرج سرو می شود، هلیم همراه با گوشت گوسفند است. این غذا یکی از خوش طعم ترین تجربه هایی است که می توانید در کرج داشته باشید. اگر به کرج سفر کرده اید، می توانید این غذا را در رستوران های آن نوش جان کنید. اگر هم خودتان می خواهید دست به کار شوید، دستور پخت را در ادامه بخوانید.

مواد لازم:
گوشت ران گوسفند یا نرمه گوساله ۲۵۰ گرم
بلغور گندم ۵۰۰
نمک، شکر و دارچین به مقدار لازم
روغن کرمانشاهی به مقدار لازم

طرز تهیه 

گوشت را با کمی نمک می گذاریم تا کامل پخته شود. در مدت پخت گوشت کف گوشت را مرتب می گیریم. در یک قابلمه جدا گانه بلغور گندم را که پاک کرده و شسته‌ایم را می ریزیم و حدود ۱۰ تا ۱۲ پیمانه آب روی آن اضافه می کنیم. می گذاریم تا بلغور کاملاً پخته شود. (بلغور در حال جوش سنگین است و مدام ته‌نشین می‌شود به همین خاطر بهتر است چند دقیقه یکبار هم بزنیم که به ته قابلمه نچسبد. پس از پخت کامل بلغور و نرم شدن آن، در یک سبد بزرگ که دندانه‌های آن زیاد هم ریز نباشد بلغور را صاف می کنیم و با پشت کفگیر و کمی آبجوش کمک می کنیم تا بلغورها کاملاً صاف شده و کمی دانه بلغور باقی بماند. مجدداً کمی دیگر آب جوش روی بلغور می ریزیم که دیگر لعابی در آن باقی نماند البته آبجوش را خیلی کم استفاده می کنیم. قابلمه را روی شعله گذاشته و گوشت را با چنگال ریش‌ریش کرده و داخل بلغور صاف شده می ریزیم. شعله را متوسط کرده، نمک را اضافه کرده و تا جا افتادن هلیم با قاشق چوبی هم می زنیم. بعد از آماده شدن هلیم آن را با روغن محلی و شکر و دارچین تزیین می کنیم.

غذاهای محلی البرز غذاهای محلی استان البرز

یوان آش

یکی دیگر از محبوب ترین غذاهای محلی کرج، یوان آش است. پیشنهاد می کنیم اگر سری به رستوران های این شهر می زنید، حتما این نوع خاص از آش را امتحان کنید. می توانید کمی یوان آش را به عنوان پیش غذا و هلیم و گوشت گوسفند را برای غذای اصلی نوش جان کنید.

مواد لازم
پیاز داغ به میزان دلخواه
برنج نصف پیمانه
عدس ۱ پیمانه
سبزی آش نیم کیلو
گوشت چرخ کرده نیم کیلو
پیاز رنده شده ۲۵۰ گرم
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهبه 

در ابتدا برنج و عدس را با یک لیتر آب میپزیم. سپس سبزی خرد شده و پیاز داغ و شلغم را به آن اضافه می کنیم. از آن طرف گوش چرخ کرده را به همراه پیاز رنده شده و مقداری نمک خوب ورز می دهیم و صورت گلوله ای کوچک به آش در حال جوشیدن اضافه می کنیم. بعد از پختن گوشت ها و جا افتادن آش آن را میل میکنیم.

یوان آش غذاهای محلی استان البرز

ترشی آش

مواد لازم:
لوبیا چیتی، نخود و عدس هر کدام یک پیمانه
برگ چغندر و سبزی صحرایی نیم کیلو خرد شده
چغندر پخته و خرد شده یک پیمانه
آلوچه خشک و البالو خشک یک پیمانه
برگ زردآلو و برگه گلابی یک پیمانه
مغز گردو یک پیمانه
کشمش سرخ شده یک پیمانه
رشته آش نیم کیلو
پیاز سرخ شده یک پیمانه
سیر داغ و نعنا داغ به مقدار دلخواه
نمک، فلفل و زرد چوبه به مقدار لازم
آرد گندم دوقاشق غذا خوری

طرز تهیه 

حبوباتی که از شبل قبل خیس کرده ایم را می پزیم. آلوچه، البالو و برگه ها را از قبل خیس کرده و بعد آن ها را می پزیم. در یک دیگ مناسب مقداری روغن ریخته و زرد چوبه را کمی تفت م یدهیم و دو لیتر آب به آن اضافه می کنیم و اجازه م یدهیم به جوش بیاید. گردوها را کمی خرد کرده و به آن اضافه می کنیم. پس از نرم شدن گردوها، حبوبات پخته شده و سبزی خرد شده را به آن اضافه می کنیم. پس از نیم پز شدن سبزی، آلو، آلبالو، برگه، کشمش سرخ شده و پیاز سرخ شده را اضافه میکنیم. وقتی سبزی کاملا پخت، رشته را کم کم به آش اضافه می کنیم و به هم می زنیم. دو قاشق آرد را در کمی آب سرد کاملا حل کرده و درون آش می ریزیم. سریع بهم می زنیم. در آخر سیر داغ، نعنا داغ و نمک و فلفل را به آش اضافه کرده و اجازه می دهیم تا جا بیفتد.

 

ترشی آشی کرج غذاهای محلی استان البرز

خوراک لوبیا پیله

موادلازم
لوبیا پیله(لوبیا چیتی تازه همراه با غلاف) نیم کیلو
پیاز خرد شده یک عدد
گوشت گوسفندی ۲۵۰ گرم
سیب زمینی خرد شده به صورت چهار گوش دو عدد
گوجه فرنگی خرد شده دو عدد

طرز تهیه
پیاز و سیب زمینی را در کمی روغن تفت می دهیم، گوشت را با زردچوبه و نمک و فلفل به آن اضافه میکنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا آب گوشت خشک شود.لوبیا را هم اضافه کرده و کمی تفت می دهیم. گوجه خردشده ودو لیوان آب را به غذا اضافه کرده، اجازه می دهیم بپزد.

لوبیا پیله غذاهای محلی استان البرز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *