رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ دی ۱۳۹۴

غار مربز نخستین مکان تولید سفال در زاگرس مرکزی

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر: ۱۳۹۴/۱۰/۰۵ – تهران- ایرنا- مطالعات نوسنگی با سفال غار مربز نشان می دهد، ساکنان این غار در زمره نخستین تولیدکنندگان سفال در زاگرس مرکزی و حوضه رودخانه سیمره بوده اند.
غار مربز نخستین مکان تولید سفال در زاگرس مرکزی
به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مرتضی حصاری سرپرست هیات کاوش، در همایش تخصصی دستاوردهای یک فصل گمانه زنی در غار بز دره چیاسر در همایش پژوهش های باستان شناسی سد سیمره این مطلب را عنوان کرد.
وی با اشاره به جایگاه ویژه سد سیمره در مطالعات باستان شناسی گفت: این منطقه، دارای ویژگی های طبیعی و جغرافیایی خاصی است که از تنوع گونه های استقرار جوامع انسانی برخوردار است.
حصاری افزود: محوطه های متعددی در این ناحیه شناسایی و کاوش شد که زوایای مختلفی از اولین زیستگاه های انسانی تا دوران متاخر اسلامی زاگرس مرکزی و حوضه رودخانه سیمره را روشن کرده است.
وی اضافه کرد: از مهمترین محوطه ها در این دره، غار ‘مربز’ (غاربز)، مشرف بر رودخانه و تنگه سیمره است که در ارتفاع ۱۵۰ متری از کف رودخانه و در جوار محوطه نوسنگی بی سفال ‘چیا سبز شرقی’ قرار دارد و در چارچوب کاوش محوطه چیاسبز شرقی در سال ۱۳۸۹ غار مزبور نیز مورد کاوش قرار گرفت.
این باستان شناس تاکید کرد: کاوش در این غار با هدف و مفروضات حضور آثاری از ادوار پارینه سنگی تا فراپارینه سنگی آغاز و دنبال شد که این غار نیز در لایه های تحتانی با لایه هایی از دوره نوسنگی بی سفال (مانند محوطه نوسنگی بی سفال چیاسبز هزاره ۱۰ ق.م)، نتوانست پاسخی به فرضیات حضور جوامع پارینه سنگی در این دره را ارائه دهد.
به گفته این باستان شناس، غار مربز با ۲۷۰ سانتی متر نهشته های فرهنگی، دارای پنج دوره اصلی و ۱۳ فاز استقراری است که شواهدی از تحولات نوسنگی بی سفال، باسفال، دوران ایلامی و کوچ نشینان معاصر را ارائه داده است.
حصاری گفت: بخش اصلی استقرار در این غار را ، دوره نوسنگی با ۱۱۰ سانتی متر از لایه های نوسنگی بی سفال و با سفال تشکیل داده که تنها مزیت و تفاوت آن نسبت به محوطه چیاسبز، حضور لایه هایی از نوسنگی با سفال در این غار است.
این باستان شناس افزود: مطالعات نوسنگی با سفال غار مربز نشان می دهد که ساکنان این غار در زمره اولین تولیدکنندگان سفال در زاگرس مرکزی و حوضه رودخانه سیمره بوده اند زیرا حضور لایه های نوسنگی با سفال آن، بدون هیچ وقفه، به دنبال لایه های نوسنگی بی سفال آن پدیدار گشته و نوع سفال و تکنیک ساخت آن نیز، گویای این ادعاست.

81894956-70403072 غار مربز نخستین مکان تولید سفال در زاگرس مرکزی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *