جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

غار ده شیخ

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ مهر ۱۳۹۶

غار ده شیخ یکی از غارهای استان کهگیلویه و بویراحمد است که در ۲ کیلومتری روستای ده شیخ در ۵۱ کیلومتری شهر یاسوج و ۳۵ کیلومتری شهر سی‌سخت (مرکز شهرستان دنا) قرار دارد.

بر اساس بررسی‌های زمین‌شناسی، شکل‌گیری این غار مربوط به دوره دوم زمین‌شناسی بوده است. در طی سالیان طولانی، بر اثر ریزش نزولات جوی، حفره‌هایی در غار ایجاد شده و آب درون حفره‌ها به بیرون راه یافته و به این ترتیب موجب ایجاد قندیل‌های اعجاب‌انگیز و دالان‌های زیبا شده است.

غار ده شیخ یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای شناخته‌شده در کشور است به طوری که به آن لقب «علی‌صدر ۲» داده‌اند.

دهانه این غار در ارتفاع ۱۶۷۰ متری از سطح دریا واقع شده و بسیار تنگ و باریک می‌باشد به طوری که باید مسیر ابتدای غار را که در حدود ۵ تا ۶ متر می‌باشد را به صورت نشسته طی نمود.

طی بررسی‌های باستان‌شناسی، بقایای انسانی و حیوانی و سفال از این غار بدست آمده است.

غار ده شیخ از جاذبه های ناشناخته ایران در استان کهگیلویه_و_بویراحمد است جاذبه ای با قدمت صد و سی و پنج میلیون سال که می توان آن را یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های ایران دانست این غار در طی قرن های متمادی ناشناخته مانده بود تا اینکه شش سال پیش از سوی برخی افراد محلی در روستای ده شیخ پاتاوه کشف شد و تاکنون سه مرحله اکتشاف توسط محققان و غارشناسان در این غار انجام شده است ریزش قطرات آب از قندیل ها، زیبایی و جلای خاصی به بدنه غار داده است کارشناسان ریزش آب را نشان از آن می دانند که این قندیل ها در حال رشد بوده و این غار یک فضای #زنده است که در طی قرن های متمادی رشد کرده و همچنان به این روند ادامه می دهد سفال ها و استخوان های کشف شده در این غار نشان می دهد که در مقطعی از تاریخ، برخی از انسان ها این غار عظیم و اسرارآمیز را برای زندگی انتخاب کرده بودند هر چند قدمت این سفال ها هنوز به درستی مشخص نشده، اما برخی کارشناسان قدمت آنها را به قبل از ظهور اسلام نسبت می دهند اما نبود هیچگونه نقاشی بر روی دیواره های غار نشان می دهد که این مکان در طی قرن ها دست نخورده و ناشناخته باقی مانده است کارشناسان پیش بینی می کنند که این غار در سال های آینده به یکی از گردشگر پذیرترین غارهای آهکی ایران و حتی جهان تبدیل شود عکس فوق، تنها یکی از تالار های غار است و عظمت آن را می توان با در نظر گرفتن خانمی که در وسط تصویر قرار گرفته فهمید.
اطلاعاتی چند از جغرافیای این غار شگفت انگیز و نحوه کشف آن پس ۱۳۵میلیون سال

گذر از دریچه، جهانی را پیش روی گردشگران و غارنوردان ترسیم می کند که دست هنرمند طبیعت، میلیون ها سال در کار نگارگری آن بوده است؛ هنری زنده که هنوز ادامه دارد و#غار_ده_شیخ را به یک غار زنده دردل دنا درجنوب غربی ایران تبدیل کرده است.

همین دریچه کوچک سالیان سال ،غار را از نظرها پنهان کرده بود اما بالاخره در یکی از روزهای زمستان سال۸۷، طبیعت، انسان را به خود خواند و #چوپانی از #اهالی_ده_شیخ در حالی که به دنبال گله اش بود متوجه این غار شد ودوباره بشر قدم به این دنیای رمز آلود گذاشت.

غار ده شیخ پاتاوه در ۵۱ کیلومتری یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و در ۳۵ کیلومتری شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا واقع شده است.

این غار معروف به ده‌شیخ در فاصله دو کیلومتری روستایی به همین نام قرار دارد که با جاده خاکی به این روستا متصل می‌شود.
دهانه غار در ارتفاع یکهزار و ۶۷۰ متریاز سطح دریا ،درست روبروی قله قاش مستان،دنا قرار گرفته است.

غار ده شیخ اگر چه به عنوان سومین_اثر_طبیعی استان کهگیلویه وبویراحمد در انتظار ثبت ملی است،اما به گفته مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان جذابیت های این غار در حد آثار طبیعی جهانی است و می تواند ظرفیت مهمی برای رونق گردشگری استان و حتی جنوب کشور باشد.

Deh sheikh cave غار ده شیخ

Deh sheikh cave2 غار ده شیخ

Deh sheikh cave3 غار ده شیخ

Deh sheikh cave4 غار ده شیخ

Deh sheikh cave5 غار ده شیخ

Deh sheikh cave6 غار ده شیخ

Deh sheikh cave7 غار ده شیخ

غار ده شیخ غار ده شیخ

غار ده شیخ 1 غار ده شیخ

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • گنجی

    این غارازاول فروردین۹۶افتتاح شده باوجود مدت کم موردبازدیدچندین تورخارجی بخصوص اروپایی قرارگرفته وبه گفته اونهاتاکنون اینطورغاری درهیچ جای جهان ندیده اند

    ۲۶ مهر, ۱۳۹۶ پاسخ دادن
  • دنا پاتاوه

    غاربسیاربدیع وزیباوجذاب ومنحصر به فرد می باشدکه ازعلیصدردست کمی ندارد

    ۲۴ آذر, ۱۳۹۵ پاسخ دادن
  • بهروز

    بسیارجذاب ودیدنی وباچشم اندازخاص خود،بسیاردل انگیزوخوش منظره وبه لحاظ زیستی وزمین شناختی کاملاتوانمند هست دسترسی به کوههای زیبای دارودخانه بشاروابشاربهرام بیگی ومناظربکرودیدنی دیگرازخصوصیات این غارشگفت انگیزتازه کشف شده می باشد

    ۱۶ خرداد, ۱۳۹۵ پاسخ دادن
  • بهروز

    باسلام
    توریابرنامه گردشگری برای این غارزیبا درروستای ده شیخ که دراستان چهارفصل کهگیلویه وبویراحمد وشهرستان دنا بکه کوه دنادران واقع است رادارین.
    مرسی

    ۱۳ بهمن, ۱۳۹۴ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد