جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

غار اسکندر سعیدآباد

تاریخ بروزرسانی :
۳۰ دی ۱۳۹۷

غار اسکندر روستای سعید آباد، در فاصله ۳۰ کیلومتری تبریز در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. این غار شامل ۷ تالار می باشد که تنها دو تالار آن قابل دسترسی است و علت آن هم ریزش سنگهای درون غار می باشد عرض دهانه این غار حدود ۵ متر و دیواره های داخل آن دارای استلاکتیت های جالب توجهی است.روستای سعید آباد در نزدیکی تبریز واقع شده و از توابع شهرستان بستان آباد استان آذربایجان شرقی میباشد. این دهستان در فاصلهٔ ۱۶ کیلومتری تبریز و ۲۲ کیلومتری بستان آباد قرار دارد و دارای جاذبه‌های گردشگری فراوان می‌باشد. دره سعید آباد که تفرجگاه مردم آذربایجان است در ۲ کیلومتری جاده ترانزیتی تبریز- تهران واقع است.

غار اسکندر روستای سعید آباد، در فاصله ۳۰ کیلومتری تبریز در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. این غار شامل ۷ تالار می باشد که تنها دو تالار آن قابل دسترسی است و علت آن هم ریزش سنگهای درون غار می باشد عرض دهانه این غار حدود ۵ متر و دیواره های داخل آن دارای استلاکتیت های جالب توجهی است.درون غار تالاری نسبتا بزرگ وجود دارد. اطراف غار را جویندگان اشیا عتیقه کنده اند و در انتهای غار دالانی تاریک وجود دارد که بوی گاز گوگرد از نزدیکی آن قابل استشمام است.

ناگفته نماند این غار با خطراتی همراه است، همچون ریزش سنگ های درون غار وجود گوگرد دی اکسید، به همین علت داشتن تجهیزات غار نوردی الزامیست.

موقعیت مکانی:

غار اسکندر به فاصله ۳۰ کیلومتری تبریز در روستای سعید آباد واقع شده و دسترسی به آن از طریق جاده ترانزیتی تبریز – تهران میسر است.

مسیر دسترسی:

برای رسیدن به غار بهترین راه اینست که از سه راهی اهر به طرف اهر حرکت کنید و بعد از طی حدود شش کیلومتر در سمت راست تابلوی روستای طویقون نصب شده پس از گذشتن از روستاهای طویقون و گوار و ملکیان به روستای اسکندر می رسید تا آنجا جاده اسفالت است و حدود ۱۵ کیلو متر از جاده اهر فاصله دارد ماشین را در روستا ی اسکندر پارک نموده پس از گذشتن از داخل روستا ی اسکندر و گذر از گورستان ر وستا و گذشتن از یک تیه کم ارتفاع به دره غار می رسید که ساختمان معدن سنگ از دور نمایان است پس از پیمودن حدود یک ربع راه مستقیم از جلو ساختمان شرکت به غار اسکندر می رسید.

دیگر آثار سعید آباد:
کاروانسرا

کاروانسراهای متعددی در این روستا وجود دارد که روزگاری نبض حیاتی روستا بودند. که من جمله این کاروانسراها (حاج آبابا و قدمگاه) هستند که در منطقه قدمگاه روستا هستند که راه همگی آنها از طریق شیخ کورپوسی ممکن است.

پل تاریخی شیخ کورپوسی

سابقه این پل مربوط به دوره قاجاریه است و به دستور مستقیم ناصرالدین شاه قاجارو با همت قوام شیرازی بنا شده است.البته در بعضی کتب تاریخی قدمت این پل را به دوره صفویه نسبت داده انداین اثرتاریخی در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۵۰۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این پل زیبا به روی رود خانه سیداوا احداث شده است. این پل در مجاورت پادگان شهید کریمی است و واز طریق این پل میتوان به دیگر پادگان روستا مثل پادگان تجلایی رسید.

غار اسکندر سعیدآباد 1 غار اسکندر سعیدآباد

منبع:
tripyar.com

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • ربابه تبريزي

    روز جمعه ١٤٠١/١/٥ ما به غار اسكندر در مسير ياد شده رفتيم و نه آدرس دقيق و نه راهنما و نه تابلو و لطفا اين اطلاعات را دقيق و موثق بنويسيد كه علاقمندان گرفتار نشوند.?

    ۶ فروردین, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *