رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ آبان ۱۴۰۱

طرز تهیه مربای گریپ فروت

لینک این مطلب کپی شد!

طرز تهیه مربای گریپ فروت را در این مطلب به شما آموزش خواهیم داد . همانطور که می دانید گریپ فروت یک میوه خاص و مفید و پاییزی است که خواص زیادی دارد . این میوه که از خانواده مرکبات است طعم ترش مایل به تلخی دارد و می توان با آن مربای خوشمزه ای را تهیه و نوش جان کرد.

طرز تهیه مربای گریپ فروت

مواد لازم:

گریپ فروت قرمز: ۶ یا ۷ عدد
شکر سفید: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

طرز تهیه :

درست کردن مربای گریپ فروت یکی از ساده‌ترین کارهایی است که می‌توانید در آشپزخانه انجام دهید. برای درست کردن مربای گریپ فروت تنها به چند عدد گریپ فروت تازه و مقداری شکر نیاز دارید. در اولین مرحله از طرز تهیه مربای گریپ فروت باید پوست آن را جدا کنید. برای این کار باید با استفاده از یک چاقوی تیز ابتدا قسمت بالا و پایین مربا را جدا کنید. سپس پوست ضخیم گریپ فروت را همراه با پوست نازک گریپ فروت از میوه آن جدا کنید. این کار را به صورتی انجام دهید که بعد از جدا کردن پوست هیچ‌گونه پوست نازکی هم روی گریپ فروت باقی نماند.
بعد از برش دادن پوست ضخیم گریپ فروت حال باید با کمک یک چاقوی تیز گوشت گریپ فروت را از پوست نازک آن نیز جدا کنید. برای این کار می‌توانید گریپ فروت را داخل یک کاسه قرار دهید. سپس به نوبت روی پوست نازک گریپ فروت برش ایجاد کنید و گوشت آن را بردارید. اگر گریپ فروت شما له شد به هیچ عنوان مهم نیست، زیرا برای تهیه این مربا هم به گوشت و هم آب گریپ فروت نیاز دارید.

در این مرحله از درست کردن مربای گریپ فروت باید تکه‌های گریپ فروت را همراه با آب آن در قابلمه بریزید. سپس شکر با اضافه کنید و مواد را با یک ملاقه خوب هم بزنید. شعله گاز را با حرارت متوسط روشن کنید و اجازه دهید ترکیب گریپ فروت و شکر به جوش بیاید.

قوام آمدن مربا

بعد از این که مربا شروع به جوشیدن کرد، شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید مربای گریپ فروت شما با شعله ملایم بجوشد و به غلظت مورد نظر برسد. در ابتدای پخت مربا باید هر از چند گاهی مربا را هم بزنید تا شکر کاملاً حل شود. سپس اجازه دهید مربا آماده شود.بعد از حدود ۱۵ دقیقه مربا به قوام مورد نظر می‌رسد و تقریباً آماده می‌شود. در این مرحله حتماً غلظت مربا را بررسی کنید و در صورتی که مربای شما به اندازه غلیظ شده، شعله گاز را خاموش کنید. اجازه دهید مربا به طور کامل سرد شود، سپس آن را در شیشه‌ای درب‌دار بریزید و در یخچال قرار دهید.

طرز تهیه مربای گریپ فروت

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه مربای گریپ فروت

برای تست غلظت مربای گریپ فروت خانگی می‌توانید یک کاسه را برای مدت یک ربع در فریزر قرار دهید. سپس یک قاشق از مربا را داخل کاسه بریزید. حال انگشت خود را در وسط مربا فرو کنید. اگر مربا در کناره‌های خطر انگشت شما چروک شد، یعنی به قوام رسیده است.

در طرز تهیه مربای گریپ فروت خانگی حتماً تمام پوست‌های نازک و سفید میوه را جدا کنید، زیرا این پوست‌ها بافت سفتی دارند و موجب تلخ شدن مربا می‌شوند.

از آن جایی که گوشت گریپ فروت «پکتین» کمی دارد و بیشترین مقدار پکتین این میوه در پوست آن وجود دارد، بهتر است برای تهیه مربای گریپ فروت از «شکر کریستالی» و یا شکرهای حاوی پکتین استفاده کنید. این کار موجب سفت شدن و غلظت بیشتر مربا می‌شود.

به طور معمول بهتر است  از ۱/۵ تا ۲ برابر وزن میوه از شکر استفاده کنید. اما به هر حال مقدار شکر این مربا می‌تواند با توجه به ذائقه شما متفاوت باشد.

اضافه کردن طعم دهنده

در صورت تمایل می‌توانید برای خوش عطر و طعم شدن مربای گریپ فروت مقداری پودر هل، زعفران یا پودر زنجبیل و چوب دارچین به مربای خود اضافه کنید.

اضافه کردن مقداری آب لیمو ترش تازه هم طعم خوبی به مربا می‌بخشد و هم ماندگاری آن را افزایش می‌دهد و از شکرک زدن مربا جلوگیری می‌کند.

بعد از آماده کردن مربای گریپ فروت می‌توانید از پوست آن نیز برای تهیه مربای پوست گریپ فروت استفاده کنید.

برای خوشرنگ شدن مربای گریپ فروت بهتر است در زمان پخت کف روی مربا را بردارید.

طرز تهیه مربای گریپ فروت

ماندگاری بیشتر

برای افزایش ماندگاری مربای گریپ فروت می‌توانید آن را به روش کنسروی نگهداری کنید. برای این کار باید ابتدا شیشه‌های مربا را در آب جوش قرار دهید و بعد از چند دقیقه از آب خارج کنید. بعد از این که مربا آماده شد، آن را داخل شیشه‌های داغ بریزید و درب آن را محکم ببندید.

سپس شیشه‌های مربا را برای ۱۰ دقیقه در آب بجوشانید. بعد از ۱۰ دقیقه شیشه‌های مربا را از آب جوش خارج کنید و روی حوله قرار دهید تا خنک شوند. با این روش می‌توانید مربای گریپ فروت را در بیرون از یخچال نیز نگهداری کنید و ماندگاری آن را تا حد زیادی افزایش دهید.

در طرز تهیه مربای گریپ فروت درب قابلمه را روی آن نگذارید، زیرا این کار موجب کدر و بد رنگ شدن مربا می‌شود.

برای جلوگیری از شکرک زدن مربا باید اجازه دهید که مربا به آرامی بجوشد و به اصطلاح قوام پیدا کند.

در صورتی که مربای گریپ فروت شما بعد از مدت کوتاهی کپک زد، می‌توانید کپک آن را بردارید. سپس مقداری شکر روی مربا بریزید و دوباره آن را بجوشانید. گاهی اوقات کپک زدن مربا به دلیل کم بودن شکر آن اتفاق می‌افتد.

شکرک زدن مربا

اگر مربای گریپ فروت شما شکرک زد، می‌توانید کمی آب جوش و مقداری آبلیمو به آن اضافه کنید و سپس مربا را برای چند دقیقه با حرارت ملایم بجوشانید.

برای درست کردن مارمالاد گریپ فروت می‌توانید بعد از این که میوه را از پوست جدا کردید، آن را کاملاً له یا خرد کنید. سپس شکر را به آن اضافه کنید و مربا را بپزید.

برای تست غلظت مربا باید توجه کنید که غلظت شهد آن شبیه به عسل کشدار شود. می‌توانید مقداری از شهد مربا را بردارید و سپس قاشق را بر عکس کنید. اگر شهد مربا به سختی از قاشق ریخت، یعنی به قوام مناسب رسیده است. در صورتی که مربای شما آبکی بود، بهتر است چند دقیقه دیگر آن را روی حرارت ملایم بجوشانید تا غلیظ شود.

طرز تهیه مربای گریپ فروت

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *