رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

طرز تهیه مرباهای خوشمزه و خانگی

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ تیر ۱۴۰۰

طرز تهیه مرباهای خوشمزه و خانگی را در این مطلب آورده ایم تا با خواندن آن این مرباهای بی نظیر را درست کرده و وعده صبحانه شیرینی داشته باشید .مرباها تنوع زیادی دارند و نمی توان از خوردن آنها غافل شد . علاوه بر صبحانه از مرباها در تهیه کیک و شیرینی و بعضی از دسرها استفاده می شوند.همین جا بگوییم که جزء اصلی مربا ها را علاوه بر میوه ها، شکر تشکیل می دهد که برای رژیمی شدن آن ها، می توانید شکر را با عسل جایگزین کنید. عموما هم مربا علاوه بر کاربرد معمول خود، یکی از راه های نگهداری طولانی مدت میوه ها به حساب می آید. البته باید میوه هایی هم که در طرز تهیه مربای خانگی استفاده می کنید، سالم و بدون کرم زدگی باشند تا به مرور هم سالم بمانند.

مربای هویج خانگی

بعضی از مربا ها همیشه طرفداران مخصوص به خود را دارند و حتی تهیه میوه و پخت آن ها هم خیلی راحت است. مربای هویج از جمله این مربا ها است. یک مزیت آن هم این است که هویج در همه فصول سال در دسترس است و هر زمان بخواهید، می توانید اقدام به تهیه آن کنید. از هویج به جز در طرز تهیه مربای خانگی، برای تهیه سالاد و در غذا هم استفاده می کنند. اما چگونه مربای هویج خوشمزه تهیه کنیم؟ طرز تهیه مربای هویج نگینی یا رنده شده مانند دیگر مربا ها خیلی ساده است. شما فقط به مقداری هویج، شکر، آب و دیگر مواد پخت لازم دارید تا یک مربای هویج خوشمزه تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه مربای هویج
هویج رنده شده به مقدار نیم کیلو
آب تا ۴ پیمانه
شکر نیم کیلو
گلاب یک چهارم پیمانه
زعفران، آبلیمو و هل ساییده هر کدام متوسط یک قاشق غذاخوری
در طرز درست کردن مربای هویج خوش‌رنگ، هر کسی بسته به سلیقه خودش می تواند در مواد آخری تغییراتی را به وجود آورد؛ اما مواد تشکیل دهنده اصلی آن یعنی هویج، آب و شکر حتما باید به مقدار کافی مورد استفاده قرار بگیرد. هویج‌ها را هم می‌توانید به جای رنده کردن، نگینی خرد کنید.
طرز تهیه
ابتدا باید هویج را خوب بشویید و هر گونه لک و ته آن را به خوبی بگیرید. سپس آن ها را به خوبی و یک دست رنده کنید.سپس مربا را به همراه آب درون قابلمه بریزد و بر روی حرارت ملایم قرار داده تا جوش آید.شکر را اضافه کنید به خوبی هم بزنید و بعد اجازه دهید تا این مخلوط به مدت دو ساعت پخته شود.بعد پخت و نرم شدن کامل هویج، زعفران دم کرده و هل و حتی مواد جایگزین دیگر را به آرامی اضافه کرده و به هم بزنید.سپس در انتها گلاب را اضافه کنید و بعد از اینکه مدتی جوشید، حرارت زیر قابلمه را خاموش کنید و اجازه دهید تا سرد شود. برای این کار می توانید به جای استفاده از درب قابلمه از حوله یا پارچه نسبتا ضخیم استفاده کنید تا درون آن عرق نکند.سپس مرباها را درون شیشه ریخته و در یخچال قرار دهید تا سرد شوند.
یکی از فوت و فن مربای هویج و سایر انواع مربا این است کهمربا باید در مراحل آخر به غلظت مناسب برسد. نرسیدن مربا به غلظت مناسب باعث شکرک یا کپک زدن آن می شود.همانطور که گفتیم، هر کسی می تواند بنا به سلیقه خود از مواد دیگری استفاده کند. وانیل، جوز هندی، چوب دارچین، خلال پسته از مواد جایگزین هل و زعفران و هر کدام راز خوشمره شدن مربای هویج هستند.بهتر است که برای تهیه مربای هویج از قابلمه لعابی به همراه قاشق چوبی استفاده کنید تا یک مربای هویج براق و شفاف داشته باشید.خلال پسته رایج ترین ماده ای که همراه مربای هویج مورد استفاده قرار می گیرد. بهترین زمان برای استفاده از خلال پسته در مرحله آخر و همان موقعی است که شما گلاب را اضافه می کنید.
بهتر است تا برای جلوگیری از شکرک زدن مربا، آن را به مدت ۲۴ ساعت درون خود قابلمه نگه داریم.در صورت شکرک زدن مربا، آن را به مدت ۵ دقیقه به همراه مقدار کمی آب دوباره حرارت دهید.طرز تهیه مربای هویج با عسل به جای شکر هم در برخی شهرهای ایران رایج است.

-هویج طرز تهیه مرباهای خوشمزه و خانگی

مربا به زعفرانی

پاییز و زمستان فصل به و مربای به است. اغلب افراد هم طرز درست کردن انواع مربا را بلد هستند و تصور می‌ کنند مشکلی برای درست کردن مربا ندارند. اما اکثر کسانی که مربا درست می‌ کنند، از شکرک و کپک زدن مربا و نیز رنگ تیره و غیر شفاف مربا شکایت دارند. این‌ ها دقیقا همان فوت کوزه‌گری درست کردن انواع مربا هستند. اما مربای به چگونه درست می‌ شود؟ طریقه درست کردن مربای به خیلی راحت‌تر از آن چیزی است که تصور می‌ کنید، فقط کافی است طرز تهیه مربای به خوشرنگ و خوشمزه را قدم به قدم با ما رعایت کنید. برای درست کردن مربا به باید میزان شکر و به یکسان باشد و نکات دیگری که در لینک زیر می توانید بیاموزید.
مواد لازم
به تازه: ۱ کیلوگرم
شکر: ۱ کیلوگرم
آب: ۷ لیوان
هل: ۴ عدد
آبلیمو: ۳ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری
گلاب: ۲ قاشق غذاخوری
طرز تهیه
طریقه درست کردن مربای به خیلی راحت‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید، فقط کافی است طرز تهیه مربای به خوشرنگ و خوشمزه را قدم به قدم با ما رعایت کنید. برای درست کردن مربا به باید میزان شکر و به یکسان باشد. اگر قصد دارید مثلا دو کیلو به برای درست کردن مربا استفاده کنید به دو کیلوگرم شکر هم نیاز دارد. در مجموع برای درست کردن مربا بهتر است بیشتر از ۲ کیلوگرم در هر وعده درست نکنید چون معمولا کیفیت مربا پایین می‌آید. اگر به مربای بیشتری نیاز دارید در چند وعده و هر بار ۲ کیلوگرم مربا درست کنید.
برای درست کردن مربا به زعفرانی مجلسی ابتدا «به» را خوب بشورید و بعد از خشک شدن پوست بگیرید. بهتر است پوست به را برای درست کردن مربا بگیرد. سپس دانه‌های به را هم جدا کنید و کنار بگذارید و به را به قطعات مکعبی ریز خرد کنید. اندازه به‌های خرد شده به سلیقه شما بستگی دارد.
برای درست کردن مربا بهتر است از قابلمه روحی یا همان روی یاقابلمه مسی استفاده کنید. جنس قابلمه در براق و شفاف شدن رنگ مربا موثر است. در یک قابلمه روی یا مس ۷ لیوان سر پر آب بریزید. به‌های خرد شده را به آب داخل قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز بپزند. برای درست کردن یک مربا به زعفرانی مجلسی نباید اجازه دهید به له شود. تکه‌های به باید در عین پخته شدن درسته و سالم باقی بمانند.
پوست دانه‌های هل را بگیرید و بعد از این‌که تکه‌های به نرم شد هل و شکر را به آن‌ها اضافه کنید. برای قوام بیشتر مربا ۳ یا چهار عدد دانه به را هم در قابلمه بریزید. اضافه کردن دانه به یکی از فوت و فن‌های طلایی قوام مربا به است. اجازه دهید مربا به مدت ۵ الی ۶ ساعت روی شعله بسیار ملایم گاز بپزد. برای این‌که رنگ مربا قرمز و خوش‌رنگ و براق شود در تمام طول پخت مربا باید درب قابلمه بسته باشد. پختن مربا به زعفرانی مجلسی خوشرنگ صبوری می‌خواهد پس برای برداشتن درب قابلمه عجله نکنید.

بعد از این‌که مربا پخت و آماده شد ۲ قاشق غذاخوری گلاب، یک قاشق غذاخوری زعفران و سه قاشق غذاخوری آبلیمو را به مربا اضافه کنید و اجازه دهید ۵ دقیقه دیگر روی شعله ملایم گاز بجوشد. بعد از پنج دقیقه شعله زیر مربا را خاموش کنید و اجازه دهید مربا سرد شود. اجازه دهید مربا در قابلمه در بسته خنک شود و عرق نکند. بعد از سرد شدن مربا آن را در شیشه‌های تمیز و خشک شده بریزید.
*مربای به رنده شده هم یکی از انواع مربای به است که برخی آن را می‌پسندند و به جای خرد کردن به بهتر است آن‌ها را با پوست رنده کنید.
*برای خوش‌رنگ و براق شدن مربا در تمام طول پخت مربا درب قابلمه را بگذارید.
*برای این‌که مربا شکرک نزند اولین نکته این است که بعد از پختن کامل میوه باید شکر را اضافه کنید چون شکر روی میوه‌ای که کاملا نپخته سفت می‌شود و همین باعث شکرک زدن مربا می‌شود.

-به-زعفرانی-800x534 طرز تهیه مرباهای خوشمزه و خانگی

مربای آلبالوی خانگی

تابستان فصل میوه‌ های خوشمزه است و درست کردن شربت و مربا از این میوه‌ های خوشمزه هنر خانم‌ های کدبانوی ایرانی. مربای آلبالو یکی از محبوب ‌ترین انواع مرباهای تابستانی است که اتفاقا در تمام روزهای سال در وعده صبحانه و در برخی شهرها با برخی غذا ها مصرف می‌ شود. حتی آلبالو پلو را هم می توانید با مربای آلبالو درست کنید. برای پخت مربا آلبالو هم نیاز به صرف زمان زیادی نیست. ۳۰ دقیقه زمان برای پخت مربا کافی است.‌
مواد لازم
آلبالو: ۱ کیلوگرم
شکر: ۱ و نیم کیلوگرم (اگر آلبالوها شیرین هستند ۱ کیلوگرم شکر کافی است)
آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
عصاره وانیل: نوک قاشق چایخوری
یک بشقاب خالی که در یخچال چند ساعت نگه داشته‌اید تا سرد شود.

طرز تهیه
برای درست کردن مربا آلبالو خانگی ابتدا آلبالوها را بشورید و با دست یا دستگاه هسته‌گیر هسته آن‌ها را بگیرید.سپس به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت آلبالوها را در شکر بخوابانید. بهتر است شکر را لا به لای آلبالوها بریزید. در این مدت حتما مخلوط آلبالو و شکر را در یخچال نگهداری کنید تا حسابی آب بیندازند و مربای شما لعاب‌دار شود.بعد از این مدت قابلمه را روی شعله متوسط گاز بگذارید تا آب آلبالوها به دمای جوش برسد. در این فاصله مرتب کف روی آلبالوها را بگیرید و دور بریزید و ترکیب آلبالو و شکر را مرتب هم بزنید تا هم ته نگیرد و هم سر نرود.زمانی که ترکیب آلبالو و شکر غلیظ شد و کمی قوام پیدا کرد آبلیمو و وانیل را هم اضافه کنید و هم بزنید. ۳۰ دقیقه زمان برای پخت مربا کافی است.
روش تشخیص غلظت مناسب مربا آلبالو
یک روش برای امتحان این‌که مربا به غلظت مطلوب رسیده این است که بعد از نیم ساعت با استفاده از یک بشقاب خالی که در یخچال از قبل سرد کرده‌اید غلظت مربا را بسنجید. برای این کار یک قاشق مربا روی بشقاب بریزید و بشقاب را کج کنید. اگر مربا به حدی غلیظ بود که از روی بشقاب سُر نخورد و نریخت غلظت مربای آلبالو در حد معقول است. این نکته را هم باید بدانید که مربا بعد از سرد شدن غلیظ‌تر می‌شود پس لازم نیست در این مرحله بیش از حد غلیظ و سفت باشد.
بعد از چند دقیقه قابلمه را از روی گاز بردارید و یک دم‌کنی روی قابلمه بگذارید تا مربا حسابی جا بیفتد و غلیظ شود. وقتی مربا کاملا سرد شد آن را در شیشه‌های کاملا تمیز و کاملا خشک بریزید، درب شیشه را محکم ببنید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

-آلبالو طرز تهیه مرباهای خوشمزه و خانگی

مربای گلابی ساده و خوشمزه

گلابی سرشار از ویتامین E و C، کلسیم، منیزیم و آهن و خب خیلی هم خوشمزه است. پس چه چیزی بهتر از اینکه این میوه را برای مدت طولانی تری نگه دارید. و چه کاری بهتر از درست کردن مربا. درست کردن مربای خانگی گلابی هم اصلا سخت نیست. تازه می توانید هم آن را خرد و هم به شکل درسته مربا کنید. یک راه‌ حل مفید برای پیشگیری از سیاه شده گلابی‌ ها این است که چند دقیقه گلابی‌ های خرد شده را در مقداری آب و سرکه قرار دهید و سپس آبکشی کنید. اجازه دهید گلابی‌ ها در آبکش خشک شوند و سپس مربا را درست کنید.
مواد لازم
گلابی پوست کنده و مکعبی خرد شده: ۸ پیمانه
شکر: ۴ پیمانه
آب: به مقدار لازم
دارچین: ۱ قاشق چایخوری
زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری
آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
میخک آسیاب شده: ¼ قاشق چایخوری
طرز تهیه
تمام مواد به جز زعفران و آبلیمو را در یک قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز بگذارید. مقدار آب فقط باید به حدی باشد که روی گلابی‌ها را بپوشاند. درب قابلمه را باز بگذارید تا مربا تیره نشود. اگر مربا را روی شعله ملایم گاز بپزید مربا شکرک نمی‌زند چون آب آن به مرور تبخیر می‌شود. حدود یک و نیم الی دو ساعت باید روی شعله ملایم گاز این ترکیب را مرتب هم بزنید. هر چه بیشتر هم بزنید مربا غلیظ‌تر می‌شود و بافت خوبی پیدا می‌کند. ده دقیقه قبل از برداشتن مربا از روی شعله گاز آبلیمو و زعفران را اضافه کنید و هم بزنید. بعد از این‌که شهد مربا غلیظ و رنگ گلابی‌ها طلایی شد آن را از روی شعله گاز بردارید. کف روی مربا را به آرامی بردارید و اجازه دهید مربا سرد شود. سپس مربا را در ظروف شیشه‌ای تمیز، خشک و بدون بود بریزید و درب شیشه را محکم ببندید.

-گلابی طرز تهیه مرباهای خوشمزه و خانگی
مربای سیب قرمز یا زرد

درست کردن مربای خانگی سیب قرمز یا زرد حس و حال شیرینی دارد و اگر نسبت‌ ها و نکات مهم را به درستی رعایت کنید، نتیجه کار هیجان‌انگیز و به یاد ماندنی خواهد شد. مربای سیب یکی از خوشمزه ‌ترین و پرطرفدارترین مرباهای دنیا و جز سه مربای برتر ایرانی است. آبلیمو، گلاب، زعفران، هل و وانیل هم در طرز تهیه مربای خانگی سیب به کار می روند و طعم و عطر آن را لذیذتر خواهند کرد.

مواد لازم
سیب زرد یا قرمز: ۱ کیلوگرم پوست گرفته (معادل ۱ و نیم کیلوگرم سیب با پوست و سالم)
شکر: ۸۰۰ تا ۱ کیلوگرم
آب: ۳ لیوان
گلاب: ۳ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری
وانیل: ½ قاشق چایخوری
هل: ۳ عدد خرد شده
آبلیمو: ۳ قاشق غذاخوری
طرز تهیه
برای درست کردن مربای سیب مجلسی و خرد شده ابتدا سیب‌ها را بشورید و پوست بگیرید. هسته سیب را جدا کنید و به قطعات دلخواه تقسیم کنید. سیب‌ها را در یک قابلمه بریزید و به آن‌ها ۲ قاشق مرباخوری ابلیمو و ۲ الی سه لیوان آب اضافه کنید. این کار مانع از سیاه شدن و له شدن سیب‌ها حین پخت می‌شود. آب و شکر را داخل یک قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز بگذارید تا جوش بیاید. شکر را در آب هم بزنید تا زودتر حل شود.
سیب‌ها را آبکش کنید ولی نشورید. وقتی ترکیب آب و شکر جوش آمد سیب‌ها را اضافه کنید. اجازه دهید سیب‌ها روی شعله ملایم گاز بپزند و شهد مربا هم غلیظ شود و قوام پیدا کند. در ۳۰ دقیقه پایانی پخت ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو، گلاب، زعفران، هل و وانیل را اضافه کنید. حین پخت مربا درب قابلمه را نگذارید تا مربا حسابی شفاف و طلایی و خوشرنگ شود. اگر می‌خواهید یک مربای سیب قرمز رنگ داشته باشید حین پخت مربا درب قابلمه را به ضورت نیمه باز بگذارید. وقتی که سیب‌ها نرم شدند و به حدی رسیدند که برای یک مربای جا افتاده و نرم آماده بودند شعله گاز را خاموش کنید. وقتی مربا خنک شد در ظروف شیشه‌ای تمیز، خشک و بدون بو بریزید و درب شیشه را محکم ببیندید. این بهترین روش تهیه مربای سیب زعفرانی مجلسی است.

 

-سیب-1 طرز تهیه مرباهای خوشمزه و خانگی

مربای پوست پسته

می‌ دانستید پوست پسته طبع گرمی دارد و مربای آن یک وعده مقوی برای صبحانه به خصوص برای کسانی است که معده سردی دارند؟ مربای پوست پسته تازه و خام یک داروی طبیعی خوب برای رفع بوی بد دهان است. در مورد دیگر خواص پوست پسته می توان گفت که دم کرده و جوشانده پوست پسته اسهال را بند می‌ آورد. می توان برای بند آوردن سکسکه از آن استفاده کرد. یا اگر داخل دهان‌ تان زخم شده است، پوست پسته تازه را بجوید. مالیدن پوست پسته تازه روی لثه‌ ها هم باعث محکم شدن آن‌ ها می‌ شود.
مواد لازم
پوست پسته: ۵۰۰ گرم
شکر: ۵۰۰ گرم
خلال پسته: ½ فنجان
زعفران دم کرده: به مقدار دلخواه
آبلیمو: ۳ قاشق غذاخوری
طرز تهیه
برای درست کردن مربای پوست پسته خام و تازه باید از پوست پسته‌های سالم و بدون لک استفاده کنید. پس بهتر است وقتی پسته تازه و خام می‌خرید تا پیش از این‌که پوست پسته‌ها سیاه و لک‌دار شود آن‌ها را جدا کنید. پسته‌ها را خوب بشورید و پوست پسته‌ها را جدا کنید و هر کدام را به دو قسمت تقسیم کنید.
حالا باید تلخی پوست پسته‌ها را بگیرید. برای این کار ۳ بار پوست پسته‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و هر بار با آب سرد آبکش کنید. به این ترتیب تلخی پوست پسته به طور کامل گرفته شده و رنگ آن‌ها شفاف می‌شود. در مرحله آخر آبکش کردن پوست پسته‌ها را به مدت ۱ ساعت در آب سرد بگذارید.
در این فاصله شهد مربا را درست کنید. شکر را با یک و نیم لیوان آب حل کنید و روی شعله ملایم گاز هم بزنید. وقتی آب به جوش آمد زعفران را اضافه کنید و اجازه دهید چند جوش بزند و سپس شعله گاز را خاموش کنید. حالا پوست پسته‌ها را از آب سرد آبکش کنید و وقتی آب آن‌ها گرفته شد داخل شهد بریزید. مربای پوست پسته را به مدت ۲ الی ساعت روی شعله ملایم گاز بپزید تا حسابی جا بیفتد و شهد مربا غلیظ شود. در ۵ دقیقه به پایان پخت، خلال پسته و آبلیمو را اضافه کنید و بعد از این‌که مربا ۴ یا ۵ جوش زد شعله گاز را خاموش کنید. اجازه دهید مربا کاملا سرد شود و سپس در شیشه‌های خشک، تمیز و بدون بو بریزید و درب شیشه را محکم ببندید.
-پوست-پسته-800x600 طرز تهیه مرباهای خوشمزه و خانگی

 

مربا لبو

پاییز و زمستان فصل لبو است و هر چه از خواص لبو برای کودکان و بزرگسالان مثل کمک به رفع یبوست و لاغر و کاهش وزن بگوییم، کم گفته‌ایم. درست کردن لبوی پخته قرمز و خوشمزه خانگی و استفاده از لبو برای درست کردن انواع ترشی، سالاد، آش، پیش غذا، ماست طعم‌دار و سوپ و نیز نوشیدنی پرخاصیتی مثل آب لبو به خصوص برای روزهای آلودگی هوا و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا و … بسیار مرسوم است. در این میان درست کردن مربای لبو قرمز و خوشرنگ خانگی هم یکی از بهترین گزینه‌ ها برای استفاده از لبو است. توصیه می کنیم این فرصت را از دست ندهید و دست به کار شوید.
مواد لازم
لبو اندازه متوسط و جوان: ۱ کیلوگرم
شکر: ۸۰۰ گرم
آب: به مقدار لازم
وانیل: ½ قاشق چایخوری
پودر پکتین یا پودر ژلاتین: ۱ قاشق مرباخوری
طرز تهیه
برای درست کردن مربای خانگی لبو قرمز و خوشرنگ نیاز به یک کیلوگرم لبو دارید. یعنی لبوها بعد از شستن و پوست گرفتن و خرد شدن، زنده شدن یا قالب زدن باید یک کیلوگرم باشند. بهترین و شیرین‌ترین نوع لبو برای درست کردن انواع ترشی و مربا و نوشیدنی لبو، لبوهای گرد و قرمز در اندازه متوسط و جوان هستید. ابتدا لبوها را بشورید و پوست بگیرید و به صورت مکعبی و حبه قندی یا با قالب برش بزنید. در صورت تمایل می‌توانید لبوها را برای مربا رنده کنید.

شکر را با ترازوی آشپزخانه اندازه کنید. برای یک کیلوگرم لبو ۷۰۰ الی ۸۰۰ گرم شکر کافی است. شکرها را با لیوان فرانسوی دسته‌دار اندازه بگیرید. هر لیوان فرانسوی دسته‌دار معادل ۲۳۰ گرم شکر است. به ازای هر لیوان شکر یک لیوان آب هم اضافه کنید. آب را در یک قابلمه بریزید و اجازه دهید به دمای جوش برسد. وقتی آب به دمای جوش رسید، شکر را اضافه کنید.
اجازه دهید مخلوط آب و شکر هم به دمای جوش برسد. در این حالت مقداری جرم روی این ترکیب جمع می‌شود، این جرم را با قاشق کاملا تمیز جمع کنید و دور بریزید. اجازه دهید آب و شکر به مدت ۴۵ الی ۵۰ دقیقه روی شعله متوسط گاز بجوشد تا غلیظ شود و قوام پیدا کند. حالا لبوها را اضافه کنید. بعد از اضافه کردن لبوها شعله گاز را زیاد کنید تا لبوها کف کنند.

کف روی لبوها را هم با قاشق تمیز جمع کنید و دور بریزید تا مربا سر ریر نکند. ۴۵ الی ۵۰ دقیقه زمان برای پخت لبوها روی شعله متوسط گاز کافی است. پودر پکتین را با مقداری آب سرد مخلوط کنید. حالا آن را روی بخار آب سماور یا کتری بگذارید تا کاملا در آب حل شود.

محلول پکتین را به همراه وانیل به مربای در حال پخت اضافه کنید. این کار را در ۵ دقیقه پایانی پخت مربا انجام دهید تا رایحه وانیل در مربا حفظ شود. به جای پکتین می‌توانید از ۱ قاشق مرباخوری پودر ژلاتین هم استفاده کنید. پودر ژلاتین را به روش بن ماری حل کنید و در ۵ دقیقه پایانی پخت به همراه وانیل به مربا اضافه کنید.

-لبو طرز تهیه مرباهای خوشمزه و خانگی

مربای خانگی انار

انار، شاه میوه فصول پاییز و زمستان برای تهیه انواع کیک، شیرینی، دسر، دمنوش، اسموتی، مارمالاد و مربا است. در طب سنتی هم از آن به عنوان یک میوه مفید در درمان بیماری‌ های ویروسی فصلی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا به کار می رود. در حالی‌که خانم‌ های کدبانو ایرانی این توانایی را دارند که با هر میوه و صیفی و حتی پوست انواع میوه خوشمزه‌ترین مربا های خانگی را تهیه کنند، به نظر می‌ رسد هنوز طرز تهیه مربای انار چندان شناخته شده و همه‌گیر نشده است. آستین هایتان را بالا بزنید و این مربای جدید را در کمتر از ۱ ساعت درست کنید.
موادلازم
آب انار تازه: ۳ و ½ پیمانه
دانه انار تازه: ۱ پیمانه (در مجموع برای درست کردن این مربا به حدود ۴ کیلوگرم انار نیاز دارید)
شکر: ۳ پیمانه
آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
طرز تهیه
برای درست کردن مربای انار شیرین و مجلسی به سه برابر میزان شکر نسبت به دانه انار نیاز دارید. با این‌که برای درست کردن اغلب مرباها میزان میوه و شکر یکسان است اما به دلیل ملس بودن اغلب انارها برای درست کردن مربای انار شیرین و مجلسی بهتر است به ازای یک پیمانه انار، سه پیمانه شکر اضافه کنید. اگر قصد دارید مقدار بیشتر مربای انار درست کنید همین مقادیر را به همین ترتیب چند برابر کنید.
ابتدا یک بشقاب را داخل یخچال بگذارید تا سرد شود. این ترفند روشی برای تعیین غلظت مناسب مربا خانگی انار شیرین و مجلسی است. چند عدد انار را آب بگیرید تا ۳ و نیم پیمانه آب انار به دست بیاورید. در یک قابلمه بزرگ آب انار و شکر را با هم مخلوط کنید. مخلوط آب انار و شکر را روی شعله ملایم گاز بگذارید و به مدت ۳۰ دقیقه بجوشانید.
بعد از ۳۰ دقیقه دانه‌های انار و آبلیمو را به مخلوط شکر و آب انار اضافه کنید. بعد از اضافه کردن دانه‌های انار اجازه دهید ۳۰ دقیقه دیگر مواد داخل قابلمه با هم بجوشد. بعد از نیم ساعت با استفاده از بشقابی که در یخچال سرد کرده بودید غلظت مربا را بسنجید. برای این کار یک قاشق مربا روی بشقاب بریزید و بشقاب را کج کنید. اگر مربا به حدی غلیظ بود که از روی بشقاب سُر نخورد و نریخت غلظت مربای انار در حد معقول است.
اگر هسته انار را در مربا خانگی انار نمیپسندید میتوانید یک روش در را امتحان کنید و در حقیقت مارمالاد انار تهیه کنید. به همین منظور یک لیوان آب انار، یک لیوان شکر و یک قاشق مریاخوری سر صاف پودر ژلاتین نیاز دارید. برای تهیه مارمالاد انار به آب اناری نیاز داریم که حاوی گوشت دانه های انار هم باشد. پس چند عدد انار را دان کنید و در مخلوط کن یا غذاساز بریزید. چند پالس مخلوط کنید و سپس آب انار به دست آمده را از صافی بگذرانید.

-انار طرز تهیه مرباهای خوشمزه و خانگی

مربای پوست پرتقال

مربای پوست پرتقال از جمله خوشمزه ‌ترین، به صرفه ترین، پر خاصیت‌ترین و البته ریسکی ‌ترین مرباهاست. بسیاری از کدبانوها به خاطر این‌که تصور می‌ کند مربای پوست پرتقال‌شان حتما تلخ می‌ شود ترجیح می‌ دهند سراغ درست کردن آن نروند. اما اگر فوت و فن‌ های درست کردن این مربای خوشمزه را بلد باشید، یک مربای شیرین و لطیف به دست خواهید آورد. مربا پوست پرتقال را به صورت خلالی و رولی درست می‌ کنند که نوع رولی آن مجلسی ‌تر است و به درد پذیرایی صبحانه از مهمان می‌ خورد، هر چند از نظر طعم هیچ فرقی با هم ندارند.
مواد لازم
پوست پرتقال: ۵۰۰ گرم
شکر: ۵۰۰ گرم
آب: ۲ لیوان
آبلیمو: ۱ و نیم قاشق غذاخوری
میخک: ۳ عدد
چوب دارچین: ۱ عدد
طرز تهیه
برای درست کردن مربا مجلسی پوست پرتقال ابتدا پرتقال‌ها را خوب بشورید و به ترتیبی که در تصویر آمده پوست پرتقال را بگیرید. سپس سفیدی داخل پوست پرتقال را با یک چاقوی تیز جدا کنید. لازم نیست تمام قسمت سفیدی را کاملا جدا کنید. در مرحله بعد پوست پرتقال را رول کنید. برای این‌که رول‌های پوست پرتقال موقع جوشیدن از هم باز نشوند حتما باید با یک نخ سفید تمیز آن را محکم ببندید. یک راه حل دیگر این است که در هر کدام از رول‌ها یک خلال دندان فرو کنید تا رول پوست پرتقال باز نشود.
وقتی تمام رول‌های پوست پرتقال را درست کردید در یک قابلمه بچینید و روی آن‌ها آب بریزید. برای گرفتن تلخی پوست پرتقال باید پوست پرتقال‌های رول شده را چند بار بجوشانید. هر بار بعد از جوشاندن روی پوست پرتقال‌ها آب سرد بگیرید، آبکش کنید و دوباره بجوشانید تا تلخی پوست پرتقال‌ها به طور کامل گرفته شود. بعد از ۴ بار جوشاندن طعم پوست پرتقال را بچشید. اگر هنوز مزه تلخی داشت یک یا دو بار دیگر بجوشانید.
در یک قابلمه مناسب دو لیوان آب و نیم کیلو شکر را بریزید. اجازه دهید آب و شکر روی شعله متوسط گاز به جوش بیاید. بعد از به جوش آمدن شربت میخک‌ها و چوب دارچین را در شربت بیندازید.
ده دقیقه دیگر اجازه دهید شربت بجوشد و سپس رول‌های پوست پرتقال را داخل شربت بریزید. برای این‌که مربا مجلسی پوست پرتقال کپک نزند کمی به آرامی با دست رول‌ها را فشار دهید تا آب آن‌ها گرفته شود.
درب قابلمه را ببندید و ۲۰ دقیقه زمان بدهید تا رول‌های پوست پرتقال کمی نرم شوند. بعد از ۲۰ دقیقه درب قابلمه را بردارید و نیم ساعت دیگر روی شعله ملایم گاز مربا را بپزید تا کاملا جا بیفتد و نرم شود.
وقتی که مربا مجلسی پوست پرتقال غلیظ شد و جا افتاد یک و نیم قاشق غذاخوری آبلیمو به آن اضافه کنید و ده دقیقه دیگر به مربا زمان دهید. شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید تا مربا سرد شود. وقتی مربا سرد شد به آرامی نخ‌ها را از رول‌های پوست پرتقال جدا کنید. اگر مربا سرد شده باشد رول‌ها به همان شکل باقی می‌مانند و وا نمی‌روند.

-پوست-پرتقال طرز تهیه مرباهای خوشمزه و خانگی

مربای توت فرنگی

مربای توت فرنگی از جمله محبوب‌ ترین و خوشمزه ‌ترین مرباهاست که اتفاقا همزمان با درست کردن مربا می‌ توانید شربت توت فرنگی خوشمزه آن هم حساب کنید. روش درست کردن و پخت مربا توت فرنگی هم پیچیدگی خاصی ندارد.
مواد لازم
توت فرنگی: ۱ کیلوگرم
شکر: ۸۰۰ گرم (اگر شیرین‌تر می‌پسندید ۹۰۰ گرم)
آبلیمو: ½ قاشق چایخوری
هل و وانیل و گلاب: سلیقه‌ای است
طرز تهیه
ابتدا کلاهک توت فرنگی‌ها را جدا کنید و سپس بشورید. اگر دوست دارید مربا توت فرنگی درسته داشته باشید توت فرنگی‌ها را خرد نکنید و همان‌طور درسته نگه دارید. اگر هم مربا توت فرنگی خرد شده دوست دارید آن‌ها را به اندازه دلخواه خرد کنید یا از وسط نصف کنید. توت فرنگی‌ها را در یک قابلمه بریزید و لا به لای آن‌ها شکر بپاشید. مخلوط توت فرنگی و شکر را باید به مدت ۲۴ ساعت در یخچال بگذارید تا حسابی آب بیندازد. قابلمه را روی شعله زیاد گاز بگذارید تا به دمای جوش برسد. مراقب باشید سر نرود.
وقتی مربا به جوش آمد شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید مربا روی شعله ملایم گاز به مدت ۳۰ دقیقه بپزد. در این مدت مرتب کف روی مربا را جمع کنید و دور بریزید. اگر خواستید از مربا شربت هم بگیرید بعد از ۳۰ دقیقه با ملاقه شربت را جمع کنید و سپس به مربا آبلیمو بزنید. ۳۰ دقیقه دیگر زمان بدهید تا مربا حسابی غلیظ شود و جا بیفتد.
اگر نمی‌خواهید شربت توت فرنگی داشته باشید مربا باید حدود یک ساعت دیگر روی شعله ملایم گاز بماند تا حسابی غلیظ و جا افتاده شود. اگر دوست دارید مربا طعم هل، وانیل و گلاب داشته باشد در ۱۰ دقیقه پایانی یک قاشق غذاخوری گلاب یا عرق هل و نوک قاشق چایخوری وانیل به آن اضافه کنید. بعد از غلیظ شدن مربا اجازه دهید مربا حسابی خنک شود و سپس در ظروف شیشه‌ای تمیز، خشک و بدون بو بریزید. درب شیشه مربا را محکم ببندید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.
-توت-فرنگی طرز تهیه مرباهای خوشمزه و خانگی

مربای شاه توت

تابستان فصل انواع توت است، از شاه توت سیاه و قرمز گرفته تا توت سفید و توت فرنگی و سایر انواع توت و بری، جان می‌ دهند برای درست کردن شربت، مربا، انواع کیک و چیزکیک، دسر و شیرینی. در این میان شاه توت سیاه و قرمز و توت سفید از جمله پرخاصیت‌ترین میوه‌ های خانواده‌ های توت هستند که درست کردن شربت و مربا با آن‌ ها به خاطر خواص توت و شاه توت از قدیم‌الایام مرسوم بوده است.

برای درست کردن شربت شاه توت سیاه یا قرمز کافی است بعد از درست شدن مربا در دقیقه ۲۰ پختن مربا، توت‌ ها را از صافی رد کنید. برای این کار یک قابلمه زیر صافی بگذارید تا شیره مربا در قابلمه بریزد. شربت را مزه کنید، اگر دوست دارید شیرین ‌تر باشد کمی دیگر شکر و کمی هم وانیل و گلاب به آن اضافه کنید (اگر به مربا اضافه نکرده بودید). شربت را در همان قابلمه روی شعله ملایم گاز بجوشانید تا قوام بیاید.
مواد لازم
توت سیاه یا قرمز: ۱ کیلوگرم
شکر: ۱ کیلوگرم
آب: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب: ۲ قاشق غذاخوری
وانیل: نوک قاشق چایخوری
طرز تهیه
طرز تهیه مربای شاه توت قرمز و سیاه و سفید شبیه هم است. برای درست کردن شربت و مربای شاه توت قرمز یا سیاه ابتدا مربای شاه توت یا همان توت را درست کنید. بهتر است توت‌ها له نباشند و حتی کمی نارس باشند که در مربا له نشوند. برای این کار توت‌های شسته شده و خشک شده را به صورت یک لایه توت و یک لایه شکر در یک قابلمه بریزید (برای خوشرنگ شدن مربا و شربت بهتر است از قابلمه لعابی یا مسی استفاده کنید، البته که اختیاری است). ترکیب توت و شکر را به مدت ۱۲ ساعت یا شب تا صبح در یخچال بگذارید تا خوب آب بیندازد و شیره توت‌ها بیرون بیاید.
حالا ترکیب توت و شکر و یک لیوان آب را روی حرارت زیاد گاز بگذارید تا جوش بیاید. هرازگاهی با دست قابلمه را به چپ و راست تکان بدهید تا یکدست شود. چون توت نرم است و خیلی زود له می‌شود از هم می‌پاشد برای اینکه مربای توت شما ظاهر خوبی داشته باشد برای هم زدن از قاشق استفاده نکنید. وقتی شکر کاملا حل شد و دانه‌های شکر آب شدند مربا هم شروع به جوشیدن می‌کند.
در این مرحله از طرز تهیه مربای شاه توت حرارت شعله گاز را متوسط کنید و کف روی مربا را با قاشق بگیرید. مربای توت سیاه زیاد کف می‌کند و شما باید مرتب این کف را از روی مربا بگیرید تا مربا تیره نشود و یک مربای توت سیاه یا قرمز براق و مجلسی داشته باشید. ۳۰ دقیقه زمان برای پختن مربای توت سیاه یا قرمز کافی است. برای پیشگیری از شکرک زدن مربا در اواخر پخت ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو به آن اضافه کنید. بعد از پخت مربا و خاموش کردن شعله گاز گلاب و وانیل را اضافه کنید که البته اختیاری است و می‌توانید حذف کنید.

اگر نمی‌خواهید شربت توت درست کنید یک روز مربا را در همان قابلمه نگه دارید و سپس در ظروف شیشه‌ای خشک و تمیز بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید. اگر هم قصد دارید شربت توت درست کنید بعد از گرفتن شهد مربا در همان قابلمه دوباره مربای توت را بریزید تا یک روز در قابلمه بماند و سپس در شیشه‌های مورد نظر برای نگهداری مربا بریزید.
-توت طرز تهیه مرباهای خوشمزه و خانگی

مربای خانگی زردآلو با میوه تازه و خشک

زردآلو یکی از مفیدترین و خوشمزه ‌ترین میوه‌ های تابستانی است که با آن می‌ توانید انواع تارت و شیرینی و چیزکیک، مربا و کمپوت و مارمالاد زردآلو، میوه خشک زردآلو یعنی قیسی و … درست کنید. مربای زردآلو را با قیسی و زردآلو خشک هم درست می‌ کنند. شربت زردآلو هم یکی از نوشیدنی های جذاب است که به راحتی می توانید آن را در منزل درست کنید.

مربا گل محمدی

طرز تهیه مربا گل محمدی یا مربای گل سرخ با برگ گل محمدی تازه تبریز از زمان های دور، یکی از مرباهای مجلسی ایرانی بوده است. یک مربای خوشمزه و خوش رنگ و خوش عطر که هم با گل محمدی تازه و هم خشک قابل تهیه است. در کنار طرز تهیه مربا با انواع میوه و خشکبار، مربای گل محمدی یکی از انواع مربای مجلسی به خصوص در شهر تبریز است.

 

مربای انجیر زرد و سیاه

انجیز تازه و خشک فرقی ندارد، می توانید با این میوه خوشمزه و پر خاصیت یک مربای هیجان انگیز درست کنید. فرقی هم ندارد که انجیرها زرد باشند یا سیاه. البته معمولا درست کردن مربای انجیر مثل مرباهای سایر میوه‌ ها چندان رایج نیست اما مربای انجیر در سراسر دنیا از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین مرباها به حساب می آید که حتی در کنار غذای اصلی هم گاهی به عنوان طعم دهنده و برای گارنیش یا تزیین غذا استفاده می‌ شود.

مربای خانگی زنجبیل

زنجبیل یا زنجفیل در فصول سرد سال عصای دست سیستم ایمنی بدن است. گیاه زنجبیل خواص ضد ویروسی و ضد التهابی بی‌نظیری دارد که بدن را در مقابل ویروس‌ های آنفولانزا، سرماخوردگی و دیگر ویروس ها تقویت می‌ کند. طبق گفته‌ های طب سنتی، طبع گرم و خشک زنجبیل برای تسکین درد مفاصل، عفونت لگن و کلیه و التهاباتی از این دست بسیار مفید است. مصرف کم و مداوم زنجبیل برای رفع سردی اعصاب، لرزش دست، سستی و خواب گرفتگی دست و پا و ضعف اعصاب بسیار مفید است. طرز تهیه مربای خانگی و مجلسی سیب و زنجبیل از قدیم در تبریز و سایر شهر های سردسیر هم مرسوم بوده است.

 

مربای کدو حلوایی با آهک و بدون آهک

پاییز که از راه می‌ رسد، کدو حلوایی با آن شکل و شمایل زیبا و رنگ نارنجی خوش‌رنگش جان می‌ دهد برای تهیه انواع سوپ، خورش، کوکو، کیک و دسر های لذیذ و خوشمزه. مربای کدو حلوایی هم یکی از مجلسی‌ترین مربا های بین‌المللی است با آهک یا بدون آهک می توان درست کرد و از طعم آن نهایت لذت را برد.

 

مربای خانگی نارنگی

حتما برای شما هم پیش آمده است که بعد از خریدن نارنگی، به‌ خاطر ترش بودن آنها، از خوردنشان منصرف شوید و از خودتان بپرسید با نارنگی چی درست کنم؟ نگران نباشید می‌ توانید با آن ها کیک نارنگی و مربای نارنگی حلقه‌ ای درست کنید و حتی به خاطر رنگ زیبا و عطر دلپذیر نارنگی می‌ توان از مربای نارنگی تزیینی هم در یخچال استفاده کرد. البته برای تهیه مربا فرقی نمی‌کند که نارنگی شما ترش است یا شیرین.

مربای نارنگی به خاطر وجود ویتامین C موجود در نارنگی، در فصل زمستان برای تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا توصیه می‌ شود. در ضمن از پوست نارنگی هم می‌ توانید استفاده کنید و بعد از رفع تلخی پوست نارنگی، مربای پوست نارنگی تهیه کنید.

 

مربا زرشک تازه و خشک مجلسی

مربای زرشک تازه قرمز، مربایی با طعم ملس و خوشمزه است که می‌ توانید آن را در صبحانه با کره، عسل و خامه یا در میان‌ وعده با چای میل کنید و از طعم شگفت ‌انگیز آن لذت ببرید. زرشک در فصل پاییز، به صورت تازه و قرمز و در دیگر فصول به صورت خشک وجود دارد. حتما هم می دانید که زرشک خواص بی‌نظیری زیادی دارد؛‌ از خواص زرشک می‌ توان به کمک به عملکرد دستگاه گوارش، پیشگیری و بهبود دیابت، کمک به سلامت قلب، درمان اسهال و سم‌ زدایی کیسه صفرا و کبد اشاره کرد. مربای زرشک طعم فوق العاده ای دارد. فرصت درست کردن آن را از دست ندهید.

 

مربای کیوی

کیوی میوه ای ترش و شیرین و سرشار از ویتامین C است که با تبدیل آن به مربا می‌ توانید به گونه ای دیگر از عطر و طعم لذیذ این میوه لذت ببرید. طرز تهیه مربای کیوی واقعا ساده است، اما طعم آن آن‌قدر خوشمزه و متفاوت است که احتمالا بعد از خوردن این مربای جذاب، آن را با چای و نوشیدنی‌ هایتان نیز خواهید خورد.

 

مربای موز مجلسی

طرز تهیه مربای خانگی موز تا حد زیادی شبیه دسر موز است. برای اینکه از مربای موز به عنوان دسر استفاده شود، تنها کافی است میزان شکر آن را نصف کنید تا قند موجود در آن کمی کاهش یابد. مربای موز نسبت به سایر مرباها زمان کمتری در یخچال می‌ ماند. بنابراین بهتر است این مربا را به میزان کم درست کنید تا زمان زیادی در یخچال نماند. اگر می خواهید آن را به مدت طولانی نگهداری کنید بهتر است مربا را داخل فریزر بگذارید. می توانید این مربا را حتی به عنوان دسر هم سرو کنید.

 

مربای خانگی خرمالو

دستور پخت مربا خرمالو بسیار ساده است. این مربا به روش‌ های مختلفی درست می‌ شود. حتی از آن به عنوان کمپوت هم استفاده می‌ کنند. برخی مربای خرمالو را به همراه سیب می‌ پزند و برخی دیگر برای پخت آن یک روز زمان می‌ گذارند. اما در ساده‌ ترین حالت می‌ توان مربای خرمالو را به سادگی و در عرض یک ساعت آماده کرد.

 

مربا آووکادو

برخلاف تصور بسیاری از مردم، آووکادو یک میوه است، نه یک سبزی. این میوه سرشار از چربی و ویتامین E است و همان طور که احتمالا می‌ دانید، ویتامین E برای بدن ضروری و یک آنتی ‌اکسیدان قوی است. به محافظت از اسید های چرب‌ در هم بدن کمک و ما را در برابر ابتلا به برخی بیماری‌ ها محافظت می‌ کند. به دلیل خواص آن‌، این ویتامین به عنوان ویتامین زندگی و جوانی هم شناخته می شود‌، چون به جنگ سلول‌ های پیری می‌ رود و همچنین به سلامت پوست و مو کمک می‌ کند.

اما آووکادو را علاوه بر مصرف خام به عنوان یک میوه، به روش‌ های دیگر نیز استفاده می‌ کنند. رایج‌ترین آن ها گوآکامول (دیپ آووکادو) و سس آن است. با این حال‌، یکی از اصلی ‌ترین موارد استفاده آن مربای آووکادو است. این میوه را می توانید با ادویه نیز طعم‌دار و سپس مصرف کنید. یا اینکه آن را برش بزنید و با املت سرو کنید. از این میوه در سالاد، سوپ و سس هم استفاده می‌ شود.

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *