رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ آذر ۱۳۹۹

طرز تهیه راحت الحلقوم

اشتراک گذاری

طرز تهیه راحت الحلقوم یا همان مسقطی شیراز که از جمله دسرهای خوشمزه در خاور میانه است و در ترکیه نیز طرفداران خود را دارد و یکی از شیرینی های مخصوص نوروز می باشد را آورده ایم . راحت الحلقوم در شهرهای مختلف با دستور پخت‌های متنوع اما کم و بیش شبیه به یکدیگر تهیه می‌شود. برای مثال انواع مسقطی لاری و مسقطی ژله‌ای بسیار مشهورند. در این مطلب ما طرز تهیه انواع مسقطی را برای شما شرح می دهیم .

مواد لازم

یک قاشق چایخوری روغن مایع
۳ قاشق غذاخوری لیموترش تازه
یک و ۳/۲ فنجان آب سرد
هشت قاشق چایخوری ژلاتین بدون چاشنی
دو و ۳/۱ فنجان شکر سفید
۴ قاشق چایخوری گلاب یا ۳ قاشق غذا خوری زعفران دم کرده غلیظ
دو قطره رنگ غذای مجاز خوراکی (در صورت استفاده از گلاب به جای زعفران)
۱ قاشق غذاخوری پودر نشاسته ذرت، پودر نارگیل، خلال مغز پسته یا بادام

طرز تهیه

برای درست کردن مسقطی کشدار و ساده زعفرانی عید، ابتدا سطح داخلی یک ماهی‌تابه را با روغن مایع گیاهی چرب کنید. ۳/۲ فنجان آب را در یک کاسه بریزید و ژلاتین‌ها را آرام آرام از بالا داخل ظرف بریزید. شعله گاز باید ملایم باشد و ژلاتین‌ها به آرامی در مدت زمان ۱۵ دقیقه آب شوند. یک فنجان دیگر آب را با شکر و آب لیمو ترش روی شعله ملایم گاز با هم مخلوط و آرام هم بزنید تا زمانی که مخلوط به جوش بیاید و شکر کاملا در آن حل شود. حالا شعله گاز به مدت ۳ دقیقه را زیاد کنید تا مخلوط به جوش آمده، غلیظ شده و تبدیل به شیره شود.

یک دماسنج ضد‌آب را داخل ظرف قرار دهید. دمای سیروپ باید به ۱۱۴ درجه سانتی‌گراد برسد، به این منظور باید شیره به مدت ۵ دقیقه دیگر روی حرارت بماند و غلیظ شود.بعد از ۵ دقیقه شیره را از روی حرارت بردارید و با دقت و به آرامی با ژلاتین‌های نرم شده اضافه و به خوبی با هم مخلوط کنید. در این مرحله زعفران یا در صورت دلخواه‌ به جای زعفران «گلاب» و رنگ مجاز خوراکی را به این مخلوط اضافه کنید.
به آرامی سرد شود

حالا ترکیب سیروپ و ژلاتین را در ماهی‌تابه‌ای که قبلا چرب کرده‌ای بریزید و در دمای اتاق قرار دهید تا به آرامی سرد شود. برای سرد شدن و ژله‌ای شدن مخلوط به ۴ ساعت زمان نیاز است. بعد از این مدت روی ماهی‌تابه را با یک پلاستیک تمیز بپوشانید و به مدت ۸ ساعت در یک جای خنک نگهدارید. مسقطی‌ساده زعفرانی عید آماده است، کافی است با چاقو آن‌ها را به صورت مربع‌های کوچک قالبی برش دهید و با پودر نشاسته ذرت یا پودر نارگیل، خلال مغز پسته یا بادام تزیین کنید.

اگر چه زیاده‌روی در خوردن هر نوع شیرینی برای سلامت بدن مضر است اما در تهیه شیرینی‌های سنتی و خانگی به خصوص مسقطی ساده زعفرانی عید موادی به کار برده شده که در صورت اعتدال در مصرف آن‌ها برای بدن مفید هستند.

مسقطی خانگی

مسقطی پرتقالی

مواد لازم برای ۴ نفر
آب پرتقال ۴ پیمانه
نشاسته گندم ۵ قاشق سوپ خوری
رنده پوست پرتقال ۱ قاشق مربا خوری
شکر ۱/۴ پیمانه
خلال پسته یا بادام به مقدار لازم
فیله پرتقال به مقدار لازم

طرز تهیه
۱-در قابلمه ای آب پرتقال و نشاسته گندم و رنده ی پوست پرتقال و شکر را با هم مخلوط کرده و روی حرارت قرار داده و مرتب هم زده تا به صورت مخلوطی غلیظ در آید.

۲-در ظرف کشیده ویا در قالب ریخته داخل یخچال به مدت ۲الی ۴ساعت بذارید بعد هم میتونید داخل ظرف سرو کنید یا از قالب برگردونید روی آن را با فیله پرتقال و خلال پسته و بادام تزیین کنید.

مسقطی خانگی

مسقطی انار

مسقطی انار یک انتخاب خوب برای مهمانی، به‌خصوص مهمانی شب یلدا است. در واقع بسیاری از شهرهای ایران نیز مسقطی شب یلدا با تزئین انار تهیه می‌‌کنند که نه تنها مزه خوبی دارد، بلکه ظاهر قرمز و زیبایش نیز مناسب شب یلدا و مهمانی خواهد بود. در واقع اگر می‌خواهید مسقطی مجلسی تهیه کنید، مسقطی انار انتخاب مناسبی خواهد بود.

مواد لازم مسقطی انار برای ۴ نفر

چهار پیمانه آب انار
۸ قاشق غذاخوری نشاسته
دو پیمانه شکر
یک‌دوم پیمانه گلاب
۵۰ گرم کره
دانه انار برای تزئین
البته در صورت تمایل می‌توانید از مقداری دانه انار برای تزئین مسقطی انار استفاده کنید. با این حال به یاد داشته باشید که اگر آب انار ترش است، به آن کمی شکر اضافه کنید.

طرز تهیه

درست کردن مسقطی انار بسیار ساده است. از این جهت ابتدا ۸ قاشق نشاسته را با ۴ پیمانه آب انار مخلوط کنید. سپس این ترکیب را داخل قابلمه قرار دهید و ابتدا آن را با شعله زیاد بجوشانید و به طور مداوم هم بزنید. سپس دو پیمانه شکر را به ترکیبات اضافه کنید و آن را به صورت مداوم هم بزنید.

در واقع هم زدن مداوم، کلید درست کردن حلوای مسقطی خوشمزه و با قوام است. شما باید به گونه‌‌ای ترکیبات را هم بزنید که غلظت مسقطی همچون فرنی یا حلوا شود. سپس یک‌دوم پیمانه گلاب را به ترکیبات اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا شفاف شود.

در مرحله بعد، ۵۰ گرم کره را به ترکیبات اضافه کنید و آن را به مدت ۵ دقیقه هم بزنید. در صورتی که احساس می‌کنید مسقطی انار، قوام لازم را دارد، آن را داخل ظرف دلخواه بریزید. توصیه می‌کنیم برای مهمانی از ظرف‌های مورد علاقه خود برای این نوع دسر ایرانی استفاده کنید.

پس از آن که حرارت مسقطی کاهش یافت، آن را به مدت چند ساعت داخل یخچال قرار دهید تا به اصطلاح خودش را بگیرد و سفت شود. سپس مسقطی انار را به صورت دلخواه برش دهید و روی آن را با دانه‌های انار تزئین نمایید.

مسقطی خانگی

مسقطی با شیر

مسقطی با شیر یکی از دسرهای معروف و پرطرفدار است که به آن مشکوفی نیز می‌گویند. مزه این مسقطی ساده بسیار خوشایند است. اما توصیه می‌کنیم افرادی که به شیر یا لاکتوز شیر حساسیت دارند، به جای شیر از آب بهره‌مند شوند.طرز تهیه مسقطی با شیر بسیار ساده است.

مواد لازم

۱ لیتر شیر
۸ تا ۱۰ قاشق نشاسته
۸ قاشق غذاخوری شکر
۲ قاشق غذاخوری گلاب
نصف فنجان زعفران دم کرده
مقداری گردو خرد شده

طرزتهیه

برای تهیه مسقطی با شیر، ابتدا ۸ تا ۱۰ قاشق غذاخوری نشاسته را با یک لیتر شیر داخل یک ظرف قرار دهید و آن‌ها را هم بزنید. سپس ظرف را روی حرارت بالا قرار دهید و شکر را به آن اضافه کنید و باز هم ترکیبات را با یکدیگر هم بزنید.در این مرحله شعله حرارت را کم کنید و مسقطی را به صورت مداوم هم بزنید تا کمی سفت همچون فرنی شود. پس از آن مقداری زعفران دم کرده و ۲ قاشق غذاخوری گلاب را به ترکیبات اضافه کنید. در صورتی که به عطر و طعم گلاب علاقه ندارید، می‌توانید آن را به ترکیبات اضافه نکنید.به یاد داشته باشید که هر چه بیشتر ترکیبات را هم بزنید، قوام مسقطی بیشتر می‌شود و شیر نمی‌برد. در صورتی که غلظت مسقطی به حالت مورد نظرتان رسید، حرارت گاز را خاموش کنید و دسر را داخل یک ظرف بریزید.سپس خرده‌های گردو را به آن اضافه نمایید. گردو‌ها روی دسر و لابه‌لای آن قرار می‌گیرند. در مرحله پایانی، مسقطی شیر را برای چندین ساعت داخل یخچال قرار دهید تا سفت شود. سپس می‌توانید آن را به دلخواه تزئین و میل کنید.

مسقطی خانگی

مسقطی نارگیلی

مسقطی نارگیلی یکی از پرفروش‌ترین نوع مسقطی در ایران است که به عنوان شیرینی سال نو و اعیاد مورد استفاده و استقبال قرار می‌گیرد. اما آموزش مسقطی نارگیلی، کمی متفاوت با مسقطی ساده است. با این حال شما می‌توانید این شیرینی مسقطی را در خانه تهیه کنید و همراه خانواده و دوستان نوش جان نمایید.

مواد لازم:

یک پیمانه نشاسته
یک پیمانه پودر نارگیل
یک و نیم پیمانه شکر
سه پیمانه گلاب
۲۰ گرم کره
۱ پیمانه گردو

طرز تهیه
برای تهیه مسقطی نارگیلی جذاب و خوشمزه، ابتدا یک پیمانه نشاسته و یک پیمانه گلاب را مخلوط کنید و در صورت نیاز می‌توانید آن ترکیب را از صافی عبور دهید تا شفاف و یکدست شود. ترکیب نشاسته و گلاب را روی حرارت قرار دهید و آن را به صورت مداوم هم بزنید تا کمی سفت شود.

در مرحله بعد، یک و نیم پیمانه شکر به ترکیبات اضافه کنید و به مدت نیم ساعت مسقطی نارگیلی و گردویی را هم بزنید تا سفت شود. سپس ۲۰ گرم کره به ترکیبات اضافه کنید تا مسقطی، عطر خوشایندی پیدا کند. مسقطی را دوباره هم بزنید تا سفت شود.

پس از آن که احساس کردید مسقطی همچون حلوا سفت شده است، آن را از روی حرارت بردارید و به قطر نیم سانتی‌متر روی سلفون قرار دهید و با کفگیر سطح دسر را صاف نمایید. سپس وسط مسقطی به تعداد دلخواه گردو بریزید و ترکیبات را با کمک سلفون لوله کنید.

سپس سلفون را باز کنید و روی مسقطی لوله شده را با پودر نارگیل بپوشانید. پس از آن سلفون را دوباره دور مسقطی بپیچید. رول مسقطی نارگیلی و گردویی را به مدت ۴ تا ۵ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا کاملاً سفت شود. سپس می‌توانید رول را ببرید و مسقطی نارگیلی گردویی را نوش جان کنید. به یاد داشته باشید که این نوع مسقطی مجلسی مناسب مهمانی و اعیاد خواهد بود.

مسقطی خانگی

مسقطی لاری

بهترین و معروف‌ترین نوع دسر ایرانی، مسقطی لاری است. این نوع مسقطی رنگ خوشایند و مزه خاصی دارد. به همین دلیل یکی از سوغاتی‌های مهم شهر لار محسوب می‌شود. اما به نظر شما طرز تهیه مسقطی لاری چگونه است که این همه طرفدار دارد؟

مواد لازم برای تهیه مسقطی لاری

۱ لیوان نشاسته گل
۲ لیوان شکر
یک‌دوم لیوان گلاب
۴ لیوان آب
۳/۴ لیوان روغن مایع
۶ تا ۷ عدد هل سابیده شده
نصف فنجان زعفران دم کرده
مقداری گردو، بادام و پسته خرده

طرز تهیه 

برای تهیه مسقطی لاری ابتدا یک لیوان نشاسته گل و ۴ لیوان آب را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس آن را روی حرارت گاز قرار دهید و این ترکیب را هم بزنید تا کمی غلیظ شود. پس از آن، ۲ لیوان شکر را به ترکیبات اضافه کنید و آن را به صورت مداوم هم بزنید.در مرحله بعد نیمی از روغن را به ترکیبات افزوده و به صورت مداوم تا ۴۵ دقیقه هم بزنید. به یاد داشته باشید که میزان حرارت گاز ملایم باشد تا مسقطی لاری به خوبی پخته شود و به اصطلاح خود را بگیرد و سفت گردد.در واقع اگر مسقطی لاری را کم هم بزنید، ممکن است ته بگیرد و قوام لازم را پیدا نکند. پس از این مرحله باقی روغن را به ترکیبات حلوای مسقطی لاری اضافه کنید و دوباره آن را به مدت ۱۰ دقیقه هم بزنید. سپس گلاب و نصف فنجان زعفران دم کرده را به ترکیبات اضافه نمایید و آن را هم بزنید.در ده دقیقه پایانی پخت مسقطی لاری، گردو، بادام و پسته‌های خرد شده را به ترکیبات اضافه کنید و آن را هم بزنید. هنگامی که احساس کردید مسقطی به خوبی پخته است و قوام آن کافی می‌باشد، دسر را داخل ظرف مورد نظر خود بریزید.

زمانی که دسر ایرانی سرد شد، آن را به مدت ۸ ساعت داخل یخچال قرار دهید. برای تزئین مسقطی لاری می‌توانید آن را به چندین روش تزئین کنید. یک روش استفاده دوباره از گردو، خلال بادام یا خلال پسته است. در روش دوم می‌توانید از زرشک استفاده کنید که دسر مزه ترش و شیرین جذابی پیدا خواهد کرد. در روش سوم می‌توانید از گل محمدی خشک شده استفاده نمایید.

مسقطی خانگی

مسقطی ژله ای

مسقطی ژله‌ای یک میان وعده و شیرینی مغذی برای کودکان خواهد بود. این مسقطی رنگ جذابی دارد که می‌تواند جایگزین خوبی برای شیرینی و تنقلات مضر باشد. شما می‌توانید مسقطی ژله‌ای را برای تولد، فرزندتان یا برای مهمانی تهیه کنید.

مواد لازم

۱ بسته ژله با طعم و رنگ دلخواه
۱ لیوان شکر
نصف لیوان نشاسته
یک و نیم لیوان آب سرد
نصف لیوان گلاب، مقداری گردو
خلال بادام و خلال پسته و مقداری پودر نارگیل
بهتر است بدانید که نام دیگر مسقطی ژله‌ای، مسقطی شفاف است. برای تهیه مسقطی شفاف، نصف لیوان نشاسته را در ظرفی با یک و نیم لیوان آب سرد مخلوط کنید و آن‌ها را به خوبی هم بزنید تا نشاسته کاملاً حل بشوید.

همچنین شما می‌توانید این ترکیب را از صافی عبور دهید تا ناخالصی نشاسته، به تهیه مسقطی ژله آسیب نرساند. سپس ظرف را روی حرارت گاز قرار دهید و آن را به خوبی هم بزنید. در مرحله بعد می‌توانید پودر ژله را به ترکیبات اضافه نمایید. پس از آن نوبت به افزودن شکر است. این ترکیبات را آن قدر هم بزنید تا مسقطی ژله‌ای کاملاً سفت شود.

سپس شما می‌توانید نصف لیوان گلاب اضافه کنید. در صورتی که به عطر و طعم گلاب علاقه ندارید، می‌توانید همان عطر و مزه ژله را بدون هیچ ترکیب دیگر باقی بگذارید. البته کودکان نیز به مزه مسقطی ژله‌ای بدون گلاب علاقه بیشتری دارند.

شما باید دسر مسقطی شفاف را به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه هم بزنید تا کاملاً غلیظ شود. در ده دقیقه پایانی می‌توانید مقداری گردو، خلال بادام و خلال پسته به میزان دلخواه به شیرینی مسقطی اضافه نمایید که این مرحله نیز به دلخواه و سلیقه خودتان است.

پس از آن حرارت مسقطی را خاموش کنید و آن را در ظرف دلخواه بریزید تا کمی سرد شود. سپس مسقطی را به مدت ۴ تا ۵ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا به اصطلاح خود را بگیرد و سفت شود. در پایان مسقطی را به اندازه‌های دلخواه ببرید و روی آن را با کمی پودر نارگیل تزئین کنید.

برای نکته پایانی به یاد داشته باشید که شما می‌توانید برای تزئین مسقطی، به خصوص مسقطی ژله‌ای از میوه‌های خرد شده همچون توت فرنگی، گیلاس، زرشک، آلبالو یا میوه هماهنگ با پودر ژله استفاده کنید که مزه و ظاهر آن را دل‌پذیرتر می‌کند.

مسقطی خانگی

خواص ژلاتین

ژلاتین یک ماده پروتئینی است که از به طور عمده از فرآوری کلاژن که ساختمان اصلی تشکیل‌دهنده پوست، تاندون‌ها، استخوان و … مهره‌دارانی مثل ماهی و گاور به دست می‌آید. از ژلاتین در ساخت مواد غذایی مختلف و انواع شیرینی و دسر مثل پاستیل و تافی، سوپ‌های پودری و … استفاده می‌شود.

ژلاتین خواص فراوانی برای سلامت بدن دارد. از ژلاتین برای درمان زخم‌های افراد دیابتی ماده‌ای مفید است. این ماده پروتئینی به دلیل دارا بودن اسیدهای آمینه و پپتیدهای بی‌نظیر، همچنین با کاهش پاسخ‌های التهابی و تعدیل سیستم ایمنی در درمان زخم‌های دیابتیک می‌تواند موثر باشد. همچنین ژلاتین یک ماده ضد خونریزی است که می‌تواند با برخورد به سلول‌های خونی آسیب‌دیده مسیرهای انعقادی را فعال کند.

یکی دیگر از خواص بی‌نظیر ژلاتین اثرات ضد‌التهابی به خصوص التهاب مفاصل (آرتروز) و تاثیر مثبت در روند درمان پوکی استخوان است. در حقیقت کلاژن به طور مستقیم اثرات ضدالتهابی داشته و اثر مستقیم روی بافت مفاصل دارد. در یک تحقیق پزشکی دریافت ژلاتین را روی استخوان بررسی کرده و به این نتیجه رسیدند که ژلاتین می‌تواند تأثیرات متفاوتی روی چگالی استخوان و وزن بدن داشته باشد. این تأثیر بیشتر روی استخوان فمور (استخوان ران) دیده شده است. در مطالعات دیگر نشان داده شد که تزریق ژلاتین، کلسیم موجود در گردش خون را بالا می‌برد که نشان می‌دهد که استخوان در حال ساخت است.

سایر تاثیرات مثبت ژلاتین در سلامت بدن عبارتند از: کمک به کبد برای سم‌زدایی، کمک به جذب و هضم بهتر غذا و کاهش التهاب روده در افراد مبتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر. یادتان باشد که با افزایش سن، ناخن‌ها و موها شکننده و ترک‌خورده می‌شوند. ژلاتین با داشتن مقادیر زیاد اسیدآمینه گلایسین که اسیدآمینه مهم برای ساخت کراتین موجود در مو و ناخن است، به رشد و سلامت مو و ناخن کمک می‌کند.

همچنین با مصرف ژلاتین راحت بخوابید. با مصرف ژلاتین مقادیر زیادی از گلیسین وارد بدن می شود که یکی از آثار آن، خواب راحت است. علاوه بر این گلیسین موجود در ژلاتین، متونین موجود در گوشت را دفع کرده و مانع بروز عوارض مضر مصرف پروتئین حیوانی می شود.

مسقطی برای سلامت پوست و مو اهمیت دارد
یک پوست شفاف و سالم و موهای درخشان و زیبا، نیاز به مراقبت و غذای سالم و مناسب دارند. غذای سالم پوست و مو، ویتامین ای، ویتامین ب، زینک، آهن، اسیدهای چرب، امگا۳، پروتئین و ویتامین سی است. تمام این ترکیبات و ویتامین‌ها به داشتن موهای زیبا و پوست سالم کمک می‌کند.

در کنار درمان و مصرف غذای سالم، مسقطی یک دسر مناسب و پر از خاصیت است که به سلامت پوست و مو کمک بسزایی می‌کند. تمام ویتامین و ترکیبات مهمی که پیش از این ذکر کردیم، در حلوای مسقطی یافت می‌شود. از این جهت توصیه می‌کنیم از انتخاب این دسر برای میان‌ وعده تردید نکنید

مسقطی خانگی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *