جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

طرز تهیه ترشی انجیر

تاریخ بروزرسانی :
۱۸ آبان ۱۴۰۱

طرز تهیه ترشی انجیر یکی از متفاوت ترین و خوشمزه ترین ترشی ها را در این مطلب آورده ایم . همانطور که می دانید تنوع در ترشی های ایرانی زیاد است و طعم آنها بی نظیر . پیشنهاد می کنیم این ترشی را درست کنید و از خوردنش لذت ببرید .این ترشی معمولاً هم با استفاده از انجیر خشک و هم انجیر تازه درست می‌شود. به طور معمول در طرز تهیه ترشی انجیر شما باید از ترکیب سرکه و آب و انجیر استفاده کنید اما اضافه کردن برخی طعم دهنده‌ها و ادویه‌ها به این ترشی موجب می‌شود تا طعم آن به طرز شگفت‌انگیزی لذیذتر شود.

طرز تهیه ترشی انجیر طرز تهیه ترشی انجیر

طرز تهیه ترشی انجیر با شکر

مواد لازم:

انجیر رسیده: ۲ کیلوگرم
شکر: ۳۰۰ گرم
آب: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
دارچین: ۱ قاشق غذاخوری
سرکه: به مقدار لازم

طرز تهیه :

ترکیب طعم شیرین انجیر و شکر در کنار سرکه موجب می‌شود تا ترشی انجیر شما بسیار ملس و خوش‌طعم شود. اگر دوست دارید ترشی انجیر شما طعم نسبتاً شیرین و متمایزی داشته باشد، پیشنهاد می‌شود برای درست کردن ترشی انجیر از این روش استفاده کنید.در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی انجیر خانگی با شکر باید انجیرها را یکی یکی با دقت بشویید تا آلودگی‌های روی پوست انجیر تمیز شود. سپس آن‌ها را در آبکش یا روی یک پارچه تمیز پهن کنید و کمی صبر کنید تا آب اضافی انجیرها گرفته شود.
بعد از این که انجیرها خشک شدند، باید آن‌ها را کنار بگذارید. ابتدا شکر، آب، سرکه و دارچین در قابلمه بریزید. سپس قابلمه را با حرارت ملایم روی شعله گاز قرار دهید و بعد انجیرهای شسته شده را نیز به آن اضافه کنید. اجازه دهید مواد ترشی چند قل بخورند و شکر کاملاً در آب حل شود. سپس شعله گاز را خاموش کنید.
بعد از این که مواد ترشی انجیر آماده شد، باید آن را برای ۲۴ ساعت به حال خود بگذارید. سپس دوباره ترشی را بجوشانید و دوباره ۲۴ ساعت به آن دست نزنید. این کار را تا ۳ بار انجام دهید. روز سوم بعد از این که مواد ترشی انجیر سرد شد، آن را در ظرفی تمیز و خشک بریزید و درب شیشه ترشی را محکم کنید. ترشی انجیر شما بعد از ۱ ماه آماده است و می‌توانید آن را همراه با غذا میل کنید.

طرز تهیه ترشی انجیر5 طرز تهیه ترشی انجیر

طرز تهیه ترشی انجیر سیاه با فلفل سبز

مواد لازم:

انجیر سیاه: ۱ کیلوگرم
نمک: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
فلفل سبز: ۳ عدد
گلپر پودر نشده: ۱ قاشق غذاخوری
سرکه سفید: به مقدار لازم

طرز تهیه :

انجیر سیاه یکی از خوش‌طعم‌ترین انواع انجیر است که می‌توانید از آن برای تهیه ترشی استفاده کنید. اضافه کردن فلفل سبز به ترشی انجیر عطر و طعم بی‌نظیر می‌بخشد. اگر دوست دارید مزه ترشی انجیر شما فوق‌العاده خوشمزه شود و عطر فلفل سبز در ترشی بپیچد، پیشنهاد می‌شود این دستور تهیه ترشی انجیر را امتحان کنید.در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی انجیر خانگی باید انجیرها را با دقت بشویید. سپس آن‌ها را روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا آب اضافی انجیر گرفته شود. حالا با کمک یک خلال دندان چند سوراخ روی انجیرها ایجاد کنید.
بعد از آماده شدن انجیرها باید آن‌ها را در یک ظرف شیشه‌ای تمیز و خشک بریزید. مقداری نمک، فلفل سبز، گلپر به انجیرها اضافه کنید و سپس تا جایی که شیشه پر شود، در آن سرکه بریزید، به طوری که همه انجیرها کاملاً در سرکه غوطه‌ور شوند.
بعد از این که همه مواد ترشی انجیر را ترکیب کردید، باید درب شیشه ترشی را محکم ببندید و آن را در هوای آزاد و خنک بگذارید تا ترشی شما آماده شود. حدود ۱ ماه بعد می‌توانید این ترشی لذیذ را میل کنید.

طرز تهیه ترشی انجیر1 طرز تهیه ترشی انجیر

طرز تهیه ترشی انجیر خشک

مواد لازم:

انجیر خشک: ۲ کیلوگرم
سرکه: ۴ قاشق غذاخوری
رب انار: به مقدار لازم
آب ولرم: به مقدار لازم
نمک: نوک قاشق چای‌خوری
زرشک (اختیاری): به مقدار لازم

طرز تهیه:

اگر به انجیر تازه دسترسی ندارید و هوس یک ترشی متفاوت و خوشمزه را کرده‌اید، بهتر است همین حالا دست به کار شوید و این ترشی انجیر خشک خوشمزه را درست کنید. در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی خانگی خوشمزه با انجیر خشک باید انجیرها را بشویید و سپس آن‌ها را در ظرفی بریزید و مقداری آب ولرم به آن اضافه کنید تا خیس بخورند. بهتر است حداقل ۴ ساعت انجیرها را در آب بگذارید تا برای تهیه ترشی انجیر آماده شوند.
بعد از خیساندن انجیر در این مرحله باید مقداری نمک به مواد ترشی اضافه کنید. رب انار را به آب انجیر اضافه کنید و خوب هم بزنید تا در آب حل شود. سپس سرکه را اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید مقداری زرشک نیز به این ترشی اضافه نمایید.
بعد از ترکیب کردن مواد ترشی انجیر باید آن‌ها را داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. اجازه دهید آب به جوش بیاید و مواد ترشی کاملاً به خورد هم بروند. توجه داشته باشید که ترشی انجیر نباید له شود، بنابراین قبل از له شدن انجیرها شعله گاز را خاموش کنید.
بعد از این که مواد ترشی به اندازه جوشید، شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید ترشی شما خنک شود. سپس آن را در یک شیشه تمیز و خشک بریزید و در یخچال قرار دهید. بعد از ۱۵ روز می‌توانید این ترشی انجیر خوشمزه را میل کنید.

طرز تهیه ترشی انجیر2 طرز تهیه ترشی انجیر

 

طرز تهیه ترشی انجیر هندی

مواد لازم:

ترکیب سرکه، آب و شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
ادویه هندی: به مقدار لازم
پودر چیلی: ۱ قاشق غذاخوری
نمک: ۱ قاشق غذاخوری
رازیانه: ۱/۳ قاشق چای‌خوری
انجیر تازه: ۲۵۰ گرم

طرز تهیه

ترشی‌های هندی معمولاً به خاطر طعم شیرین و تندی که دارند، همیشه محبوب هستند. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن ترشی انجیر هندی آشنا شوید.در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی انجیر هندی باید ترکیب آب، سرکه و شکر را روی گاز قرار دهید تا شکر کاملاً در آب حل شود. سپس انجیر و ادویه، نمک و رازیانه را اضافه کنید. شعله گاز را زیاد کنید. اجازه دهید مواد ترشی برای ۱۰ دقیقه با شعله زیاد بجوشند. سپس شعله را کم کنید و برای ۱۰ دقیقه نیز مواد ترشی را با کمترین حرارت روی گاز قرار دهید.

بعد از این که مواد برای ۱۰ دقیقه با حرارت ملایم نیز جوشید، شعله گاز را خاموش کنید. فلفل چیلی را در مقداری روغن تفت دهید. سپس آن را به سایر مواد ترشی اضافه کنید و خوب هم بزنید. اجازه دهید مواد ترشی خنک شود. سپس آن را در یک شیشه تمیز و خشک بریزید و در یخچال قرار دهید.

%name طرز تهیه ترشی انجیر

طرز تهیه ترشی انجیر کال

استفاده از انجیر نارس برای تهیه ترشی انجیر موجب می‌شود تا طعم ترشی شما کمی ترش‌تر و بافت انجیر نیز سفت‌تر شود. برای تهیه ترشی انجیر کال می‌توانید به یکی از روش‌هایی که ذکر شد ترشی را آماده کنید و تنها به جای انجیر رسیده از انجیر کال و نرسیده استفاده کنید.

طرز تهیه ترشی انجیر3 طرز تهیه ترشی انجیر

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی انجیر

برای تهیه ترشی انجیر باید از انجیرهای رسیده و سالم استفاده کنید.
ترشی انجیر معمولاً بعد از ۱ ماه قابل مصرف است و هر چقدر بیشتر بماند، طعم ترشی انجیر لذیذتر خواهد شد.
برای تهیه ترشی لیته انجیر می‌توانید در زمان ترکیب کردن مواد ترشی، انجیرها را میکس کنید و ترشی را با انجیر میکس شده درست کنید.
اضافه کردن شکر به ترشی انجیر کاملاً اختیاری است و در صورت تمایل می‌توانید از هر مقدار شکری که دوست دارید در ترشی استفاده کنید.
برای خوش‌طعم شدن ترشی انجیر هندی پیشنهاد می‌شود این ترشی را کمی تند درست کنید.
در صورت تمایل می‌توانید انجیرها را برای تهیه ترشی نصف کنید تا ظاهر جذاب‌تری پیدا کنند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *