جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

طرز تهیه بلدرچین به روشهای مختلف

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ آذر ۱۴۰۱

در این مطلب طرز تهیه بلدرچین به روشهای مختلف را آورده ایم. تا اگر تا کنون طعم بلدرچین این خوراک مقوی و خوشمزه را نچشیده اید دست به کار شوید ، درست کنید و لذت ببرید . بلدرچین در نقاط مختلف دنیا و شهرهای مختلف به روش‌های متفاوتی پخته می‌شود. از آنجایی که بلدرچین اندازه کوچکی دارد و در وعده می‌توان از ۲ عدد بلدرچین استفاده کرد. برای خوش طعم‌تر شدن بلدرچین باید آن را با مواد مختلفی مزه‌دار کنید و سپس با روش‌های متفاوتی مثل گریل کردن و سوخاری در فر یا در ماهیتابه، کبابی، شکم پر و خوراک و حتی لای پلو آن را پخت نمایید. در آخرهم خواص بلدرچین را بررسی می کنیم .

طرز تهیه بلدرچین مجلسی سوخاری به سبک آسیایی در فر

مواد لازم :
بلدرچین: ۶ عدد
سس باربیکیو یا ترکیب سیر و عسل: ۲ قاشق غذاخوری
کنجد: ۲ قاشق غذاخوری
سس سیر و چیلی: ۱ قاشق غذاخوری
روغن کنجد: ۳ قاشق غذاخوری
عسل: ۲ قاشق غذاخوری
سیر خرد شده: ۳ حبه
زنجبیل تازه: ۱ قاشق غذاخوری
سس سویا کم نمک: ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن: ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه بلدرچین

برای شروع طرز تهیه بلدرچین مجلسی سوخاری رستورانی به سبک آسیایی در فر ابتدا باید همه مواد به جز بلدرچین و روغن را با هم ترکیب کنید و خوب هم بزنید. سپس مواد ترکیب شده را داخل یک کیسه پلاستیکی ضخیم بریزید. بعد بلدرچین را به مواد اضافه کنید و درب آن را ببندید و برای ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید. چند بار مواد را تکان دهید تا خوب به خورد بلدرچین برود. فر را با دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید و اجازه دهید در عرض ۳۰ دقیقه‌ای که بلدرچین مزه‌دار می‌شد، داغ شود. سپس یک تابه بزرگ آماده کنید و روغن را داخل آن بریزید.

زمانی که روغن با حرارت متوسط روی گاز داغ شد، بلدرچین‌ها را داخل ماهیتابه بیندازید. همه طرف بلدرچین‌ها را درون روغن سرخ کنید تا رنگ آن تیره شود. حواستان باشد گوشت بلدرچین خیلی کوچک است و ممکن است سریع بسوزد، پس زود آن را زیر و رو کنید.در این مرحله از طرز تهیه بلدرچین مجلسی رستورانی باید بلدرچین‌ها را داخل یک ماهیتابه مخصوص فر قرار دهید و کف تابه را کمی روغن بریزید.

ظرف بلدرچین‌ها را برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه با دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد داخل فر قرار دهید.بعد موادی که برای مزه‌دار کردن بلدرچین به آن اضافه کرده بودید را داخل یک ظرف بریزید و برای ۱۰ دقیقه با حرارت ملایم بجوشانید. در انتها می‌توانید بلدرچین‌های خوشمزه را همراه با این سس مخصوص سرو و نوش جان کنید.

بلدرچین آسیایی طرز تهیه بلدرچین به روشهای مختلف

طرز تهیه بلدرچین مجلسی رستورانی کبابی

مواد لازم :
بلدرچین: ۱ کیلو
لیمو ترش تازه: ۶ عدد
پیاز: ۲ عدد
زعفران: ۱ قاشق غذاخوری
سیر: ۴ حبه
پودر پاپریکا: ۳ قاشق غذاخوری
کره: ۱ قالب بزرگ
نمک و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه بلدرچین:

ابتدا برای آماده کردن بلدرچین باید آن‌ها را به وسیله قیچی از ناحیه شکم برش دهید و ۲ عدد سیخ در دو طرف بلدرچین فرو کنید، به طوری که هر دو سیخ از ناحیه پا عبور کنند. برای مزه‌دار کردن بلدرچین‌ها کره آب شده را با لیمو ترش، زعفران، نمک، فلفل، پودر سیر و پاپریکا ترکیب کنید. مواد را به کمک یک برس روی بلدرچین‌ها و داخل شکم آن بمالید. اضافه این مواد را نگه دارید و در زمان پخت پند بار روی مواد بزنید. توجه داشته باشید که اگر از سیخ چوبی برای کبابی کردن استفاده می‌کنید، حدود ۲ ساعت سیخ‌ها را در آب قرار دهید تا موقع کباب کردن نسوزند.
برای کبابی کردن بلدرچین ابتدا آن را از سمت شکم بلدرچین که باز است روی حرارت قرار دهید. بعد از ۳ تا ۴ دقیقه که رنگ بلدرچین شروع به تیره شدن کرد، آن را بچرخانید. چند بار مواد را با برس روی بلدرچین بزنید و تا زمانی که همه طرف بلدرچین‌ها کمی تیره و کاملاً پخته شود به کبابی کردن آن‌ها ادامه دهید. اگر به باربیکیو دسترسی دارید، می‌توانید بلدرچین‌ها را بدون سیخ و روی باربیکیو گریل کنید.

بلدرچین کبابی طرز تهیه بلدرچین به روشهای مختلف

طرز تهیه بلدرچین مجلسی رستورانی شکم پر

مواد لازم :
بلدرچین: ۳ عدد
گردو رنده شده: ۱ قاشق غذاخوری
رب انار: ۱ قاشق غذاخوری
سیر: ۵ حبه
کشمش و آلو: به مقدار لازم
سبزیجات معطر خرد شده (گشنیز و جعفری و …): به مقدار لازم
آب لیمو ترش تازه: ۳ قاشق غذاخوری
روغن: ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده: ۳ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه بلدرچین:

برای درست کردن بلدرچین شکم پر ابتدا باید مواد لازم برای مزه‌دار کردن را با بلدرچین‌ها اضافه کنید. برای این کار، آب لیمو ترش، ۳ حبه سیر، ۲ قاشق روغن و ۳ قاشق زعفران و نمک و فلفل را با هم ترکیب کنید. سپس این مواد را با کمک قلم‌مو به همه بخش‌های بلدرچین بزنید و برای نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه داخل یخچال قرار دهید.
در این مرحله سبزیجات معطر را با شعله ملایم و بدون روغن تفت دهید. سپس مقداری روغن به آن اضافه کنید و ۲ حبه سیر، رب انار، گردو و کشمش را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. فر را با دمای حدود ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید و اجازه دهید گرم شود.
بعد بلدرچین‌‌های مزه‌دار شده را از یخچال خارج کنید و این مواد را داخل شکم بلدرچین بریزید و با نخ و سوزن یا خلال دندان شکم آن را ببندید. سپس مقداری روغن داخل ماهیتابه بریزید و بلدرچین‌ها را در روغن زیاد سرخ کنید تا کمی سطح آن طلایی شود.

سپس بلدرچین‌ها را داخل ظرف مخصوص فر قرار دهید و اجازه دهید برای ۳۰ دقیقه به خوبی پخته شود. اگر دوست داشته باشید می‌توانید به جای استفاده از فر، بلدرچین‌ها را داخل یک تابه رژیمی قرار دهید و مقداری آب به آن اضافه کنید تا خوب پخته شوند. مدت زمان پخت بلدرچین روی گاز به شعله گاز شما بستگی دارد. این روش از طرز پخت بلدرچین با برنج بسیار خوشمزه و لذیذ خواهد بود.

بلدرچین شکم پر 1 800x500 طرز تهیه بلدرچین به روشهای مختلف

طرز تهیه بلدرچین مجلسی رستورانی سوخاری سرخ شده

مواد لازم
بلدرچین: ۱ عدد
کره: به مقدار لازم
روغن زیتون: برای سرخ کردن
پودر سیر، نمک، فلفل و پاپریکا: به مقدار لازم

طرز تهیه بلدرچین

ابتدا برای طرز پخت بلدرچین سرخ شده یا سوخاری باید کره یا روغن زیتون را داخل یک ماهیتابه بزرگ بیندازید و ماهیتابه را خوب بچرخانید تا تمام سطح آن خوب چرب شود. بلدرچین‌ها را با کمک نمک، فلفل، آب لیمو ترش تازه و کمی پاپریکا و پودر سیر مزه دار کنید. بعد از اینکه روغن داغ شد، بلدرچین‌هایی را که از شکم برش داده‌اید را به سمت شکم آن داخل روغن قرار دهید و پشت بلدرچین را با قاشق فشار دهید تا به خوبی سرخ شود.

بعد از اینکه یک سمت بلدرچین‌ها به خوبی پخته شد، آن را برگردانید. یک قاشق کره به داخل ماهیتابه و روی بلدرچین اضافه کنید تا بلدرچین‌ با عطر کره پخت شود و موقع سرخ کردن خشک نشود. این طرز پخت بلدرچین ساده بسیار خوشمزه و لذیذ است و طعم بی‌نظیری دارد.

خوراک بلدرچین 1 طرز تهیه بلدرچین به روشهای مختلف

 

خوراک بلدرچین

مواد لازم
بلدرچین ۱۲۰۰ گرم
آب لیمو ترش ۲.۵ فنجان
پیاز خام خلال شده ۳ عدد
زعفران به میزان لازم
روغن زیتون نصف فنجان
کرفس خرد شده به میزان لازم
فلفل و نمک به میزان لازم

طرز تهیه بلدرچین

برای تهیه خوراک بلدرچین، ابتدا بلدرچین‌ها را تمیز کنید و بشویید و داخل قابلمه‌ای بریزید سپس ۱یا ۲ عدد پیاز را با چند برگ و ساقه کرفس و چند ساق جعفری را با ۲ تا ۳ لیوان آب بگذارید تا نیم پز شود و آب آن به خورد آن برود و سسی از روغن زیتون با کره آب شده و آب لیمو، نمک و فلفل را آماده کنید و بلدرچین‌ها را از آب جوش خارج کنید و داخل سس بخوابانید.سپس مانند جوجه کباب به سیخ بکشید و روی حرارت ملایم کباب کنید. باید زمان طبخ آن از جوجه طولانی‌تر و حرارت ملایم‌تر باشد و مرتب به آن سس کره با آب لیمو بدهید تا کاملا کباب بپزد و برشته شود. در انتها خوراک بلدرچین را تزیین و سرو کنید.

خوراک بلدرچین طرز تهیه بلدرچین به روشهای مختلف

خواص گوشت بلدرچین

گوشت بلدرچین یکی از مواد غذایی با ارزش و سالم است که مانند یک بمب قوی برای جذب ویتامین عمل میکند. بلدرچین، کوچک ترین پرنده از خانواده قرقاول ها می باشد. هر چقدر ماهیچه های بلدرچین در طول حیات خود فعال تر باشد گوشت آن نیز لذیذتر است. بلدرچین جثه ی کوچک و تو پری دارند و از حشره ها و سایر جنبندگان ریز و معمولی تغذیه می کنند.

گوشت پرندگان یکی از منابع مهم پروتئین شناخته می شود. سالانه سرمایه گذاریهای بسیاری روی صنعت پرورش طیور از جمله بلدرچین در کشورهای مختلف انجام میگیرد. گوشت بلدرچین ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر از سایر پرندگان و نشخوار کنندگان داراری پروتئین می باشد. به همین دلیل در اغلب نقاط دنیا متخصصان برای افراد مسن و از کار افتاده که احتیاج مبرمی به ترمیم سلول های از دست رفته بافت های خود دارند، مصرف گوشت بلدرچین را تجویز می نمایند.

گوشت بلدرچین منبع خوب نیاسین، فسفر، کلیسیم ،مس، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، روی، آهن و سلنیوم است که برای بیماری هایی چون آسم، تشنج، فشار خون بالا، ضعف اعصاب و یا در مواردی ناراحتی های روانی و همچنین بی خوابی بسیار مفید می باشد.

گوشت بلدرچین طرز تهیه بلدرچین به روشهای مختلف

ترکیب گوشت بلدرچین در ۱۰۰ گرم:

آب ۶۲/۶۵ %
چربی ۳/۲ %
پروتیئن ۲۶%
مواد کانی۶/۳%
انرژی (کیلو کالری /۱۰۰ گرم ۸۰)

تقویت و استحکام استخوان ها

فسفر و کلسیم موجود در گوشت بلدرچین فواید زیادی برای سلامت استخوان ها دارند. بنابراین، می توان برای پیشگیری از ابتلا به مشکلات استخوانی مانند پوکی استخوان از گوشت بلدرچین استفاده کنیم . چرا که کمبود کلیسیم و فسفر در بدن، نقش موثری در شکل گیری پوکی استخوان ایفا می کند.ویتامین دی موجود در گوشت بلدرچین باعث می شود تا رشد استخوان ها به درستی انجام شود و باعث تقویت دستگاه عصبی بدن می شود. ویتامین کا موجود در این گوشت باعث استحکام استخوان ها و انعقاد خون می شود .

مراقبت از سلامت قلب

پروتئین موجود در گوشت بلدرچین در پایداری سطح کلسترول بد خون (LDL) در بدن بسیار موثر است. به همین متخصصان توصیه می کنند که از گوشت بلدرچین برای مراقبت از سلامت قلب استفاده کنید. البته برای بهره مندی از فواید گوشت بلدرچین برای قلب، نباید این گوشت را با روغن های اشباع برای خوردن آماده کنید.

ترمیم بافت های بدن

ترمیم بافت های آسیب دیده در بدن از فواید یگر گوشت بلدرچین است. پروتئین موجود در گوشت بلدرچین می تواند به بازسازی بعضی از بافت ها و سلول ها در ناخن ها، موها و پوست کمک کند و همچنین باعث افزایش میزان تولید هورمون ها و آنزیم ها در بدن شود.

مقابله با کم خونی

آهن موجود در گوشت بلدرچین با کمبود خون در بدن و حتی بیماری کم خونی مقابله می کند. همچنین با تقویت تولید هموگلوبین و اریتروسیت ها در بدن ، مشکل کم خونی را برطرف می سازند.

تقویت سیستم ایمنی

با مصرف منظم گوشت بلدرچین ، به دلیل دارا بودن ترکیبات مغذی موجود در آن ، سیستم ایمنی را تقویت کنند. تقویت سیستم ایمنی بدن از ابتلای سریع بیماری ها جلوگیری می کند و باکتری ها و انگل هایی که احیانا وارد بدن شده اند را از بین می برد.

 

رفع مشکلات گوارشی

اگر دستگاه گوارش دچار اختلال می شود، فرآیند هضم و جذب مواد غذایی نیز آسیب می بیند و مشکلات مختلفی در سیستم بدن به وجود خواهد آمد. مصرف گوشت بلدرچین به طور منظم می تواند بسیاری از این مشکلات را برطرف کند و دستگاه گوارشی را در وضعیت مطلوب قرار بدهد. همچنین برای تنظیم عملکرد روده و معده خود می توانید از گوشت بلدرچین استفاده کنید.

رفع مشکلات تنفسی

یکی از مهم ترین فواید گوشت بلدرچین، تاثیر بسیار مهم در رفع مشکلات تنفسی است. محققان می گویند که مصرف گوشت بلدرچین می تواند به رفع مشکلاتی همچون:آسم، توبرکلوزیس و دیستروفی عروقی کمک کند.

مراقبت از پوست

چنانچه در این بخش از سلامت نمناک و در غالب خواص گوشت بلدرچین می خوانید گوشت بلدرچین علاوه بر ویتامین A و ویتامین B دارای ویتامین E هم می باشد. ویتامین E موجود در گوشت بلدرچین ویتامین E موجود در میوه ها و سبزی ها ، از پیری زودرس جلوگیری کند و برای بازسازی پوست نیز مفید باشد.

تامین انرژی بدن

ویتامین B2 در گوشت بلدرچین، کربوهیدرات ها را به قند تبدیل می کند. همین قندها نیز به عنوان ماده انرژی زا توسط بدن مورد استفاده قرار می گیرند.

گوشت بلدرچین 1 طرز تهیه بلدرچین به روشهای مختلف

سلامت مغز و بهبود حافظه

در گوشت بلدرچین به مقدار کافی ویتامین ب یافت می شود ، ویتامین گروه ب موجود در این گوشت شامل ریبوفلاوین، تیامین، نیاسین، اسید پانتوتنیک، پیریدوکسین، بیوتین، فولیک اسید، و کوبالامین می باشد که برای سلامت مغز مفید است. کولین موجود در این گوشت باعث می شود تا عصب های مغز به درستی کار کنند و باعث بهبود حافظه می شود.

سلامت چشم

گوشت و تخم بلدرچین دارای استفاده های زیادی برای سلامت چشم می باشد. زرده ی تخم بلدرچین همانند گوشت آن دارای پروتئین زیادی برای سلامت بدن می باشد ، دو ماده لوتئین و زیکسانتین در زرده تخم مرغ برای سلامت شبکیه چشم مفید می باشد. این مواد باعث می شوند تا از رسیدن نور آبی رنگ به چشم جلوگیری کرده و از صدمات پیشگیری می کند. ، ویتامین آ موجود در بلدرچین با ویتامین آ موجود در هویج برابری می کند.

نکات احتیاطی در مصرف گوشت بلدرچین

با وجود فواید بسیار گوشت بلدرچین ، زیاده روی در مصرف آن می تواند به مشکلات مختلفی منجر شود. برخی از مشکلات که در اثر زیاده روی در مصرف گوشت بلدرچین همراه می باشند، عبارت اند از:

پایین آمدن فشار خون
صدمه دیدن متابولیسم
مشکلات کلیوی
تشکیل سنگ کلیه
تجمع کلسترول
جلوگیری از جذب مواد مغذی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *