رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ شهریور ۱۴۰۱

صنایع دستی اسلامشهر

لینک این مطلب کپی شد!

از صنایع دستی رایج در اسلامشهر می توان به ساخت احجام چوبی , شیشه گری دستی , صنعت سنگ و منبت کاری اشاره کرد . دستان پر توان هنرمندان ایرانی در به وجود آوردن تابلوهای زیبای معرق خط و قلم زنی روی چوب در این منطقه بسیار به چشم می خورد .

معرق خط

معرق در لغت به معنای وصله،تکه و رگه می باشد و می توان هر کار رگه داری را معرق نامید.معرق کاری نوعی اثر هنری است که تکه های ریز چوب، فلز، پارچه،کاشی و ..به زیبایی و در شکل های متفاوت در کنار یکدیگر قرار می گیرند.معرق کاری ایجاد طرح و نقش با استفاده از خرده های ریز بر روی صنایع دستی است.معرق کاری از هنرهای زیبایی است که در دوره سلجوقیان به اوج خود رسید.آثار به جای مانده از قرن ششم هجری به خوبی ظرافت های معرق کاری سلجوقی را نشان می دهد.معرق منبت خط بیشتر به صورت تابلوهای نفیس ارائه می شود. در این هنر دقت و ظرافت در برش و استفاده از اره مویی از اهمیت بالایی برخوردار است. حروف بعد از اینکه به صورت جداگانه و یا چندتایی با تکنیک های معرق کاری برش خورده می شود بر روی صفحه ای جداگانه انتقال پیدا کرده و چسبانده می شود.

-خط-اسلامشهر صنایع دستی اسلامشهر

قلمزنی روی چوب

هر چند قلم‌زنی روی چوب را زیرشاخه منبّت به شمار می‌آورند ولی تفاوت مهمی با آن دارد. در این کار از چکش استفاده نمی‌شود و هنرمند با قلم‌های بسیار ظریف، کنده‌کاری میلی‌متری روی چوب انجام می‌دهد. اولین اشتباه هنرمند قلم‌زنی روی چوب، آخرین اشتباه او و مرگ کارش است.با یک اشتباه باید تابلویی را که ماه‌ها وقت صرفش شده کنار بگذارد؛ چون تمامی حروف برجسته، از دل همان چوب بیرون می‌آید و جایی برای چسب یا اصلاح و تعمیر نیست!

879 صنایع دستی اسلامشهر

منبت کاری

مُنَبَّت‌کاری یکی از هنرها و صنایع دستی است. در این هنر نقش‌ها به صورت نقش برجسته روی زمینه کار قرار می‌گیرند. منبت‌کاری چوب یکی از شاخه‌های منبت‌کاری است و بیشتر به صورت کنده‌کاری روی چوب اجرا می‌شود.

منبت‌کاری نام یکی از صنایع دستی در چندین کشور از جمله ایران است. ریشهٔ کلمهٔ منبت از کلمهٔ نبات گرفته شده و به معنی رویانیده می‌باشد؛ و به این دلیل بوده‌است که برجستگی گل و گیاه بر روی چوب، سنگ، و مانند روئیدن گیاه بر روی آن بوده‌است. هنر منبت که در آن حکاکی و کنده کاری روی چوب می‌باشد قدیمی‌ترین اثر منبت یک لنگه در چوبی متعلق به مسجد جامع عتیق شیراز است.

880 صنایع دستی اسلامشهر

شیشه گری دستی

یکی دیگر از صنایع دستی اسلامشهر شیشه گری است . شیشه‌گری به دو روش صنعتی و دستی انجام می‌شود.شیشه‌گری دستی یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی بشر است که قدمت آن به ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسد . این هنر و صنعت، در ایران هم سابقه‌ای طولانی دارد و اشیاء شیشه‌ای زیادی در کاوش‌های باستان‌شناسی در قسمت‌های مختلف ایران کشف شده است.

شیشه‌ی دست‌ساز از جمله‌ی اصیل‌ترین و ارزنده‌ترین صنایع دستی است که در ایران دارای سابقه‌ای طولانی بوده و ظروف و اشیاء شیشه‌ای به دست آمده از روزگاران پیشین دلالت بر وجود این صنعت در ادوار بسیار دور و حتی پیش از میلاد دارد. یک گردنبند شیشه‌ای متعلق به ۲۲۵۰ سال قبل از میلاد که دارای دانه‌های آبی رنگ است و در ناحیه‌ی شمال غربی ایران کشف شده و نیز قطعات شیشه‌ای مایل به سبز که طی کاوش‌های باستان‌شناسی در لرستان، شوش و حسنلو به دست آمده، مؤید سابقه‌ی این صنعت در کشورمان است.

881 صنایع دستی اسلامشهر

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *