رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

شیراز به میراث ادبی و تاریخی شهره است و پرورش مفاخر

لینک این مطلب کپی شد!

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تبریک «روز شیراز» گفت: شیراز به میراث ادبی و تاریخی شهره است و پرورش مفاخر.به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، پانزدهم اردیبهشت‌ روز شیراز نام دارد، شهری که به واسطه بسیاری از شاخص‌های فرهنگی و تمدنی آیینه تمام‌نمای سرزمین مادری و دیار همزیستی و گفتمان اقوام و مذاهب در طول تاریخ بوده است. شیراز، شهری آکنده از حس جاودانه شعر و شاعرانگی از سالهای دور و نزدیک که شهرت شاعرانش تنها به مرزهای این کشور محدود نمی شود.

علی اصغر مونسان در حساب کاربری خود در توییتر با تبریک روز شیراز به علاقه‌مندان این شهر و شهروندان شیرازی‌، نوشت: اردیبهشت که از راه می‌رسد، زیبایی‌های شیراز، دوچندان می‌شود. از همین رو ۱۵ اردیبهشت را ⁧‫روزشیراز‬⁩ نام گذاشته‌اند.

روز شیراز

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه «شیراز به میراث ادبی و تاریخی شهره است و پرورش مفاخر» نوشت:«خوشا شیراز و وضع بی‌مثالش / خداوندا نگه دار از زوالش».

به گزارش ایرنا، شعر و شیراز از یک ریشه‌اند. ریشه تنومندی که حافظ را می برد به رکن آباد و مصلا تا «خوشا شیراز و وضع بی مثالش» را مستانه بسراید و سعدی را که به قدم از شیراز می رود تا از قید بندگی آزاد شود، به سر، باز می‌گردد تا سر دهد عاشقانه شیراز را و بخواند «دست از دامنم نمی دارند، خاک شیراز و آب رکن آباد».

شهرت این شهر تنها به حافظ و سعدی و شاعران پرآوازه اش خلاصه نمی شود. شیراز شهر یادمانهای باستانی، باورهای اهورایی و اندیشه های پرفروغ اسلامی است که از دل تاریخی باشکوه به جای مانده است.

باغ ارم

 

باغ ارم، از مجموعه باغ‌های ایرانی ثبت جهانی یونسکو

شهری که با هزاران جاذبه دلفریب و افسونگرش شهر تمام فصل‌ها نامیده می شود. شهری که نمی‌توان آوازه بهارها و حال و هوای دلنشین و غیرقابل وصف اردیبهشت‌هایش را کتمان کرد. اردیبهشتی که زیبایی بی نظیر و عطر شکوفه‌های بهار نارنجش هوش از سر هر بیننده ای می‌برد و روح انسان را تازه می‌کند.

زمانی که به کوچه و خیابان های اردیبهشتی شیراز قدم می‌گذاری، زمین زیر پایت آسمان می شود، شعر بر لبانت و عشق بر قلبت نقش می بندد.

هرچند که امسال حال و هوای اردیبهشتی شیراز با طعم تلخ کرونا آمیخته شده و این مهمان ناخوانده، گشت و گذار در این شهر زیبا و مسحور کننده را با محدودیت های زیادی مواجه کرده است اما طبیعت بهاری شیراز بی اعتنا به ویروس منحوس کرونا همچنان ردای سرسبز خود را بر تن دارد و هنوز هم پیام عشق و رویش را از سراپرده سبز درختان فریاد می زند.

شاید همین زیبایی های همیشه جاری و چشم نواز طبیعت در کنار جاذبه های فرهنگی، تاریخی و ادبی شیراز است که موجب شده روز میانی بهار، یعنی ۱۵ اردیبهشت ماه، به نام روز شیراز نامگذاری شود. روزی برای توجه به شهری که آیینه تمام نمای تمدن، هنر و فرهنگ ایران زمین است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *