جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

شهر قرچک ، ایرانی کوچک

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ مهر ۱۳۹۹

شهر قرچک ،به ایرانی در مقیاس کوچک تشبیه شده است .شهر قرچک آخرین شهرستان استان تهران است که در آذرماه سال ۱۳۹۱ از ورامین منفک و به عنوان شهرستانی مستقل فعالیت خود را آغاز کرد، شهرستانی که از ظرفیت‌های ویژه‌ای در حوزه‌های مختلف برخوردار است و توجه ویژه دولت تدبیر و امید به این منطقه، رشد آن را با سرعت بیشتری همراه ساخته است.این شهرستان ۲۷۰ هزار نفرجمعیت دارد که در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده، یکی از مناطق مهم استان تهران از نظر بافت فرهنگی و اجتماعی به شمار می رود که اقوام مختلفی از سراسر کشور را در خود جای داده و این امر نه تنها به تقابل فرهنگی که به ایجاد وفاقی کم نظیر در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تبدیل شده است.

قرچک شهر قرچک ، ایرانی کوچک

حضور اقوام مختلف کرد، ترک، عرب، بلوچ و سایر قومیت ها از سراسر ایران اسلامی در کنار ساکنان قدیمی این شهرستان که در مناطق شهری و روستایی زندگی می کنند باعث شده تا مناسبت های ملی و مذهبی این شهرستان رنگ و بوی دیگری داشته باشد به طوری که در هر محله می توان از آداب و رسوم شهرهای مختلف کشور، نشانه هایی را مشاهده کرد از این رو همگان از قرچک به عنوان ایرانی کوچک یاد می کنند.قرچک در سال های اخیر با توسعه زیرساخت هایی نظیر احداث بیمارستان دولتی، راه اندازی شهرک صنعتی و ایجاد مراکز درمانی روستایی و توسعه خدمت رسانی عمرانی در مناطق روستایی همراه بوده و به دلیل نزدیکی به پایتخت، از درصد رشد جمعیت بیشتری نسبت به سایر مناطق برخوردار شده است.

شهرک صنعتی

شهرک صنعتی قرچک در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران با وصعت ۷۵۵ هکتار در ۴ فاز عملیاتی شده که از سال ۹۱ پروژه های عمرانی فاز یک آن در ۲۲۰ هکتار آغاز شد. این شهرک صنعتی از امکانات زیر بنایی شامل برق ، آب ، گاز و راه دسترسی ، روشنایی معابر برخوردار است. سرعت راه اندازی شهرک صنعتی قرچک در ۲ سال گذشته از رشد فزاینده ای برخوردار بوده به طوری که ظرفیت فاز نخست این شهرک صنعتی به طور کامل تکمیل و مسوولان به دنبال راه اندازی فاز دوم آن هستند.با توافقات صورت گرفته ۶۹۰ سرمایه گذار جذب شهرک صنعتی شده و واحدهای متعددی در آن مستقر شده، در حال احداث سوله بوده و در حال نصب تجهیزات کارخانه هستند و تعداد بسیاری از افراد جویای کار در این کارخانه‌ها مشغول به کار می‌باشند.

قرچک 1 شهر قرچک ، ایرانی کوچک

بیمارستان قرچک

بیمارستان ۹۶ تختخوابی قرچک ، یکی از مهمترین پروژه های درمانی در کشور است که با رکوردی ۱۴ ماه در شهرستان قرچک احداث شده است. این بیمارستان در زمینی به مساحت ۳۰ هزار و ۱۳۴ مترمربع واقع شده که پس از تکمیل از زیربنایی بالغ بر ۸ هزار و ۳۱ متر مربع در چهار طبقه برخوردار می شود و ۲۸۰ مترمربع ساختمان جانبی نگهبانی، امحای زباله، تصفیه فاضلاب، پست برق داخلی و منبع زمینی ذخیره آب و انبار در آن احداث می شود. طبقه همکف این بیمارستان شامل بخشهای پذیرش، اورژانس، درمانگاه و دیالیز، طبقه اول شامل بخش های جراحی و ریکاوری و هوراسان، طبقه دوم شامل بخش های بستری زنان، کودکان و CCU و طبقه سوم شامل بخشهای بستری، جراحی و داخلی، ایزوله و اداری خواهد بود.

راه اندازی آزمایشگاه مرکزی ، طب کار ، آزمایشگاه آب ، دندان پزشکی روستای ولی آباد ، دندان پزشکی روستای فردیس ، راه اندازی مرکز بهداشتی درمانی شهری روستایی امام زمان(عج)، بازسازی مراکز بهداشتی درمانی امام خمینی (ره) ، روستای داود آباد و روستای فردیس ، راه اندازی هشت پایگاه سلامت و ارتقاء سرانه درمانی از دیگر اقدامات دولت در حوزه بهداشت و درمان قرچک است.

قرچک 3 شهر قرچک ، ایرانی کوچک

راه اندازی فاز دوم مرکز دیالیز قرچک ، افتتاح مرکز توانبخشی و بهره برداری از مرکز بهداشی درمانی امام زمان (عج) از دیگر خدمات دولت به مردم شهرستان قرچک است.
تسریع در احداث فاضلاب شهری ، ریل گذاری قطار شهری تهران – قرچک – ورامین ، توسعه کشاورزی ، توسعه کشت گلخانه ای ، آغاز عملیات کشت پسته در منطقه ، ارائه تسهیلات به بخش کشاورزی ، ایجاد منطقه اقتصادی در قرچک ، واگذاری اسناد مالکیتی شهرک گلهای پس از ۲۲ سال و افتتاح پایگاه های خدمات توانبخشی در ۴ روستای شهرستان از دیگر خدمات دولت یازدهم به مناطق مختلف قرچک است.
احداث بوستان خانواده روستای ولی آباد ، بوستای روستای داود آباد ، بهره برداری از نخستین زمین چمن مصنوعی روستای ولی آباد ، احداث ساختمان چند منظور ، احداث چهار باب مدرسه در مناطق روستایی ، نصبت ست های ورزشی در روستاهای شهرستان ، ساخت دهیاری و خانه عالم روستای داود آباد ، ساخت ساختمان دهیاری محمد آباد ، اجرای طرح زهکشی روستای محمد آباد و رفع خطر تخلیه این روستا از خدمات دولت تدبیر و امید به مناطق روستایی قرچک است.
ساخت چندین پروژه آموزشی، توسعه فعالیت‌های شهری به واسطه اختصاص اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده و دسترسی عادلانه به امکانات شهری و روستایی از دیگر خدمات دولت تدبیر و امید به شهرستان قرچک است.
مردم شهرستان قرچک که در سال های اخیر طعم خوش خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی را لمس کرده اند امیدوارند که با تلاش های دولت تدبیر و امید، مشکلات آنان برطرف و خواست آن‌ها در دسترسی به قطار شهری ، تکمیل کمربندی جنوبی ، کمبود فضای آموزشی و ارتقاء مناطق پرجمعیت این شهرستان به بخش محقق شود.
قرچک علاوه بر داشتن طبیعت زیبا در مناطق روستایی، از آثار تاریخی منحصر به فردی نیز برخوردار است و می تواند به دلیل مجاورت با محور شرق کشور، پذیرای میهمانان نوروزی باشد.

تپه پردیس قرچک ، گنجینه تمدن عصر آهن

در دو کیلومتری شمال شهرستان قرچک و در نزدیکی روستای پردیس و همجوار با کوره های آجرپزی ، تپه ای هفت هزار ساله خودنمایی می کند که تاریخ تمدن عصر آهن را در خود جای داده است.به گفته بسیاری از باستان شناسان و محققانی که در تپه پردیس فعالیت کرده اند، این منطقه یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی است که تمدن بشری را در عصری نشان می دهد که انسان با درک صحیح از زندگی گروهی ، به ساخت ابزارهای زندگی متمدن روی آورده است.قدمت تپه پردیس را با تپه سیلک کاشان سنجیده اند و در اصل آثار کشف شده در این مکان تاریخی، هویتی جدید به دشت ورامین و حتی تهران بخشیده است .

در نخستین کاوش های صورت گرفته در سال ۱۳۸۳ آثاری از هزاره های چهارم، پنجم و ششم قبل از میلاد کشف شد، آثاری از جمله سفال های زیبا و متنوع که بسیاری از این آثار موزه های ایران و جهان خودنمایی می کند.کاوش هایی که در این تپه صورت گرفت مشخص شده که تپه باستانی پردیس قرچک متعلق به هزاره های پنجم و ششم پیش از میلاد بوده که آثاری از تمدن عصر آهن در آن یافت شده است.
کشف کوره های متعدد تولید سفال و نیز پیدا شدن چرخ سفالگری با استوانه ای از شاخ حیوانات در تپه پردیس قرچک متعلق به دوره سیلک دو، هزاره پنجم پیش از میلاد جامعه باستان شناسی فلات مرکزی را با اسرار بسیاری از زندگی آن دوران روبرو کرد.
تپه باستانی پردیس از دو قسمت تپه مرکزی و گورستان عصر آهن تشکیل شده که این گورستان به هزاره قبل از میلاد تعلق دارد.
هرچند که در ابتدای اجرای عملیات کاوش در این تپه باستانی تصور می شد که این منطقه به یکی از مهمترین آثار و جاذبه های گردشگری و تاریخی استان تهران و کشور تبدیل شود و در ابتدا نیز اقداماتی در حفاظت و حراست از آن صورت گرفت ولی درسال های اخیرتوجه ویژه ای به آن صورت نگرفته و حضور گردشگران نوروزی می تواند رونق را بار دیگر به این منطقه باز گرداند.تپه باستانی پردیس قرچک به شماره ۹۴۹۱ جزو آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده است.

قرچک 4 شهر قرچک ، ایرانی کوچک

پل باقرآباد، محل شهادت کفن پوشان قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲

یکی از مهمترین شاخه های فرعی رودخانه جاجرود که در گذشته بیش از یکصد هزار هکتار اراضی دشت ورامین را سیراب می کرد ، از میان منطقه ای که آن روزها بخشی از ورامین بود عبور می کرد ، شاخه ای پرآب که طغیان آن مسیر مردم آن زمان به مناطق مختلف از جمله تهران را قطع می کرد.در اواخر دوره قاجاریه و توسط معمارانی ناشناس، پلی آجری با دهانه قوسی به طول ۵۰ متر بر روی رودخانه احداث شد ، پلی که به گفته برخی از مورخین احداث آن حدود یکسال به درازا کشید.
این پل تاریخی بارها به دلیل طغیان رودخانه جاجرود تخریب شد و در دوره های قاجاریه ، پهلوی و جمهوری اسلامی چندین بار مرمت شد ، پلی که یکصد سال تنها مسیرعبور مردم دشت ورامین بوده و آن ها را به پایتخت می رساند.
پل باقرآباد در ۱۵ خرداد سال ۴۲ شاهد به خاک و خون کشیده شدن جوانان و مردانی کفن پوش از دشت ورامین بود که به خاطر دفاع از مرجعیت شیعه ، جان خود را تقدیم اسلام کردند ، واقعه ای تاریخی که پایه های رژیم منحوس پهلوی را به لرزه در آورد و موجبات فروپاشی آن را فراهم کرد.

قرچک 5 شهر قرچک ، ایرانی کوچک

امامزاده بی بی زبیده زیباشهر

بقعه متبرکه امامزاده بی‌بی زبیده ، یکی از بقاع متبرکه شهرستان قرچک است که محل دفن بانویی جلیل القدر از نوادگان امام هفتم شیعیان، امام موسی کاظم (ع)است.بر اساس شجره‌نامه به‌دست آمده از کتابخانه آستان قدس رضوی و به تألیف و تحقیق حجه الاسلام فلسفی ، بی‌بی زبیده بنت یحیی، نسب حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام است که به این دلیل این امامزاده واجب‌التعظیم نوه امام موسی کاظم (ع) بوده و عموی ایشان امام رضا علیه‌السلام و عمه بزرگوارشان خانم حضرت معصومه سلام‌الله علیها می‌باشد.
بنای اصلی بقعه که ۷۰۰ سال قدمت دارد، در سال ۱۳۷۶ مرمت شد و دارای ایوانی است که بعدها یک رواق به آن اضافه گردید، گنبد بقعه با پوشش سبز رنگ جلوه خاصی از شکوه و عظمت خاندان عصمت و طهارت را تداعی می کند.
این امامزاده در منطقه زیباشهر شهرستان قرچک واقع شده است.

امامزاده بی بی زبیده شهر قرچک ، ایرانی کوچک

امامزاده ابراهیم روستای ولی آباد

روستای ولی آباد، در ۵ کیلومتری جنوب بخش مرکزی قرچک واقع شده است، روستایی که زادگاه شهید منصور ستاری، فرمانده فقید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی است و به دلیل واقع شده امامزاده ابراهیم(ع) در آن، از اهمیت به سزایی برخوردار است.
شخصیت مدفون در این بقعه متبرک، سیدابراهیم بن اسماعیل المنقذی بن جعفر بن عبدالله العقیقی بن حسین الاصغر بن الامام علی بن الحسین السجاد(ع) است که امام فخر رازی به هنگام معرفی فرزند او احمد می نویسد که وی در ورامین سکونت داشته و جد سادات حسینی ورامین و همچنین جد اعلای سادات کیاکی است.بنای این بقعه در محوطه ای وسیع قرار دارد که قدمت اولیه آن متعلق به دوره صفویه است و در سال ۱۳۶۱ ش مرمت شده است.فضای داخل حرم به مساحت ۳۶ متر مربع ، گچکاری و رنگ آمیزی شده و کتیبه ای قرآنی دور تا دور نمای زیر گنبد به نگارش در آمده است.

بوستان جنگلی قرچک

بوستان وسیع جنگی قرچک که در منطقه زیباشهر و بر فراز تپه ای قدیمی واقع شده، یکی از مناطق مهم تفریحی شهرستان است که به دلیل برخورداری از درختان کاج و سرو، در تمامی ایام سال سبز بوده و پذیرایی بسیاری از مردم است.
در سال های اخیر این منطقه، میزبان پیکر دو شهید گمنام است که بنای یادمان با شکوه این شهدا از دور دست ها خودنمایی می کند و از این رو، همواره این مکان میزبان بسیاری از خانواده هاست که در پناه این دو شهید اوقات فراغت را سپری می کنند.
قرچک در ۳۰ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

قرچک 6 شهر قرچک ، ایرانی کوچک

 

قرچک 2 شهر قرچک ، ایرانی کوچک

 

 

 

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد