رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ مهر ۱۳۹۸

شله ماش لرستان

لینک این مطلب کپی شد!

شله ماش غذای محلی شهرستان درود-لرستان است.ماش یکی از حبوبات بسیار مفید و غنی است. با این که زادگاه اولیه ی آن ایران است ولی روز به روز کمتر استفاده می شود و در حال فراموش شدن است. شاید اگر از خواص فراوان آن مطلع شوید، به مصرف بیشتر آن راغب شوید.ایرانیان قدیم ماش را « مِچ » می گفتند و زمانی که به زبان عربی وارد شد ماش نام گرفت. یکی از اصیل ترین غذاهای ایرانی آش ماش است که در انتهای مطلب توضیح مختصری راجع به نحوه ی پخت آن ذکر خواهیم کرد. این دانه خاص ایران و خاور میانه است و مصرف آن در دیگر مناطق دنیا رواج زیادی ندارد.

این دانه غنی ، حاوی بسیاری از مواد مورد نیاز بدن است و در عین حال کالری کمی دارد ؛ یعنی پرخاصیت و غیر چاق کننده است. از این رو بهتر است در دوران رژیم لاغری حداقل هفته ای یک بار از ماش استفاده شود چون بسیار زود هضم و غیر نفاخ است و به علت دارا بودن ویتامین A و D نیازهای بدن ما را تأمین می کند و برای تقویت اعصاب و بینایی مفید است.اگر ماش را با پوست بپزید و بخورید، برای درمان اسهال مفید است ، ولی برای لینت مزاج دانه های پوست کنده ی آن را مصرف کنید.مصرف آش ماش سردردهای شدید و آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی را درمان می کند و سرفه و تب را تسکین می بخشد.ضماد ماش پخته با سرکه برای درمان اگزما و امراض جلدی مفید است.ماش برای افرادی که دچار ضعف و ناتوانی هستند بسیار مفید است.با ماش می توانید ماش پلو، آش ماش و قلیه ی کدو با ماش که از غذاهای اصیل ایرانی هستند، تهیه کنید.

-ماش شله ماش لرستان

مواد لازم :
لوبیاچیتی یک چهارم پیمانه
ماش ۲ پیمانه
عدس نصف پیمانه
برنج یک چهارم پیمانه
پیازداغ به مقدار زیاد
آب گوشت ۴ پیمانه
کشک به مقدار لازم
زعفران به مقدار لازم
نعناع داغ به مقدار زیاد
طرز تهیه :
لوبیا را از شب قبل بگذارید خیس بخورد و چند باری آب آن را عوض کنید. بعد بگذارید بپزد. من پخته داشتم. برنج و عدس را از یک ساعت قبل بگذارید خیس بخورد. ماش را با ۳ پیمانه آب گوشت می گذاریم بپزد. داخل یک ظرف دیگر برنج و عدس را گذاشتم با آب بپزد و نرم شود .
ماش که نیم پز شد.برنج و عدس نرم شده را هم به آن اضافه کردم.بعد هم لوبیا چیتی پخته را اضافه می کنیم .نمک و فلفل، زرچوبه و نصف پیازداغ را ریختیم و آب گوشت باقیمانده را اضافه می کنیم و می گذاریم آش بپزد و جا بیفتد.حالا نصف موادمان را می ریزیم داخل میکسر و له می کنیم و به بقیه مواد داخل قابلمه اضافه می کنیم .من زیره هم ریختم .داخل دستور نداشت ، در صورت تمایل بریزید.کمی محلول غلیظ زعفران و ۲ قاشق پر کشک هم داخلش ریختم و هم زدم .بچشید و اگر چیزی کم و کسر داشت اضافه کنید. ۲ قاشق از نعناع داغ را داخل آش ریختم و هم زدم و توی ظرف کشیدم و با پیازداغ و نعناع داغ و کشک روی آن را تزیین کردم.به جون خودم خیلی خیلی خوشمزه شده بود.
نکته : اگر هم آب گوشت نداشتید، از ۲ تا قرص (عصاره گوشت) استفاده کنید.
این آش هم مثل بعضی از آش ها سبزی ندارد ، یک بار امتحان کنید حتما خوشتان می آید.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *