رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ آذر ۱۳۹۹

شعبجره ، روستایی از جنس تاریخ

اشتراک گذاری

شعبجره ، روستایی از جنس تاریخ در بخش یزدان آباد کرمان واقع شده است .دیار کارمانیا (کرمان) حرف های نگفته زیادی از تاریخ را در دل خود دارد و هر علاقمند به تاریخ و میراث فرهنگی که پا به این استان بگذارد پی به تاریخ این کهن دیار می برد.روستای شعبجره در بخش یزدان آباد که در شمال استان کرمان واقع گردیده هنوز هم رنگ بوی تاریخ را به خود دارد.

روستای شعبجره

با مراجعه به فرهنگ عميد كه از فرهنگ نامه های معروف فارسی است، می توان دريافت شعب يعنی قبيله بزرگ و شعبجره شايد به معنی قبيله بزرگ كوچ كننده باشد. برخی نيز معتقدند شعبجره يعنی شعب های جاری از يك رود بزرگ . لغت نامه دهخدا نيز شعبجره را محل دليران ، معنی نموده است. دكتر باستانی پاريزی استاد دانشگاه تهران هم شعبجره را به شعب جرّه و در جايی ديگر شفجره نگاشته است. اما اين استاد بزرگوار اشاره نموده كه در فرهنگ پاپلی ، نام اين روستا شب چره ضبط شده است كه ارتفاع آن، از سطح دريا ۱۷۱۳ متر است.

روستای شعبجره

روستای شعبجره در گذشته دارای دو قلعه ی مهم بوده كه يكی از آن دو بسيار بزرگ تر و از نظر هنر دفاعي در خور تأمل است. اما شكل كلّی هر دو قلعه به يك صورت است و شامل دروازه و چهار برج، در چهار طرف قلعه كه با ديواره ای بلند به هم وصل می باشند. قلعه ی اولی كه بزرگ تر و فرسوده تر است به قلعه ی كهنه معروف است. در اطراف اين قلعه ی خيلی بزرگ ، خندقی قرار دارد كه در هنگام حمله دزدان و غارت گران (وسيله ی مناسبی جهت در امان ماندن از شر آن ها بوده است . برگرفته از متن مصاحبه با ريش سفيدان منطقه خندق قلعة كهنه ريش سفيدان روستا برای اين قلعه (قلعهی كهنه) قدمتی بيش از سیصد سال را ذكر مي كنند. هرچند مدت زيادی از ساخت اين قلعه می گذرد، اما وجود خندق اطراف قلعه، باعث جلوگيری بيش ۱۰۰۰۰متر مربع می باشد. از پيش تخريب اين قلعه و مساحت اين قلعه، قلعه ديگر كه كوچك تر از اين قلعه است ، به قلعه ی نو معروف است. اين قلعه ۲۵۰۰ متر مربع مساحت دارد و فاقد خندق است. اما از روی محل های قرار گرفتن تيرانداز در برج ها و ديوار اين قلعه، چنين به نظر می رسد كه اين قلعه هم استراتژيك و شايد محل قرار گرفتن آن خيلی حساس بوده است.

روستای شعبجره

یکی از مکان های تاریخی منحصر بفرد این روستا قلعه دیو (سلطان آباد) است که بنا به نظر کارشناسان با مساحت ۲۲۵ متر مربع کوچکترین قلعه خشت و گلی ایران می باشد. قدمت این بنا به دوران زندیه بر می گردد.از دیگر آثار تاریخی شعبجره می توان به بناهای بادگیر، قلعه محمد آباد، مسجد روستا، برج مغیث آباد، بافت تاریخی روستا، باغات پسته و قنوات روستا اشاره کرد.

در این روستا محصولاتی همچون پسته ، پنبه ، گندم و جو برداشت می‌شود . زنان هنرمند روستا به بافت انواع گلیم ، جاجیم و قالی با طرح‌های ذهنی و زیبا می‌پردازند. طرح ‌هایی که در هیچ کتابی ثبت نشده است و رد پای آن‌ها را فقط در گلیم ‌هایی دست ‌بافت می‌توان مشاهده کرد. آب مورد استفاده برای روستای شعبجره از قنات‌ هایی که در دل زمین حفر شده است تامین می‌شود. از اماکن مذهبی و تاریخی روستای شعبجره می‌توان به امامزاده سید سردار و قلعه کهنه اشاره کرد.

روستای شعبجره

روستای شعبجره

روستای شعبجره

 

روستای شعبجره

روستای شعبجره

با تشکر از جناب آقای محمد جواد ایزدی بابت ارسال این مطلب .

 

           
 

نظر کاربران :

  • عباس ایزدی یزدان ابادی

    با تشکر از مهندس ایزدی یزدان آبادی جوان خوش فکر وعلاقمند به فرهنگ و تمدن دیار خویش بدرستی که اگه نگاه سلیقه‌ای کنار گذاشته میشد یزدان آباد با این آثار و..قطب گردشگری استان کرمان میشد

    ۶ مرداد, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *