جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

شربتهای خوشرنگ و ساده خانگی

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ دی ۱۳۹۹

در هوای گرم تابستان که نوشیدن حتی یک لیوان آب خنک لذتبخش است ، نوشیدن یک شربت گوارای خانگی تمام وجود را خنک می کند . در کشورمان ایران با توجه به وسعت آن و داشتن گیاهان بی نظیر که می توان با آنها شربتهای متنوع با رنگهای زیبا و البته سالم و خانگی ، تهیه کرد . از قدیم رسم بوده که با ورود مهمان به عنوان خوش آمد گویی در تابستان با شربت پذیرایی می کنند این شربتهای خنک علاوه بر رفع عطش ، دارای خواص زیادی است که در این مطلب به آنها نیز اشاره خواهیم داشت .با ماهمراه باشید تا با شربتهای خوشرنگ و ساده خانگی آشنا شوید .

شربت سکنجبین

شربت سکنجبین یکی از بهترین نوشیدنی های سنتی برای رفع عطش در روزهای گرم است. این نوشیدنی به سرعت حرارت بدن را پایین می‌آورد و مانع از گرمازدگی می‌شود. شربت سکنجبین را می‌توان به‌صورت آماده خریداری کرد؛ اما مطمئنا نسخه خانگی آن، طعم و مزه بهتری دارد و سالم‌تر است. طرز تهیه شربت سکنجبین بسیار آسان است و در مدت زمان کوتاهی آماده می‌شود. شربت سکنجبین با شکر، آب، سرکه و نعنا درست می‌شود و معمولا آن را با خیار، عسل، خاکشیر، نعنا، آب لیمو و سرکه سیب مخلوط می‌کنند.

واژه سکنجبین از ترکیب دو کلمه «سرکه» و «انگبین» بوجود آمده است. در روزهای قدیم برای درست کردن سکنجبین، سرکه و عسل را به مقدار معین در هم می‌آمیختند، البته در مناطقی که عسل در دسترس نبود یا گران بود، از شکر برای تهیه شربت سکنجبین استفاده می‌کردند. شربت سکنجبین برای سلامت قلب و باز کردن انسداد عروق، کاهش چربی، قند و فشار خون و جلوگیری از سکته مغزی، رفع تنش‌ها و استرس های روزمره و تسکین دردهایی چون دل‌پیچه، دل درد، نفخ، سكسكه و اسهال بسیار مفید است.
مواد لازم
نعناع تازه ۱۵۰ گرم
شکر ۱ کیلوگرم
سرکه ۱۰۰ گرم
آب ۲ لیوان

طرز تهیه
شکر و آب را با هم مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و شکر در آب حل شود . نعناها را هم خوب بشویید و بعد داخل شهد به جوش آمده بریزید تا عطر و طعم نعنا جذب شهد شود.سرکه را هم کم م اضافه کنید و اجازه دهید شربت قوام بیاید سپس آن را از صافی رد کنید و بعد ازسرد شدن داخل ظرف در دار در یخچال نگهداری کنید.

شربت سکنجبین خوشمزه شربتهای خوشرنگ و ساده خانگی

شربت بیدمشک

شربت بیدمشک، یکی از خوش‌طعم‌ترین نوشیدنی های سنتی ایران است که از ترکیب عرق بیدمشک با آب، تخم شربتی، گلاب، خاکشیر، زعفران، شکر، نبات یا عسل درست می‌شود. بیدمشک در ایران، جنوب شرق ترکیه، جنوب شرق قفقاز، عراق، تالش، افغانستان و پاکستان رشد می‌کند و عرق معطر آن از خواص فراوانی بهره‌مند است.شربت بیدمشک منبع غنی ویتامین های B6، B2، B۱، A، C، E و املاحی چون فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، روی، سلنیوم و مس است و یک نوشیدنی شادی آور، اشتهاآور، مفید برای دستگاه گوارش و مفید برای تقویت حافظه به شمار می‌آید. این شربت خوشمزه، مهمان های شما را مسرور خواهد کرد. یکی از عجیب ترین ویژگی‌های این شربت این است که قبل از نوشیدن آن، تنها با به مشام کشیدن عطر بیدمشک، آرام خواهید شد.شربت بیدمشک را با ترکیبات مختلفی چون زعفران، تخم شربتی یا خاکشیر مخلوط کنید تا نوشیدنی های چشم‌نواز و زیبایی برای سرو در مهمانی مجلسی خود داشته باشید.

مواد لازم
عرق بیدمشک ۳ پیمانه
آب ۳ پیمانه
شکر ۱/۵ کیلوگرم
گلاب ۱/۲ پیمانه
آب لیمو تازه به مقدار لازم
طرز تهیه
ابتدا ظرفی مناسب را انتخاب کنید و آب و شکر را به آن اضافه کنید و روی شعله ملایم قرار دهید و به خوبی هم بزنید تا شکر حل شود و سپس منتظر شوید تا شهد به قوام مناسب برسد.بعد از اینکه اطمینان حاصل کردید که شهد قوام خوبی دارد آبلیمو و گلاب را اضافه کنید و به مدت ۲ دقیقه هم بزنید و سپس شعله را خاموش کنید.ابتدا اجازه دهید مقداری حرارت شهد کم شود سپس عرق بیدمشک را اضافه کنید تا گرمای شهد عطر و بوی عرق بیدمشک را از بین نبرد و سپس مقداری هم بزنید و منتظر شوید تا کاملا خنک شود و سپس شربت را درون ظرف های مناسب درب دار ریخته و در یخچال نگهداری کنید.در زمان مصرف مقداری از شربت بیدمشک را درون لیوان ریخته و بقیه لیوان را آب خنک بریزید و با خیار و نعناع سرو کنید.

شربت بیدمشک شربتهای خوشرنگ و ساده خانگی

شربت بهار نارنج

بهار نارنج، شکوفه درخت نارنج در فصل زیبای بهار است که در فصل پاییز و زمستان، جای خود را به میوه نارنج می‌دهد. از این گیاه، فرآورده‌های بسیاری تولید می‌شود که در میان آن‌ها می‌توان به مربا، عرق، شربت، گیاه تازه، گیاه خشک شده، گیاه پودر شده و چای سیاه اشاره کرد. شربت بهار نارنج یکی از لذیذترین محصولات این گیاه است که با عرق بهار نارنج یا شکوفه‌های بهار نارنج، شکر، آب و آب لیمو درست می‌شود و شما می‌توانید آن را به سادگی در خانه درست کنید.درمان اختلالات دستگاه گوارش، درمان اختلالات خواب، آرامش اعصاب، تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان سردردهای عصبی و میگرن از جمله خواص بی‌شمار شربت بهار نارنج هستند که غنی از انواع ویتامین‌ها مانند B، C و D است. نوشیدن یک لیوان شربت بهار نارنج در روزهای گرم تابستان عطش شما را رفع می‌کند و به شما آرامش می‌بخشد.افرادی که با طعم تلخی عرق بهار نارنج مشکلی ندارند، می‌توانند برای درست کردن شربت بهار نارنج از این عرق استفاده کنند؛ اما اگر دوست دارید شربت شما شیرین باشد بهتر است شربت را با خود گیاه بهار نارنج درست کنید. برای تهیه یک شربت لذیذتر، عرق بهار نارنج را با عرق بیدمشک، تخم شربتی، عسل، شربت سکنجبین، زعفران دم‌کرده و گلاب مخلوط کنید.
مواد لازم
عرق بهار نارنج ۲/۳ پیمانه
شکر ۲ پیمانه
آب ۱ پیمانه
آبلیمو تازه ۱ قاشق غذاخوی
طرز تهیه
ابتدا یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و شکر و آب را اضافه کنید و روی شعله با حرارت کم قرار دهید و به خوبی هم بزنید تا دانه های شکر به خوبی حل شود و قوام پیدا کند.در این مرحله عرق بهار نارنج را اضافه کنید و دوباره هم بزنید این کار را ۵ دقیقه ادامه دهید تا شربت شفاف تر و غلیظ تر شود.پنج دقیقه بعد از اضافه کردن عرق بهار نارنج، آبلیموی تازه را اضافه کنید و بعد از ۲ دقیقه شعله را خاموش کنید و منتظر بمانید تا شربت سرد شود.وقتی شربت بهار نارنج سرد شد می توانید درون لیوان ریخته و به همراه چند تکه یخ نوش جان کنید.

بهار نارنج شربتهای خوشرنگ و ساده خانگی

شربت زعفران

شربت زعفران با زعفران، گلاب، شکر، آب و عرق دلخواه مانند بیدمشک درست می‌شود. این شربت اصیل ایرانی نشاط‌آور و ضد افسردگی است و به رفع بی‌خوابی کمک زیادی می‌کند. همانطور که می‌دانید، زعفران از نظر خواص درمانی، یکی از ارزشمندترین ادویه‌های جهان به حساب می‌آید و تاریخچه استفاده از آن به ۳۵۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.ادویه زعفران همواره در طول تاریخ، یکی از گران‌ترین مواد لازم برای آشپزی به شمار می‌آمده است. خاستگاه اصلی و بومی زعفران، آسیای جنوب غربی است، اما در حال حاضر ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران در جهان است. نام زعفران برگرفته از کلمه فارسی «زرپران» به معنی «دارای گل‌های زرد» است.شربت زعفران، یکی از محبوب‌ترین شربت های نذری بخصوص در ماه محرم است که با رنگ و عطر خارق‌العاده‌اش هر ذائقه‌ای را راضی خواهد کرد. پس دست به کار شوید و این شربت گوارا را در خانه درست کنید.
مواد لازم
زعفران ساییده شده نصف قاشق غذاخوری
گلاب۳ قاشق غذاخوری
آب نیم لیتر
شکربه مقدار لازم
طرز تهیه
آب را داخل یک قابلمه ریخته و روی شعله قرار دهید تا به دمای جوش برسد. شعله را کم کنید، شکر را به آب اضافه کرده و خوب هم بزنید تا کامل حل شود.بعد از این که شکر کامل در آب حل شد، زعفران خیس خورده را به مخلوط شکر وآب اضافه کرده و خوب هم بزنید. در ادامه گلاب را نیز اضافه کنید و شربت را به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت قرار دهید تا قوام پیدا کند.قابلمه را از روی حرارت بردارید، بعد از این که شربت خنک شد، آن را در ظرفی مناسب ریخته و درون یخچال قرار دهید.هر زمان که مایل بودید شربت بنوشید، یک‌چهارم لیوان شربت را با آب خنک مخلوط کرده و نوش جان کنید.اگر مایل بودید می‌توانید از تخم شربتی یا خاک شیر نیز برای تهیه این شربت استفاده کنید تا هم ظاهر شربت زیباتر و هم خواص آن بیش‌تر شود. برای این کار اگر از تخم شربتی استفاده می‌کنید، آن را از قبل خیس کنید تا لعاب‌دار شود سپس به شربت اضافه کنید. اگر از خاک شیر استفاده می‌کنید، آن را خوب بشویید تا تمام سنگ‌ها و ذرات ریز جدا شود، سپس داخل شربت بریزید.

شربت زعفران شربتهای خوشرنگ و ساده خانگی

شربت ترخون

ترخون یکی از سبزی‌های همیشه حاضر در سبزی خوردن است که بسیاری از افراد، علاقه‌ای به خوردن آن ندارند؛ اما با افزودن کمی شکر و آب، می‌توان شربت گوارایی به نام شربت ترخون را آماده کرد که قطعا سلایق زیادی را راضی خواهد کرد. گیاه ترخون از خانواده گل آفتابگردان است و خاستگاه آن به آسیای میانه و شمالی، قفقاز و خاور دور برمی‌گردد؛ اما در حال حاضر در بیشتر نقاط ایران نیز پرورش داده می‌شود.شربت ترخون به سادگی از ترکیب آب، شکر و چند شاخه ترخون درست می‌شود و با طعمی تند و تیز و عطری فوق‌العاده، شما را متحیر خواهد کرد. شربت ترخون معطر را می‌توان به صورت تنها سرو کرد یا به انواع بستنی، چای و آب‌های گازدار افزود. ترخون، منبع غنی آهن، کلسیم، منگنز، پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌های A و C است و خواص بی‌شماری از جمله درمان دردهای شکمی و افزایش اشتها، رفع خستگی و آرامش اعصاب، کاهش علائم التهاب و تقویت ایمنی بدن دارد.
مواد لازم
ترخون تازه کمی خرد شده سه تا چهار شاخه
شکر یک و نیم پیمانه
آب یک و نیم پیمانه

طرز تهیه
آب و شکر را با هم مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا شکر کاملا در آب حل شود و آب به جوش بیاید.وقتی آب به جوش آمد ترخون های خرد شده را داخل آب و شکر بریزید تا به مدت ۲ دقیقه بجوشند. ظرف حاوی شربت را از روی حرارت بردارید و در آن را ببندید و اجازه دهید به مدت ۱ ساعت شربت خنک شود.سپس شربت را از یک صافی رد کنید تا تفاله های ترخان از شربت جدا شود. شربت به دست آمده را داخل شیشه ای دردار بریزید و در داخل یخچال به مدت ۲ هفته نگه دارید و هر دفعه خواستید به مقدار لازم از آن استفاده کنید.

شربت ترخون شربتهای خوشرنگ و ساده خانگی

شربت ریواس

شربت ریواس یکی از خوش‌رنگ ترین و لذیذترین شربت های اصیل ایرانی است که خاستگاه آن به شهر نیشابور برمی‌گردد. شربت گوارا و دلچسب ریواس دقیقا همان نوشیدنی خنکی است که در فصول گرم سال به آن نیاز دارید. مواد تشکیل دهنده این شربت خوشمزه، ساقه‌های ریواس، آب و شکر هستند و طرز تهیه آن بسیار ساده است.ریواس، نوعی گیاه صورتی رنگ است که در طبخ خورش، آبگوشت، اشكنه، سالاد، كوكو، شربت یا حتی لواشک به کار گرفته می‌شود. ریواس، شباهت بسیاری به کرفس دارد و می‌توان آن را به‌صورت خام یا پخته مصرف کرد. جالب است بدانید که ریواس از قرن‌ها قبل از میلاد مسیح در چین، به عنوان دارو استفاده می‌شده است و یک گیاه بومی آسیا به شمار می‌آید. از خواص این گیاه بی‌نظیر سرشار از کلسیم، پتاسیم، آنتی‌اکسیدان، فیبر، انواع ویتامین و املاح معدنی، می‌توان به رفع کم‌خونی، بهبود کارکرد روده و برطرف کردن یبوست و اسهال، رفع افسردگی و رفع تشنگی و آسان کردن هضم غذا اشاره کرد.
مواد لازم
ریواس :۱ کیلو
شکر:۱ کیلو
طرز تهیه
ریواس ها را با آب بشویید و پوست آن را با چاقو بکنید و مغز سفید آن را به تکه های ۸ سانتیمتری برش بزنید.شکر و ریواس را با هم مخلوط کنید و به مدت ۲۴ ساعت در فضای خنک اتاق نگه دارید. هر ۶ ساعت یک بار آنها را هم بزنید تا شکر تبدیل به شهد شود.
اگر بعد از ۲۴ ساعت هنوز دانه های شکر در داخل ظرف دیده میشود می توانید آن را روی حرارت قرار دهید تا به شربت تبدیل شود.در غیر این صورت شربت ریواس را از صافی رد کنید. شربت آماده را در یخچال نگهداری کنید و در هنگام استفاده با آب رقیق کنید

شربت ریواس شربتهای خوشرنگ و ساده خانگی

شربت زنجبیل

شربت زنجبیل یک شربت متفاوت با طعمی تند و تیز است که در ایران و کشورهای آسیای جنوب شرقی از محبوبیت بالایی برخوردار است. زنجبیل، یک نوع ادویه یا گیاه خوراکی است که در تهیه بسیاری از غذاهای آسیایی و خاورمیانه و داروهای گیاهی به کار می‌رود. شربت زنجبیل را می‌توان به صورت تنها سرو کرد یا به عنوان یک طعم‌دهنده برای انواع چای، دمنوش و حتی قهوه و شکلات داغ، آن را به کار گرفت.زنجبیل در ایران باستان با نام «ژنگویر» شناخته می‌شد و از ایران و دیگر کشورهای عربی به غرب صادر شد. شربت زنجبیل با زنجبیل تازه، آب، شکر و کمی نمک درست شده و با یخ، آب لیموی تازه، عرق نعنا یا هر عرق دلخواه دیگر و چند برگ نعنا سرو می‌شود. شما می‌توانید این شربت را جایگزین نوشابه کنید و از طعم آن در کنار غذا لذت ببرید.از خواص شربت زنجبیل می‌توان به درمان درد، درمان استفراغ و حالت تهوع، آرام‌بخش اعصاب، مقابله با استرس و کاهش فشار خون اشاره کرد. شربت زنجبیل با عسل و لیمو یکی از پرطرفدارترین انواع این شربت است که به محض مزه کردن، تمام وجودتان را گرم خواهد کرد.
مواد لازم
برای تهیه ۱ لیتر شربت زنجبیل
۲۲۵ گرم زنجبیل تازه پوست گرفته‌شده و ریز خردشده
۱ لیتر یا ۴ فنجان آب
۴۰۰ گرم یا ۲ فنجان شکر
کمی نمک
برای سرو
چند قالب یخ
مقداری آب لیموی تازه
عرق نعنا یا هر نوشیدنی دلخواه دیگر
برگ نعنا
طرز تهیه
آب، زنجبیل‌های خردشده، شکر و نمک را در یک قابلمه بزرگ بریزید و روی حرارت زیاد گاز قرار دهید تا آب به جوش بیاید. سپس شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید که به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت، روی شعله کم گاز، آرام بجوشد. قابلمه را از روی گاز بردارید و اجازه دهید که شربت در دمای محیط سرد شود، سپس آن را از صافی رد کنید و در ظرف دیگری بریزید و در یخچال قرار دهید. برای درست کردن یک لیوان شربت زنجبیل، تا یک سوم لیوان را شربت بریزید. سپس، چند قالب یخ، مقداری آب لیموی تازه، عرق نعنا یا هر نوشیدنی دیگری که دوست دارید به آن اضافه کنید.شربت زنجبیل را با برگ نعنا یا برش لیمو تزئین کرده و سرو کنید.
نکات مهم در تهیه شربت زنجبیل
شربت زنجبیل را می‌توان ۲ هفته تا ۱ ماه در یخچال نگهداری کرد.
برای تهیه شربت زنجبیل، می‌توان پوست آن را گرفت یا با پوست از آن استفاده کرد. اگر شربت زنجبیل را از زنجبیل با پوست درست کنید، رنگ شربت شما تیره خواهد شد. توجه داشته باشید که اگر قصد دارید پس از تهیه شربت از تفاله زنجبیل استفاده کنید، حتما پوست آن را بگیرید. از این تفاله می‌توان برای پخت مارمالاد، تزئین بستنی و به عنوان طعم‌دهنده برای انواع کیک و شیرینی استفاده کرد.
برای رفع تندی شربت زنجبیل، باید چندین بار زنجبیل‌ها را بجوشانید.
برای تهیه شربت زنجبیل، حتما از زنجبیل تازه استفاده کنید و توجه داشته باشید که ریشه زنجبیلی که انتخاب می‌کنید شل و چروکیده نباشد.
شربت زنجبیل را به مقدار کم درست کنید، زیرا یک شربت کهنه، عطر خود را از دست می‌دهد.
به جای استفاده از شکر می‌توانید از عسل استفاده کنید.

شربت زنجبیل 1 شربتهای خوشرنگ و ساده خانگی

شربت سیب

سیب یکی از میوه‌هایی است که می‌توان با آن کیک‌ها و نوشیدنی‌های خوشمزه‌ای درست کرد. شربت سیب یکی از شربت‌های بسیار خوشمزه است که برای روزهای گرم تابستانی یک گزینه عالی است.طرز تهیه شربت سیب بسیار راحت بوده و با آماده کردن آن شما نه تنها مزه‌ی لذیذ این شربت را امتحان می‌کنید، بلکه از مواد مغذی سیب نیز بهره‌مند می‌شوید. سیب دارای ارزش غذایی زیادی بوده و سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، عناصر مغذی و ترکیبات آلی باارزش است. ویتامین C، ویتامین K، ویتامین B6 و ریبوفلاوین از جمله ویتامین‌های موجود در سیب هستند.مواد معدنی سیب شامل پتاسیم، مس، منگنز و منیزیم می‌شود. سیب فواید زیادی برای سلامتی داشته و به هضم غذا، پیشگیری از سرطان، حفظ سلامت دستگاه گوارش و درمان کم خونی کمک می‌کند. این شربت را علاوه بر روزهای تابستان، در روزهای زمستان هم می‌توانید میل کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید
مواد لازم
سیب دو کیلوگرم
چوب دارچین دو عدد
شکریک کیلوگرم
آب دو لیتر
پوست سیب رنده شده۱۰۰ گرم
ریحان تازه چند برگ
میخک پنج عدد
طرز تهیه
سیب یک میوه بسیار مقوی و سرشار از ویتامین سی و ویتامین بی است که جز ویتامین‌های ضروری برای زنان هستند. مصرف سیب همچنین به علت داشتن فیبر زیاد باعث سیری سریع و در نتیجه کاهش وزن شما خواهد شد.برای تهیه شربت سیب با سیب پخته ابتدا پوست سیب را بگیرید و پوست‌ها را رنده کنید. سپس در یک کاسه بزرگ، پوست سیب رنده شده را با شکر مخلوط کنید و با دست ورز دهید.سیب‌ها را به چهار قسمت تقسیم کنید و هسته آن‌ها را در بیاورید. سپس سیب‌ها را به کاسه شکر اضافه کنید. آب، چوب دارچین و میخک را به مخلوط سیب‌ اضافه کرده و مخلوط را درون یک قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرارت کم بگذارید تا بجوشد. برگ‌های ریحان تازه را هم به شربت اضافه کنید تا خوش عطر و طعم شود.
زمانی که سیب‌ها کاملا نرم شدند، قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید خنک شود. سپس شربت را از صافی رد کنید و در یک شیشه بریزید. شیشه شربت را داخل یخچال بگذارید و هر زمان که خواستید، کمی از شربت را داخل یک لیوان آب خنک ریخته و مخلوط کرده و نوش جان کنید‌.

شربت سیب 1 شربتهای خوشرنگ و ساده خانگی

شربت رنگی رنگی گل پنیرک

پنیرک گیاهی است علفی ، پایا و چند ساله که ارتفاع آن به ۶۰ سانتی متر نیز می‌رسد. در کتب طب سنتی از آن به خبازی یاد شده است .برگ‌های آن این گیاه خودرو و حالت دایره ای و دندانه دار دارد و گل‌های آن بنفش رنگ و کوچک هستند . از لحاظ شکل ظاهری به گل ختمی بسیار شبیه می‌باشد و از لحاظ خواص نیز به آن نزدیک است. قسمت مورد استفاده گیاه پنیرک، برگ وگل آن می‌باشد. جمع آوری برگهای پنیرک در فصل بهار و جمع آوری گل ها در تابستان صورت می‌گیرد.شربت گل پنیرک یکی از خوشمزه‌ترین و خنک کننده‌ترین شربت‌های تابستانی است. پنیرک طعم و مزه خاصی ندارد اما علاوه بر خواص بی‌نظیر گل پنیرک در پیشگیری و درمان گرمازدگی، می‌توان به خاصیت تب‌بر بودن و کاهش حرارت بدن، درمان سرماخوردگی، درمان سرفه خشک و مشکلات تنفسی و البته اشتهاآور بودن آن اشاره کرد. شربت مجلسی و سنتی گل پنیرک که یک نوع نوشیدنی کوکتل سنتی و مفید برای مهمانی است را می‌توانید در رنگ‌ها و طعم‌های مختلف درست کنید.
مواد لازم برای ۶ لیوان
گل پنیرک ۳ قاشق غذاخوری
آب سرد ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
عرق بیدمشک، گلاب، عرق نعنا، بهار نارنج، تخم شربتی و زعفران به مقدار دلخواه
تخم شربتی ۶ قاشق غذاخوری
طرز تهیه
برای درست کردن شربت مجلسی گل پنیرک که به گل ختمی هم مشهور است ابتدا گل پنیرک را با ½ لیوان آب سرد خیس کنید. ۳۰ دقیقه خیس خوردن کافی است تا یک عصاره رنگی و غلیظ به دست بیاید. سپس گل پنیرک را از صافی رد کنید. تخم شربتی را هم بخیسانید تا ژله‌ای شود و سپس به هر لیوان یک قاشق غذاخوری تخم شربتی هم اضافه کنید.برای درست کردن شربت پنیرک به رنگ‌های مختلف به ترتیب زیر عمل کنید:
آبی کاربنی
مقدار بیشتری عصاره گل پنیرک + مخلوط آب و شکر و عرق مورد نظر خودتان (به عبارت ساده‌تر شربت مورد علاقه‌تان را با عرق بیدمشک یا نعنا، گل محمدی، بهارنارنج یا هر عرق دیگری که دوست دارید را با آب و شکر درست کنید و به عصاره گل پنیرک اضافه کنید).
آبی فیروزه‌ای
عصاره کمتری از گل پنیرک و مخلوط شربت قبلی
سبز
عصاره بیشتری از گل پنیرک و مخلوط شربت قبلی به علاوه کمی زعفران دم کرده غلیظ
صورتی سرخابی
عصاره بیشتری از گل پنیرک و مخلوط آب شکر، عرقیجات مورد علاقه و کمی هم آبلیمو
صورتی کمرنگ
برای درست کردن شربت پنیرک به رنگ صورتی کمرنگ باید عصاره کمتری از گل پنیرک، مخلوط آب و شکر و آبلیمو را با هم مخلوط کنید.
زرد
زعفران دم کرده غلیظ، مخلوط آب و شکر، عرقیجات مورد علاقه و کمی گلاب (در واقع این شربت زرد همان شربت زعفران با طعم عرق مورد علاقه شماست و عصاره گل پنیرک ندارد).
توجه: در برخی از مقالات به زنان باردار یا شیرده توصیه شده که گیاه گل پنیرک به هر صورتی استفاده نکنند، اما هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که به طور قطعی تایید کند که آیا این گیاه ایمن است یا نباید در دوران بارداری استفاده شود.

پنیرک شربتهای خوشرنگ و ساده خانگی

شربت آلبالو

آلبالو یکی از میوه‌های محبوب تابستانی است که فرآورده‌های مختلفی با آن درست می‌شود؛ شربت آلبالو یکی از خوش‌طعم‌ترین این فرآورده‌ها است. یک نوشیدنی لذیذ که می‌توان آن را در روزهای گرم سال به‌تنهایی یا در کنار غذا سرو کرد. این نوشیدنی علاوه بر رنگ و طعم بی‌نظیر، خواص زیادی دارد که آن را تبدیل به یک نوشیدنی فوق‌العاده برای رفع عطش، به‌خصوص در ماه رمضان می‌کند.
مواد لازم برای تهیه دو شیشه شربت
یک کیلوگرم آلبالوی بدون هسته
۱٫۵ تا ۲ کیلوگرم شکر
یک پیمانه آب
طرز تهیه و دستور پخت
آماده‌سازی آلبالو: آلبالوها را به‌خوبی بشویید، ساقه آن‌ها را جدا کنید و با استفاده از یک نی یا هسته‌گیر، هسته‌های آن‌ها را دربیاورید.یک قابلمه مناسب بردارید و در آن به‌صورت لایه‌ای، یک لایه آلبالو و یک لایه شکر بریزید تا موادتان تمام شود. سپس درب آن را ببندید و قابلمه را به‌مدت ۱۲ تا ۴۸ ساعت در یخچال قرار دهید.قابلمه را از یخچال دربیاورید. در این مرحله آلبالوهای شما آب انداخته‌اند. یک لیوان آب جوش روی آلبالوها بریزید و قابلمه را روی یک شعله پخش‌کن روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا شکر کم کم آب شود و آلبالوها از کناره شروع به جوشیدن کنند.
آلبالوها را با استفاده از یک قاشق چوبی از کناره ظرف به‌سمت وسط ببرید و جابه‌جا کنید تا شکر کاملا آب شود. هم زدن را به‌آرامی انجام دهید و سعی کنید که آلبالوها را فشار ندهید.شربت در این مرحله شروع به کف کردن و بالا آمدن می‌کند. کف صورتی رنگ روی شربت را با استفاده از یک قاشق به‌صورت مداوم جمع کنید تا یک شربت شفاف و خوش‌رنگ داشته باشید.پس از گذشت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از پخت آلبالوها، با استفاده از یک کفگیر سوراخ‌دار، آلبالوها را جدا کنید و کفگیر را در دستتان تکان دهید تا شیره کاملا از آلبالو جدا شود.شربت باید حدود ۱۰ دقیقه دیگر بجوشد تا به قوام مورد نظر برسد.
شعله گاز را خاموش کنید و بلافاصله شربت را از یک صافی ریز یا پارچه رد کنید تا تفاله‌های آلبالو از شربت جدا شود.اجازه دهید تا شربت کاملا خنک شود. سپس آن را در شیشه بریزید و در یخچال نگهداری کنید.برای سرو، مقدار مناسبی از شربت آلبالو را در لیوان بریزید و مابقی را با آب و یخ پر کنید. نوش جان!
طرز تهیه شربت آلبالو خانگی با استفاده از آب آلبالو
مواد لازم
۴ لیوان آب آلبالو
دو کیلو شکر
یک قاشق چای‌خوری وانیل
طرز تهیه و دستور پخت
چهار لیوان یا حدود یک لیتر آب آلبالو را با دو کیلوگرم شکر در یک قابلمه مخلوط کنید و برای چند ساعت به آن‌ها استراحت بدهید تا شکر در آب آلبالو کاملا حل شود.مخلوط آب آلبالو و شکر را روی حرارت زیاد گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. شعله گاز را کم کنید و شربت را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دیگر روی حرارت ملایم گاز بجوشانید تا غلیظ شود.وانیل را در شربت بریزید و پس از چند جوش، شربت را از روی حرارت بردارید. اجازه دهید تا شربت خنک شود.پس از خنک شدن شربت، آن را از صافی رد کنید. توجه داشته باشید که شربت آلبالوی درست شده باید کاملا ته‌نشین شود.مقدار لازم از شربت را در لیوان بریزید و با آب سرد مخلوط کنید. در هنگام سرو در لیوان‌ها چند تکه یخ بریزید.

شربت آلبالو شربتهای خوشرنگ و ساده خانگی

شربت خاکشیر

شربت خاکشیر یک نوشیدنی خنک، سنتی و پرطرفدار تابستانی است که از ترکیب آب، دانه‌های خاکشیر، یخ، شکر و گلاب تهیه می‌شود. این شربت از دوران قدیم برای رفع عطش و مقابله با گرمازدگی مصرف داشته است. تاثیرات این گیاه چون کاهش درجه حرارت بدن، تسکین سردرد و رفع بی‌حالی و سرگیجه ناشی از گرما، بلافاصله پس از نوشیدن آن آشکار می‌شود.
مواد لازم
مواد لازم برای تهیه ۴ لیوان شربت خاکشیر
۴ قاشق غذا خوری خاکشیر
۴ لیوان آب
شکر به مقدار دلخواه (حدود ۱۰۰ گرم)
گلاب به میزان لازم (حدود یک پیمانه)
یخ: به مقدار لازم
طرز تهیه شربت خاکشیر
شستشوی دانه‌های خاکشیر: خاکشیر را در کاسه‌ای مناسب بریزید و روی آن را با آب پر کنید. بعد از افزودن آب، دانه‌های خاکشیر به‌شکل دایره‌ای جمع می‌شوند و شما باید آن‌ها را با چنگال کاملا هم بزنید. اجازه دهید تا دانه‌ها ته‌نشین شوند، سپس آب کاسه را آرام تخلیه کنید. این کار را چندبار تکرار کنید تا برگ و خاشاکی روی آب باقی نماند. سپس چند بار دیگر به‌آرامی آب خاکشیر را خالی کنید تا شن‌های ریز آن جدا شوند و یک خاکشیر صاف داشته باشید.پس از شستشوی کامل خاکشیر، اجازه دهید تا خاکشیر برای چند ساعت در آب باقی بماند. سپس آب آن را با احتیاط خالی کنید.
آماده‌سازی شربت: آب سرد و شکر در یک پارچ خوب مخلوط کنید تا شکر کاملا حل شود. سپس خاکشیر و گلاب را به آن‌ها بیفزایید و هم بزنید.چند تکه یخ به شربت خاکشیر بیفزایید و آن را در یخچال قرار دهید تا خنک شود.شربت خاکشیر را در لیوان‌های بلند بریزید و سرو کنید. برای تزئین می‌توانید از یک قاچ لیموی تازه یا برگ نعنا استفاده کنید.

شربت خاکشیر 2 شربتهای خوشرنگ و ساده خانگی

شربت تخم شربتی

تخم شربتی نوعی گیاهی خودرو بومی هند، فلات ایران و منطقه مدیترانه است که در اوایل فصل بهار در کوهستان‌ها و بیابان‌ها می‌روید. رنگ تخم شربتی، سیاه شفاف است و وقتی‌ در آب ریخته شود، بلافاصله حالتی خمیری، لعاب‌دار و لغزنده پیدا می‌کند. رنگ تخم شربتی در آب، متمایل به خاکستری می‌شود و جویدن آن، زیر دندان، حس خوب و دلنشینی دارد و برای رفع عطش بسیار مفید است. البته این شربت فواید بسیار دیگری نیز دارد.
مواد لازم برای ۴ نفر
۴ لیوان آب (برای تهیه شیره)
۴ قاشق غذاخوری تخم شربتی
۲ قاشق غذاخوری شکر
یک عدد لیمو ترش تازه
طرز تهیه شربت تخم شربتی
آماده‌سازی تخم شربتی‌: تخم شربتی را داخل یک صافی نرم بریزید و ۲ تا ۳ بار آن را زیر آب سرد بشویید. سپس به‌اندازه ۲ بند انگشت روی آن، آب ولرم بریزید و اجازه دهید تا برای ۲ تا ۳ ساعت در دمای اتاق بماند تا لعاب بیندازد و حجیم شود.تخم شربتی را در پارچ بریزید و کنار بگذارید.آماده‌سازی شیره: شکر و آب را در یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا به‌آرامی بجوشد و شکر در آن حل شود. زمانی که شیره به غلظت دلخواه شما رسید، شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید تا شیره خنک شود.پس از خنک شدن شیره، تخم شربتی را به آن اضافه کنید. شربت تخم شربتی را برای چند ساعت در یخچال قرار دهید تا خنک شود.برای سرو، شربت تخم شربتی را با آب سرد، چند تکه یخ و کمی آب لیموی تازه مخلوط کنید. شربت تخم شربتی را با یک برش از لیموی بزرگ و چند برگ نعنای تازه تزئین کنید. نوش جان!

%name شربتهای خوشرنگ و ساده خانگی

شربت افرا

شربت افرا از صمغ کهربایی یا قهوه‌ای رنگ درخت افرا به دست می‌آید و بزرگ‌ترین تولیدکننده آن، کشور کانادا است. این محصول منحصربه‌فرد، یک ماده غذایی کاملا خالص است؛ زیرا هیچ فرآیند خاصی روی آن انجام نمی‌‌شود. در روند تولید شربت افرا پس از گرفتن صمغ درخت، تنها آن را کمی می‌جوشانند تا غلیظ شود. این شربت، یکی از محبوب‌ترین شیرین‌کننده‌ها در سراسر جهان است که درست مانند عسل، ۱۰۰ درصد طبیعی است.
مواد لازم برای یک شیشه
۲ لیوان شکر
یک لیوان شکر قهوه‌ای
یک چهارم لیوان عسل یا شربت ذرت
۱٫۵ لیوان آب گرم
یک قاشق چای‌خوری عصاره افرا
یک قاشق چای‌خوری عصاره وانیل خالص
طرز تهیه شربت افرا
شکر سفید و قهوه‌ای، عسل و آب را در یک قابلمه بریزید و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید تا به جوش بیایند. سپس شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید تا این ترکیب برای ۸ تا ۱۰ دقیقه بجوشند. در این مدت، گاهی آن‌ها را هم بزنید.قابلمه را از روی گاز بردارید و اجازه دهید تا برای ۵ دقیقه خنک شود. سپس عصاره وانیل و افرا را در آن بریزید و مخلوط کنید.شربت افرای شما آماده است. شما می‌توانید آن را روی پنکیک بریزید و سرو کنید یا پس از خنک شدن در شیشه‌های دربسته در یخچال نگهداری کنید.

شربت افرا شربتهای خوشرنگ و ساده خانگی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *