جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

شامی هویج اصفهان

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ شهریور ۱۳۹۸

شامی هویج از غذاهای خوشمزه محلی استان اصفهان می باشد. این شامی سس مخصوص به خود دارد که حتماً باید با آن سس سرو شود. برای آموزش تهیه این شامی خوشمزه با ما همراه باشید:
طرز تهیه شامی هویج:
مواد لازم:
گوشت چرخ کرده: ۴۰۰ گرم
هویج رنده شده: ۲۵۰ گرم
تخم مرغ: ۳ عدد
سرکه: یک دوم پیمانه
پیاز رنده شده: ۱ عدد متوسط
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
آرد نخودچی: ۳ قاشق غذاخوری
شکر: ۲ قاشق غذاخوری
روغن: به میزان لازم

شامی هویج شامی هویج اصفهان

طرز تهیه شامی:
پیاز و هویج رنده شده را داخل ظرفی میریزیم و گوشت را اضافه میکنیم زردچوبه، فلفل سیاه و نمک اضافه میکنیم ۳ قاشق آرد نخوچی اضافه میکنیم و ۲ عدد از تخم مرغها را اضافه میکنیم بعد اگر لازم بود و مواد شل بود تخم مرغ سوم را اضافه خواهیم کرد.
مواد را خوب ورز میدهیم. بهتر است آرد نخودچی را خودتان در منزل تهیه کنید یعنی نخودچی را تهیه کرده و آسیاب کنید. در آن صورت کیفیت آن بهتر خواهد بود.
ماهی تابه را روی حرارت میگذاریم روغن را داخل آن میریزیم.
به اندازه نارنگی از مواد را برمیداریم در دست صاف میکنیم وسط آن با انگشت حفره ایجاد میکنیم و داخل روغن که کامل داغ شده میگذاریم ضخامت شامی ۱ سانتی متر باشد. وقتی یک طرف آن کامل طلایی شد برمیگردانیم تا طرف دیگر نیز طلایی شود.
اگر شامی داخل ماهی تابه کامل سرخ شده باشد به راحتی میتوانیم آن را برگردانیم اما اگر یک طرف آن کامل سرخ نشده باشد وقتی قاشق را زیر آن میگذاریم و بلند میکنیم میشکند و بر نمیگردد.
برای شامی ها حرارت باید زیاد باشد و مقدار روغن نیز زیاد باشد دقت کنید اگر میزان روغن کم باشد بیشتر جذب شامی میشود و اگر میزان روغن بیشتر و حرارت زیاد باشد کمتر جذب میشود.
پس از اینکه شامی ها آماده شد روی دستمال میگذاریم تا روغن اضافی اگر داشته باشند گرفته شود.
برای سرو این غذا با سس دو روش وجود دارد یا سس را در آخر که همه شامی ها سرخ شد داخل ماهی تابه شامی ها ریخته و میگذاریم شامی ها داخل سس چند جوش بزنند تا سس به خورد آنها برود یا اینکه وقتی شامی ها آماده شد آنها را داخل دیس میکشیم و سس را روی آنها میریزیم که این روش برای مهمانیها مناسب تر است.

طرز تهیه سس:
ظرف را روی حرارت میگذاریم تا داغ شود مقداری روغن داخل آن میریزیم رب را داخل آن تفت میدهیم بعد از اینکه رب تفت خورد شکر را اضافه میکنیم و دوباره تفت میدهیم وقتی که شکر کمی حل شد سرکه اضافه میکنیم سس رقیقی به دست می آید وقتی شامی آماده شد این سس را روی آن می ریزیم.

نکات:
در نوع سنتی این شامی گاهی ۱ قاشق چایخوری رب انار و ۱ قاشق غذاخوری پیاز داغ هم به سس اضافه میکنند همراه مواد گفته شده.
می توان برای داخل شامی از سیب زمینی هم استفاده کرد که در آن صورت شبیه کتلت میشود.
منابع:سیتی پدیا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *