رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ مهر ۱۳۹۹

سی سخت نگین گردشگری کهگیلویه و بویراحمد

اشتراک گذاری

سی سخت شهری در جنوب کهگیلویه و بویراحمد که به عنوان نگین گردشگری جنوب شهرت یافته اما آن گونه که انتظار می رود ردپایی از زیرساخت های گردشگری همچون تله کابین، بوم گردی و …. دیده نمی شود و گویا هنوز مهجور است.به گزارش ایرنا، استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی است که برف و آفتاب را در کنار هم دارد و دامنه‌های زیبای دنا سرشار از جاذبه‌های طبیعی و و یکی از غنی‌ترین منابع گیاهان دارویی و غیر دارویی کشور است.سی سخت معروف به بهشت جنوب استان، دارای چشم اندازی است که گویی خداوند بهشی خارق العاده مملو از زیبایی های بی بدیل خلق کرده و نوای خوش خروش آبشار ها و چشمه هایش، درختان و سبزه ها و گل های رنگارنگش هر بیننده ای را به وجد می آورد.

سی سخت

 

شهر سی سخت در فاصله ۳۵ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با مناظر بدیع، چشمه میشی و دریاچه کوه گل در ایام نوروز و تابستان از مهمانان و مسافران از اقصی نقاط ایران میزبانی می کند.

پیرامون دریاچه کوه گل و آبگیرهای آن چشمه سارهای فراوانی را در شکاف دره‌ها می‌توان یافت که گویای تنوع جاذبه‌های طبیعت غنی و پربار منطقه دنا است.

در این نقطه و در ادامه راه کوهستانی که راهی شوسه است به تدریج بر سنگلاخی آن افزوده می‌شود، چشمه دیگری از زمین می‌جوشد.

در بالادست این نقطه و بر بلندی‌های جنوب جاده، آبگیر زیبایی در دامنه کوه‌های برف پوش شکل گرفته که دریاچه کوه گل نامیده می‌شود.

این آبگیر زیبا و بکر که در گویش محلی برم سبز گفته می‌شود در دل کوهستان و بر بستر پر آب و علف آن چشم انداز زیبایی دارد که تنها با ره سپردن به این منطقه کوهستانی و قدری کوهپیمایی می‌توان به آن رسید.

دریاچه «کوه گل» در یک گودال طبیعی نشسته بر دامان کوهستان پدید آمده و با جای گرفتن قله‌های برفگیر در پس آن و علفزار طبیعی پیرامون آن منظره‌ای کم نظیر از یک دریاچه کوهستانی در پیش چشم جلوه گر می‌کند.

بالاتر از دریاچه کوه گل آبگیر کوهستانی دیگری نیز شکل گرفته که تا اندازه‌ای کوچک‌تر است.

این ۲۲ آبگیر طبیعی و کوهستانی بخشی از زیبایی‌های بکر طبیعت کوه گل سی سخت است که بویژه در تابستان جذابیت‌های ویژه ای دارند.

دریاچه کوه گل از آب شدن برف قله‌های بالادست آن و از چشمه‌های طبیعی آبگیری می‌شود و سرریز آب آن از سمت باختر به صورت جویباری از دره‌ای گذر می‌کند که سر انجام به رودخانه مسیر راه می‌پیوندد.

پیرامون دریاچه کوه گل و آبگیرهای آن چشمه سارهای فراوانی را در شکاف دره‌ها می‌توان یافت که گویای طبیعت غنی و پربار منطقه دنا است.

بسیاری از کوهنوردانی که به قله های دنا صعود کرده اند بر این باورند که دنا به لحاظ زیبایی هم تراز آلپ و چه بسا زیباتر از آن است تا جایی که در گذشته‌های نه چندان دور از دنا به عنوان آلپ ایران یاد می‌شد.

داستان عجیب حرکت جریان آب در خلاف جهت نیروی جاذبه در چشمه میشی سی سخت

چنانچه به سی سخت و چشمه میشی سفر کنید شاهد واقعه ای حیرت انگیز خواهید شد که در آن مسیر حرکت آب خلاف جهت نیروی گرانش زمین است.

تاکنون راز این زیبایی شگفت انگیز کشف نشده و یا هم شاید به آن توجهی نشده است.

برخی آن را از اعجایب می دانند و برخی خطای دید می پندارند.

همچنین یکی دیگر از واقعه های عجیب این منطقه شاید آن باشد که چنانچه ماشین را در سرازیری خلاص کنید به خلاف جهت آن حرکت خواهد کرد.

شامه نوازی گردنه بیژن در شمال سی سخت

گردشگران به فاصله ۶ کیلومتر از شهر سی سخت این عروس زیبای سلسله جبال زاگرس به گردنه بیژن می رسند جایی که عطر گل های وحشی هر مسافر خسته ای را شامه نوازی می‌کند.

در آغازین روزهای گرم تابستان در وسط گردنه بیژن، برف انباری بزرگ و مدفون در لایه‌های خاک پدیده شگفتی جلوی چشم هر تازه واردی قرار می‌دهد.

بیژن نام یک دلاور ایرانی است که در گذشته دور به همراه ۲۹ نفر از یاران خود در این گردنه که ارتفاع برف آن در زمستان به نزدیک ده متر نیز می‌رسد برف گیر و جان خود را از دست می دهند.

گردنه بیژن نقطه مرزی شهرستان دنا به مرکزیت شهر سی سخت در کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان سمیرم در استان اصفهان است که به لحاظ موقعیت جغرافیایی، گردشگری و اقتصادی دریک موقعیت ویژه قرار دارد.

این گردنه متصل به منطقه حفاظت شده و پارک ملی دناست که به لحاظ تنوع پوشش گیاهی و جانوری از منحصر بفردترین مناطق ملی و بین المللی ایران محسوب می‌شود به گونه ای که در زیست کره ثبت شده است.

سی سخت

غار ده شیخ پاتاوه

این غار که کارشناسان و غارنوردان قدمت آن را به بیش از ۱۳۵۵ میلیون سال قبل نسبت داده‌اند یکی از جاذبه‌های توریستی و جذاب در کهگیلویه و بویراحمد است که در ۲ کیلومتری روستای ده شیخ و در ۳۵ کیلومتری شهر توریستی سی سخت و ۵۵ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

بر اساس بررسی‌های زمین شناسی، شکل گیری این غار مربوط به دوره دوم زمین شناسی بوده که در سالیان طولانی، بر اثر ریزش نزولات جوی، حفره‌هایی در غار ایجاد شده و آب درون حفره‌ها به بیرون راه یافته و به این ترتیب سبب ایجاد قندیل‌های اعجاب انگیز و دالان‌های زیبا شده است.

این غار یکی از شگفت انگیزترین غارهای شناخته شده در کشور است که دهانه این غار در ارتفاع ۱۶۷۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و بسیار تنگ و باریک است.

غارنوردان این غار را به دلیل قرار گرفتن در همسایگی و بالادست روستای ده شیخ، به نام همین روستا نامگذاری و سرشار از جذابیت‌های بدیع و شگفتی‌های حیرت آور توصیف کرده‌اند.

انبوه درختان و جنگل‌های زیبای بلوط، بشار زیبا و خروشان و دره‌های عمیق بکر و دست نخورده بر عظمت و زیبایی این پدیده شگفت طبیعی افزوده است.

روستای کریک؛ ماسوله ای در جنوب ایران

روستای کریک جز روستاهای هدف گردشگری کهگیلویه و بویراحمد است. این روستا به دلیل معماری و بافت پلکانی به ماسوله شباهت دارد.

از آن به عنوان ماسوله جنوب کشور یاد می شود و ساخت سوئیت، آلاچیق، مزارع برنج، باغات کهنسال میوه و وجود یک امامزاده در ورودی روستا آن را به فضایی خاص تبدیل کرده است.

بافت کم نظیر و بی نظیر پلکانی روستای کریک با سازه‌ های گلی و مهندسی دقیق با قدمت دیرینه سبب شده تا سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی روانه این روستای چشم نواز شوند.

زیبایی های شهرستان دنا در حجم واژگان نمی گنجد بلکه باید زمینه ساز فرصتی باشیم تا مهم مردم در عرصه ملی و بین المللی از ان بهره ببرند.

چنان چه زیرساخت های گردشگری در شهرستان دنا مهیا شود به عنوان نمونه در ساخت مدرسه لما توسط یک گردشگر خارجی می توان شاهد پیوند گردشگری با توسعه پایدار باشیم.

این مدرسه سه کلاسه سال ۱۳۸۵ با مشارکت گردشگر آلمانی در روستای لما از توابع شهرستان دنا بنا شده است.

آموزشگاه روستای لما در ۴۰ کیلومتری شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد و در جاده یاسوج به اصفهان احداث شده است تا دانش آموزان این روستای تاریخی اما دورافتاده به لطف صنعت گردشگری صاحب مدرسه شوند.

«برند رز» نام جهانگرد آلمانی قصه ماست که معلم دوره پیش دبستانی است و به گردشگری عشایری علاقه مند است.

لما نزدیک‌ترین روستا به کوهپایه زاگرس در شهرستان دناست به همین خاطر مقصد گردشگر قصه ما شد.

فرماندار دنا می گوید: شهر سی سخت مرکز این شهرستان نیاز به یک طرح جامع گردشگری دارد که در آن تمامی جوانب سنجیده شده باشد و باعث ابادنی و رونق گردشگری در این منطقه شود.

عبدالحمید پناهی می افزاید: این طرح می تواند برای بخش های خصوصی و دولتی هر دو رونق بخش باشد.

وی تصریح کرد: ۴روستای این شهرستان هدف گردشگری معرفی شده است.

پناهی ابراز داشت: در سال های گذشته زیرساخت هایی در خصوص توسعه این شهرستان ایجاد شده اما شایسته این شهرستان و مرکز آن نیست.

وی تاکید کرد: نیاز به کمک بیشتر و برنامه ریزی مدون تری در توسعه زیرساخت ها در این منطقه وجود دارد.

فرماندار دنا تاکید کرد: برنامه ریزی بلند مدت سی سخت را نجات خواهد داد و با ایجاد درآمد های ثابت و پایدار و جذب سرمایه گذار شرایط این شهرستان و مرکز آن به طور چشمگیر تغییر خواهد یافت.

وی با اشاره به صنایع دستی این شهرستان گفت: هنر زنان دنا در تولیدات صنایع دستی نیز زبانزد است و جاجیم، گلیم، گبه و … از هنر های دستی آن ها محسوب می شود.

پناهی ابراز داشت: ایجاد بازارچه دایمی صنایع دستی برای فروش محصولات زنان این شهرستان در دستور کار است و مکان یابی شده است.

جمعیت شهرستان دنا بر اساس آخرین سرشماری در سال ۹۵ حدود ۴۲ هزار نفر برآورد شده اما هم اینک به حدود ۴۵ هزار نفر رسیده است.

بیش از ۳۲ هزار نفر از جمعیت این شهرستان روستایی هستند و این خیل جمعیت روستایی در یک شهرستان توجه ویژه مسیولان در ایجاد زیرساخت ها و رفع مشکلات آن ها را می طلبد تا شاهد مهاجرت این روستاییان نباشیم.

دنا چهارمین شهرستان از لحاظ جمعیت میان شهرستان های ۹ گانه استان است.

۲۵۵۰ گونه گیاه دارویی در این استان وجود دارد که یک هزار و ۲۵۰ گونه آن در دناست.

۳۶ درصد شهرستان دنا به عنوان مناطق حفاظت شده معرفی شده این در حالی است که متوسط کشوری ۱۳ درصد است.

دنا دومین شهرستان در کهگیلویه و بویراحمد در زمینه تولید محصولات باغی از جمله سیل، انگور، گردو، هلو و… است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *