رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ بهمن ۱۴۰۱

سیری در شهرکرد ، بام ایران

اشتراک گذاری

با سیری در شهرکرد ، مرتفع ترین شهر ایران که به بام ایران نیز شهرت دارد، همراه ما باشید. شَهرکُرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان شهرکرد است. نام پیشین آن، «دِهْکُرد» بوده‌است که پس از تبدیل به شهر در شهریور ۱۳۱۴ خورشیدی به شهرکرد تغییر نام داد.

واژه «دهکرد» از دو بخش «ده» + «کرد» تشکیل شده‌است. در کتابی به‌نام «ایران باستان» از ژوزف ویسهوفر محقق و شرق‌شناس آلمانی آمده‌است که شاپور دوم در نامه‌نگاری‌های خود نام شهریار دژگـُرد را که دژی مستحکم در منطقه کوهستانی زاگرس بوده، آورده‌است و دژ در پارسی به معنای قلعه و گُرد به معنای پهلوان است که با احتساب تسلط زبان عربی در دوران حکومت اعراب به‌راحتی می‌توان دریافت که «دژگُرد» با عوض شدن حروف «ژ» و «گ» که در الفبای عربی وجود نداشته، به «دهکُرد» تغییر کرده‌است.

در منطقهٔ اصفهان ، چهارمحال و بختیاری ، لرستان و خوزستان وجود مکان‌های نظامی، کاملاً قابل تشخیص است. همانند «چَمگُرد» (چَمگُردان امروزی)، «دژگُرد» (شهرکرد امروزی)، «چِلگُرد» (چِلگِردامروزی) «بروگُرد»( بروجرد امروزی ،«دژپل» قدیم (دزفول امروزی) و«دهدژ» قدیم و(دهدزامروزی ). بعضی معتقدند واژه «کرد» در حقیقت به معنی گله داری است چون شغل ساکنان اولیه این منطقه(دوران اتابکان فارس) به علت داشتن مراتع خوب و سرسبز، غالباً گله داری بوده‌است.

برخی دیگر بر این باورند که این منطقه بدین خاطر دهکرد نام گرفته‌است که گویا در گذشته دسته‌ای از کردها در این‌جا ساکن بوده‌اند از این رو این منطقه را دهکرد نامیده‌اند.البته به‌گفته برخی از اهالی این شهر، با توجه به اینکه در شهرکرد چه در قدیم و چه در حال کردین(نوعی بالاپوش نمدی که چوپانان لر به تن می‌کنند) تولید می‌شود، ابتدا به این مکان دهکردین و بعدها به خاطر راحتی کار، به آن دهکرد گفته شد.

سیری در شهرکرد

معرفی شهرکرد

شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری و در ۹۷ کیلومتری جنوب غربی اصفهان واقع شده است. بر اساس یافته‌های باستان‌شناسی، پیدا شدن سکه‌های مربوط به دوران اشکانی و ساسانی، و به خصوص توجّه به استقرار تپه‌های باستانی مربوط به هزاره‌های پیش از میلاد مسیح، قدمتی در حد هزاره‌های مذکور برای استقرار بشر و آغاز تمدن در محدوده دشت شهرکرد یا لار می‌توان منظور نمود.از آن جمله در این دشت، هیئت‌های باستان‌شناسی در تپه باستانی گورگای و تپه سراب (گنبدک) در شمال شهرکیان نشانه‌هایی مبنی بر قدمت حداقل ۷۰۰۰ساله را یافته‌اند و از این جهت آثار شهرکیان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۱۹۰٬۴۴۱ نفر (در ۵۵٬۴۹۲ خانوار) بوده‌است. مردم شهرکرد به زبان های فارسی و لهجه شهرکردی سخن می گویند.شهرکرد دارای اقلیم نیمه مرطوب معتدل با تابستان‌های معتدل و زمستان‌های بسیار سرد است.

نژاد مردمان بومی شهرکرد به دو دسته کلی تقسیم می شود. دسته اول طوایف گله دار دهکرد و دیگری سایر فامیلهای دهکردی طوایف گله دار گویش خاصی دارند که با هیچ کدام از لهجه های استان مشابه نیست همچنین از نظر فیزیک بدنی و عادات رفتاری نیز باسایر طوایف شهرکرد فرق دارند. عادات رفتار اجتماعی و اغلب سنت هایشان شباهت زیادی به کردهای سنندج دارد. همچنین گویش و ادای برخی کلماتشان نیز با سایر اهالی دهکرد متفاوت است. سایر طوایف دهکردی عادات رفتاری و گویش بسیار نزدیکی به سکنه اصفهان و مخصوصا شهرستانهای لنجان اصفهان دارد. به نظر من هسته اولیه شهرکرد توسط دامدران کوچرو به خاطر وجود مرغزارهای وسیع و چشمه های فراوان شکل گرفته است. کم کم با مهاجرت مردمی از اصفهان و حومه و روستاهای اطراف شهرکرد در سالیان گذشته دهکرد شکل گرفته که این مهاجرین بیشتر به امر کشاورزی و باغداری کلاه مالی نمد مالی و تجارت روغن و پشم و صنایع مختلف مشغول شدند.

 

سیری در شهرکرد

جاذبه های گردشگری شهرکرد

مسجد جامع شهرکرد

این مسجد که به مسجد خان نیز معروف است ،در مرکز شهر و در خیابان ملت واقع شده است. تنها مسجد چهار ایوانی استان است و حدود ۱۶۰ سال پیش توسط حاج محمدرضا خان ستوده بنا شده است. مسجد جامع شهرکرد دارای یک صحن بزرگ هفتصد متری، شبستان زمستانه و تابستانه و چندین رواق است. کاشی‌کاری‌های هفت‌رنگ و تزئینات گنبد با نقوش اسلیمی علاوه بر جنبه تاریخی مسجد، به زیبایی‌های آن نیز افزوده اند.
آدرس: استان چهار محال و بختیاری، شهرکرد، خیابان ملت، کوچه مشرف

سیری در شهرکرد

مجموعه تاریخی قلعه چالشتر

چالشتر در شش کیلومتری شهرکرد یکی از دیدنی‌ترین شهر های استان چهارمحال و بختیاری است. قلعه چالشتر با قدمتی حدود ۱۲۰ سال یکی از مکان های دیدنی شهرکرد است که در این شهر واقع شده است. قلعه خدارحم خان در زمان سلطنت مظفرالدین شاه در دو طبقه بنا شده است. مجموعه تاریخی چالشتر و خانه ستوده تلفیقی از معماری ایرانی-اسلامی و اروپایی هستند که توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کنند.یکی از جالب‌ترین داستان‌های این شهر مربوط به گریختن علی‌اکبر دلخدا در زمان جنگ جهانی اول به این شهر است. او در کتابخانه چالشتر تألیف کتاب‌های «امثال و حکم» و «لغت‌نامه دهخدا» را ادامه داد.
این مجموعه سه موزه دارد که هریک از آنها بخشی از فرهنگ و زندگی مردم این منطقه را به تصویر می‌کشند:موزه کار و زندگی یا موزه مردم شناسی، موزه حمام، موزه آثار سنگی
آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، ۵کیلومتری شهرکرد، شهرستان چالشتر، خیابان باستان

سیری در شهرکرد

تنگ صیاد

پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده تنگ صیاد با ۲۷ هزار هکتار وسعت زیستگاه گونه‌های جانوری شاخص از جمله ۲۵ گونه پستاندار، ۷۰ گونه پرنده و ۲۶ گونه خزنده است. اگر ۱۵ کیلومتر از شهرکرد به سمت اصفهان حرکت کنید می‌توانید از مناظر زیبای این پارک دیدن کنید.
تنگ صیاد یکی از متنوع ترین مناطق حفاظت‌شده ایران است. با بازدید از این مکان دیدنی احتمالاً شاهد قوچ و میش، روباه، گرگ، شغال، کل و بز، گربه وحشی، پلنگ، کبک، عقاب، تیهو، لاک پشت، مار و وزغ خواهید بود. علاوه بر حیات‌وحش، شما می توانید از آب‌و‌هوای معتدل، تپه‌ها و دره‌های زیبا، چشمه‌های طبیعی، و درختان میوه لذت ببرید. درختان بادام، کوهی، مو وحشی، انجیر و آلبالوی کوهی در فصل بهار پذیرای شما خواهند بود.
آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، فرخشهر، کیلومتر ۱۰ محور مواصلاتی شهرکرد به اصفهان

سیری در شهرکرد

رودخانه بازفت

رود بازفت از جاهای دیدنی شهرکرد محسوب می‌شود. این رود که از سرشاخه‌های مهم رود کارون به شمار می‌رود از ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی شهرکرد سرچشمه می‌گیرد و به سمت جنوب شرقی روان می‌شود. این رودخانه ۹۵ کیلومتر طول دارد و یکی از بکرترین جاهای دیدنی شهرکرد است. مسیر طولانی این رودخانه به شما این اجازه را می‌دهد تا در مکانی آرام و خلوت اتراق کنید و از بساط پیک‌نیک در کنار رودخانه لذت ببرید.

سیری در شهرکرد

آبشار زردلیمه

در فاصله ۸۴ کیلومتری شهرکرد یکی از دیدنی‌ترین آبشار‌های استان چهارمحال و بختیاری زیبایی‌هایی ایران را به رخ گردشگران می‌کشد. این آبشار در کنار فضای سبز و خوش‌آب‌و‌هوا چند اثر تاریخی و باستانی مانند پل خداآفرین، پلکان دژپات، ایل باستانی و حجاری های شش هزارساله را در خود جای داده است. ارتفاع آبشار زردلیمه ۵۰ متر و با عرضی قریب به ۶۵ متر یکی از عریض ترین آبشارهای ایران است. توصیه می‌کنیم در فصل بهار به این مکان دیدنی سفر کنید و از زیبایی‌های طبیعت شهرکرد لذت ببرید.
آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، بخش جنوبی شهرستان اردل

سیری در شهرکرد

تالاب سولقان

تالاب سولقان (سولگان یا سوله جان) دز نزدگی شهر گندمان و در فاصله ۷۰ کیلومتری شهرکرد قرار دارد. این تالاب با ۸ کیلومترمربع مساحت، یکی از زیباترین تالاب‌های ایران است. اگر به عشایر، پرندگان مهاجر، و گل‌های رنگارنگ علاقه‌مند هستید مطمئناً این تالاب می‌تواند یکی از گزینه‌های شما در سفر به شهرکرد باشد. سولقان مأمنی برای پرندگان مهاجر است تا در میانه سفر خود نفسی تازه کنند. حضور در میان این پرندگان و تماشای آسمان نیلی ایران می‌تواند لذتی سرشار برای شما داشته باشد.

سیری در شهرکرد

زردکوه

زردکوه از انتهایی‌ترین قسمت غربی استان چهارمحال و بختیاری تا شرق استان خوزستان امتداد یافته است. این کوهستان حد فاصل دو رود کوهرنگ و بازفت است. از قله های معروف زردکوه می‌توان به شاه شهیدان، زرده، دوزرده، هفت‌تنان، کلونچین، چری و کینو اشاره کرد. اگر به کوهنوردی علاقه‌مند هستید و قصد سفر به شهرکرد را دارید، قله شاه شهیدان با ۴۱۵۰ متر ارتفاع گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

سیری در شهرکرد

منطقه جنگلی فلارد

در همسایگی شهر‌های لردگان، سمیرم و خان میرزا یکی زیباترین مناطق جنگلی ایران واقع شده است. منطقه جنگلی فلارد با ۲۰ هزار هکتار وسعت در ۱۵۰ کیلومتری شهرکرد واقع شده است. اگر از طعم خاص پسته وحشی لذت می‌برید در محدوده ۱۰ کیلومتری مال خلیفه جنگلی از درختان پسته وحشی خواهید یافت. این میوه به دلیل دارا بودن خاصیتی روغنی، کاربرد های زیادی دارد. بهترین زمان سفر به این منطقه جنگلی اوایل تابستان است.
آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، ۱۵۰کیلومتری شهرکرد.

سیری در شهرکرد

پل زمان‌خان

در فاصله ۲۹ کیلومتری از شهرکرد یکی از ارزشمند‌ترین بناهای قدیمی استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. پل زمان‌خان با دو دهانه ۳۰ متری و ارتفاعی حدود ۱۲ متر روی رودخانه زاینده رود ساخته شده است. این پل با سه پایه سنگی طبیعی و معماری استوار خود یکی از زیباترین پل‌های خاورمیانه است. این پل در زمان صفویان ساخته شده است اما از آن زمان تا به حال سه مرتبه مورد مرمت قرار گرفته است.
پل زمان‌خان اکنون به محبوب‌ترین تفرجگاه اهالی شهر سامان و گردشگران این شهر تبدیل شده است. امکانات رفاهی مناسبی پیرامون پل ساخته شده و شما می‌توانید با خیال راحت از این مکان بازدید کنید. آب‌و‌هوای خنک شهرکرد باعث شده فصول بهار و تابستان بهترین زمان سفر به پل زمان خان باشد.
آدرس: استان چهار محال و بختیاری، پنج کیلومتری شمال شهر سامان

سیری در شهرکرد

شیرهای سنگی

ایل بختیاری برای پاسداشت دلاوران خود از دل سنگ مجسمه‌ای به شکل شیر با نقوش اسب و شمشیر روی قبر آنها می‌تراشیدند. قدیمی‌ترین شیر سنگی استان چهارمحال و بختیاری مربوط به دوره صفوی است. این شیر‌های سنگی نماد شجاعت، فروتنی، مردانگی و مهارت در جنگ و سوارکاری بودند. یکی از شاخص‌ترین مکان‌هایی که می‌توانید شیرهای سنگی را در آنجا تماشا کنید گورستان هفشجان در جنوب غربی شهرکرد است.
آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، جاده شهرکرد به خوزستان، محله ایل‌های بختیاری.

سیری در شهرکرد

غار یخی چما

در نزدیکی روستای علیخان از توابع شهرستان کوهرنگ و در فاصله ۲۵ کیلومتری چلگرد یک غار یخی اعجاب‌انگیز انتظار شما را می‌کشد. غار یخی چما یکی از نادرترین جاهای دیدنی شهرکرد است که از انباشت برف در گذر زمان تشکیل شده است. در فصل زمستان ارتفاع برف این منطقه به ۵۰ متر می‌رسد اما اگر قصد دارید در فصول گرما به این منطقه سفر کنید باید مراقب لایه‌های یخی نازک و سست باشید. این غار بزرگترین منبع آب شیرین ایران است و از یخ‌های آن چشمه‌ای از آب سرد تشکیل داده‌اند که نهایتاً به سد کوهرنگ می‌ریزد.
اسکی روی برف یکی از مهیج‌ترین ورزش‌ها چه برای افراد حرفه‌ای و چه برای گردشگران معمولی است. شما حتی می‌توانید در فصل تابستان از این تجربه لذت ببرید. اگر دوربین عکاسی به همراه دارید می‌توانید لحظه‌های پرنشاط خود را در کنار دهانه غار ثبت کنید، اما مراقب باشید که لیز نخورید.
آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، چلگرد، روستای شیخ علی خان.

سیری در شهرکرد

برای دیدن بقیه جاهای دیدنی شهرکرد می توانید اینجا کلیک کنید.

روستاهای نزدیک شهرکرد

روستای یاسه چاه

روستای کوهســتانی یاسه چای از توابع شهرستان ســامان اســت. ایــن روســتا در ۵۲کیلومتــری شــهرکرد مرکز اســتان و بــا موقعیــت جغرافیایی ۵۰ درجــه و ۵۱دقیقــه طــول شــرقی و ۳۲درجــه و ۳۸ دقیقه عرض شــمالی از شــمال به کوه اوزونچای و از جنوب به کوه شــرقون محدود میشــود. ارتفاع ایــن روســتا از ســطح دریــا ۱۹۰۰متــر و آب و هوای آن در فصــل بهــار و تابســتان ملایــم و مطبــوع و در زمستانها نسبتا سرد است.رودخانه خروشــان زاینده رود در شرق روستا جریان دارد. در اصل یاسه چای به معنی رودخانه عریض و پهن بوده و از کلمات ترکی اســت. با توجه به این کــه در ایــن ناحیه رودخانــه عرض بیشــتری دارد به این نام نهاده شده است.

سیری در شهرکرد

روستای دزک

روســتای دزک از توابــع شهرســتان کیار با مختصــات جغرافیایــی ۵۰درجــه و ۵۷ دقیقــه طول شــرقی و ۳۲درجه و ۵دقیقه عرض شــمالی،در ۳۵کیلومتری جنوب شــهرکرد قــرار دارد. ایــن روســتا از اطــراف بــه کــوه برف پیــر و کوه تاپو محدود شــده است.
روســتای دزک از ســطح دریــا ۲۲۳۰متــر ارتفــاع دارد و آب و هــوای آن معتــدل و خشک اســت به طوری که در فصلهای بهار و تابســتان دلپذیر و در زمســتان سرد است.
بــا توجــه به اطلاعــات منــدرج در فرهنگ لغــت معیــن، دز یــا دژ، قلعــه و حصــار را گوینــد و در مــورد «ک» هم علامت تصغیر اســت و هــم معنــی مــکان میدهــد پــس دزک محل دژ یا بیانگر دژ کوچک است.

سیری در شهرکرد

روستای شیخ علیخان

روســتای کوهســتانی شــیخ علیخــان از توابع بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ، با مختصات جغرافیایی۵۰درجــه و ۵دقیقــه طــول شــرقی و ۳۲درجــه و ۳۱ دقیقه عرض شــمالی، در ۱۰کیلومتری شمال غربی شهر چلگرد و ۸۸کیلومتری شهرکرد قرار دارد.در گذشــته نــام روســتا ســپید دیوان بــوده چــون ارتفاعات اطراف روســتا مایل به ســفید هســتند آن را ســپید دیوان نامیــده بودنــد ولــی بعدها به شــیخ علیخان (نام یکی از بزرگان روستا) تغییر نام داد.ارتفاعــات چهــل خشــت و زردکوه، این روســتا را در برگرفته اند. ارتفاع روســتای شیخ علیخان از سطح دریــا ۲۵۰۰متــر و آب و هــوای آن در فصــول بهــار و تابستان، ملایم و در زمستان، سرد است.

سیری در شهرکرد

روســتای دســتگرد امامــزاده

روســتای دســتگرد امامــزاده از توابــع شهرســتان شــهرکرد بــا مختصــات جغرافیایــی ۵۰درجــه و ۵۹دقیقــه طول شــرقی و ۳۲درجــه و ۵۹دقیقــه طــول شــرقی و ۳۲درجــه و ۵دقیقــه عــرض شــمالی، در ۲۵کیلومتــری جنــوب شــرقی شــهرکرد واقــع شــده اســت. ایــن روســتا از جنوب غربی به روستای دزک و از شــرق بــه روســتای ایرانچــه محدود شــده اســت. ارتفاع این روســتا از سطح دریــا ۲۰۵۰متــر اســت و اقلیمــی معتدل و نیمــه خشــک دارد. آب و هــوای آن در فصــول بهار و تابســتان مطبــوع و ملایم و در زمستان سرد است.

روستای دیمه

روســتای دیمــه از توابــع بخــش مرکــزی شهرســتان کوهرنــگ بــا مختصــات جغرافیایــی ۵۰درجــه و ۱۳دقیقــه طــول شــرقی و ۳۲درجــه و ۳۰دقیقــه عــرض شــمالی در ۱۰کیلومتــری شــمال شــرقی چلگــرد و در ۱۰۰کیلومتــری شــهرکرد قرار دارد. ایــن روســتا از اطــراف بــه کوههــا و دشــتها محــدود میشــود. روســتای کوهســتانی دیمه از سطح دریا در حدود ۲۲۴۰متــر ارتفــاع دارد. اقلیــم آن در بهــار و تابســتان معتــدل و در زمســتان ســرد و برفگیر است.
اگر در فصل تابستان قصد سفر به یک جای خنک را دارید، شهرکرد و شهرستان کوهرنگ مقصد مناسبی برای شما است. چشمه دیمه یکی از مکان های دیدنی شهرکرد است که برای رسیدن به آن باید ۱۲۰ کیلومتر از شهرکرد به سمت شهرستان فارسان و شهر چلگرد حرکت کنید. آب خنک این چشمه یکی از مفیدترین آب‌های جهان است که مواد معدنی آن خواص درمانی دارند. جلوگیری از پوسیدگی دندان و درمان سنگ کلیه از جمله ویژگی‌های آب این چشمه به شمار می‌روند. دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ نیز در نزدیکی این چشمه واقع شده است. اما اگر در فصل زمستان به شهر چلگراد سفر‌ می‌کنید پیست اسکی چلگرد مکان مناسبی برای تفریح شما است.

سیری در شهرکرد

غذاهای محلی شهرکرد

کباب بختیاری

کباب بختیاری یکی از خوشمزه ترین ومعروف ترین غذاهای محلی چهارمحال و بختیاری است. این کباب از فیله گوسفند، سینه مرغ، فلفل دلمه ای، پیاز، روغن زیتون، پودر سیر و زعفران تهیه می شود. گوشت مرغ و گوسفند را با روغن زیتون و پیاز مخلوط می کنند، با زعفران آغشته نموده و سپس تکه تکه کرده و یک قطعه مرغ و یک قطعه گوشت را به سیخ می کشند و روی زغال کباب می کنند.

سیری در شهرکرد

شوربا قیمه ریزه

شوربای قیمه ریزه یکی از غذاهای پر طرفدار استان چهارمحال و بختیاری است. این غذای خوشمزه از گوشت چرخ کرده، برنج، سبزی آش، پیاز، نعنا خشک، نمک و فلفل و زردچوبه تهیه می شود.ابتدا پیاز و گوشت را سرخ کرده و کمی زرد چوبه به آن اضافه می کنیم برنج را نیز درست میکنیم و می گذاریم تا بپزد سپس سبزی آش را به آن اضافه می کنیم.به شما توصیه می کنیم در سفر به شهرکرد طعم این غذای لذیذ را از دست ندهید.

سیری در شهرکرد

چلو خورشت به

خورشت به یکی از غذاهای مجلسی قوم بختیاری می باشد که طبع معتدل به گرم دارد و خواص فراوانی دارد. این غذا منبع فیبروسبوس مناسب برای پوکی استخوان، خون ساز است. این غذا دارای انواع ویتامین ها می باشد. به ، پیاز، آلو ،شکر، روغن، گوشت، رب گوجه و نمک مواد تشکیل دهنده آن است.پیاز هارا با گوشت و فلفل سرخ می کنیم سپس یک لیوان آب در آن میریزیم و سایر مواد را اضافه می کنیم.

سیری در شهرکرد

گوجه پلو

گوجه پلو یکی از غذاهای استان چهارمحال و بختیاری است. این غذای خوشمزه یکی از غذاهای معروف برای سرو در تابستان است.برنج، گوجه، پیاز، رب گوجه، کره ، نمک وفلفل از مواد تشکیل دهنده این غذای خوشمزه می باشد.این خوراک به دلیل وجود برنج و گوجه که از مواد خون ساز است بسیار مقوی و مفید است.این غذا از جمله غذاهای بسیار خوش و لعاب برای خانواده های بختیاری محسوب می شود.

سیری در شهرکرد

اوترشی

اوترشی نیز در فصول گرم سال در میان عشایر بختیاری پخته می شود. این غذا از جمله غذاهای محلی شهرکردم باشد. واز جمله غذاهایی است که به سرعت و سادگی تهیه می شود. این غذا که دارای مزه ای مایل به ملس و ترش است از دانه های انار،مغز گردو، مغز بادوم، آرد سبوس دار، پر زردآلو، خرما، پیازو فلفل و زردچوبه تشکیل می شود.این غذا بسیار دارای عطر مطبوع و خوبی برای کسانی که اشتهای کمی به غذاهای آشی دارند می باشد.

سیری در شهرکرد

گردو پلو

گردو پلو از جمله غذاهای مقوی و سالم است که در بخش هایی از استان چهارمحال و بختیاری به خصوص سامان پخته می شود. این شهرستان به دلیل دارا بودن تولیدات باغی به خصوص گردو و بادام در سطح ایران مشهور است.برنج، مغز گردو، گوشت گوسفندی، پیاز، زرشک، زعفران مواد تشکیل دهنده این غذای خوش مزه هستند. این غذا به واسطه ی وجود گردو و زعفران و گوشت جزو غذاهای مجلسی ایل بختیاری محسوب می شود.

سیری در شهرکرد

هتل های شهرکرد

هتل پارسیان آزادی شهرکرد

این هتل چهارستاره بر بالای تپه ای مشرف به شهر ساخته شده است. این جا زیرمجموعه هتل های پارسیان و وابسته به سازمان سیاحتی و مراکز تفریحی بنیاد مستضعفان است. از نکات مثبت هتل فاصله نزدیکش با بازار، موزه باستان شناسی شهرکرد یا حمام پرهیزکار، مسجد اتابکان، امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون، فرودگاه و ترمینال مسافربری می باشد.
آدرس: شهرکرد، ابتداری بلوار فارابی

سیری در شهرکرد

هتل جهانگردی شهرکرد

هتل جهانگردی شهرکرد یک هتل دو ستاره اقتصادی در شهرکرد است که در سال ۱۳۸۶ به ‌طور کلی بازسازی شد و با امکانات مدرن از مهمانان پذیرایی می کند. یکی از مزایای آن فاصله کم تا تالاب چغاخور، حاشیه زاینده ‌رود، پل زمانخان، موزه باستان ‌شناسی شهرکرد و فرودگاه بین ‌المللی شهرکرد است.
آدرس: شهرکرد، خیابان شریعتی، روبه ‌روی شهرداری

سیری در شهرکرد

هتل دیبا شهرکرد

هتل دیبا در ابتدای کار رستوران دیبا (رستوران گلهای سابق) بود که از سال ۱۳۸۰ فعالیت های خود را آغاز کرده بود و برای ۱۱ سال با منویی کامل در خدمت مسافران عزیز بوده است. عدم وجود اقامتگاه های مناسب و ارزان قیمت در سطح شهر باعث شد تا فکر تاسیس مجموعه اقامتی در سال ۱۳۹۰ ایجاد شود و پس از تغییرات اساسی در ساختمان و با امکاناتی از جمله سنتی سرا، هتل، رستوران در آغاز سال ۱۳۹۱ موفق به تجهیز و راه اندازی یک هتل تک ستاره کامل گردید.
آدرس: شهرکرد، بلوار معلم، روبه ‌روی پارک لاله

سیری در شهرکرد

هتل دامون شهرکرد

هتل آپارتمان سه ستاره دامون در سال ۱۳۹۰ در مرکز شهرکرد و در نزدیکی میدان بسیج تاسیس شده است. وسعت زمین این هتل ۲۲۰۰ متر مربع و مساحت بنای آن ۴۰۰ مترمربع است. ساختمان این هتل دارای ۴ طبقه و ۱۲ واحد اقامتی است. هتل دامون با امکاناتی که دارد جزو با کیفیت‌ترین و محبوب‌ترین هتل‌های شهرکرد به حساب می‌آید و اکثر مسافران از اسکان خود در این مجتمع اقامتی احساس رضایت دارند.

سیری در شهرکرد

سوغات شهرکرد

گز بلداجی

گز بلداجی نوعی گز محلی است که از شیره سفید رنگی به نام انگبین تهیه می‌شود و دارای دو نوع پسته‌ای و بادامی است. شیره انگبین، نوعی ماده با خاصیت فراوان است که از کوهستان‌های این منطقه جمع‌آوری شده و در بسیاری از غذاهای محلی و خوراکی‌های سنتی استفاده می‌شود. خوب است بدانید نام این سوغات شهرکرد از منطقه‌ای به نام بلداجی در شهرستان بروجن گرفته شده است که از دیرباز به‌عنوان معروف‌ترین تولیدکننده‌ گز در ایران بوده است.

گردو و بادام

شهرکرد، شهری با بیش از ۷هزار هکتار باغ گردو و یکی از اصلی‌ترین تولیدکننده‌های گردو در کشور است. کاربرد گسترده، خواص زیاد و کیفیت بی‌نظیر گردوی شهرکرد، نقش بسیار مهمی در سطح رفاه اقتصادی مردم بومی این شهر داشته است. شهرت و کیفیت بادام شهرکرد، بر هیچکس پوشیده نیست. در مزارع کوهستانی شهر سامان در نزدیکی شهرکرد، چندین هکتار باغ بادام وجود دارد که در آن‌ها انواع بادام‌های مامایی، ربیعی، شاهرودی، سنگی، محبی و سفید کشت می‌شود. بادام‌های مرغوب شهرکرد، به تمامی کشور فرستاده می‌شود و بخش زیادی از صادرات بادام ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس و هند را به خودش اختصاص داده است.

نان کاکولی

یکی از رسوم محلی مردم شهرکرد، کاکولی پزون است. کاکولی، نوعی نان محلی است که در شب ۲۷ماه رمضان به مناسبت شب قدر در خانه‌‌ها پخته شده و برای برآورده شدن حاجت‌ها در بین مردم توزیع می‌شود. خمیر کاکولی از شیر، آرد، گردو، کشمش و بادام تهیه شده و از زرده تخم مرغ، گلرنگ، زعفران و زیره برای روی آن استفاده می‌شود. نان کاکولی که معمولاً در تنورهای سنتی پخته می‌شود، یکی از خاص‌ترین سوغات شهرکرد بوده که طعم بسیار خاص و دلچسبی دارد.

سیری در شهرکرد

کشک وقره قروت (قارا)

دامپروری، یکی از پررونق‌ترین مشاغل استان چهارمحال و بختیاری است. از این رو لبنیات محلی و محصولات حیوانی، به یکی از اصلی‌ترین سوغات شهرکرد تبدیل شده است. قره قروت‌های محلی این استان که به قارا شهرت دارد، فراورده‌های لبنی ترشی هستند که از شیر و ماست محلی تهیه می‌شوند. حتی فکر کردن به این قره قروت‌های خوشمزه، آب را از دهان جاری کرده و مردم را به خرید آن ترغیب می‌کند. علاوه بر قره قروت‌های رایج شهرکرد که طعم بسیار ترشی دارند، قره قروت‌های دیگری نیز وجود دارد که از آب پنیر تهیه شده و طعم شیرین‌تری دارد.

سیری در شهرکرد

عسل شهرکرد

شهرکرد، معروف به بام ایران از مرتفع‌ترین شهرهای ایران در شمال رشته کوه‌های زاگرس است. قرارگیری در منطقه کوهستانی، پوشش گیاهی غنی و رطوبت کم، شرایط بسیار ایده‌آلی را برای تولید عسل مرغوب فراهم کرده است. خوب است بدانید اغلب کندوداران استان چهارمحال و بختیاری اغلب در شهرستان‌های کوهرنگ، بروجن، لردگان و سامان به جمع‌آوری عسل طبیعی مشغول هستند.

گیاهان دارویی

با توجه به مرتفع بودن و آب‌وهوای کوهستانی شهرکرد، گیاهان دارویی به‌وفور در این مناطق یافت می‌شود و جایگاه ویژه‌ای در برنامه غذایی مردم محلی دارد. از مهم‌ترین گیاهان دارویی منطقه چهارمحال و بختیاری می‌توان به قارچ، پرموسیر، ریواس، شیرین بیان، کاسنی، بابونه، آویشن و زنجبیل اشاره کرد. همچنین از برخی گیاهان کوهستانی این منطقه نظیر سلمان تره، اوماج، ترشک، پاکلاغ، موچه، شنگ، کنگر، کرفس کوهی و چاوه به‌عنوان چاشنی و طعم‌دهنده در غذاهای محلی استفاده می‌شود.

صنایع دستی شهرکرد

از بخش خوراکی‌ها و شکم‌گردی که عبور کنیم، می‌رسیم به دست‌سازه‌های سنتی شهرکرد. مردم هنرمند و محلی شهرکرد از با الهام از سنت چندین ساله این شهر، صنایع دستی بسیار زیبا و منحصربه‌فردی خلق می‌کنند که زبانزد مردم در سراسر دنیاست. حال که به شهرکرد آمده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم هرگز از این دست‌سازه‌های دیدنی غافل نشوید تا یادگاری اصیل از این شهر در خانه خود داشته باشید.با سیری در ایران همراه باشید تا با صنایع دستی شهرکرد آشنا شوید.

گبه

در استان چهارمحال و بختیاری علاوه بر قالی‌بافی، نوعی دیگر از بافته‌های سنتی به نام گلیم و گبه شهرت بسیار زیادی دارد. برای بافت گبه از پشم بهاره گوسفند به‌صورت دست‌ریس استفاده شده و به‌صورت ریز بافت یا درشت بافت بافته می‌شوند. این قالیچه‌های کوچک در طرح‌ها و رنگ‌های بسیار زیبایی بافته شده که معمولاً اغلب آن‌ها الهام گرفته از طبیعت و پدیده‌های طبیعی هستند.

چوقا

چوخا یکی دیگر از صنایع دستی اصیل عشایر و مردم محلی شهرکرد است. آن نوعی لباس سنتی اقوام ایرانی به خصوص ایل بختیاری است که حتماً تا به حال نمونه‌هایی از آن را در جشنواره‌های مد و لباس اقوام دیده‌اید. زنان هنرمند و زحمتکش بختیاری با دستان خود بر روی دارهای تکنفره، این لباس‌های پشمی مردانه را می‌بافند. چوقا معمولاً سفید رنگ بوده و دارای خطوط تیره در قسمت بالایی آن است. از معروف‌ترین چوقاها که بیانگر فرهنگ مردم این خطه است، می‌توان به کیارسی باف اشاره کرد که زنان کیارسی آن را می‌بافند.

سیری در شهرکرد

خرسک و جاجیم بختیاری

خرسک، نوعی قالی سنتی و بسیار پرکاربرد بختیاری است که پرزهای آن گرفته نمی‌شود. این قالی‌ها که معمولا بسیار درشت بافت هستند؛ برای پوشاندن سطوح ناهموار زمین استفاده می شود. نکته جالب در بافت خرسک این است که هیچ نقشه از پیش تعیین‌شده‌ای ندارند و بافندگان با هنر ذهن خود و الهام از طبیعت، طرح و رنگ آن را انتخاب می‌کنند. جاجیم نیز فرشی دست‌بافت است که از نوارهای باریک و رنگارنگ تشکیل شده است. جاجیم بختیاری به‌صورت صاف و یکدست بافته شده و به‌عنوان روانداز، زیرانداز، رخت‌خواب‌پیچ و… استفاده می‌شود و می‌تواند گزینه بسیار مناسبی به‌عنوان سوغات شهرکرد باشد.

نمد شهرکرد

استان چهارمحال و بختیاری، قطب تولید نمد در کشور بوده و نمدمالی در آن قدمتی دیرینه دارد. نمدمالی یکی از قدیمی‌ترین فعالیت‌های مردان بختیاری بوده که در گذشته به‌صورت دسته‌جمعی و به شیوه سنتی رواج داشته است. امروزه به دلیل استقبال از این محصولات نمدیَ، علاوه بر تولید نمد به شیوه سنتی، کارگاه‌های صنعتی نیز برای تولید این سوغات شهرکرد به وجود آمده است. فرش‌ها و کلاه‌های نمدی در شکل‌های و طرح‌های بسیار گوناگون در بازارهای محلی این شهر، هر گردشگری را مجذوب و شیفته خودش می‌کند.

رستوران های شهرکرد

رستوران شمال شهر

برخی می گویند که این جا یکی از بهترین رستوران های شهرکرد است و رستورانی با منوی ایرانی که برای نهار و شام پذیرای شما می باشد. شمال شهر دارای دو شعبه است .البته جالب اینجا که هر شعبه در یک سر شهر قرار ندارد. بلکه این دو شعبه در فاصله دو کوچه از هم واقع شده‌اند! دلیل آن است که شعبه اول بسیار شلوغ می‌شود و به همین خاطر یک شعبه دیگر افتتاح کردند. همین شلوغی نشان می‌دهد که کیفیت غذاهای این رستوران در سطح مطلوبی قرار دارد همچنین قیمت مناسبی را به مشتریان ارائه می‌دهد. ساعت خدمات دهی آن از ۱۲ تا ۱۵ برای نهار و از ۱۹ تا ۲۲ برای شام می باشد.
با توجه به حجم فروش رستوران شمال شهر، می‌توانید از بابت تازگی مواد اولیه نیز آسوده‌خاطر باشید. این رستوران فضایی خانوادگی دارد و دارای محیطی بسیار دوست‌داشتنی و دلنشین است. اگر به رستوران شمال شهر رفتید، بهتر است انواع کباب را سفارش دهید.
آدرس: شهرکرد، خیابان کاشانی،‌نبش کوچه ۶۳

سیری در شهرکرد

رستوران قصر شهرکرد

رستوران قصر شهرکرد در بلوار کاشانی و رو‌به‌روی دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد. همیشه رستوران‌های رو‌به‌رو دانشگاه شلوغ هستند و قیمت مناسبی دارند. جالب اینجاست کیفیت غذاهای رستوران قصر آنقدر مناسب است که مشتریان غیردانشجو نیز از بخش‌های مختلف شهر برای میل کردن غذا به رستوران قصر می‌آیند.

این رستوران ظاهری ساده دارد و غذاهای خود را بدون تزئین خاص به‌صورت سنتی سرو می‌کند. با این حال آنقدر غذاهای رستوران قصر خوشمزه هستند که نمی‌توانید از آن بگذرید. قیمت منوی رستوران قصر نیز کاملاً دانشجویی تعیین شده و می‌توانید با خیال راحت غذاهای خوشمزه آن را سفارش دهید. چلو کباب بره رستوران قصر بی‌نظیر است و طعم بسیار عالی دارد.
آدرس: شهر کرد بلوار کاشانی، روبروی دانشگاه علوم پزشکی

سیری در شهرکرد

سفره‌خانه فردوسی شهرکرد

سفره‌خانه فردوسی را می‌توان یکی از زیباترین و بهترین رستوران های شهرکرد دانست. اگر به حضور در فضایی زیبا علاقه دارید و ترجیح می‌دهید در فضایی زیبا و باصفا غذای خود را نوش جان کنید، بی‌تردید به سفره‌خانه فردوسی بروید. این سفره‌خانه در خانه‌ای قدیمی قرار دارد که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد.
فضای داخلی خانه را به‌خوبی بازسازی کرده‌اند. با ورود به داخل رستوران انگار ناگهان دلتان باز می‌شود. در میان عمارت، حوضی فیروزه‌ای به چشم می‌خورد که آن را با گلدان‌های شمعدانی طراحی کرده‌اند. در این رستوران انواع غذاهای سنتی شهرکرد سرو می‌شود. این رستوران را می‌توان قطعاً یکی از بهترین رستوران های شهرکرد دانست. در ضمن فراموش نکنید که داخل این رستوران موسیقی زنده سنتی نیز برنامه اجرا می‌کند.
آدرس: شهرکرد، چهارراه فردوسی

رستوران قاشق نقره‌ای شهرکرد

رستوران قاشق نقره‌ای جزو رستوران‌های قدیمی شهرکرد نیست؛ اما در مدت کوتاهی توانسته مشتریان بسیاری جذب کند. این رستوران شاید همانند رستوران‌های قبلی که به شما معرفی کردیم شلوغ نباشد؛ اما کیفیت غذاهای آن در سطح مطلوبی قرار دارد و قیمت بسیار منصفانه‌ای را ارائه می‌دهد. اگر به‌دنبال غذایی خوشمزه و اقتصادی هستید، می‌توانید روی رستوران قاشق نقره‌ای حساب باز کنید.
آدرس: شهرکرد، خیابان کاشانی

سیری در شهرکرد

سفره‌خانه چوبین شهرکرد

سفره‌خانه چوبین شاید بهترین رستوران شهرکرد نباشد؛ اما قطعاً باصفاترین سفره‌خانه در تمام شهرکرد به حساب می‌آید. این سفره‌خانه در فضایی دنج با محیط بسیار زیبا واقع شده است. فضای باز این رستوران دنج و دوست‌داشتنی بوده و اصلاً دلتان نمی‌خواهد از آن بیرون بروید. بخش‌هایی را همانند تخت‌های سنتی با کاهگل طراحی کرده‌اند.
فضای کلی سفره‌خانه نیز با کاهگل طراحی شده است. در حیاط می‌توانید شاهد گلدان‌های زیبا، آبنما و فضای سبز باشید. در این رستوران انواع غذاهای سنتی ایرانی از میرزاقاسمی و کشک بادمجان تا غذاهای اصیل چهارمحال و بختیاری سرو می‌شود. قیمت غذاهای این رستوران در سطح منصفانه‌ای قرار دارد. پس بی‌انصافی است که این سفره‌خانه را در لیست بهترین رستوران های شهرکرد قرار ندهیم.
آدرس: شهرکرد، خیابان باهنر، نبش کوچه ۵۰

رستوران خوزستان شهرکرد

شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری است پس چه ارتباطی به خوزستان دارد؟ خب گویا این موضوع به شخص مدیریت رستوران ارتباط دارد و به دلایل شخصی این نام را انتخاب کرده است. در هر صورت رستوران خوزستان یکی از بهترین رستوران های شهرکرد به حساب می‌آید. بد نیست بدانید که این رستوران جزو قدیمی‌ترین رستوران‌های شهر نیز محسوب می‌شود.
کیفیت این رستوران همیشه عالی بوده و مشتریان ثابت خود را دارد. در این رستوران می‌توانید هم شاهد حضور گردشگران و هم شاهد مردم محلی باشید. همین موضوع اطر شما را از بابت کیفیت و اصالت این رستوران راحت می‌کند. در این رستوران از بهترین و تازه‌ترین مواد اولیه استفاده می‌شود. رستوران خوزستان انواع کباب، خوراک زبان، ماهیچه و ماهی‌های خوشمزه سرو می‌کند.
آدرس: شهرکرد، بین خیابان ولی عصر و فردوسی

سیری در شهرکرد

سفره ‌خانه سنتی چلچراغ شهرکرد

چلچراغ طراحی سنتی زیبا و چشم ‌نواز را در کنار بوها و مزه‌ های خوش قرار داده است تا یک وعده‌ غذای دلچسب برای شما فراهم کند. پرسنل آن با لباس های شیک و مودبانه از شما پذیرایی می کنند.
آدرس: شهرکرد، چهارراه فردوسی

بهترین زمان سفر به شهرکرد

شهرکرد آب و هوایی نیمه مرطوب معتدل دارد، تابستان های این شهر معتدل اما زمستان های آن بسیار سرد و سخت است. میانگین دمای سالانه در شهرکرد ۱۱.۵ درجه سانتی گراد بالای صفر است. طبق اندازه گیری های صورت گرفته در ۳۰ سال گذشته کمینه دما ۳۲ درجه زیر صفر و بیشترین دما ۴۲ درجه بالای صفر بوده است. سردترین و گرم ‌ترین ماه‌ های شهرکرد دی و مرداد می ‌باشد. میزان بارش در زمانی که کشت صورت می ‌گیرد به جز ماه‌ های اردیبهشت و فروردین نزدیک به صفر است.
هر زمان به این شهر سفر کنید زیبا و خاطره انگیز خواهد بود. البته به شما پیشنهاد می کنیم که تابستان و زمان گرم سال را برای سفر به آن انتخاب کنید. اگر علاقه مند به ورزش اسکی و یا برف بازی هستید نیز اواخر پاییز یا زمستان می تواند برای شما مناسب باشد.

سیری در شهرکرد

روش های سفر به شهرکرد

سفر با ماشین شخصی

بسیاری از افراد برای سهولت در رفت‌وآمد ترجیح می‌دهند با ماشین شخصی سفر کنند؛ شهرکرد ۵۳۴ کیلومتری تهران واقع‌شده است پس سفر چندان طولانی در پیش ندارید و با ۶ ساعت رانندگی می‌توانید به شهرکرد برسید.برای سفر به شهرکرد از تهران دو مسیر وجود داد. مسیر اول که کمی نزدیک‌تر است از شهرهای قم، کاشان می‌بایست عبور کنید. اما در مسیر دوم از شهرهای قم، اراک، خمین، گلپایگان، خوانسار عبور می‌کنید. توصیه می‌کنم در مسیر توقف کنید و از شهرهایی که در مسیر است، بازدید کنید.

سفر با اتوبوس

اتوبوس یکی از ارزان‌ترین روش‌های سفر به شهرکرد است. در سفر با اتوبوس نمی‌توانید از شهرهایی که در مسیر وجود دارند دیدن کنید اما در عوض خستگی رانندگی به شما تحمیل نخواهد شد. مدت‌زمان سفر تهران به شهرکرد با اتوبوس حدود ۷ ساعت است.

سفر با هواپیما

گاهی اوقات موقعیتی پیش می‌آید که باید خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شهرکرد برسانید یا اینکه شرایط سفر طولانی‌مدت را ندارید، پس بهترین راه سفر با هواپیما است زیرا شما می‌توانید کمتر از یک ساعت خودتان را از تهران به شهرکرد برسانید.

سیری در شهرکرد

معروفترین جاهای دیدنی شهرکرد کدامند؟

تالاب چغاخور، مسجد جامع شهرکرد، قلعه چالشتر.

بهترین اماکن تفریحی در شهرکرد کدام است؟

پارک آبی دهکده موج شهرکرد، پارک ملت شهرکرد

زیباترین تالاب های شهرکرد کدامند؟

تالاب چغاخور، تالاب گندمان، تالاب سولقان

           
نویسنده :
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *