رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ بهمن ۱۴۰۱

سیری در رشت ، شهر باران های نقره ای

لینک این مطلب کپی شد!

سیری در رشت شما را به دیدن شهر همیشه بیدار و شهری که به سبب ریزش باران‌های ریز و یکریز به شهر باران‌های نقره‌ای لقب داده شده‌ ، می برد. شهر رشت مرکز استان گیلان با مساحت ۱۸۰ کیلومتر مربع در زمینی مسطح و هموار به ارتفاع به‌طور میانگین ۵۰ متر از سطح آب‌های آزاد قرار دارد. رشته کوه البرز در قسمت جنوبی شهر رشت واقع شده و نزدیک‌ترین قله بلند به شهر رشت (درفک) به ارتفاع ۲٬۷۳۳ متر است.رشت از شمال به دریای خزر وشهرستان خمام و از شمال غرب به شهرستان انزلی، از غرب به رودخانه پسیخان و شفت، صومعه‌سرا و فومن، از جنوب به بخش سنگر و شهرستان رودبار و از شرق به کوچصفهان و آستانه اشرفیه محدود است.

سیری در رشت

معرفی شهر رشت

رشت، شهر باران با بهاری پر از سرسبزی و طراوت، تابستانی گرم و دلچسب، پاییزی با هوای مه‌آلود و ابری و زمستان‌هایی معتدل، یکی از بهترین مقاصدی است که می‌توان در روزهای مختلف سال به آن سفر کرد. مردم این شهر بسیار خون‌گرم، مهربان و مهمان‌نواز هستند. رشت از آن دسته شهرهایی است که اگر یک بار به آن سفر کنید، عاشق آن خواهید شد و بدون شک، باز هم به آن سفر خواهید کرد.
این شهر در سال ۲۰۱۵ به شبکه شهرهای خلاق جهان به‌عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی زیر نظر یونسکو پیوست.براساس استانداردهای یونسکو شهر خلاق، شهری است که از نوآوری و توانمندی‌های شهروندان در توسعه پایدار شهری استفاده می‌کند. رشت تنها شهر ایران به همراه ۱۸ شهر دیگر جهان است که در زمینه خوراک‌شناسی در یونسکو ثبت شد.
بر اساس سرشماری رسمی سال ۱۳۹۵، جمعیت شهر رشت تعداد ۶۷۹٬۹۹۵ نفر است.رشت فشرده‌ترین شهر ایران به لحاظ نسبت جمعیت به وسعت است و از لحاظ نسبت جمعیت در روز و شب نیز رتبه نخست کشور را دارد.در شهر رشت لهجه‌های گوناگون از گویش بیه‌پس زبان گیلکی توسط مردم تکلم می‌شود.امروزه شهر رشت یکی از قطب‌های کشاورزی در سطح کشور محسوب می‌شود. رشت یکی از قطب‌های تولید برنج ایران،تولیدکنندهٔ بزرگ فولاد و قطب تولید نانو داروهای ضد سرطان کشور یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران است. از سال ۱۳۹۴ خورشیدی با تلاش‌های بی‌وقفهٔ مردم و پشتیبانی شهرداری رشت، روز ۱۲ دی (دوم ژانویه) با عنوان روز رشت به ثبت رسید.

سیری در رشت

جاذبه های گردشگری رشت

موزه میراث روستایی

موزه میراث روستایی گیلان، اولین موزه میراث روستایی ایران در پارک جنگلی سراوان است که تاریخ، فرهنگ، صنایع دستی، زندگی و سنت‌های گیلان را به نمایش می‌گذارد. شما با بازدید از این موزه، می‌توانید با معماری صد ساله مناطق جلگه‌ای و کوهستانی استان گیلان آشنا شوید و برای عزیزانتان سوغاتی بخرید.مساحت موزه میراث روستایی گیلان حدود ۲۶۰ هکتار است و مساحت پارک جنگلی سراوان حدود ۱۴۸۰ هکتار است. پس اگر به ماجراجویی در یک پارک جنگلی بکر هم علاقه دارید این یک فرصت عالی است.
خانه‌‌هایی که در این موزه قرار دارند هرکدام از روستایی در گوشه و کنار گیلان به این مکان منتقل شده است. آنها را در مبدا واچینی و در موزه دوباره سرهم کرده‌اند. راهنماهای موزه به گروه‌های بازدید کننده توضیح می‌دهند که چطور بعد از زلزله رودبار این ایده مطرح شد و خانه‌ها چطور به اینجا منتقل شدند.
آدرس: کیلومتر ١٨ آزادراه رشت – قزوین، نرسیده به پلیس راه، جاده‌ سراوان – شفت

سیری در رشت

پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان، با ۱۴۸۷ هکتار وسعت در قسمت غربی جاده‌ رشت تهران قرار دارد و با وجود فضایی سرسبز و جادویی، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری اطراف رشت محسوب می‌شود. سراوان، یکی از قدیمی‌ترین زمین‌های جنگلی گیلان است که پوشش گیاهی منحصربه‌فرد آن در ارتفاع ۵۰ تا ۲۵۰ متری از سطح دریا، این پارک را تبدیل به مکانی با اهمیت و ویژه کرده است. درختان ممرز، انجیلی، توسکا، کاج، سرو نقره‌ای و زربین در کنار گونه‌های جانوری مانند خرگوش، کبک، قرقاول، دارکوب، جغد جنگلی و راسو، طبیعتی بی‌نظیر از یک جنگل را به نمایش می‌گذارند.
یک مرداب کوچک نیز در پارک جنگلی سراوان وجود دارد که با چند سکوی چوبی و امکان قایق‌سواری، مکانی مناسب برای عکاسی و لذت بردن از طبیعتی بکر است. زمین پینت‌بال، موتورهای چهار چرخ، آلاچیق، پارک مخصوص کودکان، سرویس بهداشتی، نیمکت، منقل و جاده جنگلی از دیگر امکانات تفریحی این پارک هستند. برای ورود به پارک جنگلی سراوان، باید مبلغی پرداخت کنید. در بدو ورود، به هر گردشگر برای حفاظت از جنگل، یک کیسه زباله نیز می‌دهند که اقدامی پسندیده و جالب توجه است. شما می‌توانید در پارک جنگلی سراوان چادر بزنید و یک شب جذاب و فوق‌العاده را در فضای زیبا و بکر جنگل سپری کنید. بازدید از ضلع شرقی پارک جنگلی سراوان و باریکه‌ای از رودخانه سفید رود و سیاهرود را نیز از دست ندهید.
آدرس: جاده فومن سراوان، پارک جنگلی سراوان

سیری در رشت

موزه و خانه میرزا کوچک خان

داستان زندگی میرزا کوچک خان جنگلی با مهمترین وقایع تاریخی اواخر دوران قاجاریه پیوند خورده است. به همین دلیل آشنایی با این بزرگ‌مرد تاریخ و آشنایی با آن باعث می‌شود با بخش مهمی از تاریخ ایران آشنا شوید.میرزا در اتفاقات انقلاب مشروطه‌، تصرف تهران، جنگ با روس‌ها و انگلیسی‌ها و مبارزات داخلی نقش پررنگی داشته است.اگر قرار باشد از بین مشاهیر گیلانی یک نفر انتخاب شود، بدون شک آن میرزا کوچک خواهد بود. به همین دلیل نماد اصلی مرکز شهر رشت، مجسمه میرزا است.
محله استادسرای رشت از زمان‌های قدیم محل زندگی خانواده پدری میرزا بود. خانه‌ای که حالا به عنوان موزه میرزا کوچک برای عموم بازگشایی شده در اصل بخش باقیمانده از خانه پدری است. خانه‌ای که میرزا کوچک خان در آن متولد و بزرگ شد و بعد از آن برای تحصیل به قزوین و تهران رفت.این خانه دو طبقه با سازه چوبی به سبک خانه‌های قدیمی قاجاریه ساخته شده است. دو راه پله در دو طرف به طبقه دوم می‌رسد. خانه میرزا کوچک‌ خان ۴ اتاق دارد که اتاق‌ها به همدیگر و ایوان راه دارند.
طبقه پایین نمایشگاه دائمی کتاب‌های مرتبط با نهضت جنگل، انقلاب مشروطه و گیلان است. در طبقه دوم لوازم زندگی، ظروف قدیمی، اسناد تاریخی و… برای بازدید عموم قرار داده‌اند. در ایوان هم تصاویری از میرزا کوچک خان و اعضای جنبش جنگل روی ستون‌ها نصب شده است.
آدرس: خیابان استادسرا، نبش کوچه شهید هاشم ستوده

سیری در رشت

کاروانسرای عباسی گیلان

چهار کیلومتر بعد از امام‌زاده هاشم از سمت قزوین و ۳۵ کیلومتر نرسیده به شهر رشت در سمت راست جاده کاروانسرایی از عصر صفوی به نام لات یا عباسی میزبان گردشگران و مسافران است. لات به معنی زمین‌های صاف کنار رود است و به موقعیت مکانی کاروانسرا اشاره می‌کند.کاروانسرای عباسی در دوران حمله روس‌ها تبدیل به پادگان نظامی شده بود که همین کاربری نابجا باعث آسیب زیادی شد. در سال‌های اخیر آن را تعمیر کردند حالا کاربری آن رستوران و اقامتگاه مسافران است. قطار گردشگری گیلان هم مسافران را در کنار این کاروانسرا پیاده می‌کند تا در برنامه‌های تفریحی و فرهنگی مثل اجرای موسیقی و نمایش حاضر شوند.
آدرس: جاده قزوین رشت، ۴ کیلومتری امامزاده هاشم

سیری در رشت

موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی رشت

موزه رشت همانطور که از نامش مشخص است گنجینه‌‌ای از تاریخ را در دل خود دارد.بخش مردم‌شناسی مشابه دیگر موزه‌ها، شامل مجسمه‌هایی از مردم بومی در حال کار و زندگی در کنار لوازم مختلف قدیمی است. در این بخش با لباس‌های محلی، وسایل زندگی قدیمی مثل انواع قاشق چوبی، ظروف سفالی و فلزی، اسناد، وسایل زینتی و … آشنا می‌شوید.بخش باستان‌شناسی در زیرزمین یا سرداب ساختمان شامل اشیا، دست‌سازه‌ها و یافته‌های باستانی کل سرزمین گیلان است.
آدرس: سبزه میدان، خیابان طالقانی

سیری در رشت

دریاچه سقالکسار

سقالکسار بیشتر به عنوان دریاچه شناخته می‌شود اما در اصل دریاچه نیست، یک سد خاکی برای ذخیره آب است. نام سقالکسار از روستای نزدیک آن گرفته شده است.برای نام سقالکسار چند معنی گفته می‌شود؛ مردم محلی می‌گویند سقال به معنای محل آب خوری و لک و سار نام دو پرنده زیبا است و برخی هم می‌گویند معنی آن «محل آبخوری بالای تپه» است.بعد از حدود ۳۰ دقیقه رانندگی از شهر رشت به دریاچه سقالکسار می‌رسید که یکی از بهترین جاهای دیدنی رشت برای عکاسی است. به همین دلیل خیلی از عروس و داماد‌ها برای عکاسی به این مکان زیبا می‌روند.
دریاچه در میان جنگل انبوهی قرار گرفته و در اطراف آن چندین آلاچیق و یک کافی‌شاپ فراهم شده است. ارتفاع و وسعت آب دریاچه به دلیل کاهش بارندگی و تبخیر آب در فصل تابستان کمتر می‌شود.بهترین زمان برای سفر به سقالکسار از بهار تا اوایل پاییز است چون در پاییز و زمستان هوا خیلی سرد و زمین‌ها خیس و لغزنده می‌شود.اطراف دریاچه سقالکسار برای یک پیک‌نیک چند ساعته خانوادگی یا دوستانه عالی است. می‌توانید با قایق پدالی روی دریاچه قایق‌سواری کنید یا با روشن کردن آتش کباب بپزید. البته فراموش نکنید که قبل از ترک محل حتما از خاموش شدن آتش مطمئن شوید.
آدرس: ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت، دهستان لاکان، روستای سقالکسار

سیری در رشت

تالاب عینک رشت

گیلان سرزمین آبگیرها و تالاب‌های متعدد است. بزرگترین تالاب گیلان بعد از تالاب انزلی، تالاب عینک در محدوده شهر رشت قرار داد. تالاب عینک در تصاویر هوایی قدیمی شبیه عینک دیده می‌شد و به همین دلیل به آن عینک می‌گویند.تالاب عینک به وسعت حدود ۱۶۰ هکتار به شکل طولی در کناره غرب شهر رشت قرار گرفته است. جالب است بدانید آب این تالاب از بارش باران و آب مازاد زمین‌های کشاورزی اطراف جمع می‌شود و به رودخانه‌ای راه ندارد.اگر همین حالا به تصاویر ماهواره‌ای شهر رشت نگاهی بیاندازید متوجه می‌شوید که تالاب تکه تکه شده است. متاسفانه در سال‌های اخیر و با گسترش شهر رشت، پل‌های خاکی و بدون پایه روی تالاب ساخته شد و همین کار باعث کاهش سطح آب و کمتر شدن پوشش گیاهی اطراف آن می‌شود.

عامل دومی که به تالاب عینک آسیب زیادی وارد کرد گیاهی وحشی به نام سنبل آبی است که رشد سریع و بی‌رویه آن باعث از بین رفتن تنوع گیاهی و انقراض گیاهانی مثل نیلوفر آبی، نی و … شد.آنجا می‌توانید از امکانات تفریحی استفاده کنید، دور تالاب قدم بزنید و ماهیگیری کنید؛ بله تالاب عینک ماهی‌های زیادی دارد تا جایی که اهالی رشت در روزهای آخر هفته قلاب به دست در کنار بخش‌های عمیق تالاب عینک جمع می‌شوند.
آدرس: پل شهدای گمنام، پارک دانشجو

سیری در رشت

امامزاده هاشم رشت

آستان مقدس امام‌زاده هاشم در روستایی به همین نام در کنار جاده قزوین رشت واقع شده است. توقف در این روستا می‌تواند اولین گردش قبل از رسیدن به سایر جاهای دیدنی رشت باشد. به ویژه این که سفید رود و پارک جنگلی سردار جنگل هم در کنار جاده در دسترس هستند. کافی است یک جای پارک خوب پیدا کنید و از این فرصت استفاده کنید.کمی جلوتر از امام‌زاده هاشم به سمت رشت به کاروانسرای عباسی می‌رسید .
آدرس: جاده قزوین رشت، روستای امام‌زاده هاشم

سیری در رشت

بقعه دانای علی

در محله چمارسرا و در میان خیابان طالقانی بقعه‌ای وجود دارد که در هنگام تعریض خیابان آن را تخریب نکردند و به همان شکل در میان جاده حفظ شد.بقعه دانای علی آرامگاه عارف و زاهدی بوده که مردم علاقه و احترام زیادی به او داشتند. تا جایی که مردم می‌گویند او خیرات و برکات زیادی برای این محل داشت. شکل گنبد و معماری بقعه برای بازدیدکننده‌ها جذابیت دارد و البته اهالی رشت ارادت خاصی به این بقعه دارند.
آدرس: خیابان طالقانی نرسیده به بلوار رشتیان

سیری در رشت

شهرداری و پیاده‌راه اعلم الهدی

میدان شهرداری معروف‌ترین و پربازدیدترین جای دیدنی رشت است. میدان شهرداری محلی فراتر از «مرکز شهر» است. شمردن ویژگی‌های آن به ترتیب ثابت می‌کند که نباید از میدان شهرداری به سرعت عبور کرد.در حال حاضر خیابان‌های اطراف میدان شهرداری برای ورود خودرو بسته شده و تمام منطقه سنگفرش شده است. این پروژه بزرگ باعث شد ظاهر و ترافیک کل مناطق اطراف به طور کلی تغییر کنند.کاخ شهرداری رشت، اداره پست و تلگراف و کتابخانه ملی جزو ساختمان‌هایی بودند که در حدود سال‌های ۱۳۰۰ به سبک معماری شهر سن پترزبورگ روسیه ساخته شدند. قرار گرفتن دو ساختمان پست و شهرداری در دو ضلع میدان هارمونی خاصی ایجاد کرده است. به ویژه این که در سال‌های اخیر با بازسازی و نورپردازی این زیبایی دوچندان شد.

مجسمه بزرگ میرزا کوچک‌ خان سوار بر اسب، برج ساعت که هنوز هم صدای آن شنیده می‌شود، مجسمه‌ها و گل کاری‌های متعدد در این میدان یک فضای عالی برای وقت‌گذرانی ساخته است.در ورودی خیابان سعدی از میدان شهرداری در اکثر شب‌ها مراسم‌های فرهنگی، سخنرانی یا نمایشگاه‌هایی اجرا می‌شود.شاید دلیل دیگر جذابیت میدان شهرداری برای مردم وجود فروشنده‌ها و دستفروش‌های مواد غذایی و تنقلات باشد. در شب‌های شهر رشت اگر بارش باران اجازه دهد سر کبابی‌های اطراف میدان حسابی شلوغ است. بعد از کباب هم حتما یخ در بهشت و بستنی می‌چسبد.

سیری در رشت

بوستان مفاخر رشت

پارک یا بوستان مفاخر رشت از آن پارک‌های ساکت، دنج و زیبایی است که قدم زدن در آن مثل قرص مسکن قوی به انسان آرامش می‌دهد. درختان چند صدساله، افرا،‌ توسکا،‌ بلوط و کاج سراسر پارک را پر کرده‌اند.شاید با شنیدن نام بوستان مفاخر انتظار داشته باشید تندیس‌هایی از مفاخر را ببینید اما اینطور نیست و فقط بخش‌های مختلف پارک با نام بزرگان گیلانی نامگذاری شده است. در دو طرف راهرو‌های باریک بوستان تندیس‌های چوبی از شهدا به تازگی نصب کرده‌اند.
گوهررود از کنار بوستان مفاخر می‌گذرد و در روبروی ورودی بوستان یک پارک کوچکتر به نام سالارمشکلات وجود دارد که قدیمی‌ها می‌گویند یخچال طبیعی چماسرا در آنجا بود. می‌گویند مردم برف‌ها را در انتهای زمستان در چاله بزرگی دفن می‌کردند تا در بهار و تابستان از آن برای مصارف مختلف استفاده کنند.
آدرس: بلوار شهید بهشتی، خیابان هنر

سیری در رشت

باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی

پارک شهر یا همان باغ محتشم در حدود سال‌های ۱۲۴۰ توسط فرد ثروتمندی به نام اکبر خان بیگلربیگی ساخته شد. در ابتدا یک باغ شخصی بود نه عمومی. این باغ بعد از گذشت سال‌ها و بزرگ شدن نهال‌های کاشته شده به صادق خان اکبر محتشم الملک به ارث می‌رسد.نام محشتم هم از آن دوران مانده است. در دوران قبل از انقلاب باغ به دلیل بدهی‌های مالیاتی وراث به تصرف دولت درمی‌آید و دولت هم آن را به باغ عمومی تبدیل می‌کند.حالا باغ محشتم یا همان پارک شهر یکی از زیباترین پارک‌ها رشت شده است. اوج زیبایی باغ محتشم در فصل پاییز زمان ترکیب شدن زنگ‌های قرمز، زرد، و سبز با آبی آسمان است.
در وسط پارک عمارت کلاه‌فرنگی از دوران تاسیس باغ یعنی قاجاریه به جا مانده است. اکثر جشنواره‌ها و مراسم‌ها در کنار همین ساختمان تاریخی اجرا می‌شوند.به جز امکانات متداول پارک، یک دیواره مصنوعی برای تمرین سنگ‌نوردی، کانون پرورش فکردی کودکان و یک زمین فوتبال هم دارد. وجود مجسمه‌های مفهومی از جنس چوب هم به زیبایی باغ افزوده است.
آدرس: بلوار حافظ

سیری در رشت

برای دیدن بقیه جاهای دیدنی رشت می توانید اینجا کلیک کنید.

روستاهای نزدیک رشت

روستای پیر بازار

پیر بازار در گذشته به‌دلیل اتصال آبراه پیربازار به مرداب انزلی و غازیان انزلی، به‌عنوان اولین و پررونق ترین بندرتجاری دریای کاسپین در گیلان شناخته می‌شد.روستای پیر بازار در فاصله ۶ کیلومتری در شمال شهر رشت قرار دارد و بسیاری از افراد، آن را بخشی از خود شهر رشت می‌دانند. این روستا با بافت سنتی و بازار قدیمی و آب و هوایی دلچسب از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری اطراف رشت است که برای بازدید از آن به حدود دو ساعت زمان نیاز دارید.

پیر بازار در گذشته به‌دلیل اتصال آبراه پیربازار به مرداب انزلی و غازیان انزلی، به‌عنوان اولین و پررونق‌ترین بندرتجاری دریای کاسپین در گیلان شناخته می‌شد. جالب است بدانید که اولین خط راه‌ آهن در ۲۰۰ سال قبل، این منطقه را به مرکز شهر رشت متصل کرد و این آبراه تاریخی در واقع، امکان تردد کالا از رشت به تالاب انزلی و در نهایت به اروپا را امکان‌پذیر کرده بود. مسافران اروپایی نیز در قرن نوزدهم برای رسیدن به ایران از بندر پیر بازار تردد می‌کردند. در آن زمان، بیشتر کالاهای روسی از این بندر به رشت برده می‌شد و از آنجا به قزوین، زنجان، همدان، تهران و مازندران حمل می‌شد. رفت ‌و آمد قایق‌ها به بندر پیر بازار، پس از ساخت جاده رشت به انزلی محدود شد و این منطقه، ویژگی بندری خود را از دست داد.
فاصله از مرکز شهر رشت: ۱۱ کیلومتر – حدود ۲۰ دقیقه

سیری در رشت

ییلاق سلانسر

دهکده ییلاقی سلانسر، مکانی جادویی برای راه رفتن روی ابرها است که در شهرستان رودبار در ۱۲ کیلومتری غرب شهر رستم آباد قرار دارد. مسیر دسترسی به این منطقه، بسیار آسان و پوشیده از شالیزارهای جلگه سپیدرود، چشم‌اندازهایی از کوه درفک و گندم‌زارها و مراتع سرسبز است. برای رسیدن به این ییلاق، باید از یک جاده آسفالت و در نهایت، یک جاده خاکی در منطقه جنگلی پوشیده شده از درختان راش، کاج و بلوط بگذرید. دشت‌های سرسبز این منطقه در فصل بهار، پوشیده از شقایق‌های وحشی و گل‌های رنگارنگ می‌شوند و فرصتی مغتنم برای عکاسی و لذت بردن از طبیعتی بی‌نظیر را در اختیار شما قرار می‌دهند.
فاصله از مرکز شهر رشت: ۶۸ کیلومتر – یک ساعت و ۳۰ دقیقه

سیری در رشت

روستای اسطلخ جان

آب و هوای مطبوع، نزدیکی به قله درفک و چشم‌اندازهای سرسبز و زیبا، روستای اسطلخ جان را تبدیل به یکی از مقاصد طبیعت گردی محبوب کرده است
روستای اسطلخ جان در دهستان رحمت آباد شهرستان رودبار با قدمتی از چند صد سال قبل، یکی از جاذبه‌های گردشگری اطراف رشت است. نام این روستا در گذشته «سلچان» بوده است؛ اما نام آن در طول سال‌ها به‌دلیل وجود برکه‌ها و استخرهای متعدد به «اسطلخ جان» تغییر یافت. آب و هوای مطبوع، نزدیکی به قله درفک و چشم‌اندازهای سرسبز و زیبا، این روستا را تبدیل به یکی از مقاصد طبیعت گردی محبوب کرده است.

روستای اسطلخ جان، دارای دو بخش جلگه‌ای با آب و هوای گرم و مرطوب و کوهپایه‌ای با آب و هوایی معتدل است. برکه‌ها و استخرهای این روستا در در دل چمنزارها و مراتع سرسبز، منظره‌ای مسحور ‌کننده را خلق کرده‌اند که بی‌نهایت آرامش‌بخش است. در سفر به این منطقه روستایی، حتما سری هم به روستای «شهران» در شمال اسطلخ جان بزنید. برای رسیدن به این روستا، باید در مسیر آزادراه قزوین-رشت، پس از عبور از شهر رستم آباد، به‌سمت راست جاده نگاه کنید تا تابلوی ورودی آن را ببینید.
فاصله از مرکز شهر رشت: ۶۰ کیلومتر – یک ساعت و ۲۰ دقیقه

سیری در رشت

روستای استخرگاه رودبار

روستای استخرگاه از توابع بخش رحمت آباد و بلوکات رودبار، یکی دیگر از روستاهای زیبا و سرسبز در نزدیکی شهر رودبار است که در دامنه کوه درفک و در قلب جنگل‌های مسحورکننده قرار دارد. سفر به این روستا در تمام فصول سال از بهار پر از شکوفه‌های درختان و تابستان سرسبز گرفته تا پاییز رنگارنگ و زمستان سحرانگیز، تجربه‌ای به‌یادماندنی است. مسیر دسترسی به روستای استخرگاه با وجود چشم‌اندازهای طبیعی، آبشار استخرگاه در دل جنگل‌های بکر و سرسبز و دو استخر طبیعی در دو ضلع شرقی و غربی روستا، این مکان را تبدیل به یکی از بهترین دیدنیهای اطراف رشت کرده‌اند.
فاصله از مرکز شهر رشت: ۷۵ کیلومتر – یک ساعت و ۲۵ دقیقه

سیری در رشت

ییلاق سی دشت رودبار

ییلاق سی دشت یکی از مناطق خوش آب و هوای رودبار در ۳۰ کیلومتری شهر رستم آباد است که مکانی فوق‌العاده برای یک سفر یک‌روزه به شمار می‌آید. چشم‌اندازهای بکر و زیبایی در مسیر رسیدن به این ییلاق وجود دارند که فرصتی بی‌نظیر برای عکاسی یا کمپ کردن را به شما پیشنهاد می‌کنند. سی دشت در مسیر کوه درفک قرار دارد و شما می‌توانید پس از بازدید از آن به دل کوه بزنید. سفر به سی دشت در تمام فصول سال، میسر است؛ اما ما فصل بهار را به شما پیشنهاد می‌کنیم. دشت‌های ییلاق در فصل بهار، پوشیده از گل‌های رنگارنگ می‌شوند و در ماه خرداد، یک جشنواره توت‌فرنگی در این منطقه برگزار می‌شود که می‌توانید در آن، توت‌فرنگی محلی تازه، ارگانیک و طبیعی بخرید.
فاصله از مرکز شهر رشت: ۷۴ کیلومتر – یک ساعت و ۳۰ دقیقه

سیری در رشت

روستای اسکولک

روستای اسکولک در بخش بلوکات رودبار قرار دارد و دارای دو مسیر دسترسی از جاده قدیم و امامزاده هاشم است. محوطه‌های باستانی، پوشش گیاهی و آب و هوای دلپذیر از جمله جاذبه‌های این روستای زیبا هستند. روستای اسکولک در نزدیکی روستای نقله بر، واقع شده است و شما می‌توانید در یک سفر یک‌روزه از رشت، به هر دوی این روستاها سر بزنید و روزی پر از آرامش را در طبیعت بگذرانید.
فاصله از مرکز شهر رشت: ۳۶ کیلومتر – ۴۰ دقیقه

سیری در رشت

غذاهای محلی رشت

کباب ترش و جوجه ترش

کباب ترش یکی از معروف‌ترین غذاهای رشت است که در طعم دار کردن آن از سبزی محلی چوچاق و جعفری استفاده می‌شود. البته به جای این سبزی‌ها می‌توان از نعنا، گشنیز و جعفری استفاده کرد. در پخت این کباب علاوه بر سبزیجات از گوشت راسته گوساله و گوسفندی، پیاز، گردو، رب انار استفاده می‌شود و طعم منحصربه‌فردی دارد. جوجه ترش نیز همین ترکیبات را دارد فقط به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ استفاده می‌شود.

سیری در رشت

سیر قلیه

سیر قلیه از غذاهای قدیمی خطه گیلان است که همان‌طور که از نامش پیداست با سیر تازه محلی پخته می‌شود. . رطوبت و آب‌وهوای خاص این استان از دلایل اصلی میل به استفاده از سیر است. به‌همین‌دلیل بسیار مقوی است. این غذا همراه برنج سرو می‌شود و در پخت آن علاوه بر سیر، لپه، مرغ و تخم مرغ به کار می‌رود.

سیری در رشت

باقالاقاتق

یکی از معروف‌ترین غذاهای سنتی رشت و یک خورش بسیار خوشمزه است. این غذا با لوبیا سفید و باقلا همراه با سیر، تخم مرغ و شوید پخته می‌شود و در کنار برنج کته شمالی سرو می‌گردد. فقط باید یادتان باشد، تخم‌مرغی که به سیر، شوید، کره و زردچوبه اضافه می‌شود را هم نمی‌زنند و آن را به سادگی می‌شکنند و روی مواد می‌ریزند.

سیری در رشت

اناربیج

این خورشت پرطرفدار گیلان است که به ثبت ملی رسیده است و در فصل انار پخته می‌شود. در این خورش از مغز گردو، سبز، گوشت قرمز قلقلی، رب و آب انار استفاده می‌شود. ظاهر آن شبیه فسنجان است اما طعم بی‌نظیری دارد.

سیری در رشت

مرغ ترش

مرغ ترش نیز یکی از اصیل‌ترین غذاهای گیلانی است که رب انار نقش مهمی در طعم دهی آن دارد. در این غذا به‌جز رب انار از گردو، مرغ، سیر، پیاز، لپه و نعنا همراه ادویه استفاده می‌شود. سبزی این خورش نیز شامل گشنیز، جعفری، تره و برگ سیر است.

سیری در رشت

ترش تره

ترش تره از غذاهای محلی گیلان است که معمولاً در کنار ماهی سرخ شده یا دودی سرو می‌گردد. در طبخ این غذا از برنج، سبزی مخصوص، آرد، سیر، تخم مرغ، آب‌غوره یا آب‌نارنج و ادویه استفاده می‌شود. همان‌طور که از نامش پیداست این غذا طعم ترشی دارد.

سیری در رشت

میرزاقاسمی

میرزاقاسمی از آن غذاهای محلی گیلان است که شهرت و آوازه‌اش آن‌قدر زیاد شده که دیگر در تمام نقاط ایران به راحتی پخته و مصرف می‌شود. به قول فرنگی‌ها، رِسِپی این غذا یا همان دستور تهیه‌اش به شدت ساده است و همین موضوع در پرطرف‌دار بودن آن بی‌تاثیر نیست.

سیری در رشت

هتل های رشت

هتل کادوس

این هتل پنج ستاره یکی از زيباترين هتل‌های شهر رشت است. این هتل در بهترین منطقه مرکز استان گیلان واقع شده و دسترسی مناسبی به مناطق گردشگری و فرودگاه دارد.رستوران، فضای سبز، لابی، آسانسور، سالن کنفرانس، سالن اجتماعات، اعلام حریق، خشکشویی، نمازخانه، خودپرداز، کافی‌شاپ، پارکینگ، کافی‌نت استخر، سونا و جکوزی فروشگاه، اینترنت در قسمت لابی، تاکسی سرویس از امکانات هتل کادوس می باشد.
آدرس: رشت، بلوار آزادی

سیری در رشت

هتل شبستان

این هتل چهار ستاره یکی از هتل‌های مجلل شهر رشت است که در زمینی به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع و ۶ طبقه احداث شده است. هتل شبستان همچنین با امکاناتی نظیر وسایل ورزشی و همچنین وسایل صوتی‌وتصویری خدمات خوبی را فراهم کرده است. رستوران این هتل دارای انواع غذاهای ایرانی، فرنگی و محلی با چشم‌اندازی زیبا از رشت است.
آدرس: رشت، چهارراه گلسار، نبش خیابان بنت الهدی

سیری در رشت

هتل ساحلی بهارستان

هتل سه ستاره ساحلی بهارستان رشت در ساحل زیباکنار واقع شده است. این هتل ساکت و دنج شما را در مکانی به دور از ازدحام شهر قرار می‌دهد. هتل ساحلی بهارستان دارای امکانات تفریحی از قبیل فوتبال ساحلی، دوچرخه‌سواری، اسکی روی آب، قایق‌سواری و سوارکاری را برای مهمانان فراهم کرده است. از نقاط قوت برای انتخاب این هتل، ساحلی بودن آن است که به مهمانان این امکان را می‌دهد که از بالکن اتاق دریای زیبای شمال را ببینند. همچنین رستوران هتل با غذاهای محلی و سنتی در خدمت مهمانان است.
آدرس: رشت، جاده بندرانزلی، سه راه لیجارکی (حسن رود)، کیلومتر ۱۴ جاده زیباکنار ۳۰۰ متر بعد از پمپ بنزین

سیری در رشت

هتل آپارتمان صبوری

هتل صبوری رشت در سال ۱۳۹۴ در رشت افتتاح گردید. این هتل تازه‌ تاسیس دارای دو نوع سوییت از جمله First class وVIP است.
آدرس: رشت، روبه‌روی صدا و سیما، رودبارتان، جنب پمپ بنزین، روبروی پارک شهید گلستانی

سیری در رشت

هتل پامچال

هتل پامچال رشت یکی از بهترین مجتمع‌های اقامتی است. این هتل سه ستاره دارای سوییت خانوادگی، اتاق دوتخته و سه‌تخته است. هتل پامچال دارای قدمتی طولانی است که در بهترین نقطه شهر رشت قرار دارد.
آدرس: رشت، بلوار امام خمینی، ميدان مصلی

سیری در رشت

سوغات رشت

رشته خوشکار

رشته خوشکار یکی از محبوب‌ترین سوغات خوردنی رشت و استان گیلان است که در گذشته بیشتر در ماه مبارک رمضان پخت می‌شد. اما حالا می‌توانید مغازه‌هایی را ببینید که تنها مشغول تهیه رشته خوشکار هستند.مواد اولیه و طرز تهیه این شیرینی محبوب بسیار ساده است و برای تهیه رشته‌ها از آرد برنج و آب استفاده می‌شود. داخل رشته خوشکار را نیز معمولاً با گردو، مغز پسته، شکر، دارچین و هل پُر می‌کنند.

سیری در رشت

کلوچه فومن

کلوچه فومن یکی دیگر از شیرینی‌های گیلان و سوغات رشت است که محبوبیت زیادی در سراسر ایران دارد و در استان‌های دیگر نیز پخت می‌شود. همان‌طور که از نام این کلوچه پیداست فومنی است اما در تمامی شهرهای استان گیلان نیز تهیه می‌شود.برای تهیه این کلوچه از آرد، تخم مرغ، شکر، روغن حیوانی، گردو و دارچین استفاده می‌شود. کلوچه فومن نیز مانند رشته خوشکار دارای یک بخش درونی خمیر مانند است که برای تهیه آن از گردو و دارچین و شکر استفاده می‌شود.

سیری در رشت

کوکی

کوکی یکی دیگر از سوغات رشت است که در شیرینی‌ فروشی‌ها نیز عرضه می‌شود.البته این نوع کلوچه به صورت کارخانه‌ای نیز توسط برندهای مختلفی تولید می‌شود. از جذاب‌ترین بخش این کلوچه، تکه‌های شکلات یا کشمشی هستند که برای تهیه آن استفاده می‌شود.

سیری در رشت

چای ایرانی

درست است که دائقه ما به چای خارجی عادت کرده، اما اگر چند بار چای ایرانی دم کنیم، می‌بینیم که چه طعم و کیفیت خوبی دارد. چای ایرانی هیچ افزودنی ندارد و ارگانیک به‌حساب می‌آید، ضمن این‌که لیوان و فنجان را لکه نمی‌کند و رنگ نمی‌دهد. چه جایی بهتر از شمال برای خرید چای ایرانی؟ این سوغات رشت که سالم و برای سلامتی مفید است را حتما به خانه ببرید؛ شاید چای ایرانی بالاخره بتواند جایش را به‌درستی در نوشیدنی‌های روزمره‌ ما باز کند.

سیری در رشت

برنج

وقتی به شهر خوش‌مزه‌ها سفر می‌کنید، بیشتر سوغاتی‌ها خوراکی هستند! در رشت می‌توانید برنج ایرانی با بهترین کیفیت بخرید. بعد از خرید برنج خوش‌عطر شمال، آرد برنج را هم در فهرست خریدتان جا بدهید. آرد برنج سفید و باکیفیتی که با آن‌چه در بسته‌بندی‌های کارخانه‌ای می‌بینید، زمین تا آسمان فرق دارد.

سیری در رشت

درار یا دلار از محبوب‌ترین سوغات رشت

درار یا دلار که توافقی بر سر اسمش وجود ندارد، همان چاشنی سبز رنگی‌ست که با ماست، خیار یا گوجه سبز عالی می‌شود. انواع سبزی خوش‌عطری که خرد می‌شوند، کنار هم قرار می‌گیرند و با نمک مزه‌دار می‌شوند. معمولا فروشگاه‌هایی که زیتون و روغن زیتون می‌فروشند، دلار یا نمک سبز هم عرضه می‌کنند.

سیری در رشت

مربای بالنگ رشت

بالنگ میوه‌ای به شکل یک خربزه کوچک است که از درختچه‌ای به شکل غیرمنظم می‌روید. بالنگ از نظر گیاه‌شناسی زیرگونه‌ بادرنگ است و وزن آن‌ گاهی به یک کیلوگرم نیز می‌رسد.برای تهیه این مربای خوشمزه و متفاوت به‌عنوان یکی از سوغات رشت به بالنگ خشک، شکر، آب و جوهر لیمو نیاز دارید.

سیری در رشت

صنایع دستی رشت

بامبو بافی

بامبو که در فرهنگ فارسی به نی خیزران شهرت دارد گیاهی است که در سخت وسایل مختلف از آن استفاده می شود. این وسایل هم جنبه تزئینی و هم کارایی دارد زیرا بسیار کاربردی، مستحکم و باظرافت است.بامبو بافی یکی از صنایع دستی رشت و استان گیلان است که از صدها سال پیش رواج داشته. به گفته کارشناسان، نی خیزران یا همان بامبو اولین بار به همراه تخم چای، توسط کاشف السلطنه به ایران آورده شد. این گیاه زیبا در کنار مرداب ها و رودخانه های رشت و گیلان به راحتی رشد می کند و نمای زیبایی برای توریستان، مسافران و حتی اهالی همان مناطق ایجاد می کنند.
یکی از بهترین سوغاتی های رشت محصولاتی است که به وسیله گیاه بامبو و با به روش سنتی ساخته شده است. به غیر از زیبایی که همراه خود دارد، ارزش معنوی زیادی دارد، زیرا کار دست بوده و برای ساخت آن زحمت ها کشیده شده است.

سیری در رشت

دستبافت های پشمی رشت

پشم یکی از فرآورده های حاصل از دامداری است، در مناطقی از گیلان مانند ماسوله دامداری رونق دارد و پشم مرغوبی در آن مناطق تولید می شود. پس از چیده شدن پشم، توسط دستگاه های ریسندگی به نخ تبدیل شده و با استفاده از روش های مختلف شیمیایی یا طبیعی رنگ می شوند. زنان مناطق کوهستانی معمولا این نخ را در بافت لباس های پشمی مانند دستکش، شال گردن، بلوز، جوراب استفاده می کنند. هنر بافندگی یکی از قدیمی ترین هنرهای گیلان محسوب میشود، که زنان این خطه به آن مشغول هستند و می توان علاوه بر پشم بافی به نساجی و شالبافی اشاره کرد.

سیری در رشت

حصیر بافی

حصیربافی در رشت یکی از شاخص ترین صنایع دستی است که میتوان بعنوان یکی از مشاغل اصلی گیلان نام برد. زیرا با قدم زدن در بازارهای می توان انواع محصولات حصیری را دید که توسط هنرمندان با ذوق این منطقه بافته شده اند و همه به خرید ترغیب می شوند. مواد مورد نیاز برای بافت این حصیرها، گیاهی خودرو به نام سوف و نی هست که محل رشد آنها باتلاق می باشد.

سیری در رشت

مرواربافی رشت

مروار نوعی ترکه است که در استان های تهران و ملایر می توان تهیه کرد و به شکل سبد، ظرف میوه، ساک و … بافت می شوند. مرواربافی یکی از هنرهای محبوب و رایج بین مردم گیلان است. شهرهای صومعه سرا و اشرفیه از مراکز تولید این هنر هستند همچنین در رشت می توانید این صنایع دستی زیبا را ببینید.

سیری در رشت

چارق و چموش دوزی رشت

چارق یا چموش نوعی کفش چرمی است که مردم استان گیلان بخصوص در ماسوله و اطراف فومن برای راه رفتن در مناطق کوهستانی درست می کنند. اوایل بیشتر جنبه ی مصرفی داشت ولی امروزه بعنوان یک کالای تزئینی از آن استفاده می کنند. یکی از نکات قابل توجه در چموش دوزی این است که از هیچ چسب یا میخ و مواردی اینگونه جهت اتصال استفاده نمی شود و نقاط اتصال را می دوزند و همچنین فاقد هر گونه پاشنه ای است.

سیری در رشت

رشتی دوزی رشت

قلاب بافی یکی از هنرهایی است که در بین زنان بیشتر مناطق ایران مرسوم می باشد. اما هنرمندان هر منطقه قلابدوزی را به سبک خاصی انجام میدهند. که نمونه بارز آن قلابدوزی زنان رشت است که به رشتی دوزی معروف می باشد. ماده اولیه استفاده شده در این هنر نخ های ابریشمی است. یکی از ویژگیی های منحصر بفرد رشتی دوزی رشت استفاده از رنگ های متنوع است. از این هنر در انواع لباس هل،کیف و کفش، روتختی، رومیزی و … استفاده میکنند که جلوه بسیار زیبایی پدید می آورند.

سیری در رشت

چادرشب بافی رشت

چادرشب پارچه ای است در ابعاد ۲*۲ متر که در بسیاری از شهرها و روستاهای رشت بافت می شود. در گذشته این پارچه ها از ابریشم خالص بر روی پاچال که نوعی دستگاه چوبی است بافته می شدند اما امروز در بافت آن ها از الیاف، پشم و نخ مصنوعی استفاده می کنند. رنگ و طرح های زیبای این پارچه ها نظر همگان را به خود جذب می کند و می تواند یادگاری خوبی از رشت باشد.

سیری در رشت

رستوران های رشت

رستوران شکم‌ الملوک

یکی از رستوران‌های بسیار معروف شهر رشت که از غذاهای بسیار خوش‌طعم و فوق‌العاده‌ای برخوردار است، بی‌شک رستوران شکم الملوک نام دارد. این رستوران دارای یک مکان جذاب و زیبا بوده که وجود موسیقی زنده، آن را دلپذیرتر می‌کند. فضای رستوران شکم الملوک رشت بسیار بزرگ بوده و از دکوراسیون هیجان‌انگیزی برخوردار است. این رستوران به دلیل آن که در کنار یک هتل بسیار مدرن و معروف به نام هتل کادوس رشت قرار دارد، میزبان بسیاری از افراد مشهور و محبوب کشورمان هم خواهد بود.
تمام غذاهای سرو شده در رستوران شکم الملوک واقعا لذیذ و خوش‌طعم هستند اما نمی‌توان سینی ملوکانه و دوغ ملوک پسندش را از دست داد. شکم‌ الملوک یکی از پرطرفدارترین و بهترین رستوران ‌های رشت بوده و پرسنل بسیار خوش‌برخوردی دارد. اگر تا به حال، غذای این رستوران را میل نکردید، حتما در سفر بعدی خود به شهر زیبای رشت، آن را امتحان کنید تا تجربه‌ای لذت‌بخش از یک غذای دلچسب برای همیشه در ذهنتان ثبت شود. شما همچنین می‌توانید با خیال راحت، خانواده و دوستان خود را به این رستوران دعوت کنید و خاطره‌ای به یادماندنی برای آن‌ها رقم بزنید. در ادامه به برخی از غذاهای منوی این رستوران به همراه قیمت، آدرس و شماره تلفن آن اشاره خواهیم کرد.
آدرس : بلوار منظریه، جنب هتل بزرگ کادوس

سیری در رشت

رستوران محرم

رستوران محرم را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین رستوران‌های شهر رشت دانست که با کسب بیش از ۷۰ سال تجربه موفق توانسته یکی از مشهورترین برندهای رستوران در سطح کشور را به خود اختصاص دهد. فضای این رستوران بسیار بزرگ و زیبا بوده و از غذاهای ایرانی و محلی بسیار لذیذ و باکیفیتی برخوردار است. بد نیست بدانید که محلی‌ها، عنوان سلطان کباب را به رستوران محرم نسبت داده‌اند. یکی از اولویت‌های رستوران محرم که در حقیقت مهم‌ترین عامل برای تبدیل شدن به یک رستوران خوب محسوب می‌شود، کیفیت مواد اولیه است. کیفیت بالای مواد اولیه برای این رستوران بسیار حائز اهمیت بوده و مهم‌ترین دغدغه مدیریت رستوران محرم را می‌توان تهیه مواد اولیه درجه یک عنوان کرد. سرآشپزان رستوران محرم بسیار مجرب بوده و همواره سعی در سرو غذاهای لذیذ و خوشمزه دارند.
بد نیست بدانید که رستوران محرم برای اولین بار در سال ۱۳۲۳ به صورت یک مغازه سرو غذا در خیابان ناصریه قدیم، کار خود را شروع کرد و هم‌اکنون در تقاطع منظریه قرار دارد. این رستوران، مشتریان و طرفداران زیادی از سراسر کشور داشته و همین مسئله موجب شلوغی و تردد زیاد آن شده است. دیزاین داخلی رستوران محرم، زرد و نارنجی رنگ بوده که توانسته فضای آن را به خوبی گرم و صمیمانه کند. تنوع غذاهای گیلانی در این رستوران بسیار زیاد بوده و تقریبا همه غذاهای گیلانی در آن طبخ می‌شوند. کباب و خورشت باقلی قاتوق رستوران محرم که یکی از بهترین رستوران های رشت به شمار می‌رود را حتما امتحان کنید. رستوران محرم هر روز از ساعت ۱۱ ظهر الی ۱۱ شب، آماده سرویس‌دهی است.
آدرس: بلوار امام خمینی (ره)، روبروی دانشکده دندانپزشکی

سیری در رشت

رستوران رازقی

یکی از مدرن‌ترین و شیک‌ترین رستورا‌ن‌ های رشت که طرفداران بسیار زیادی دارد، رستوران رازقی بوده که از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرده است. فضای داخلی این رستوران بسیار لوکس و زیبا بوده و برای برگزاری مهمانی و پذیرایی‌های شما انتخابی مناسب به شمار می‌رود. منوی این رستوران طیف وسیعی از غذاهای ایرانی، فرنگی و گیلانی را شامل شده و به همین دلیل متناسب با هر سلیقه‌ای است. رستوران رازقی در دو طبقه بسیار شیک بنا شده و دارای پارکینگ اختصاصی است.

برخورد پرسنل رستوران رازقی بسیار محترمانه بوده و کیفیت غذاهای آن واقعا بی‌نظیر است. اجرای زنده پیانو در رستوران، لذت صرف یک غذای خوشمزه را برای شما دوچندان کرده و تجربه‌ای به یادماندنی در ذهن شما ثبت خواهد کرد. توصیه ما به شما این است که پیش از رفتن به رستوران رازقی، برای خود میز رزرو کنید، زیرا این رستوران به دلیل محبوبیت و شهرت خاص خود در اکثر مواقع شلوغ است. همه غذاهای رستوران رازقی فوق‌العاده هستند، اما شیشلیک بره، پلوکباب محلی، استیک، ماهی قزل آلا و ماهی سفید آن از محبوبیت بیشتری برخوردارند. قیمت غذاهای رستوران رازقی که جز بهترین رستوران های رشت به شمار می‌رود، تقریبا زیاد بوده و از ساعت ۹ صبح الی ۱۲ شب آماده ارائه خدمات به مشتریان خود است.
آدرس : گلسار، بلوار سمیه، نبش خیابان ۱۲۳

سیری در رشت

رستوران شورکولی

شورکولی یکی از بهترین رستوران ‌های رشت محسوب شده و به معنای ماهی کولی شور است. رستوران شورکولی در سال ۹۵ به عنوان یکی از محبوب‌ترین رستوران های رشت انتخاب شده و به جرات می‌توان گفت که خوشمزه‌ترین غذاهای گیلانی را طبخ می‌کند. طعم و کیفیت غذاهای این رستوران واقعا بی‌نظیر بوده و دارای محیطی صمیمانه و دلنشین است. رستوران شورکولی در داخل خانه‌ای باصفا به همراه گل‌هایی زیبا و رنگارنگ قرار گرفته و فضای سنتی آن در کنار ظروف سفالی و چینی برای سرو غذا موجب شده تا خاطره‌ای به یاد ماندنی برایتان به وجود آید.
جالب است بدانید که بسیاری افراد تنها برای صرف غذا در این رستوران، به شهر رشت سفر می‌کنند، زیرا معتقدند که رستوران شورکولی علاوه بر طبخ غذاهای بسیار خوشمزه و فوق‌العاده، دارای یک محیط صمیمی و آرامش‌بخش است. بد نیست بدانید که روی دیوارهای این رستوران، تابلوها و عکس‌هایی قدیمی از رشت نصب شده تا تاریخ این شهر را در ذهن شما تداعی کند و بیش از پیش بر فضای نوستالژیک آن بیفزاید. تنوع غذایی در یکی از بهترین رستوران های رشت یعنی شورکولی را می‌توان عالی توصیف کرد و هر ساله میزبان بسیاری از مسافران و گردشگران است، بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از رفتن به این مکان برای خود میز رزرو کنید.
آدرس : بلوار گلسار، ابتدای بلوار توحید

سیری در رشت

رستوران دوران

یکی دیگر از بهترین رستوران های رشت که علاوه بر کیفیت بی‌نظیر از قیمت مناسبی هم برخوردار است، رستوران دوران بوده که دیزی سنگی‌اش نظیر ندارد. اگر دلتان برای یک دیزی خوش‌مزه و لذیذ لک زده است، حتما دیزی سنگی رستوران سنتی دوران را امتحان کنید. این رستوران محیط بسیار بزرگی ندارد، اما فضای دنج و گرم آن واقعا لذت‌بخش است. در کنار رستوران دوران همیشه جای پارک بوده و ساعت کاری آن هم از ۱۲ ظهر الی ۱۲ شب است.
آدرس: میدان جهاد، ابتدای رشتیان، ۲۴ متری، جنب پیتزا حاتم

سیری در رشت

رستوران اردشیر

این رستوران از سال ۱۳۵۱ فعالیت خود را آغاز کرده و راز ماندگاری خود را در کیفیت عالی مواد اولیه، روش‌های طبخ سنتی و برخورد خوب پرسنل می‌داند. اردشیر یکی از بهترین رستوران های رشت بوده و دارای سرآشپزی باتجربه و ماهر است. همه غذاها در این رستوران خوشمزه و درجه یک هستند، اما شیشلیک، ماهی سفید و مرغ شکم‌پر از بهترین‌های آن به شمار می‌روند. جالب است بدانید که رستوران اردشیر بسیار محبوب و معروف بوده و همین مسئله موجب شده که هنرمندان و بازیگران بسیاری برای صرف غذا به این رستوران بیایند.
آدرس: سه راه پاستوریزه، ابتدای خیابان فلسطین، خیابان شهید ایزددوست

سیری در رشت

کباب سرای حاج حسین

با این‌که رستوران‌ها و کبابی‌های بسیاری در شهر رشت وجود دارد، اما به جرات می‌توان گفت که کبابی حاج حسین هنوز یکی از محبوب‌ترین و بهترین رستوران های رشت به شمار می‌رود. معروف‌ترین غذای کبابی حاج حسین، کباب دوش آن است. شهر رشت علاوه بر طبخ بهترین کباب ترش، به کباب دوش هم شهرت دارد. روی گردن گاو نر یا همان ورزا یک برآمدگی بوده که به آن دوش کول می‌گویند. این قسمت در گاوهای نر پیر فایده چندانی ندارد، اما در ورزاهای جوان دارای خواص زیادی بوده و دارای لایه لایه گوشت قرمز و چربی است.
دوش کباب برخلاف سایر کباب‌ها ریزتر خرد شده و چندین ساعت در پیاز خلال شده ریز خوابانده می‌شود. نرمی و خوشمزگی گوشتی که چند روز از ذبح آن گذشته باشد، بهتر از گوشت تازه بوده و با آن قابل قیاس نیست. خوردن تنها یک بار دوش کباب رستوران حاج حسین، کافی ا‌ست تا مشتری دائم و پرو پا قرص آن شوید. قیمت کباب‌های این رستوران بسیار مناسب و منصفانه بوده و دارای پرسنل بسیار مودب و خوش‌ اخلاقی است. ما به شما این اطمینان را می‌دهیم که با رفتن به کباب‌سرای حاج حسین، لذت صرف یک غذای درجه یک در محیطی بسیار دنج و صمیمی را تجربه خواهید کرد.
آدرس : میدان زرجوب، جنب پل آهنی

سیری در رشت

رستوران جهانگیر

رستوران جهانگیر رشت، اولین پلوکبابی محلی استان گیلان و یکی از بهترین رستوران های رشت است که در سال ۱۳۴۲ فعالیت خود را آغاز کرد. بسیاری از گیلانی‌ها، به خصوص رشتی‌های اصیل از این رستوران خاطره دارند و غذاهای آن بسیار پرطرفدار است. کباب‌‎های رستوران جهانگیر بسیار خوشمزه بوده و طرفداران پر و پا قرصی دارد. تنوع غذاها در این رستوران بالا نیست، اما همان چند غذای محدودش هم بسیار خوش‌طعم و پرطرفدار هستند.
رستوران جهانگیر دارای یک سالن بزرگ برای مهمانی‌های خانوادگی شما بوده و از پرسنل بسیار مودبی برخوردار است. اگر می‌خواهید بهترین کباب کوبیده عمرتان را بخورید، به هیچ عنوان نام رستوران جهانگیر را از یاد نبرید، البته ماهی سفید این رستوران هم بسیار معروف است. رستوران جهانگیر از ساعت ۱۲ تا ۱۶:۳۰ عصر و ۷:۳۰ غروب تا ۱۱ شب آماده سرویس‌دهی به مشتریان خود است.
آدرس : میدان زرجوب

سیری در رشت

بهترین زمان سفر به رشت

رشت، تابستان‌های گرم و شرجی با دمای ۳۷ درجه سانتی گراد تجربه می‌کند و می‌توان گفت رطوبت هوا در این فصل بسیار آزاردهنده است. طبق اطلاعات هواشناسی، گرم‌ترین زمان رشت ماه مرداد و سردترین زمانش ماه بهمن است. در زمستان دمای هوای رشت تا منفی ۵ درجه کاهش می‌یابد. بنابراین، بهترین زمان سفر به رشت از نظر آب و هوا، اوایل بهار (اردیبهشت) تا اواخر آن و اوایل پاییز است. در ماه مهر سردی هوا چندان زیاد نیست و منظره رنگارنگ پاییزی رشت بی‌نظیر و رویایی می‌شود.

سیری در رشت

روش های سفر به رشت

سفر با اتومبیل شخصی

برای رسیدن به رشت زیبا راه‌های متعددی وجود دارد که همه سرسبز و زیبا هستند. این شهر از جمله شهرهایی است که جاده‌اش نه‌تنها شما را خسته نمی‌کند، بلکه هر لحظه بیشتر و بیشتر به وجد می‌آورد. اگر در یک روز عادی و بدون ترافیک از تهران به سمت رشت حرکت کنید، حدود ۴ ساعت در جاده خواهید بود. اما در روزهای آخر هفته و یا تعطیلات به خصوص در تعطیلات نوروزی به دلیل ترافیک سنگین ممکن این راه ۴ ساعته را در ۱۰ ساعت بپیمایید. بهترین زمان شروع حرکت به سمت رشت از تهران صبح یک روز آفتابی در وسط هفته است. از تهران به سمت کرج و سپس قزوین حرکت کنید. ۲۰ کیلومتر مانده به قزوین به یک مجتمع رفاهی می‌رسید.
یک کیلومتر پس از مجتمع رفاهی از دو راهی زنجان و رشت، از خروجی رشت مسیر را ادامه دهید. از این قسمت به بعد مسیری سرسبز و هوایی لطیف شما را همراهی خواهد کرد.

سفر با اتوبوس

اگر هم ماشین شخصی ندارید یا به هر دلیل حوصله و توان رانندگی ندارید، اتوبوس رشت گزینه خوبی برای سفرهای زمینی به این شهر است. رشت ۴ پایانه به نام‌های پایانه خط کناره، پایانه پل بوسار، پایانه فجر و پایانه میدان گیل دارد. اتوبوس‌های ترمینال رشت در مسیر شهرهای برون استانی شامل تهران (پایانه غرب، آزادی)، قرچک، پایانه ساری، پایانه قم، اصفهان (پایانه صفه و کاوه)، پایانه کاوه، کاشان، زرین شهر، فولاد شهر، پایانه مشهد مقدس، پایانه تبریز، شیراز، پایانه اهواز، اندیمشک، پایانه کرمان، سیرجان، پایانه ارومیه، مهاباد، پایانه اراک، زنجان، پایانه بندرعباس، سنندج، سقز، پایانه کرمانشاه، پایانه همدان، ملایر، پایانه خرم آباد، پایانه شهرکرد، مهران، بروجرد، یزد، اردبیل، پایانه گرگان و گنبد کاووس فعالیت می‌کنند.

سفر با هواپیما

فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت، واقع در بلوار ولیعصر در هر هفته ۴۲ پرواز ثابت به ۷ مقصد داخلی و ۲ پرواز به مقصد خارجی دارد. فرودگاه رشت به دلیل قرار گرفتن در دل استان گیلان و ۷ کیلومتری جاده رشت به انزلی، سفرهای هوایی تمام شهرستان‌های استان گیلان و استان‌های همجوار را پوشش می‌دهد.

سفر با قطار

پیشینه احداث و بهره‌برداری موفق اولین راه آهن در رشت، به بندر انزلی و بندر پیربازار برمی‌گردد. راه آهن قزوین-آستارا-رشت-انزلی مهم‌ترین پروژه ریلی کشور است که تکمیل‌کننده کریدور شمال، جنوب و متصل‌کننده ایران به اروپا محسوب می‌شود. گفتنی است که راه آهن قزوین-رشت نیز از مهم‌ترین پروژه‌های مسیر ریلی ایران است که قزوین، رشت، انزلی و آستارا را به هم وصل کرده و سپس به کشور آذربایجان و خط ریلی اروپا متصل می‌شود. به همین دلیل خرید بلیط قطار رشت در میان مسافران بسیار محبوب است.
ایستگاه راه آهن رشت در جنوب غربی شهر واقع شده و مابین فومن و رشت قرار دارد. دسترسی به ایستگاه راه آهن رشت از مرکز شهر با رانندگی تقریبا ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت طول می‌کشد. ایستگاه‌های بین راهی قطار تهران رشت هرکدام زیبایی خاصی دارند و عبارتند از: تهران، کرج، هشتگرد، ایستگاه سیاه چشمه قزوین، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، ایستگاه فلکده (راه آهن رشت)، پیربازار (روستایی در شمال غرب رشت).

جاذبه های تاریخی رشت کدامند؟

موزه و خانه میرزا کوچک خان، موزه میراث روستایی گیلان، کاروانسرای عباسی، موزه باستان‌شناسی، خانه ابریشمی

شهر رشت با چه عنوانی در یونسکو ثبت شده است؟

رشت به عنوان شهر خلاق غذا با ۲۲۰ غذای بومی و خاص در یونسکو به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده است.

بهترین زمان سفر به رشت چه موقع است؟

آب و هوای رشت در بهار بویژه فروردین و اردیبهشت متعادل ترین دما و بارندگی را دارد و برای سفر عالی است.

           
نویسنده :
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *