جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سوغات و صنایع دستی نیشابور

تاریخ بروزرسانی :
۱۷ اسفند ۱۳۹۶

نام نیشابور به سبب وجود معادن غنی با فیروزه قرین بوده و تراشیدن و شکل دادن به این سنگ قیمتی از امروزه نیز حرفه های قدیمی و سودمند آن دیار به شمار می رود.
در حال حاضر معادن فیروزه در شمال غرب نیشابور و دامنه های بینالود قرار دارند . فیروزه انواع گوناگونی دارد که از جمله می توان به فیروزه عربی، شجری، شروام، عجمی (بهترین نوع فیروزه) تو خال و چاغوله اشاره کرد . فیروزه بیشتر به عنوان نگین و ترصیع در انگشتر ، گردن بند و ظروف نقره استفاده می گردد . فیروزه مشهورترین سوغات شهرستان نیشابور است که شهرتی جهانی دارد. از سایر صنایع دستی می توان به قالی بافی ، سفال گری و لعاب کاری و از دیگر سوغات این شهر می توان به ساقه های ترد گیاه اساطیری ریواس و گلهای در فصل بهار اشاره کرد.

Firozetarashi  سوغات و صنایع دستی نیشابور

قلمدان ها و حدیث سلسله الذهب

به نقل از اقوال شفاهی و برخی مکتوبات مشهور است که حضرت رضا (ع) در هجرت تاریخی خویش از مدینه به مرو در مسیر خود به شهر نیشابور وارد شده است و حدیث بلند مرتبه سلسله الذهب که چکیده تاریخ شیعه را در خود جای داده در جمع نیشابوریان بر زبان مبارک حضرت جاری گشته است. معروف است که نیشابوریان برای کتابت حدیث قلمدان ها را باز نموده و فرمایشات حضرت را نگاشته اند . می گویند تعداد قلمدان ها متجاوز ار ۳۰ هزار عدد بوده و در قولی دیگر ۱۲ هزار عدد ذکر گشته است که این خود حکایت از رواج هنر قلمدان سازی و میزان ادیبان ، دانایان و باسوادان این شهر فرهنگی می کند.
اگرچه امروزه این هنر در نیشابور از رواج پیشینی برخوردار نیست . اما جای تأمل است که به یاری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان در جهت احیای آن اقدامات عاجلی انجام گیرد.

 

180  سوغات و صنایع دستی نیشابور
ریواس
ریواس در دامنه بینالود رشد می‌کند و به‌عنوان یکی از سوغاتی‌های خوراکی نیشابور شناخته می‌شود. بومیان با چیدن سنگ دور ساقه ریواس، آن را می‌پرورانند و این کار باعث بلند شدن ساقه ریواس می‌شود.

ریواس سوغات و صنایع دستی نیشابور

قلمدان و حدیث سلسله الذهب
به نقل از اقوال شفاهی و برخی مکتوبات مشهور که امام رضا (ع) در هجرت تاریخی خویش از مدینه به مرو در مسیر خود به نیشابور واردشده است و حدیث بلندمرتبه سلسله الذهب که چکیده تاریخ شیعه را در خود جای‌داده در جمع نیشابوریان بر زبان مبارک حضرت جاری گشته است.
اهالی نیشابور برای نگاشتن فرمایشات حضرت از قلم استفاده می‌کردند و این قلم‌ها در قلمدان‌های زیبایی نگه‌داشته می‌شده است. اگرچه امروز هنر قلمدان سازی مثل قبل در نیشابور رواج ندارد ولی این هنر درگذشته به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین هنرهای منطقه بوده است.

فیروزه
نام نیشابور به دلیل وجود معادن غنی با فیروزه قرین بوده و تراشیدن و شکل دادن به این سنگ قیمی یکی از قدیمی‌ترین حرفه‌ها در این منطقه است. در حال حاضر معادن فیروزه در شمال غرب نیشابور و دامنه‌های بینالود قرار دارند. فیروزه انواع گوناگونی دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به فیروزه عربی، شجری، شروام، عجمی (بهترین نوع فیروزه)، توخال و چاغوله اشاره کرد.
فیروزه بیشتر به‌عنوان نگین انگشتر و ترصیع در انگشتر، گردنبند و ظروف نقره استفاده می‌شود. فیروزه درواقع مشهورترین سوغات شهرستان نیشابور است که آوازه‌ای جهانی دارد.فیروزه‌ نیشابور که‌ بهترین‌ نوع‌ و گران‌ترین‌ است به همین‌ علت، این‌ استان، به‌ خصوص‌ شهر مشهد، مرکز تراش‌ و معاملات‌ عمده‌ فیروزه‌ در جهان‌ است؛ به‌ طوری‌ که‌ مقدار زیادی‌ فیروزه‌ استخراجی‌ از معادن‌ دیگر کشورها را در مشهد تراش‌ می‌ دهند و از آن‌ جا به‌ دیگر بازارهای‌ جهانی‌ وارد کنند. فیروزه‌هایی‌ که‌ در مشهد تراش‌ داده‌ می ‌شوند به‌ نام‌ فیروزه‌ خراسانی‌ مشهورند.

فیروزه سوغات و صنایع دستی نیشابور

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 5 میانگین: 2.4]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • علی طاهرخانچی

    نیشابور فیروزه های بسیار زیبا و جذابی دارد .

    ۲۰ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *