جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سوخته نگاری ، نقش قلم داغ روی بوم چوبی

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ بهمن ۱۳۹۷

با هنر سوخته نگاری روی چوب ، هر نقشی را که می توان با فشار قلم داغ روی چوب ایجاد کرد، با سوختن چوب نقش جان می گیرد. به طور معمول برای ایجاد این نقوش از هویه استفاده شده و با استفاده از حرارت،تکنیک های خاص از قبیل تغیر دما و سرعت دست در زمان سوخته نگاری ، طیفی از رنگ قهوه ای روی چوب ایجاد شده، جلوه و زیبایی خاصی داشته و هنری ماندگار و منحصر به فرد را رقم می زند.
علی اکبر نصرآبادی، نقاشی با تکنیک چوب سوز را برای اولین بار به ایران آورده است.
وی که از سال های پیش از انقلاب اسلامی کار به شیوه چوب سوز را آغاز کرده است، در مدت زمان نقاشی با این تکنیک، ابزارهای مختلف و شیوه های نوینی به این تکنیک نقاشی افزوده است و در حال حاضر به عنوان یکی از برجسته ترین استادان هنر چوب سوز به شمار می رود.
وی فارغ التحصیل معماری است و تاکنون ۸۳ نمایشگاه در ایران و دیگر کشورها دنیا برگزار کرده است.
علی اکبر نصر آبادی در گفت وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا اظهار کرد: رنگ و خاک را هیچ بومی مثل چوب نمی تواند نشان دهد که گویا باشد.

وی با اشاره به تکنیک چوب سوز افزود: بیشتر آثار را روی لایه هایی از چوب کار می کنم اما بعضی را هم روی برش هایی از کنده های درخت که آن ها را صیغلی و صاف کرده ام انجام می دهم.

وی گفت: از هر ابزار و شیوه ای که چوب را بسوزاند در این سبک استفاده می کنم و در این روش سه عامل مطرح است که با به دست آوردن تجربه می توان به کنترل آن ها پرداخت؛ یکی جنس چوب است چون جنس بافت بعضی چوب ها به صورتی است که نمی سوزند. دوم، ولتاژ برق یا شدت شعله آتشی که از آن برای سوزاندن استفاده می کنیم و سوم قدرت دست به هنگام کار با ابزار سوزاندن است.

نصرآبادی افزود: صفحه چوبی که استفاده می شود یا بافت و گره دارد و یا یک دست است. اگر چوب بافت داشته باشد طبعاً موضوع اثر را با نقش بافت چوب هماهنگ می کنم؛ در غیر این صورت روی سطح یک دست چوبی موضوع را با مداد طراحی می کنم و پس از طراحی با قلمی که مکانیسم هویه دارد و با برق کار می کند و نوکش شکل یک قلم درشت خوشنویسی دارد، بخش های طراحی شده را می سوزانم و پهنی و نازکی این قلم، درجه تیرگی و روشنی های متفاوتی را حین کار می دهد.

وی اضافه کرد: پس از آن، اگر لازم شد روی بخش هایی از کار با آکرلیک رنگ گذاری می کنم و سپس برای پایداری رنگ خود چوب که رنگ زمینه است و رنگ های گذاشته شده، لعاب های مختلف تثبیت کننده روی آن می زنم.

نصرآبادی که در اصل رشته معماری تحصیل کرده اما نقاشی را نیز با معماری ادامه داده است، با اشاره به چگونگی ابداع این شیوه گفت: هنر نقاشی با سوزاندن چوب که نام چوب سوز را بر آن گذاشتم، در واقع تکنیکی بود که هنگام دانشجویی در قبل از انقلاب به آن دست پیدا کردم. سوزاندن چوب را با هدایت حرارت نور خورشید به وسیله ذره بین شروع کردم و چون در آن زمان به جز شعله آتش و ابزارهای فرعی، ابزار اصلی برای این کار وجود نداشت با طراحی قلم مخصوصی به دست برادرم که متخصص موتور هواپیما بود ساخته و من نیز این هنر را ادامه دادم.

نصرآبادی گفت: چون معمار بودم، با چوب سوز شروع به مطالعه ابنیه تاریخی کشور کردم و این ابنیه که بیشتر خاکی است را روی چوب که از همین خاک می روید و با سوزاندن که طبیعت چوب است به کار گرفته و ساختم و نتیجه کار تابلوی نقاشی بود که مطلوب تر از هر تکنیک دیگر جلوه می کرد.

وی افزود: سوزاندن یا سوختن طبیعت چوب است و به طور قطع کسانی به طور اتفاقی با ابزاری مثل فلز داغ، چوبی را با سلیقه خود سوزانده و نقشی یا طرحی را ساخته باشند می توانند این هنر را دنبال کنند و به طور حرفه ای هنر چوب سوز را فرا گیرند.

نصرآبادی ادامه داد: بسیار خوشحالم که این تکنیک در بین علاقه مندان و هنرمندان نسل جوان در حال گسترش و رونق است.

علی اکبر نصرآبادی متولد ۱۳۳۱ تهران است. وی فارغ التحصیل معماری بوده و تاکنون بیش از ۸۳ نمایشگاه داخلی و خارجی از هنر چوب سوز داشته است.

سوخت نگاری 1 سوخته نگاری  ، نقش قلم داغ روی بوم چوبی

سوخت نگاری سوخته نگاری  ، نقش قلم داغ روی بوم چوبی

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    يك هنر بسيار ديدني و زيباست كه نيازمند حمايت مردم است با خريد كردن اين اثار زيبا

    ۲۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد