رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۷ تیر ۱۳۹۸

سنندج صاحب هفت باغ فرهنگی می‌شود

لینک این مطلب کپی شد!

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه هم اکنون این استان هم اکنون ۲۲ طرح در ۲۰ محله هفت شهر طرح بازآفرینی شهری در دست اجرا دارد افزود: پروژه انبار غله بزرگترین طرح بازآفرینی کشور است که می‌تواند همه دستگاه‌ها ی استان را در برنامه‌ای جامع هماهنگ و به بازتولید فضاهای فرهنگی و تفریحی یاری کند.محمدصدیق ثابتی اظهار داشت: این پروژه در صورت نهایی شدن، در مساحتی درحدود ۲۸ هکتار که با اراضی پیرامونی به ۳۲ تا ۳۴ هکتار، اجرا می‌شد.وی با اشاره به اینکه محدوده انبارغله در واقع زمین‌هایی با کاربری خاکستری هستند که در اطراف آنها زمین‌های دولتی قرار گرفته اند، اضافه کرد: زمین‌های با کاربری خاکستری زمین‌هایی هستند که زندان و انبار سوله در آن ایجاد شده که نه تنها خدماتی برای شهر ندارند بلکه بخشی از نفس شهر را هم می‌گیرند.

باغ فرهنگی سنندج سنندج صاحب هفت باغ فرهنگی می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: در حال حاضر طرحی تهیه شده که این زمین‌ها به شهر برگردانده شود تا از آنها برای کاربری‌های فرهنگی، مسکونی، تجاری و گردشگری استفاده شود.

ثابتی با بیان اینکه تاکنون فاز یک مطالعات پروژه انبار غله به طور کامل تمام شده است، گفت: در حال تهیه طرح جامعی هستیم تا پس از آماده سازی در کمیسیون ماده ۵ ارائه شود و با دریافت مجوزهای لازم این پروژه اجرایی شود.

وی افزود: به دلیل اینکه بیشتر زمین‌های این محدوده، اوقافی است باید در کارگروه ملی وقف نیز مورد بحث قرار بگیرد و با رسیدن به طرح جامی سه بعدی افق پنج ساله‌ای برای آن تعیین شود.

ثابتی گفت: بر اساس برنامه‌ای که برای این پروژه تاکنون تهیه شده، قرار است این مساحت ۳۲ هکتاری به هفت باغ تبدیل شود، که شامل باغ معماری، باغ آئین، باغ هنر، باغ مجسمه، باغ سینما و باغ کتاب و مجتمع اقامتی و تفریحی می‌شود.

وی افزود: همچنین املاکی با کاربری مسکونی تجاری داخل آن ایجاد می‌شود تا مجموعه خدماتی، رفاهی و مسکونی کاملی را تشکیل دهد.

سالانه ۲۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری در کشور هزینه می‌شود که ۱۰۰ هزار میلیارد ریال از این میزان اعتبار از سوی بخش خصوصی، ۷۰ هزار میلیارد ریال از سوی شهرداری‌ها و ۸۰ هزار میلیارد ریال نیز از سوی دولت هزینه می‌شود که اعتبار تمام طرح‌های اجرا شده در کردستان از محل منابع دولتی تأمین شده است.

هم اکنون ۳۰ درصد جمعیت شهری کشور شامل ۱۹ میلیون نفر از ۵۶ میلیون نفر جمعیت شهری در مناطق و محلاتی با بافت فرسوده، تاریخی و ناکارآمد زندگی می‌کنند و این میزان در استان کردستان حدود ۵۰ درصد از جمعیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفری است.

در سال ۹۰ و بر اساس مصوبه دولت دهم چند روستای بزرگ کردستان به شهر تبدیل شد که کارشناسان حوزه عمران شهری معتقدند این موضوع بدون مطالعه و کار کارشناسی صورت گرفت و تبعات بدی داشته و به گسترش پدیده حاشیه نشینی و روی آوری مردم به سمت حاشیه شهرها کمک شایانی کرده است.

نایسر، ننله و حسن آباد، تقتقان، فرجه در سنندج، شهرک امام خمینی (ره) و محله در قلعه، محله تازه آباد در سقز و محله تفینی در مریوان از جمله مناطق استان است که در قالب طرح بازآفرینی شهری ساماندهی می‌شوند.

در استان کردستان می‌توان از سنندج و مریوان به عنوان ۲ شهری که بیشترین میزان حاشیه نشینی را دارند، نام برد اگر چه در دیگر شهرهای استان هم این پدیده در حال افزایش است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *