جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سلفی دست جمعی ناصر الدین شاه در کاخ گلستان

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ فروردین ۱۴۰۰

کاخ موزه گلستان مجموعه ای از عمارت های شاهانه و بخش های باشکوه است که قدمتشان به دوره زندیه و قاجاریه بر می گردد. هم اکنون در این کاخ، ۱۲ بخش و موزه مختلف به چشم می خورد که بازدید از آن ها را نباید از دست بدهید. یکی از جالب ترین قسمت های کاخ موزه گلستان، بخش عکس‌خانه و مرکز اسناد تصویری است که بسیار منحصر به فرد می باشند. یکی از جالب توجه ترین نکاتی که درباره عکس‌خانه کاخ گلستان باید بدانید، این است که این مجموعه عکس، دومین مخزن عکس و فیلم بزرگ دنیاست که درست بعد از مجموعه تصویری موزه بریتانیا قرار می گیرد!

ناصرالدین شاه13 800x532 سلفی دست جمعی ناصر الدین شاه در کاخ گلستان

در بخش عکس‌خانه که در واقع حوض خانه عمارت بادگیر محسوب می شود، مجموعه ای از عکس های دوره قاجار و وسایل عکاسی به نمایش عموم درآمده اند. اغلب این عکس ها را ناصرالدین شاه، شاه علاقه مند به عکاسی گرفته و بر روی برخی از آن ها می توانید دست خط وی را تشخیص دهید. یکی از عکس های جذاب بخش عکس‌خانه، سلفی دست جمعی ناصرالدین شاه به همراه سوگولی هایش است که در آیینه کاخ گلستان به ثبت رسیده است. از این عکس می توان به عنوان یکی از نخستین سلفی های سلطنتی دنیا و یک سلفی ایرانی یاد کرد.همان طور که گفته شد امروزه سلفی جالب ناصر الدین شاه در عکس‌خانه کاخ گلستان نگهداری می شود و همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۷ می توانید به بازدیدش بروید.

ناصرالدین شاه14 800x528 سلفی دست جمعی ناصر الدین شاه در کاخ گلستان

عکاسی در دوران ناصرالدین شاه

عکاسی در دوران ناصرالدین شاه به شکوفایی قابل توجهی رسید؛ چراکه خود او نیز به این هنر علاقه داشت و کارهای خوبی هم در عکاسی به ثبت رساند. ناصرالدین شاه در عکاسی، تصاویری از همسران خود، محیط اطراف، کاخ، غلامان و … را به ثبت رسانده؛ او همچنین نخستین سلفی‌های ایران را به ثبت رسانده است. ناصرالدین شاه گاه این سلفی‌ها را به همراه همسران خود و گاه به صورت انفرادی با تنظیم دوربین در مقابل آینه به ثبت رسانده است.

ناصرالدین شاه12 سلفی دست جمعی ناصر الدین شاه در کاخ گلستان
در این موزه گاه پرتره‌هایی را می‌بینیم و گاه عکس‌های دسته جمعی. تصاویر بیشتر متعلق به اهالی کاخ‌های سلطنتی، افراد نظامی و یا افراد خارجی است. در بین عکس‌ها بارها چهره‌ ناصرالدین شاه را در حالت‌های مختلف مشاهده می‌کنیم. از طرفی، عکاسِ تعداد زیادی از این عکس‌ها خود ناصرالدین شاه است. به‌خصوص تصاویری که از اهل و عیالش می‌بینیم. او گاهی حتی دست به ثبت خویش‌اندازهایی زده و با زنان حرم‌سرا مقابل آینه ایستاده و تصاویری را به ثبت رسانده است.

ناصرالدین شاه11 سلفی دست جمعی ناصر الدین شاه در کاخ گلستان

گفته می‌شود که در زمان حکمرانی ناصرالدین‌شاه قاجار به دلیل علاقه‌اش به عکاسی، این هنر از حمایت او برخوردار شد. در سال‌های سلطنت ناصرالدین‌شاه عکاسان ایرانی و خارجی در سراسر ایران به ثبت زندگی اجتماعی و سیاسی در کشور پرداختند.

در بین تصاویر، عکس‌هایی از مظفرالدین شاه، احمد شاه، کمال الملک (نقاش)، سید حسن تقی‌زاده (از رهبران انقلاب مشروطه) و چهره‌های سرشناس دوره ناصری را می‌بینیم.

کمال الملک، شیخ ابراهیم، سید حسن تقی‌زاده، ابوالحسن فروغی، کیخسرو عزالملک، دبیرالملک و دیگران

ناصرالدین شاه10 سلفی دست جمعی ناصر الدین شاه در کاخ گلستان
پس از گذر از تصاویر دسته جمعی نظامی‌ها و یا افرادی مشغول به کار در کاخ‌، به پرتره‌های می‌رسیم. اولین اثری که نظرمان را جلب توجه می‌کند، تصویر کودکی است که به سمت چپ خود نگاه می‌کند. تصویر متعلق به دوران کودکی احمد شاه است که توسط عبدالله قاجار به ثبت رسیده است.

ناصرالدین شاه9 سلفی دست جمعی ناصر الدین شاه در کاخ گلستان

در ادامه پرتره‌هایی از ناصرالدین شاه را می‌بینیم. در دو عکس؛ یک بار متمایل به سمت چپ در قابی به رنگ قرمز قهوه‌ای و در عکسی دیگر متمایل به سمت راست در تصویری سیاه سفید. عکاس این تصاویر ناشناس است.

ناصرالدین شاه7 سلفی دست جمعی ناصر الدین شاه در کاخ گلستان

ناصرالدین شاه8 سلفی دست جمعی ناصر الدین شاه در کاخ گلستان

عکسی که در بین تصاویر نظامی‌ها، غلامان کاخ‌ها و یا توپ‌خانه‌ها نظرمان را به خود جلب می‌کند، تصویری از یک گروه موسیقی آن دوران است.

ناصرالدین شاه6 سلفی دست جمعی ناصر الدین شاه در کاخ گلستان

در ادامه عکسی را می‌بینیم که روی آن عباراتی نوشته شده است. کودکی با لباس سلطنتی جلوی پنج مرد که پشت او ایستاده‌اند روی یک صندلی نشسته است.

احمد شاه با خط خود روی این عکس نوشته است: «این عکس در ۹ سالگی افتاده است. در سنه ۱۲۷۸ ولیعهد شدم و در سنه ۱۲۷۷ تبریز آمدم. دستخط مبارک است. در سنه ۱۳۱۳ در عکاسخانه مبارکه به توسط میرزا احمد خان عکاسباشی عمل جدید صنع ضیا به طبع گردید.

 

افراد حاضر در این عکس به ترتیب از سمت راست: روح اله میرزای پیشخدمت باشی، میرزا عبدالوهاب خان نایب الوزاره، یحیی خان اجودان حضور مبارک، رضا قلیخان لله باشی و یداله میرزای صندوقدار هستند.

ناصرالدین شاه5 سلفی دست جمعی ناصر الدین شاه در کاخ گلستان

ناصرالدین شاه روی این عکس نوشته است: «توی تالار آینه عکس توی آینه انداخته شده که من هم پیدا هستم.»

ناصرالدین شاه4 سلفی دست جمعی ناصر الدین شاه در کاخ گلستان

در ادامه تصاویر مختلفی از زنان دربار در مکان‌های مختلف به چشم می‌خورد. اغلب این زنان دارای ویژگی‌های چهره‌ای مشابهی هستند. ابروهایی به هم پیوسته و گاه دارای سبیل.

ناصرالدین شاه2 سلفی دست جمعی ناصر الدین شاه در کاخ گلستان

ناصرالدین شاه3 سلفی دست جمعی ناصر الدین شاه در کاخ گلستان

روی دومین عکسی که ناصرالدین شاه از خودش در یک آینه به ثبت رسانده است نوشته شده: «صورت خودم در آینه».

ناصرالدین شاه1 سلفی دست جمعی ناصر الدین شاه در کاخ گلستان

آدرس: تهران، خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *