جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سفر به شیراز گران تمام می‌شود؟

تاریخ بروزرسانی :
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۲/۰۸-استان فارس و شهر شیراز هنوز در تامین زیرساخت‌های اقامتی، با وجود رشد سال‌های اخیر، مطلوبیت کامل ندارد و اگر رشدی حاصل شده بیشتر در بخش هتل‌های چند ستاره بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، اقامت و مراکز اقامتی یکی از مهمترین و اساسی‌ترین زیرساخت‌ها در مسیر توسعه گردشگری به‌شمار می‌رود و لازم است این مراکز متناسب با نیاز و توان مالی همه گروه‌های جامعه باشد. در دو دهه گذشته در مناطقی که گردشگری اصلی‌ترین منابع درآمدی آنها تلقی می‌شود، راهکاری برای همگانی کردن و تسهیل سفر اندیشیده شد و آن ایجاد نسل نو از مراکز اقامتی بود.

امروزه نسل جدید مراکز اقامتی بین گردشگران محبوبیت دارند و علت این محبوبیت را می‌توان در نوآوری و خلاقیتی جست‌وجو کرد که در بخش‌های مختلف به‌کار رفته است.

توسعه گردشگری فارس و شهر شیراز به‌واسطه جذابیت‌های خاص گردشگری، به‌عنوان یک مسیر نجات اقتصاد استان از رکود، توسل به راهکارهای جدید و خلاقانه را متذکر می‌شود. باید توجه داشت که در مسیر توسعه گردشگری، توزیع همگون سفرها در طول سال و ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها برای استفاده همگان از آنها، بسیار مهم است.

هتل‌های فارس پاسخگوی گردشگران نیست

حسن سیادتان، رئیس جامعه هتل‌داران فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا معتقد است: با توجه به رونق صنعت گردشگری در استان با تدبیر دولت، تعداد گردشگران خارجی در فارس ۲۰۰ تا ۲۵۰ درصد افزایش یافته است ولی متاسفانه هتل‌های موجود در پاسخگوی گردشگران استان نیست.

وی اضافه کرد: براساس طرح چشم‌انداز ده ساله صنعت گردشگری کشور، باید در استان حداقل ۳۰ هتل چهار و پنج ستاره ساخته شود. اعتبار لازم برای ساخت این تعداد هتل نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود. در حال حاضر ۶۹ هتل در فارس با ظرفیت نزدیک به ۴۵۰۰ اتاق و ۶۵۰۰ تخت وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود تعداد آنها به ۷۰ هتل افزایش یابد.

سیادتان خاطرنشان کرد: صنعت توریسم یک صنعت نامریی و دارای ارزآوری زیاد است. کشور ما به ویژه فارس با داشتن ۲۵۰۰ اثر تاریخی ثبت‌شده ظرفیت‌های بسیاری در صنعت توریسم دارد.

وی با اشاره به اینکه گردشگران بیشتر به دنبال واحدهای اقامتی کم‌هزینه هستند خاطرنشان کرد: در استان ۱۰ نوع واحد اقامتی ارزان فعالیت دارد که باید تعداد این واحدها افزایش یابد. به جای استفاده و نصب چادر باید مسافران را به استفاده از واحدهای اقامتی کم‌هزینه و ارزان تشویق کنیم و در این زمینه باید از ظرفیت بخش خصوصی در جهت ساخت اماکن و واحدهای اقامتی مناسب و ارزان استفاده شود.

رئیس جامعه هتل‌داران فارس با بیان اینکه نصب چادر در سطح دنیا برای اماکن مشخصی تعریف شده است، اضافه کرد: زیبنده نیست که در سطح شهر چادر نصب شود، به همین دلیل جامعه هتل‌داران استان با همکاری شهرداری شیراز طی ۱۳ سال گذشته تلاش کرده استفاده از چادر را به استفاده از واحدهای اقامتی ارزان‌قیمت برای مسافران و گردشگران به ویژه در ایام نوروز تغییر دهد.

مهمانپذیرهای فعال فارس قدیمی هستند

این فعال گردشگری تصریح کرد: مهمانپذیرهای فعال استان فارس بسیار قدیمی است و اکثرا در بافت فرسوده شهر قرار دارد. امیدواریم با همکاری شورا زمینه‌ای فراهم شود که میهمان‌پذیرهای واقع در بافت قدیمی شهر به شهرداری، واگذار و در ازای آن زمین مناسب برای ساخت هتل‌آپارتمان یا مهمانپذیرهای جدید در اختیار مالکان گذاشته شود.

سیادتان ادامه داد: سفر نباید در یک بازه زمانی محدود و فشرده باشد. اینگونه سفرها برای شهرها و حتی برای مسافران در طول مسیر و در زمان اسکان، مشکلاتی ایجاد می‌کند که باید مزایای تقسیم و توزیع سفر در طول سال و استفاده از چهارفصل زیبا برای مردم و مسافران تشریح شود.

وی با بیان اینکه باید زیرساخت‌های گردشگری استان تقویت شود، تصریح کرد: زیرساخت‌های گردشگری در فارس تنها ساخت هتل و واحد اقامتی نیست بلکه باید استفاده بهینه از ظرفیت گردشگری سلامت در دستور کار قرار گیرد زیرا هزینه درمان در این استان بسیار کمتر از هزینه درمان در دیگر کشورها بوده و کیفیت آن نیز قابل ملاحظه است.

سیادتان به ظرفیت فارس در زمینه گردشگری درمانی، اشاره و تاکید کرد: کسی که به عنوان گردشگر به این کشور و استان وارد می‌شود به طور حتم علاقه‌مندی‌هایی از پیش به این کشور داشته است. هر چند ورود به ایران مستلزم رعایت مواردی است ولی باید در زمان میزبانی از این میهمان‌ها به گونه‌ای رفتار شود که هر گردشگر ۵۰ نفر را تشویق به سفر به ایران کند و رفتار ما با گردشگران بهترین تبلیغ برای ما در سطح جهان است.

لزوم تغییر کاربری بنا‌های تاریخی فارس به مراکز اقامتی ارزان

مریم پژمان، یکی از فعالان حوزه گردشگری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به تشریح پیشنه تاریخی فارس پرداخت و گفت: این استان با داشتن تاریخی کهن و بهره‌مندی از فرهنگی غنی، قابلیت بالایی در حوزه راه اندازی مراکز اقامتی دارد. گوناگونی اقوام، تنوع در فرهنگ عامه، ادبیات پرمحتوا، صنایع دستی رنگارنگ و بسیاری عناصر دیگر همگی موضوعاتی قابل توجه و مناسب در طراحی مراکز اقامتی ارزان قیمت هستند.

پژمان اضافه کرد: در حال حاضر بنا‌های تاریخی و ساختمان‌های قدیمی بسیاری در سراسر استان وجود دارند که با تغییر کاربری به مراکز اقامتی ارزان می‌توانند گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را جذب کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیشتر سرمایه‌های شخصی در چرخه اقتصادی کشور صرف نمی‌شوند و حجم بالایی از آنها در حوزه مسکن، ارز و طلا هزینه می‌شوند. طراحی بسته‌های سرمایه‌گذاری وابسته به این نوع مراکز اقامتی می‌تواند پیشنهاد مناسبی برای افرادی باشد که قصد سرمایه‌ گذاری در بخش اقتصادی و ایجاد اشتغال‌زایی دارند.

استفاده از ظرفیت فعالان بخش خصوصی برای ایجاد امکانات اقامتی ضروری است

مسعود منیعاتی، مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: برای توسعه و رونق گردشگری باید از همه ظرفیت‌ها بهره برد و شیراز و فارس نیز پتانسیل‌های کم‌نظیری دارد. استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و فعالان بخش خصوصی برای ایجاد امکانات اقامتی و راهنمایی گردشگران و تورهای گردشگری ضروری است.

منیعاتی معتقد است، تاکنون آنگونه که باید از تمام پتانسیل‌ها استفاده نشده و روزهای بزرگی همچون بزرگداشت سعدی و حافظ و هفته شیراز را به‌عنوان یک ظرفیت نتوانسته‌ایم به‌کار ببندیم.

این فعال گردشگری همچنین فضاهایی نظیر خانه‌های تاریخی و قدیمی موجود در بافت تاریخی شیراز را به‌عنوان ظرفیتی اقامتی بالقوه دانست و تاکید کرد که می‌توان با خلاقیت نسبت به نوآوری در عرصه گردشگری اقدام کرد تا شاهد رونق هرچه بیشتر گردشگری باشیم.

به نظر می‌رسد کوچک بودن این مراکز اقامتی ارزان، امکان وارد شدن بخش خصوصی و سرمایه‌های فردی را به این حوزه باز کرده است. بسیاری از سرمایه‌گذاران با صرف هزینه‌ای بسیار کمتر از هتل‌های بزرگ و زنجیره‌ای می‌توانند به صنعت هتلداری وارد شوند.

این مراکز اقامتی ارزان در هدایت سرمایه‌های بی‌هدف به سمت صنعت هتلداری و رونق اقتصاد گردشگری نقش بسزایی دارند و ناگفته پیداست گسترش مراکز اقامتی ارزان قیمت در استان می‌تواند راهی مناسب برای بهبود وضع کسادی بازار هتل‌ها و رونق اقتصاد گردشگری باشد.

12171 سفر به شیراز گران تمام می‌شود؟

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    سفر ب شیراز آنچنانم گرون نیست.. ی پیشنهاد زیاد تو تعطیلات سفر نکنین چون هم شلوغه هم هتلها گرونتر و برای حملو نقلم از مترو و اسنپ یا تپسی استفاده کنید. خریدم راحت انجام بدین شیرازیا سر کسی کلاه نمیزارن

    ۲ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    شیراز شهری بزرگ که در این چند سال پیشرفت های چشمگیری داشته است.

    ۲۶ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد