جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

تاریخ بروزرسانی :
۵ خرداد ۱۴۰۰

در این مطلب زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران  را به شما معرفی می کنیم همانطور که می دانید ایران کشوری چهار فصل است و در هر نقطه از ایران آب و هوای متفاوتی را شاهد هستیم . جاذبه های طبیعی در ایران بسیار است اما با خشکسالی چند دهه اخیر یکی از این جاذبه ها که تالاب ها و دریاچه ها می باشد آسیب زیادی دیده است . اما با این وجود تالاب های عمیقی هستند که هنوز پابرجا هستند و زیبایی خود را حفظ کرده اند . از همه جذابتر اینکه همه تالاب ها به یک شکل نیستند ،گاهی دریاچه ها ترسناک هستند و گاهی صورتی رنگ، ممکنه پر از گل های نیلوفر باشن یا پر از تنه خشک شده ی درخت ها، گاهی خشک و نمکی هستند و گاهی آینه ای، حتی تالابی دیده شده که جزیره ای در اون جا به جا میشه! با ما برای آشنایی با این تالابها همراه باشید .

دریاچه مهارلو

این دریاچه ی زیبا و صورتی رنگ در شیراز قرار دارد اما همیشه هم به این رنگ نبوده. روزگاری پناهگاه پرنده ها بود، فلامینگو، تنجه، اردک سرسبز، مرغابی، آبچلیک و … اما این روزها که صورتی رنگ شده، همون قدر که برای بسیاری از ما و عکاس ها جالب می باشد ، برای پرنده ها خطرناک است .آب دریاچه مهارلو همیشه شور بوده و از سه رودخانه و دو چشمه های بزرگ تامین میشده اما این روزها به خاطر خشکسالی، کم شدن سطح آب و رشد جلبک های قرمز رنگ، هر چند که زیبا و صورتی رنگ شده اما حال خوبی ندارد و در واقع با سیلی صورت خودش رو سرخ نگه داشته است .شوری زیاد آب، عاملی موثر برای رشد بیش از حد جلبک های قرمز رنگه که برای موجودات دریاچه مضر هستند. با رشد سریعی که دارند، سطح آب را گرفته و باعث میشوند تا تبادل اکسیژن بین هوا و آب کم شود در نتیجه سطح اکسیژن آب دریاچه پایین می آید و همزمان سم تولید می شود.

آدرس: فارس، شیراز ۲۷ کیلومتری جنوب شرقی شیراز

دریاچه مهارلو زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

دریاچه ارواح

 

دریاچه ارواح نوشهر ،دریاچه ای مه گرفته که بین درخت های جنگل خودش رو پنهان کرده و راه دسترسی به اون هم سخت و خطرناک است . هرچند که تو مسیر رسیدن به دریاچه خطر گذر از جنگل و احتمال مواجه با حیوانات وحشی وجود دارد، اما افراد بسیاری به دریاچه رفتند .

دریاچه “ملا کلا” که به دریاچه ارواح هم معروفه در ۵ کیلومتری شمال روستای چلندر از توابع نوشهر قرار گرفته است . طول دریاچه حدود ۷۰۰ متر و عرض اون ۳۰۰ مترِ با درخت های خشک شده و شکسته ای که از سراسر دریاچه بیرون زده اند.ترکیب درختان مرده و مه ای که بیشتر اوقات روی دریاچه رافرا گرفته با صدای حیوانات وحشی منطقه، همگی باعث شده تا لقب دریاچه ارواح را به این تالاب بدهند . تا به امروز داستانی در مورد وضعیت ظاهری دریاچه و یا دیده شدن ارواح در منطقه گفته نشده، البته تا به امروز، بنابراین موقع بازدید از اینجا مراقب باشید!

آدرس: مازندران، نوشهر ۵ کیلومتری شمال روستای چلندر

%name زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

دریاچه سیاه گاو

دو دریاچه زیبا و عمیق با دو رنگ متفاوت که توسط یک کانال آبی به هم متصل شده اند.سیاه گاو تنها دریاچه دوقلوی کشور هست که در استان ایلام قرار گرفته. اسم اصلی دریاچه ها “سیاه آب” هست که به علت هلالی بودن و شاخ گاوی شکل بودن آن ، اسم دریاچه “سیاه گاو” را برایش انتخاب کرده اند .البته محلی ها افسانه ای هم دارن که در گذشته توی آب، اسب آبی سیاه رنگی زندگی می کرده و به خاطر ناشناخته بودن برای مردم، اونها اسم “سیاه گاو” رو روی دریاچه محل زندگیش گذاشته اند. دو دریاچه از طریق کانالی که ۷۰ متر طول داره به هم متصل شده اند.

دریاچه اول که حکم سرچشمه را دارد با اختلاف سطح کمی، بالاتر قرار دارد و آب آن  زلال و شفاف است . آبی هم که از دریاچه دوم خارج میشود به صورت رود نسبتا پر آب راهی زمین‌های اطراف میشود.عمق دریاچه ها به بیست متر هم میرسه، هرچند که اوایل دریاچه کم عمق هست و کف اون به راحتی دیده میشود اما عمق آب یکدفعه به بیش از دو متر میرسه، بنابراین اگر در شنا مهارت ندارید، به هیچ وجه وارد آب نشوید.

آدرس: ایلام، آبدانان ۱۵ کیلومتری شهر آبدانان

دریاچه سیاه گاو  زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

دریاچه حوض سلطان

دریاچه حوض سلطان که به بزرگترین آینه طبیعی ایران معروف است . سطح نمکی و مسطح دریاچه نمک با بارش کمی باران تبدیل به آینه ای بزرگ میشود، طوری که می توانید نقطه رسیدن زمین به آسمان را در اون نگاه کنید و بر روی ابرها قدم بزنید.دریاچه در ۴۰ کیلومتری شمال شهرستان قم و ۸۵ کیلومتری جنوب تهران قرار گرفته است  و وسعت آن  در طول سال متغیر می باشد . نکته جالبی که وجود دارد این است که حوض سلطان در سال ۱۲۶۱ و بر اثر ساخت جاده شوسه تهران قم تشکیل شده و از دو چاله جدا از هم بوجود اومده است .چاله شرقی حوض مره و چاله غربی حوض سلطان نام داره و این دو بوسیله یک آبراه به هم متصل شده اند . در فصول پر آب ابتدا چاله مره پر می شود و سپس آب اضافی وارد حوض سلطان می شود. بهترین زمان برای بازدید از دریاچه حوض سلطان اوایل بهار و اواسط پاییز هست.

آدرس: قم، ۳۵ کیلومتری مسیر قم- تهران، جاده خاکی، دریاچه حوض سلطان

دریاچه حوض سلطان  800x533 زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

تالاب چملی

تالابی زیبا با جزیره ای چمنی که بر روی اون در حال حرکت است  و این جمله بهترین تفسیر برای وضعیت این دریاچه عجیب می باشد . “چملی گول” در زبان محلی به معنی “جزیره ای از چمن بر روی برکه” هست.چملی گول یا چمن متحرک بدرلو که به اون تالاب چملی هم میگن، دریاچه ای با ۸۰ متر قطرِ که جزیره ی چمنی داخل اون ۶۰ متر قطر نسبی دارد. این چمن متحرک با وزش باد و جریان هوا به جهت های مختلف حرکت می کند و همین موضوع باعث منحصر به فرد شدن این جاذبه طبیعی شده است .نکته جالبی که وجود دارد، همیشه سبز بودن چمن روی جزیره حتی در فصل زمستان هستش و اینکه نی های جزیره از به هم چسبیدن ریشه هاشون به هم و بدون ارتباط با زمین روی آب شناور مانده اند .

آدرس: آذربایجان غربی، تکاب روستای بدرلو

%name زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

تالاب نیلوفر آبی

از حوضچه ی آب طبیعی، از آب تیرو کدر مرداب، نیلوفرهای صورتی رنگ با برگ های پهن، سرزنده و سبز رنگ خودشون سر از آب برون آوردن تا بوستان نیلوفر آبی در کیلومتر دو جاده ساری به نکا و روستای آبندان سر رو رویایی کنند.قایق سواری در این تالاب زیبا و عکاسی بین گل های نیلوفر می تواند خاطره ای فراموش نشدنی باشه اون هم تو زمانی که دیگه تو تالاب انزلی تعداد گل های نیلوفر مثل قبل زیاد نیست.دوره گل دهی نیلوفر آبی یا به عبارتی لاله تالابی، بسته به شرایط آب و هوایی از اوایل تیر تا اواخر شهریور هست، بنابرای اگر در فصل تابستان مسافر شهر ساری هستین بازدید از این تالاب رویایی رو از دست ندهید.تالاب نیلوفر آبی علاوه بر اینکه یکی از زیبا ترین تالاب های مازندران است، به عنوان یکی از برترین جاذبه های گردشگری ایران شناخته شده است. سالانه گردشگران بسیاری برای بازدید از این تالاب با تور شمال به مازندران سفر می کنند بنابراین لازم است بدانید، موقعیت مکانی دقیق این تالاب کیلومتر ۲ جاده ساری و در نزدیکی روستای آبندانسر می باشد. تالاب نیلوفر آبی حدود ۴۵ هکتار مساحت داشته و از ۳ حوضچه طبیعی بزرگ تشکیل شده است. یکی از این حوضچه ها به انوهی از گل های زیبا و صورتی رنگ نیلوفر آبی آراسته شده و منظره چشم نوازی به وجود آورده است. تالاب نیلوفر آبی جزء معروف ترین جاذبه های دیدنی تور مازندران به شمار رفته و بازدید از آن جزء باید های سفر به شمال محسوب می شود.

آدرس: مازندران، ساری جاده ساری-نکا، روستای آبدانسر

نیلوفرآبی زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

 دریاچه سبلان

برای دیدن دریاچه عجیب بعدی باید به قله سبلان صعود کنید. روی دهانه آتش فشانی قله سبلان رو این روزها آبی فیروزه ای رنگ پوشانده و اسم دریاچه سبلان رو به آن  داده اند.از نظر محلی ها اینجا مکانی مقدس هست زیرا اعتقاد دارند زرتشت در این مکان به پیامبری رسیده و قبر او در کنار دریاچه سبلان و در زیر یکی از تخته سنگ ها قرار گرفته است. آب دریاچه در اکثر ماه های سال جز تیر، مرداد و شهریور منجمد هست و حاصل ذوب برف ها  می باشد.

دریاچه سبلان 800x533 زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

تالاب هورالعظیم

تالاب هورالعظیم بزرگ ترین تالاب خوزستان است. مساحت این تالاب ۱۱۸۰۰۰ هکتار بوده و منابع غنی جانوری و گیاهی در این تالاب وجود دارد. این تالاب در مرز دو کشور ایران و عراق وجود دارد به طوری که یک سوم آن در ایران و دو سوم آن در عراق است. انواع گیاهان شناور در این تالاب وجود دارند که از جمله آن می توان به نی، بردی و جگن اشاره کرد. پستانداران، ماهیان و پرندگان مختلفی نیز در این تالاب زندگی می کنند. این تالاب به دلیل خشکسالی و آتش سوزی های اخیر در معرض نابودی قرار دارد.

دریاچه هورالعظیم زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

تالاب گمیشان

تالاب گمیشان به دلیل تنوع پراکنده گیاهان آبزی آن یک منبع ژنتیکی مهم و ارزشمند برای حفاظت از پرندگان، گونه های آبی و گیاهان آبی است. این تالاب در ۶۰ کیلومتری شمال غربی گرگان قرار دارد. بیس از ۲۰ نوع ماهی و ۱۰۰ گونه پرنده در این تالاب موجود است که یکی از جذابیت های تالاب گمیشان می باشد. این تالاب یک منطقه تفریحی و آموزشی است و سالانه تعداد زیادی بازدید کننده را در تمام فصول به خود جذب می کند.

گمیشان زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

تالاب امیرکلایه

تالاب امیرکلایه، تالابی بین المللی در استان سرسبز گیلان است. وسعت این تالاب حدودو ۱۲۰۰ هکتار و عمق آن حدودا ۸۰ متر است. ویژگی منحصر به فرد آن این است که آب آن برخلاف دیگر تالاب های استان گیلان، شیرین بوده و در یک کیلومتری دریا قرار گرفته است. گونه های مختلف گیاهی و جانوری در این تالاب زندگی می کنند. یکی از این گیاهان که خاصیت دارویی نیز دارد، پسته دریایی است. در زمستان، این تالاب میزبان پرندگان مهاجر می باشد. این تالاب در سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب های بین المللی قرار گرفته است.

امیر کلایه 800x533 زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

تالاب انزلی

تالاب بین المللی انزلی، با وسعت ۲۰ هزار هکتار و حداکثر عمق ۵ متر، در جنوب غربی بندر انزلی قرار گرفته است. این تالاب نه تنها در ایران، بلکه در جهان نیز شناخته شده است. تنوع زیستی بالا و مناظر جذاب و شگفت نگیز، باعث شده است این تالاب به یکی از مقاصد گردشگران و طبیعت گردان تبدیل شود. این تالاب که یک تالاب ساحلی محسوب می شود، توسط نیلوفرهای آبی که در سرتاسر این تالاب قرار گرفته اند، به عنوان یکی از زیباترین تالاب های کشور شناخته می شود.

تالاب انزلی 800x533 زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

تالاب میانکاله

تالاب میانکاله که به عنوان بهشت پرنده نگری از آن یاد می شود، در شبه جزیره ای با همین نام قرار دارد. این شبه جزیر، از شمال به دریای خزر، از جنوب به خلیج گرگان، از غرب به زاغمرز و از شرق به جزیره آشوراده اتصال دارد. پرنده های مهاجر آبزی مانند پلیکان، غاز، فلامینگو و اردک در این تالاب یافت می شوند.

تالاب میانکاله زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

تالاب های آلاگل، آلماگل و آجی گل

تالاب آلاگل، تالاب آب شور است و بزرگترین دریاچه استان گلستان نز محسوب می شود. ای تالاب در شهرستان گنبد کاووس قرار دارد. مساحت تالاب آلاگل ۲۵ کیلوتر مربع بوده و حداکثر عمق این تالاب ۲.۵ متر است. پرورش ماهیان آب شور، علی الخصوص ماهی کپور و سفید، در آلاگل رونق دارد.

تالاب آلماگل نیز در شهرستان گنبد کاووس قرار دارد و مساحت آن حدود ۲ کیلومتر مربع است. هفت بند، آلاله آبی، جگن و نی از جمله گیاهان آبزی این تالاب هستند. این تالاب به همراه دو تالاب آلاگل و آجی گل در سال ۱۳۵۴ در فهرست کنوانسیون حفاظت از تالاب ها قرار گرفت.

تالاب های آلاگل، آلماگل و آجی گل زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

تالاب کانی برازان

این تالاب بین المللی در ۳۰ کیلومتری شمال شهر مهاباد قرار داشته و وسعت آن بیش از ۹۰۰ هکتار است. کمیته ملی طبیعت گردی، تالاب کانی برازان را به عنوان اولین سایت پرنده نگری معرفی کرد. رودخانه مهاباد آب این تالاب را تامین می کند. این تالاب پذیرای پرندگان مهاجری مانند پلیکان، حواصیل و قو می باشد.

کانی برازان زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

 

تالاب زریوار

تالاب زریوار ( زریبار در زبان کردی) در غرب شهر مریوان و در فاصله ۳ کیلومتری آن واقع است. این تالاب که به عنوان یکی از زیباترین و دیدنی ترین مکان های استان کردستان محسوب می شود، آب شیرین بوده و در ارتفاع ۱۲۸۵ متری از سطح دریا قرار دارد. سریوفیلیوم و سراتوفیلیوم از جمله پوشش های گیاهی این تالاب هستند که گیاهانی شناور می باشند. آبزیان، پرندگان و پستانداران مختلفی نیز در این تالاب و اطراف آن زندگی می کنند.

زریوار زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

تالاب نیریز و کمجان

تالاب نیریز در شرق شهر شیراز واقع است. تالاب نیریز از دو دریاچه بختگان و ظشک بوجود آمده است. این تالاب در کنوانسیون تالاب ها ثبت شده است. در اطراف دریاچه، درختان پسته به وفور یافت می شود. گونه های جانوری نیز مانند قوچ، گرگ، شغال و گربه وحشی در این منطقه زندگی می کنند.

تالاب کمجان در فاصله ۷۰ کیلومتری شیراز واقع شده است. این تالاب نیز با توجه به اهمیت خود در کنوانسیون تالاب ها به ثبت رسیده است. بر طبق آخرین مطالعات بیش از ۱۰۰ گونه از انواع پرندگان در این تالاب مشاهده و شناسایی شده اند.

نیریز زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

تالاب چغاخور

تالاب چغاخور در استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است. این تالاب به عنوان یکی از مهمترین زیستگاه ها برای ماهی بومی زاگرس، آفانیوس ولادیکووی، در نظر گرفته شده است. مساحت این تالاب ۲۳۰۰ هکتار و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۱۰۰ متر است. این تالاب یکی از مقاصد جذاب برای طبیعت گردان محسوب می شود.

چغاخور 800x450 زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

تالاب بیشه دالان

این تالاب در غرب ایران و در ۱۵ کیلومتری شهرستان بروجرد قرار دارد و مساحت آن ۹۳ هکتار است. این تالاب میزبان پرندگان مهاجر است و برخی جانوران دیگر مانند مرغابی، خزندگان و …، به عنوان حیوانات بومی در این منطقه زندگی می کنند. به دلیل مشکلاتی از قبیل کمبود منابع آب و سراریز شدن فاضلاب روستا ها، باعث کاهش مساحت این تالاب شده است.

بیشه دالان زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

 

تالاب میقان

تالاب میقان، در نزدیکی شهر اراک و در استان مرکزی واقع شده است. ارتفاع این تالاب از سطح دریا ۱۷۰۰ متر است. وسعت این تالاب ۲۵ هزار هکتار می باشد که شامل دریاچه، بخش های کویری و دشت های اطراف است. این تالاب میزبان پرندگان مهاجر است. درنا جمعیت بالایی در این تالاب دارد و به همین علت این تالاب اهمیت زیادی پیدا کرده است. همچنین این تالاب بزرگترین منبع سولفات سدیم را در اختیار دارد. به دلیل تجمع درناها در تالاب میقان، ۱۵ آبان روز درنا نامگذاری شده است.

تالاب میقان زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

تالاب پریشان

دریاچه پریشان به عنوان یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران و حتی خاورمیانه شناخته می شود که در شهرستان کازرون واقع شده است. در کنوانسیون رامسر، این دریاچه به عنوان تالاب ثبت شده است.لازم به ذکر است این تالاب بین المللی، منطقه حفاظت شده محسوب می گردد. ارتفاع این تالاب از سطح دریاها، ۸۲۰ متر و وسعت آن ۴۳۰۰ هکتار است. ماهی سرخه، ماهی زردک، مار ماهی آب شیرین و ماهی پرک، ۴ نوع ماهی بومی تالاب پریشان می باشند. به دلیل خشکسالی های اخیر، قسمت عمده ای از این تالاب خشک شده است.

پریشان زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

 

تالاب گاوخونی

تالاب گاوخونی در شرق شهر اصفهان واقع شده است. رودخانه زاینده رود در انتهایی مسیر خود به این تالاب می ریزد. گاوخونی، یک باتلاق نمکی با درصد نمک ۳۱ درصد است و میانگین عمق آن ۱ متر است. رودخانه زاینده رود که از ارتفاعات زاگرس سرچشمه می گیرد، برای رسیدن به این تالاب مسیر ۳۰۰ کیلومتری را طی می کند. این باتلاق، به دلیل خشکسالی های اخیر و مشکلات کم آبی با خشکسالی مواجه شده است.

گاوخونی زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

تالاب خور خوران

تالاب خور خوران در استان هرمزگان، جنگل های حرا می باشد که در اطراف جزیره قشم، جزیره هرمز و بندر خمیر واقع شده است. این تالاب یکی از مناطق زیبا و دیدنی جنوب ایران است که مسافران زیادی را به سمت خود جلب می کند. جنگل حرا زیستگاه انواع پرندگان، آبزیان و دو زیستان است. پرندگانی مانند لک لک، پلیکان، حواصیل، مرغ ماهیخوار در این منطقه زندگی می کنند.

خورخوران زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

تالاب شادگان

تالاب بین المللی شادگان، در استان خوزستان واقع شده است. این تالاب بوسیله رود کارون تغذیه می شود. خاک این تالاب از آب زیرزمینی اشباع است و و محیطی آرام و غنی برای زندگی حیات وحش اشت. حوضچه های شادگان برای امکانات تفریحی و زمینه های تحقیقاتی مورد ستفاده قرار می گیرد. حیوانات در حوضچه های شادگان شامل دو گونه از دوزیستان، پنج گونه از خزندگان و ۱۵۴ گونه از پرندگان، از جمله پلیکان و فلامینگو است. همچنین ۴۰ گونه از پستاندارنا نیز در این منطقه زندگی می کنند. گرگ ایرانی و گربه ایرانی از آن جمله اند.

شادگان 800x600 زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

تالاپ قوپی بابا علی

تالاپ قوپی بابا علی، یکی از تالاب های حائز اهمیت مهاباد است. مساحت این تالاب ۱۲۰۰ هکتار بوده و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۲۸۳ متر است. این تالاب در کنوانسیون رامسر و در سال ۱۹۷۱ به عنوان تالاب بین المللی ثبت شد. با توجه به خشکسالی های اخیر، این تالاب کاملا خشک بود ولی در ۳ سال گذشته، افزایش بارندگی باعث احیاء آن شد.

قوپی زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

تالاب های لپو و پلنگان

به مجموعه سه مرداب شیرخان لپو، لپو و پلنگان گفته می شود. این تالاب ها در غرب تالاب میانکاله و اقع در بهشهر و در شمال زاغ مرز قرار دارد. فاصله این تالاب ها از دریای یک کیلومتر بوده و در ساحل بهشهر و استان مازندران می باشد. تالاب های لپو و پلنگان در پاییز و زمستان میزبان پرندگان مهاجری مانند فلامینگو و قو می باشد. همچنین در تابستان و پاییز امکان قایق سواری در این مجموع امکان پذیر است.

تالاب لپو پلنگان2 زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

دریاچه شورمست

این دریاچه با نام زیبایی که دارد در میان طبیعت بکر شهر سوادکوه قرار گرفته است. و تنها دریاچه طبیعی در شهر سوادکوه مازندران است. اطراف دریاچه با درختان توسکا پوشیده شده است. عکس های این دریاچه همانند یک تابلوی نقاشی زیبا هستند. یکی از بهترین مکان ها برای سفر و تفریح، به ویژه برای یک طبیعت گردی سبک، این دریاچه است. امکان قایق سواری در دریاچه وجود دارد. از نظر امکانات گردشگری، در اطراف این دریاچه می توانید امکانات رفاهی خوبی در دسترس داشته باشید. برای دسترسی به آن باید از جاده فیروزکوه به شهر پل سفید بروید. در آنجا مسیر دریاچه را به آسانی پیدا می کنید. مسیر رسیدن به دریاچه آسفالت است و با وسیله شخصی به راحتی می توانید تا نزدیکی های دریاچه بروید.

تالاب شورمست زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

تالاب فراخین

تالاب فراخین در واقع دریاچه ای در دل جنگل های هیرکان است. این تالاب توسط درختان سر به فلک کشیده و پهن برگ هیرکان احاطه شده و منظره خیره کننده و زیبایی به وجود آورده است. این تالاب در منطقه مجور و در نزدیکی روستای ویسر شهرستان نوشهر واقع شده است. تالاب فراخین به خاطر طبیعت دست نخورده هنوز هم به عنوان یک منطقه بکر شناخته شده و بین طبیعت گردان بسیار محبوب است. یکی از خصوصیات جالب این تالاب این است که در هر فصلی دارای جاذبه های دیدنی منحصر به فردی بوده و هر بار که به آن سفر کنید با چشم اندازی متفاوت از قبل مواجه می شوید. به طور مثال در فصل های بهار و تابستان تصویر درختان سبز رنگ جنگل را روی آب دریاچه شاهد هستید که جلوه خاصی به تالاب بخشیده و نظر هر بیننده را به خود جلب می کند. در فصل پاییز نیز سطح دریاچه فراخین پوشیده از برگ های نارنجی و زرد رنگی است که از درختان جنگل روی دریاچه افتاده و طبیعتی رویایی ایجاد کرده است. به ماجراجویان و گردشگران تور طبیعت گردی پیشنهاد می کنیم، قایقرانی در مسیر دریاچه سحر آمیز فراخین را از دست ندهند.

دریاچه فراخین زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

تالاب لنگور

تالاب لنگور در واقع یک آب‌ بندان است که به منظور منبع ذخیره آب جهت مصارف کشاورزی استفاده می شود. این تالاب با وسعتی در حدود ۷۰۰ هکتار، بزرگ ترین آب ‌بندان مازندران محسوب شده و در فاصله ۱۰ کیلومتری از شهرستان بابل و در روستای لنگور واقع شده است. این تالاب دارای پوشش گیاهی متنوعی است و در قسمت های مختلف آن می توان انبوهی از گیاهان زیبا همچون بارهنگ آبی، آزولا، عدسک آبی، علف حصیر، زنبق مردابی، لویی، نیلوفر آبی، لاله مردابی، علف هفت بند، شال تسبیح و غیره مشاهده کرد. همچنین این تالاب بزرگ زیستگاه حیوانات و جانوران بسیاری اعم از قورباغه، سوسک آبی، لاک پشت، مار آبی، انواع حلزون بوده و پرندگان نادری همچون طاووسک، قو، درنا، غاز، اردک، قو، سیاه کاکل، خوتکا، چنگر و غیره در آن زندگی می کنند. تالاب لنگور علاوه بر اینکه یک جاذبه طبیعی و گردشگری به شمار می رود، یک شکارگاه محبوب برای شکارچیان قانونی نیز می باشد. گردشگرانی که با تور طبیعت گردی به این منطقه سفر می کنند می توانند برای لذت بردن از مناظر داخل تالاب از قایق استفاه کنند و یا به تماشای چشم انداز شگفت انگیز غروب آفتاب در این منطقه بپردازند.

از دیگر تالاب های استان مازندران می توان به تالاب تسخیر شده اشاره کرد که گذشته جالب و شنیدنی دارد که در شهر نوشهر واقع شده است. همچنین این تالاب یکی از تالاب های ترسناک ایران نیز به شمار می آید به طوری که هر کسی جرات رفتن به این تالاب را ندارد. این تالاب یکی از مهم ترین تالاب های ایران نیز محسوب می گردد.

تالاب لنگور زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

تالاب لیپاز

تالاب لیپار که به تالاب صورتی نیز معروف است، یکی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد طبیعی کرانه دریای عمان است، که فقط چهار نمونه مشابه از آن در جهان وجود دارد.تالاب لیپار یکی از جاذبه‌های خاص طبیعت ایران است که به دلیل رنگ خاصی که دارد از سایر دریاچه‌ها و تالاب‌ها متمایز شده است. این تالاب صورتی در تنگه و دره‌ای صخره‌ای مشرف به کوه، در مسیر جاده ساحلی چابهار به گواتر در ساحل دریای عمان (۱۵ کیلومتری شرق چابهار در نزدیکی روستای رمین و در مسیر جاده ساحلی چابهار- گواتر) قرار دارد. وجود پلانكتون‌های گیاهی زیاد در منطقه (۹۰ درصد پلانكتون‌های گیاهی در این حوزه یافت می‌شوند)، وفور مواد آلی و معدنی كه از طریق رودخانه‌ها و خورهای متصل به خلیج به این حوزه هدایت می‌شوند، باعث افزایش زیاد تولید بیولوژیكی در بعضی از فصول سال خواهد شد؛ به طوری كه این عوامل به همراه جریانات دریایی حاصل از طوفان‌های مونسون كه از ویژگی‌های منحصربه‌فرد حوزه اقیانوسی دریای عمان است، موجب افزایش بیش از حد تعداد پلانكتون‌های گیاهی در ماه‌های بعد از فصل مونسون (از اواسط خرداد تا اواسط شهریور ) می‌شود؛ این تعداد در آذرماه به حداكثر میزان خود می‌رسد.

لیپاز 800x533 زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

تالاب بین المللی خورآذینی سیرنگ

تالاب آذینی (خور آذینی) جزو مجموعه پهنه های تالابی است که به عنوان تالاب دلتای رود گز و رود حرا (هیوی) در فهرست سایت های رامسر ثبت شده است.تالاب آذینی در جنوب دهستان بیابان از توابع شهرستان میناب و تقریباً در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهر و بندر سیریک قرار دارد.با توجه به پهنه تالابی وسیع منطقه در این دهستان مراکز جمعیتی روستایی عموماً در شعاع ۵ تا ۷ کیلومتری این تالاب قرار دارند که برخی از آنها عبارتند از روستای گناری، روستای بازگرد، روستای داپتی، روستای گاراندهو، روستای گز پیر و روستای مهرگی.تالاب بین المللی دلتای رود گز و رود حرا ( هیوی ) به طول ۴۰ کیلومتر و مساحت ۱۵ هزار هکتار از تاریخ ۲۳ ژوئن ۱۹۷۵ میلادی در فهرست رامسر قرار گرفته است.مجموعه تالابی آذینی یک پهنه ماندابی گلی، ماسه ای و بین جزر و مدی با خورهای بزرگ و کوچک و جزایر کوچک متفرقه است که توسط جنگل های حرا و چندل در حد فاصل ۲ رودخانه گز و هیوه پوشیده شده است.تالاب آذینی از شگفت انگیزترین تالاب های گرمسیری کشور است و مجموعه ای از جنگل های مانگرو با دو گونه برتر حرا و چندل است. در کل منطقه ساحلی جنوب ایران رویشگاه چندل تنها در تالاب آذینی وجود دارد. این رویشگاه جنگلی منحصربفرد به لحاظ تنوع اکولوژیکی و ژنتیکی بسیار بالا با وسعتی بیش از ۵۰۰ هکتار و با موقعیت جغرافیایی خاص زیستگاه ارزشمندی برای نگهداری و حفاظت ویژه است.تالاب آذینی همچنین یکی از نواحی مهم زمستان گذرانی پرندگان در معرض خطر انقراض، همچون پلیکان پا خاکستری، حواصیل خاکستری، اکرت بزرگ و اکرت ساحلی، گیلانشاه، گیلانشاه ابرو سفید و گیلانشاه حنایی و… است.
همچنین پرندگان خشکزی نظیر تیهو، دلیجه، بلبل خرما و لیکو، در حاشیه تالاب زندگی می کنند.به علت جزر و مدی بودن تالاب آذینی بسیاری از ماهیان دریای عمان نیز وارد تالاب می شوند.
آدرس : ایران، بندرعباس، شهرستان میناب، دهستان بیابان، ۳۵ کیلومتری جنوب غربی بندر سیرک، تالاب بین المللی آذینی

تالاب بین المللی خورآذینی سیرنگ 800x427 زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

تالاب استیل

تالاب استیل یکی از تالاب‌های پر اهمیت کشور و از جمله جاهای دیدنی آستارا است که به دلیل داشتن چشم‌اندازهایی از کوهستان و جنگل در کنار مزارع کشاورزی در میان گردشگران محبوبیت زیادی دارد. این تالاب ۱۳ متر پایین‌تر از سطح دریاهای آزاد قرار دارد.
در غرب تالاب می‌توان جنگل‌های سرسبز و در شرق آن درختان شناور توسکا را مشاهده کرد. استیل در مجموع ۱۳۸ هکتار مساحت دارد و آب آن از نوع شیرین است. منبع آب این تالاب از بارش‌های باران و به اعتقاد مردم منطقه بخشی از آن هم از چشمه‌های بستر آن تامین می‌شود.این فضا سالانه میزبان سیل مهاجرت پرندگان بیشماری است که از مناطقی مانند اروپای مرکزی، شمال دریای خزر و مناطق قطبی به این سمت پرواز می‌کنند. برخی از این پرندگان مانند «چینگیر نوک‌سرخ» در دسته‌ پرندگان کمیاب قرار می‌گیرند.وجود ماهیانی مانند کپور و اردک ماهی از مهم‌ترین ویژگی‌های این تالاب به شمار می‌رود که آن را برای تفریحاتی مانند ماهیگیری مناسب می‌کند.از دیگر جاندارانی که در این ناحیه زندگی می کنند می‌توان به نوعی موش بزرگ تالابی به نام نوتریا و انواع مار و لاکپشت اشاره کرد. این تالاب در مجموع میزبان بیش از ۸۰ نوع گونه‌ گیاهی و جانوری است که برخی از آن‌ها در خطر انقراض قرار دارند.

تالاب استیل 800x533 زیباترین و دیدنی ترین تالاب های ایران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد