رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ خرداد ۱۳۹۸

زورخانه باب الحوائج (ع) تهران

لینک این مطلب کپی شد!

زورخانه باب الحوائج (ع) یکی از مراکز ورزش پهلوانی در جنوب غربی پایتخت است که در محدوده شهرک ولی عصر (عج) تهران واقع شده است. مدیریت زورخانه باب الحوائج (ع) را آقای سرپرست بر عهده دارد. گود زورخانه باب الحوائج (ع) در وسط قرار گرفته و دور تا دور زورخانه نیز فضایی اندکی برای تماشاگران در نظر گرفته شده است که این فضا مفروش است. همچنین عکس پهلوانان زورخانه دور تا دور دیوارها نصب شده و حکایت از دیرینگی زورخانه باب الحوائج (ع) دارد.ورزشی‌های زورخانه‌ای یکی دیگر از ورزش‌های پهلوانی محسوب می‌شود که نام دیگر آن ورزش‌های باستانی ایرانیان است جایی که در آن به ورزش‌های باستانی می‌پردازند زورخانه نام دارد در زورخانه علاوه بر ورزش‌های زورخانه‌ای کشتی نیز گرفته ‌می‌شد. ورزش‌های زورخانه‌ای از قدیمی‌ترین ورزش بدن سازی جهان معرفی شده است.

-باب-الحوائج-ع-1 زورخانه باب الحوائج (ع) تهران

گاهی بد نیست کمی به عقب برگشت. به دورانی که آموختن فنون جنگی راه و روش خاص خود را داشت و جنگ‌ها تن به تن انجام می‌شد. زمانی که جنگاوران بخشی از این فنون را نه در سربازخانه‌ها که در زورخانه‌ها می‌آموختند و خود را برای جنگ نیامده، در گود ورزشگاه‌ها پرورش می‌دادند. نه فقط آداب جنگ و دفاع و زورآزمایی که آداب پهلوانی و اخلاق را هم در همین‌جا می‌آموختند. همین است که زورخانه‌ها برای ساکنان شهرهای ایران، محل‌هایی قابل احترام بود و بزرگان و پهلوانانی که به آنجا رفت و آمد می‌کردند، معروف به خوش اخلاقی و دستگیری. اگرچه این روزها با تغییر سبک زندگی، زورخانه‌ها کارکرد سابق را از دست داده‌اند، اما هنوز هم زورخانه‌های سرپای شهرها محلی برای ورزش، پرورش بدن و شنیدن مناجات با صدای خوش‌آهنگ مرشد زورخانه و دورهمی مردان و انجام دادن بعضی مراسم اجتماعی‌اند. آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای ایران هم پنج سال قبل در یونسکو ثبت شد.
زورخانه باب الحوائج (ع) توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران مرمت و بازسازی شده و هم اکنون مورد استفاده علاقه مندان به ورزش های باستانی، پهلوانی و همچنین جوانان و نوجوانان قرار می گیرد.
روزهای فعالیت: همه روزه
ساعت کار: ۱۸ تا ۲۲
جمعه ها ساعت ۱۰ تا ۱۴
تلفن تماس : ۰۹۱۲۱۱۸۷۰۲۲
آدرس : تهران – اتوبان آیت الله سعیدی – شهرک ولیعصر

-باب-الحوائج-ع-2 زورخانه باب الحوائج (ع) تهران

منابع:
بزنیم بیرون
فردا نیوز
باشگاه خبرنگاران جوان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *