جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

زورخانه ایران خودرو تهران

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ خرداد ۱۳۹۸

زورخانه ایران خودرو یکی از زورخانه های قدیمی شهر تهران است که در مجتمع فرهنگی ورزشی ایران خودرو قرار داشته و هر روز پذیرای علاقه مندان به ورزش های باستانی و زورخانه ای است. زورخانه ایران خودرو یکی از قدیمیترین زورخانه های تهران به حساب می آید که در محل گروه صنعتی ایران خودرو قرار دارد. سالن زورخانه ایران خودرو بصورت کاملاً مجزا و اختصاصی برای ورزش باستانی و پهلوانی ایجاد شده و در اختیار ورزشکاران باستانی قرار دارد. مسابقات هنرهای فردی، باستانی و جشنواره ورزشی کارکنان شرکت ایران خودرو در سالن زورخانه ایران خودرو برگزار می شود.
ورزشی‌های زورخانه‌ای یکی دیگر از ورزش‌های پهلوانی محسوب می‌شود که نام دیگر آن ورزش‌های باستانی ایرانیان است جایی که در آن به ورزش‌های باستانی می‌پردازند زورخانه نام دارد در زورخانه علاوه بر ورزش‌های زورخانه‌ای کشتی نیز گرفته ‌می‌شد. ورزش‌های زورخانه‌ای از قدیمی‌ترین ورزش بدن سازی جهان معرفی شده است.

زورخانه ایران خودرو 1 زورخانه ایران خودرو تهران

گاهی بد نیست کمی به عقب برگشت. به دورانی که آموختن فنون جنگی راه و روش خاص خود را داشت و جنگ‌ها تن به تن انجام می‌شد. زمانی که جنگاوران بخشی از این فنون را نه در سربازخانه‌ها که در زورخانه‌ها می‌آموختند و خود را برای جنگ نیامده، در گود ورزشگاه‌ها پرورش می‌دادند. نه فقط آداب جنگ و دفاع و زورآزمایی که آداب پهلوانی و اخلاق را هم در همین‌جا می‌آموختند. همین است که زورخانه‌ها برای ساکنان شهرهای ایران، محل‌هایی قابل احترام بود و بزرگان و پهلوانانی که به آنجا رفت و آمد می‌کردند، معروف به خوش اخلاقی و دستگیری. اگرچه این روزها با تغییر سبک زندگی، زورخانه‌ها کارکرد سابق را از دست داده‌اند، اما هنوز هم زورخانه‌های سرپای شهرها محلی برای ورزش، پرورش بدن و شنیدن مناجات با صدای خوش‌آهنگ مرشد زورخانه و دورهمی مردان و انجام دادن بعضی مراسم اجتماعی‌اند. آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای ایران هم پنج سال قبل در یونسکو ثبت شد.
نمای بیرونی زورخانه یک ساختمان چهار ضلعی با آرم ایران خودرو است که از دور خودنمایی می کند. شاید در نگاه اول به نظر هیچ کس نرسد که این ساختمان روشن یک سالن قدیمی و مجهز برای ورزش های باستانی است. گود هشت ضلعی، جایگاه ویژه برای تماشاگران و وسایل باستانی مجهز از جمله ویژگی های این زورخانه به شمار می رود.
نحوه دسترسی
مسیر مترو
با استفاده از خط ۵ مترو تهران می توانید در ایستگاه ایران خوردو پیاده شوید. این ایستگاه درست در کنار زورخانه ایران خودرو قرار دارد.
تلفن تماس : ۰۹۱۲۴۵۴۶۸۴۰
روزهای فعالیت: همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۱۸
آدرس : کیلومتر ۱۴ اتوبان تهران کرج – جنب ایستگاه مترو ایران خودرو

زورخانه ایران خودرو 2 زورخانه ایران خودرو تهران

منابع:
بزنیم بیرون
باشگاه خبرنگاران جوان
فردا نیوز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *