رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ آبان ۱۴۰۰

روستای نهضت آباد ( شاهدان )

اشتراک گذاری

روستای نهضت آباد ( شاهدان ) از جنوب به همان رودخانه مرغاب ، از غرب به خطوط انتقال گاز و از شمال و شرق به بیابان و مزارع کشاورزی محدود ، طول بافت مسکونی روستا حدود ۱۲۰۰ متر و عرض آن بین ۶۰۰-۲۰۰ متر می باشد .

سابقه تاریخی

متاسفانه سندی مکتوب و مطمئن موجود نمی باشد تا بتوان به استناد آن ، قدمت و تاریخچه روستای نهضت آباد ( شاهِدان )را به طور قطع و یقین بیان نمود .مرحوم علی اکبر دهخدا در جلد ۱۰ لغت نامه صفحه ۱۶۲ به نام شاهِدان اشاره نموده و آنرا دهستانی از توابع نجف آباد و نیز قدمت آن مناطقی از ایران را که در پایان نامشان دو حرف الف و نون دیده می شود بیش از سایر مناطق می داند.نکته دیگر اینکه در محله های قدیمی روستا ( به هنگام حفر چاه ) در عمق ۴-۳ متری زمین آثاری یافت می شود که نشان از وجود آبادی و سکونت انسان (سالیان بسیار دور)در این منطقه دارد .

شاهدان

 

وجه تسمیه

برخی این منطقه را تفرجگاه شاهان و سلاطین گذشته می دانند و برخی دیگر معتقدند علت نامگذاری این آبادی کشتِ فراوان گیاه شاهدانه در روزگاران قدیم می باشد .

عدّه ای نیز ، با توجه به وجود یک امامزاده در جنوب شرقی روستا و اینکه واژه شاهد در زبان فارسی به معنای زیبا رویی و نیک سیرتی می باشد ، ساکنان این آبادی را شاهد یک واقعه مهم تاریخی می دانند ، که این نظر قابل تامل و حائز اهمیت است .

وضعیت اقلیمی

تابستان های نیمه گرم و زمستان های نیمه سرد ، اقلیم روستا را معتدل نموده و طول مدت سرما از اواسط آذر تا اواسط اسفند می باشد .بارندگی به شکل باران و برف بوده و میزان بارش سالیانه حدود ۱۸۰ میلیمتر می باشد. شایان ذکر است بر اساس مصوبه شماره ۴۴۷/ت ۲۶۱۲۲ک مورخ ۲۸/۳/۸۲ هیات وزیران ، روستای شاهدان (نهضت آباد) و تعدادی از مزارع اطراف دهستان رضوانیه از بخش مرکزی شهرستان تیران و کرون منتزع و به دهستان صادقیه بخش مرکزی نجف آباد الحاق گردید. روستای جاجا از دهستان ورپشت بخش مرکزی به دهستان رضوانیه همین بخش الحاق گردید همچنین روستای شهرک رضوان از توابع بخش مرکزی به شهر تبدیل و به عنوان رضوانشهر شناخته شد.

روستای نهضت آباد

روستای نهضت آباد

 

           
 

نظر کاربران :

  • حسن سیاوشی

    تصویر مربوط به نهصت آباد فریدونشهر میباشد

    ۲۱ مهر, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
    • اسلوب

      با سلام و تشکر تصویر اصلاح شد .

      ۲ آبان, ۱۴۰۰
  • ننتاالغ

    لطفا اسم نهضت اباد را به شاهدان سابق
    تغییر دهید

    ۲۰ فروردین, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *