جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای مرکیه صومعه سرا

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ فروردین ۱۴۰۰

روستای مرکیه مرکز دهستان مرکیه است. در روستای مرکیه استان گیلان، تا چشم کار می‌کند فضای سبز و مزارع برنج دیده می‌شود. برنج، حبوبات و انواع سبزی‌ها از محصولات مهم مرکیه هستند که اقتصاد عمده مردم بر پایه این محصولات استوار است. در روستای مرکیه امکاناتی همچون مسجد، خانه بهداشت، صندوق پست، دفتر مخابرات، تلفن، برق و حمام وجود دارد. راه اصلی آن جاده گیلوان – ماسال است که آسفالته می‌باشد. اولسبلانگاه گیلان نیز در امتداد همین جاده قرار گرفته است و فاصله آن تا مرکیه ۲۵ کیلومتر می‌باشد.

مرکیه 1 روستای مرکیه صومعه سرا

شهرستان صومعه سرا در غرب استان گیلان قرار دارد. صومعه سرا دارای سه بخش مرکزی، تولمات و میرزا کوچک جنگلی است. در بخش میرزا کوچک جنگلی، دهستان باصفا و زیبایی به نام مرکیه قرار گرفته است. دهستان معروف طاهر گوراب صومعه سرا در ۱۴ کیلومتری شمال دهستان مرکیه و شهرستان فومن در ۳۰ کیلومتری جنوب دهستان مرکیه قرار دارد. بالا بلگور، پایین بلگور، سیاه اسطلخ، سه شنبه، پشتمسار و مرکیه از روستاهای دهستان مرکیه هستند.

مرکیه روستای مرکیه صومعه سرا

روستای بالا بلگور با ۱۶۲ خانوار و ۵۶۲ نفر جمعيت (۲۵۹ مرد،۳۰۳ زن)، ۳۳۲نفر باسواد دارد. . فاصله تا مركز بخش۵/۵كيلومتر و راه اصلی آن آسفالت ست. دين اهالی اسلام، شيعه و زبان آنها فارسی با گويش گيلكی. دبستان دارد. در اين روستا آب لوله كشی ، برق ، دفتر مخابرات، تلفن، حمام ،خانه بهداشت و مسجد وجود دارد. محصول مهم آن برنج است.

روستای پايين بلگور با ۱۱۲ خانوار و ۳۹۰ نفر جمعيت (۱۷۳ مرد،۲۱۷ زن)، ۲۲۳ نفر باسواد دارد. . فاصله تا مركز بخش ۵/۶ كيلومتر و راه اصلی آن شوسه ست. دين اهالی اسلام، شيعه و زبان آنها فارسی با گويش گيلكی .دبستان دارد .در اين روستا آب لوله كشی برق ،دفتر مخابرات ، تلفن ، و يك مسجد وجود دارد. محصول مهم آن برنج است.

روستای پردسر با ۳۹ خانوار و ۱۲۹ نفر جمعيت (۶۶ مرد،۶۳ زن)، ۸۱ نفر باسواد دارد. . فاصله تا مركز بخش ۵/۵ كيلومتر و راه اصلی آن شنی ست. دين اهالی اسلام، شيعه و زبان آنها فارسی با گويش گيلكی .دبستان دارد. در اين روستا برق ، دفتر مخابرات ، تلفن و گاز وجود دارد. محصولات مهم آن برنج و حبوبات است.

مرکیه 6 روستای مرکیه صومعه سرا

روستای پشتمسار با ۳۸۰ خانوار و ۱۴۳۸ نفر جمعيت (۶۸۱ مرد،۷۵۷ زن)، ۹۳۶نفر باسواد دارد. . فاصله تا مركز بخش۲ كيلومتر و راه اصلی آن آسفالت ست. دين اهالی اسلام، شيعه و زبان آنها فارسی با گويش گيلكی .دبستان دارد. در اين روستا برق ، دفتر مخابرات ، تلفن ، خانه بهداشت و ۷ مسجد وجود دارد. محصولات مهم آن برنج ، حبوبات و انواع سبزيهاست.

روستای خرف با ۳۶ خانوار و ۱۱۶نفر جمعيت (۵۴مرد،۶۲ زن)، ۷۵ نفر باسواد دارد. . فاصله تا مركز بخش ۵/۸ كيلومتر و راه اصلی آن شوسه ست. دين اهالی اسلام، شيعه و زبان آنها فارسی با گويش گيلكی . در اين روستا برق ، دفتر مخابرات و يك مسجد وجود دارد. محصول مهم آن برنج است.

مرکیه 2 روستای مرکیه صومعه سرا

روستای سه شنبه با ۱۰۵ خانوار و ۳۵۹ نفر جمعيت (۱۵۵ مرد،۲۰۴ زن)، ۲۲۳ نفر باسواد دارد. فاصله تا مركز بخش ۵/۶ كيلومتر و راه اصلی آن شنی ست. دين اهالی اسلام، شيعه و زبان آنها فارسی با گويش گيلكی .دبستان دارد. در اين روستا آب لوله كشی ، برق ، دفتر مخابرات ، تلفن و يك مسجد وجود دارد. محصول مهم آن برنج است.

روستای سيااسطلخ با ۱۱۳خانوار و ۳۸۸ نفر جمعيت (۱۸۰ مرد،۲۰۸ زن)، ۲۶۶ نفر باسواد دارد. . فاصله تا مركز بخش ۱۱ كيلومتر و راه اصلی آن آسفالت ست. دين اهالی اسلام، شيعه و زبان آنها فارسی با گويش گيلكی . دبستان دارد . در اين روستا آب لوله كشی ، برق ، دفترمخابرات ، تلفن و ۲ مسجد وجود دارد. محصول مهم آن برنج است.

%name روستای مرکیه صومعه سرا

نحوه دسترسی به روستای مرکیه

برای رفتن از تهران به مرکیه می‌توان از طریق آزاد راه قزوین – رشت اقدام کرد. این مسیر حدود ۳۷۰ کیلومتر بوده و با ۵ ساعت رانندگی می‌توان به مرکیه گیلان رسید. در مرکیه می‌توان از خانه روستایی وینه و یا خانه روستایی ریژنه جهت اقامت استفاده نمود. در هر دوی این اقامتگاه‌ها، امکانات آسایشی مانند مبل، تلویزیون، پنکه، بخاری، وسایل خواب و تخت خواب وجود دارد. در اقامتگاه‌های وینه و ریژنه می‌توانید به دلخواه خود غذا بپزید یا سفارش دهید. طبیعت زیبای محوطه مکانی دنج برای خوردن چای زغالی و بهره‌مند شدن از هوای پاک و دلپذیر روستا است.

مرکیه 5 روستای مرکیه صومعه سرا

جاهای دیدنی اطراف مرکیه

اکنون که دریافتیم مرکیه کجاست، چند شهر مهم در اطراف مرکیه قرار دارد. همراه ما باشید تا مناطق دیدنی استان گیلان در پیرامون مرکیه را بشناسیم تا در سفر به مرکیه از فرصت پیش آمده برای دیدن مناطق و جاذبه های گردشگری استان گیلان استفاده کنیم.

قلعه رودخان

قلعه رودخان یادگار دوران ساسانیان و سلجوقیان است. قلعه رودخان با نام دژ رودخان یا قلعه حسامی نیز شناخته می‌شود. قلعه رودخان در ۲۰ کیلومتری جنوب غرب فومن قرار دارد و با مرکیه حدود یک ساعت فاصله دارد. برای رفتن به قلعه رودخان فومن، می‌توان از جاده قلعه رودخان یا از راه ابریشم اقدام کرد که حدود ۵۰ کیلومتر راه است. قلعه بر فراز ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن و در روستای رودخان به عنوان دژ نظامی حکومتی در گیلان بنا شده است. رودخانه دژ رودگان یا روگان از کنار قلعه تاریخی رودخان می گذرد. برای بالا رفتن و رسیدن به داخل قلعه باید ۹۳۵ پله از روستای رودخان بالا رفت به همین دلیل هزار پله نام دیگر این قلعه است. بهترین زمان سفر برای دیدن چنین قلعه‌ای در دل کوه و جنگل، از فروردین ماه تا آبان است.

آبشار ویسادار

سومین آبشار بلند گیلان، آبشار ویسادار است. محوطه آبشار ویسادارپر از آلاچیق و مغازه‌های قلیان، چای، تنقلات و کبابی است که باعث استقبال مسافران از این منطقه می‌شود. آبشار ویسادار در شمال غرب استان گیلان، رضوانشهر قرار دارد و از مرکیه حدود ۵۵ کیلومتر فاصله دارد. رشته کوه‌های سرسبز تالش و سواحل دریای خزر اطراف آبشار ویسادار را محاصره کرده‌اند.

ویسادار 800x533 روستای مرکیه صومعه سرا

جنگل گیسوم

در حدود ۵۰ کیلومتری شمال مرکیه، جنگل‌های سرسبز گیسوم قرار دارد. درختان سر به فلک کشیده دو طرف راه گیسوم گیلان را احاطه کرده‌اند و منظره‌ بی‌نظیری را به وجود آورده‌اند. پارک جنگلی گیسوم در شمال غرب دریای خزر، با درختان شمشاد و انجیر، تفریحات و امکاناتی همچون هتل، پلاژ، مناطق پیک نیک، کمپینگ، ساحل شنی، جت اسکی، پاراسل، پاراگلایدر و اسب سواری از جذاب‌ترین قسمت‌های تالش گیلان است.

ماسوله

ماسوله در جنوب غرب فومن، روستایی زیبا، سنتی و پلکانی است. گردشگران بسیاری به این روستا سفر می‌کنند تا از نزدیک چنین روستایی را ببینند که حیاط هر خانه، سقف خانه دیگریست. در سفر به ماسوله که در ۵۰ کیلومتری جنوب مرکیه قرار دارد بازدید از موزه مردم شناسی ماسوله، آبشارهای ماسوله، بازار ماسوله و بقعه عون بن علی را فراموش نکنید.

ماسوله 800x533 روستای مرکیه صومعه سرا

ماسال

ماسال را می‌توان نزدیک‌ترین مکان به مرکیه دانست که حدود ۳ کیلومتر با مرکیه فاصله دارد. برای رفتن به ماسال از مرکیه کافی است وارد جاده گیلوان – ماسال شوید. ماسال در میان کوه‌های تالش قرار گرفته است و آب وهوای بکر آن مرطوب و معتدل است. بوستان ساحلی ماسال، غارها، آبشارها و بام ماسال از مناطق دیدنی ماسال هستند.

ماسال 800x447 روستای مرکیه صومعه سرا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • وحید باژیان

    سلام
    خیلی بیکارید واقعا
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    ۱۹ مرداد, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • علی قاصدی

    آقا سعید سلام قاصدی هستم پستبانک واقعان حرف حق رو زدی

    ۱۷ فروردین, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • سعید عزیزپور مرکیه

    یه قهوه خانه سنتی اونجا هست که اسم مغاذش ( قهوه خانه ایلی هستش ) ایلی صاحب مغاذه هستش که اگه بخوای با یه کیسه پر پول بری پیشش برا خرید با دوتا کیسه پول بر میگردی

    ۳ دی, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
    • نسترن ..

      سلام میشه شمارشونو بهم بدید؟

      ۷ مرداد, ۱۴۰۲

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد